Barometrul de Încredere Edelman 2017 arată o implozie globală a încrederii. Credibilitatea CEO-ului la cel mai mic nivel de până acum

Barometrul de Încredere Edelman 2017 arată o implozie globală a încrederii. Credibilitatea CEO-ului la cel mai mic nivel de până acum

Barometrul de încredere al Edelman din 2017 a relevat cea mai mare scădere a încrederii în instituţiile guvernamentale, de business, media şi ONG-uri. Încrederea în media (43%) a scăzut vertiginos şi este la minimul istoric în 17 ţări, în timp ce nivelurile de încredere în guvern (41%) au scăzut în 14 ţări, guvernul fiind  instituţia învestită cu cea mai puţină încredere în jumătate din cele 28 de ţări cercetate. Credibilitatea liderilor este de asemenea în pericol: credibilitatea CEO-ului a scăzut cu 12 procente la nivel global la un minim de 37%, în cădere liberă în fiecare ţară studiată, în timp ce liderii guvernamentali (29%) rămân cel mai puţin credibili.

Conform Barometrului Încrederii, 53% dintre respondenţi consideră că actualul sistem global i-a dezamăgit – este nedrept şi oferă puţină încredere în viitor –, în timp ce doar pentru 15% acesta funcţionează, iar o treime este nehotărâtă. Chiar şi elitele au o lipsă de încredere în sistem, cu 48% încredere în rândul celor cu venituri mari, 49% încredere a celor cu studii superioare şi o majoritate a celor informaţi (51%) afirmând că sistemul a eşuat.

Distanţa de încredere între publicul informat şi restul populaţiei a crescut cu 15 procente, cu cele mai mari disparităţi în SUA (21 procente), Marea Britanie (19 procente) şi Franţa (18 procente). Oamenii de rând din 20 de ţări nu au încredere în instituţiile din ţările lor, în timp ce publicul informat a exprimat neîncredere în doar 6 ţări.

“Implicaţiile crizei de încredere la nivel global sunt adânci şi la o scară largă”, consideră Richard Edelman, preşedinte şi CEO al Edelman. „A început cu marea recesiune din 2008, însă la fel ca valurile doi şi trei de tsunami, globalizarea şi schimbarea tehnologică au adâncit şi mai mult încrederea oamenilor în instituţii la nivel global. Consecinţele sunt este populism virulent şi naţionalismul pe fondul revendicării controlului de către populaţie în afara elitelor”.

Actualele mişcări populiste sunt alimentate de o lipsă a încrederii în sistem, precum şi de temeri economice şi sociale, incluzând corupţia (40%), imigraţia (28%), globalizarea (27%), erodarea valorilor sociale (25%) şi ritmul inovaţiei (22%). Ţări care cuplează o lipsă de încredere în sistem cu frici adânci, precum SUA, Marea Britanie şi Italia au experimentat evenimente precum alegerea lui Donald Trump, Brexit-ul şi eşecul referendumului italian.

Ciclul neîncrederii este accentuat de emergenţa unei mass-media asemănătoare cu o cameră de ecou care întăreşte convingerile personale în timp ce limitează punctele de vedere opuse. Respondenţii favorizează motoarele de căutare (59%) în faţa jurnaliştilor editori (41%), ceea ce îi face să aibă de aproape patru ori mai multe şanse de a ignora informaţiile care nu corespund unei poziţii în care cred.

“Oamenii văd acum media ca parte din elită”, spune Richard Edelman. “Rezultatul este o afinitate spre media auto-referenţială şi dependenţa de cei asemeni lor. Lipsa de încredere în media a dat naştere fenomenului ştirilor false şi a politicienilor care vorbesc direct publicului larg. Canalele media trebuie să aibă o abordare mai locală şi mai socială”.   

Există semne ale unei dispersii a autorităţii chiar şi mai adâncă. Un om obişnuit (60%) a devenit o sursă de informare despre o companie în aceeaşi măsură ca un specialist (60%) sau un expert (60%), şi mult mai credibil ca un CEO (37%) sau un oficial guvernamental (29%).

Dintre cele patru instituţii, mediul de business este văzut drept singurul care poate face o diferenţă. Trei din patru respondenţi sunt de acord că o companie poate acţiona atât pentru a-şi creşte profitul cât şi pentru a creşte condiţiile sociale şi economice în comunitatea unde operează. Mai mult, pentru cei care sunt indecişi dacă sistemul lucrează sau nu pentru ei, mediul de business prezintă cea mai mare încredere (58%).

Cu toate acestea, mediul de business este la un pas de neîncredere, şi, probabil, cel mai îngrijorător este rolul pe care publicul i-l atribuie, acela de accelerator al fricilor. O majoritate a populaţiei cercetate este îngrijorată în privinţa pierderii locurilor de muncă din cauza impactului globalizării (60%), a lipsei pregătirii necesare sau a abilităţilor (60%), a imigranţilor dispuşi să lucreze pentru mai puţini bani (58%), a delocalizărilor (55%) şi a automatizării (54%).

“Mediul de business este ultimul zid al încrederii rămas în picioare” a spus Kathryn Beiser, preşedintele global al Edelman Corporate. “Liderii mediului de business trebuie să îşi asume problemele care contează pentru societate. Pănă acum, liderii din business au contribuit consistent la evidenţierea beneficiilor inovaţiei, însă au făcut prea puţin pentru a dezbate impactul acestor avansuri tehnologice asupra slujbelor oamenilor. Mediul de business trebuie să-şi plătească angajaţii corect, asigurându-le beneficii mai bune şi pregătire profesională”.

 

Alte rezultate ale Barometrului de Încredere Edelman pentru 2017:

  • Încrederea în business (52%) a scăzut în 18 ţări, în timp ce încrederea în ONG-uri (53%) a scăzut şi cu 10 procente în 21 de ţări.
  • În medie, angajaţii se bucură de o încredere cu 16% mai mare faţă de directorii generali în ceea ce priveşte mesajele către angajaţi şi relaţiile cu clienţii (53%), câştigurile financiare (38%), crize (37%), inovaţie (33%), probleme ale industriei (32%) sau programe care adresează aspecte sociale (30%).
  • Jumătate din ţările din eşantion şi-au pierdut încrederea în sistem, lista fiind deschisă de Franţa (72%), Mexic (67%), Africa de Sud (67%) şi Spania (67%).
  • Încrederea în media tradiţională a scăzut cu 5 procente ajungând la 57%, cel mai abrupt declin din 2012, urmate de social media (41%), care a scăzut cu trei procente. Prin contrast, media online a urcat la 51% primind cel mai mare boom de încredere, urcând cu 5 procente.

 

EXECUTIVE SUMMARY

 

Barometrul de încredere Edelman

Barometrul de încredere Edelman 2017 este cea de-a şaptesprezecea cercetare a încrederii şi credibilităţii. Studiul a fost realizat de compania de cercetare Edelman Intelligence şi a constat într-un interviu online de 25 de minute, desfăşurat între 13 Octombrie şi 16 Noiembrie 2016. 33,000 de respondenţi au participat la sondaj. Pentru selectarea publicului informat în cele 28 de ţări s-au folosit următoarele criterii: vârsta 25 – 64 de ani, studii superioare, venitul la limita superioară pentru vârsta şi ţara lor, urmărirea cel puţin săptămânală a ştirilor de business sau generale, preocuparea pentru politici publice pe care le urmăresc în media de câteva ori pe săptămână.

Edelman este o companie de top globală în domeniul comunicării şi marketingului comunicării care este partneră pentru cele mai mari business-uri şi organizaţii din lume, ajutându-le să evolueze, să se promoveze şi să-şi protejeze brandul şi reputaţia. Edelman a fost premiată cu Marele Premiu de la Cannes Lion pentru PR în 2014; în 2015 a câştigat 6 Cannes Lions; în 2016 a câştigat Marele Premiu la categoria Titanium. Agenţia a fost numită „Agenţia globală a anului în 2016” de către Holmes Report şi o “Agenţie de urmărit” în 2014 de către Advertising Age. În 2015, Edelman a fost declarată printre „Cele mai bune locuri pentru a lucra” de către Glassdoor, pentru a patra oară consecutiv. Edelman este şi deţinătorul companiilor Edelman Intelligence (cercetare) şi United Entertainment Group (divertisment, sporturi, experenţial), un joint-venture cu United Talent Agency. 

 

Links Associates, afiliat Edelman în România

Corina Vinţan, CEO Links Associates: Rezultatele Barometrului de încredere al Edelman pentru 2017 se aplică foarte bine şi României, chiar daca ţara noastră nu a fost inclusă în eşantionul de ţări studiate. Şi România urmează acest trend al neîncrederii în sistem care naşte populism.

Credibilitatea CEO-ului care este la cele mai mici cote de până acum este un semnal de alarmă atât pentru mediul de afaceri cât şi pentru noi, comunicatorii. În 2017, misiunea noastră, a consultanţilor, va fi aceea de a ajuta brand-urile şi business-urile responsabile să atenueze din fricile oamenilor, să le satisfacă nevoia de echitate si sa le dea un sentiment sporit de siguranta şi să le dea un sentiment sporit de siguranţă.

Links Associates este o companie românească de comunicare strategică, specializată în public affairs, relaţii publice, management de criză şi consultanţă de business, cu birouri în Bucureşti şi Belgrad, având operaţiuni în Europa şi la nivel internaţional. Links Associates are o expertiză în 13 industrii cheie, printre care energie, telecom, farma, real estate, asigurări, retail, minerit, agricultură sau industrie grea. Links Associates este şi singurul reprezentant de vânzări în România al Dow Jones şi CNN.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Festivaluri

Pozitii

Sectiune



Branded


Related