Diana Dragomir lucreaza la Luerzer's Archive de 16 ani, este Client Service Director si Cofounder / Business Development Officer la Mind Treat Studios si, recent, s-a implicat si intr-o zona editoriala, prin interviuri cu oameni importanti din publicitate.
Totul a inceput cand, in anul 2000, a incercat sa se aboneze la revista. Dupa o luna de insistente, a avut o dubla reusita: a obtinut abonamentul pe care il dorea si a devenit si distribuitorul revistei in Romania. Treptat, a primit din ce in ce mai multe atributii in cadrul companiei, si a infiintat in paralel Mind Treat Studios.
Diana povesteste despre munca la Luerzer's, cum a infiintat Rospotline si de ce nu a supravietuit pe piata din Romania, despre interviurile pentru revista si cat de mult conteaza insistenta in industia de comunicare.
Inceputuri la Luerzer's Archive
Am inceput sa lucrez pentru Luerzer's Archive in 2000, acum 16 ani cand aveam 20 de ani. Pe vremea aceea tineam contabilitatea primara a unei agentii de publicitate.
Managerul de acolo, care era si verisorul meu prin alianta, isi dorea foarte mult sa se aboneze la revista. O stia din Y&R Romania. Am sunat la ei si am tot insistat.
Pe vreme aceea nu prea se foloseau carduri, Romania nu era in UE si era o intreaga procedura contabila/vamala sa platesti o revista. Mi-a luat cam o luna sa-i conving pe cei din Austria sa-mi faca factura, contractul, sa mi le stampileze ca sa fim OK cu autoritatile din Romania.
Le-a placut insistenta mea si cum nu aveau un distribuitor in Romania, ne-au propus sa devenim distribuitori. Asa ca am infiintat Rospotline in anul 2000 impreuna cu verisorul meu.
Evolutie
Primii 3 ani am vandut abonamente la Luerzer's Archive. Asa am cunoscut toate agentiile de publicitate din Romania.
Le si livram cu rucsacul in spate pe vremea aceea pentru ca nu imi permiteam sa folosesc curieri. Ma ocupam in continuare si de contabilitate pentru a-mi finanta afacerea. Aveam super multa energie cumva: mergeam si la facultate, faceam si contabilitate, conduceam si Rospotline.
Din 2003 am identificat ca agentiile aveau de fapt nevoie de o plaja larga de reviste, asa ca am inceput sa aduc tot ce era mai important: Shots, Creative Review, Communication Arts, How, Novum. Aveam in portofoliu peste 100 de reviste. Atunci am renuntat definitiv la contabilitate, care oricum nu mi se potrivea.
In 2005, dupa o excursie in Rusia impreuna cu Walter Luerzer, impresionat de asemenea de vanzarile masive pe piata din Romania [aveam atunci 500 de abonamente active], mi-a propus sa preiau mai multe sarcini.
In 2007, compania mea Rospotline iesea de pe piata aproape falimentara. Ca si manager, nu am avut viziune asupra schimbarilor din piata datorita intrarii Romaniei in UE si exploziei platilor cu cardul. Concurenta Rospotline-ului devenise Amazon UK. Raman cativa ani exclusiv angajata Luerzer's Archive si ma ocup de vanzarile de publicitate si de baza de date.
In 2010 am infiintat impreuna cu sotul meu compania Mind Treat Studios care se ocupa cu dezvoltarea de solutii digitale pentru probleme complexe din agentiile de publicitate.
Prima noastra aplicatie mobila a fost pentru Luerzer's Archive, proiect aprobat de Walter Luerzer chiar inainte sa moara. De atunci am extins disponibilitatea revistei si pe piata mobilelor cu trei aplicatii.
Anul acesta am avut onoarea sa ma ocup si de interviurile online.
In prezent am construit in Romania o super echipa de patru oameni care acopera vanzari internationale de reclama, managamentul bazei de date, managementul aplicatiilor de mobil, customer care, distributia la nivel international si interviurile online.
Etape
Am petrecut ultimii 16 ani in Luerzer's Archive. Si-au pus amprenta in orice ce fac.
Si vreau sa spun ca dupa atat de multa vreme inca nu-mi vine sa cred ca sunt platita sa vorbesc cu cei mai frumosi, interesanti, politicosi, talentati creativi pe care publicitatea ii are la nivel international.
Ca pot gandi la nivel global: din Australia pana in Brazilia.
Ca pot munci cu oameni de pe patru continente: noi avand divizii in America de Sud, America de Nord, Europa, Asia si in Africa. Si suntem o echipa de 20 in total. Si sa fim extrem eficienti.
Ca poti sa fii impartial indiferent de bugetele investite. Si aici Michael Weinzettl are un mare, mare merit.
Ca munca bine facuta timp de multa vreme se vede oriunde. Si este apreciata.
Ca poti copia o idee. E ok atat timp cat este pe brief si este adaptata.
Interviurile
Interviurile online sunt din 2012. Pana anul trecut se ocupa o echipa din UK de ele si cumva costurile erau prea mari, asa ca am decis sa le facem in-house. Avem un format de interviu, adica 10 intrebari la care se raspunde, asa ca stiam ca pot sa fac asta.
Nu aveam experienta jurnalistica, dar stiam care sunt cele mai importante persoane din publicitate, cum sa ajung la ele si datorita vanzarilor, stiam cum sa rog pe cineva sa-mi raspunda la timp.
Imi doream de foarte multa vreme sa fiu implicata in revista si la nivel editorial si practic asta a fost sansa mea. Una din multele pe care Luerzer's Archive mi le-a oferit. Sunt super fericita cu aceasta noua pozitie.
Temerile fata de proiect
Terapeutic. Este o intrebare personala si o sa raspund personal: sunt in terapie psihologica/de dezvoltare personala de mai mult de 10 ani. Este unul din punctele de sprijin in viata mea, cu foarte multe lucruri diverse in fiecare zi.
Interviul cu Cindy Gallop
Cum spuneam mai sus, munca mea este de junior online editor. Practic am 10 intrebari la care am grija sa am raspunsuri. Pe Cindy Gallop o stiam cu mult inaintea interviului, aveam intrebarile, a fost frumos.
A fost primul meu interviu live adica am vorbit cu ea pe Skype video call si am fost emotionata. I-am comunicat asta si ei si a fost foarte draguta. M-a ajutat super mult. Am fost incredibil de norocoasa: primul meu interviu live sa fie cu Cindy Gallop care este si o persoana foarte amabila. Dupa interviul acesta am simtit ca cu ceva pregatire as putea sa fac asta si pe Facebook live.
Mind Treat Studios
Am infiintat compania impreuna cu sotul meu, Costin Dragomir, care pana atunci a lucrat la E.A. si Gameloft, adica in industria jocurilor pe mobil. Am identificat impreuna o lipsa de servicii digitale pentru agentiile de publicitate.
Fiecare avea un departament in-house sau lucrau cu freelanceri. Dar nu existau suficient de multe proiecte ca sa-si poata dezvolta echipe integrate de dezvoltare: UX/UI, frontend, backend, mobile, gaming, Kinect, Arduino, tehnologii noi.
Cand am inceput, ne-am dorit sa fim un fel de Carioca pentru servicii digitale. Si suntem aproape de acest obiectiv. Proiectele dezvoltate de noi pentru agentiile locale sau internationale le-au adus 100 de premii in ultimii 5 ani.
Industria de comunicare din Romania
Stam excelent. M-am intrebat deseori de ce. Cineva spunea ca datorita faptului ca suntem insistenti ca natie. Ni se respinge o idee, ne intoarcem cu alta. Eu zic ca au existat si cativa oameni pe piata care au facut diferenta.
Ca Adrian Botan, Nir Refuah, Jorg Riommi, Gabriela Lungu. Anul acesta Romania a castigat la Golden Drum de doua ori: agentia anului prin Publicis si networkul anului prin McCann. McCann Romania a pus umarul cel mai de baza pentru networkul anului, iar Adrian Botan este cel care coordeaza creativitatea la nivel european pentru McCann.
Cele mai importante trenduri pentru viitor
Mobile si ChatBots.