Ediția cu numărul 13 a Effie de anul ăsta a adus, pe lângă premianti și discuții despre relevanța sau reprezentativitate, și câteva premiere. Pentru prima dată, juriul a inclus și reprezentanți ai mediului universitar, în ideea de a oferi deschidere mediului academic cu o experiență hands-on pe campaniile participante la concurs.
Mădălina Moraru, conferențiar universitar doctor la Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării, a fost jurat la Effie și a participat la evaluarea campaniilor în prima rundă de jurizare. 88 de campanii i-au trecut prin mână, iar diferența dintre cei înscriși și cei ajunși pe shortlist a făcut-o, spune ea, cazul bine scris și research-ul riguros inclus în dosar.
Cum arată, per ansamblu, prima experiență de jurat Effie pentru un profesor universitar, mai jos:
„Brief-ul” de jurizare
Brieful a fost foarte clar: jurizarea cazurilor (88) ȋnscrise la Effie Romania ȋn runda 1, pentru a se ajunge la un shortlist onest (49), respectând cât mai aproape criteriile stabilite ṣi, desigur, cu exigenţa adecvată competiţiei din categoria de produse. Nu trebuie să uităm că este un festival ce evaluează eficienţa ṣi rezultatele de marketing, dar ȋn raport cu dimensiunea strategică. Totul s-a desfăṣurat ȋn paneluri mixte cu oameni din industrie, reprezentanţi ai clienţilor, oameni de research ṣi din ȋnvăţământul universitar specializat ȋn domeniu.
Implicarea mediului academic ȋn jurizare ȋnseamnă deschiderea totală, oficială, a industriei către ȋnvăţământ, diminuarea distanţei dintre viitorii ṣi actualii publicitari. Astfel, piaţa academică poate veni cu adevărat ȋn ȋntâmpinarea nevoilor industriei. Evident, este ṣi o coborâre pe pământ pentru unii profesori, care pot ȋnţelege mai bine mecanismul complicat al industriei, riscurile ṣi avantajele ei.
Reprezentanți ai mediului academic
După câte am văzut, au fost mai mulţi reprezentanţi din medii academice bucureṣtene (SNSPA, Facultatea de Jurnalism ṣi Ştiinţele Comunicării-Universitatea din Bucureṣti, Academia de Studii Economice) cu profil pe marketing ṣi comunicare, oameni care pregătesc viitorii publicitari, dar pentru care implicarea full-time ȋn industrie fie este mai dificilă, fie este de tip freelancing.
Între aceṣtia i-aṣ aminti pe Dan Petre (conf univ.dr la SNSPA ṣi partener la D&D Research), Sorin Psatta (cadru didactic colaborator FJSC-Integrated Communication Director-Graffiti BBDO), care joacă rol dublu ȋn industrie ṣi mediul academic, prof. univ. Dr. Mihai Coman (decanul FJSC) , Ioana Popescu (prodecan Marketing -ASE).
Experiența de jurizare
Experienţa a fost, fără niciun dubiu, constructivă, foarte antrenantă ṣi un adevărat maraton de idei, de argumente ṣi contraargumente. Evident, am ȋnvăţat multe lucruri ṣi am lucrat cu oameni care au oferit adevărate surprize. M-a surprins plăcut familiaritatea cu care se discuta la fiecare panel, profesionalismul.
Juriul a evaluat fiecare caz cu mare atenţie, insistând asupra datelor de marketing, eligibilităţii cazului ṣi viziunii strategice ṣi de creaţie. Prezenţa pentru prima dată a creativilor ȋn juriu a dus la diversificarea perspectivei ṣi la explicarea unor aspecte ȋn timpul discuţiei. Mi s-a părut o ieṣire din umbră binevenită. Cred că nu mi-a plăcut monopolizarea unor discuţii ȋn anumite momente ṣi argumentarea forţată, dar stilurile de comunicare se schimbă greu.
Campaniile din acest an – plusuri și minusuri
Unele cazuri au fost bine scrise, profesionist, ajutand juriul să le evalueze ȋn cele 10 minute acordate, cu elemente de cercetare pre- ṣi postcampanie. Cred că, ȋntre altele, de aceea au trecut pe lista nominalizărilor. Mi-au plăcut cazurile ȋndrăzneţe, coerente ȋn campania integrată ȋn care nu conta mereu bugetul.
Punctele slabe au venit din viziunea strategică incoerentă, datele de marketing insuficiente ṣi chiar ȋnscrierea unor cazuri la secţiuni controversate. Mi s-a părut că ȋnscrierea aceluiaṣi caz la mai multe categorii a fost forţată ȋn unele situaţii, doar motivată de gândul „Aṣa am mai multe ṣanse.”
EFFIE și mediul universitar
Pentru industria românească ṣi nu numai, festivalul ȋnseamnă competiţie, carieră, ṣansa de a arde mai repede etapele ṣi de a te afirma. Cazurile sunt adevărate lecţii de marketing strategic ṣi demonstrează atât agenţiilor, cât ṣi clienţilor că o comunicare bună generează campanii inedite. Festivalul oferă academicului cele mai bune exemple de succes de marketing, prezentarea lor ambiţionează studenţii ṣi-i apropie de industrie.
Mediul universitar are nevoie de life experience sau teaching experience, ca să devină credibil ȋn faţa studenţilor. Invitarea unor studenţi la Gala Nominalizaţilor ṣi Gala Effie Awards a fost pentru unii, poate, trecerea de o poartă imaginară, sacră, cu toate că mai sunt ṣi alte evenimente la care vin (Ziua Publicităţii, FIBRA, Noaptea Agenţiilor de Publicitate).
Festivalul – puncte tari, puncte slabe
Organizarea a fost un punct tare, ȋn mod evident ṣi alegerea cât mai variată a juraţilor de asemenea. Cel mai important aspect mi se pare posibilitatea de a discuta pe tema cazurilor, de a schimba opinii ṣi chiar de a pricepe că viziunea personală nu este unică. Apoi, feedback-ul oferit agenţiilor ulterior face acest demers de jurizare unul eficient.
Un punct slab ar fi că au existat paneluri unde, ȋn anumite momente, moderarea nu a putut controla entuziasmul debordant al unor participanţi ṣi stilul lor acaparant ṣi autoritar. Acolo discuţiile au fost incendiare.
Cred că unele cazuri nu erau chiar de EFFIE, dar poate evaluarea le-a folosit să ȋnţeleagă ce trebuie ȋmbunătăţit pentru a urca pe scena Festivalului ȋn viitor.
Viitor
Cu siguranţă ȋmi doresc să repet experienţa, mai ales că am participat la dezbateri de genul Industry vs. Academics la Gala Euro Effie 2015 ṣi voi fi prezentă la un laborator cu industria europeană organizat de EACA la Euro Effie Awards 2016 (17-19.10 ) anul acesta. Voi avea din nou ocazia să compar industria romănească de Effie cu cea europeană la gala Euro Effie Awards 2016 de la Bruxelles.
În plus, Facultatea de Jurnalism ṣi Ştiinţele Comunicării, Universitatea din Bucureṣti, este membru Edcom (European Institute for Commercial Communications Education) ṣi eu fac parte din Research Committee, ceea ce ȋmi motivează mult dorinţa de a căpăta cât mai multă experienţă de jurizare.
Ce voi face la facultate cu experienţa de jurat Effie nu e greu de intuit: voi actualiza sylabusurile, voi veni cu propuneri de briefuri din categorii interesante, voi ȋncerca să invit ṣi mai mulţi specialiṣti la cursuri, voi colabora mai bine cu IAA România, The Institute, Young Professionals ṣi agenţiile dornice.
Va fi o motivaţie bună să lansez iar o competiţie cu mine ȋnsămi ṣi să nu las să se risipească experienţa aceasta de ȋnvăţare din provocările industriei (ca jurat).
Cred că ȋmi voi propune ṣi un subiect de cercetare ȋn articole viitoare ȋn care să iau ȋn discuţie cazurile câṣtigătoare de la Effie din ultimii 10 ani pentru a urmări evoluţia profesionalizării publicităţii româneṣti.