Florin Nechita (Lector, Universitatea Transilvania Brasov) este cunoscut in Bucuresti drept profesorul care a facut un internship la Leo Burnett Group si care in fiecare an la Noaptea Agentiilor umple sediile cu zeci de studenti brasoveni dornici sa vada cum stau lucrurile in capitala.
In Brasov este unul dintre cei mai dedicati profesori din cadrul Facultatii de Sociologie si Comunicare ai Universitatii Transilvania. A organizat cu sprijinul Leo Burnett Group si The Alternative School for Creative Thinking mai multe evenimente pentru studenti si masteranzi, pentru a-i expune pe acestia industriei si a le oferi ocazia de a interactiona cu specialisti din domeniu.
L-am rugat sa ne povesteasca mai multe despre ce a insemnat organizarea acestor evenimente, care au fost provocarile si ce planuri de viitor are pentru Universitatea Transilvania.
Noaptea Agentiilor 2013, in vizita la Pastel
Full-time intr-o agentie
Imi place foarte mult ceea ce fac acum si nu mi-am pus problema de a lucra full-time intr-o agentie. Colaborez, insa, de peste 3 ani, cu o agentie de organizare de evenimente: Conexiuni LaserSoundStage. Am lucrat cu agentii mari de publicitate in urma cu mai multi ani, dar nu am avut decat perspectiva clientului.
Leo Academy for Educators
Deocamdata, cred ca la Leo Burnett Group am ramas singurul „educator” care a trecut prin aceasta experienta. La aceasta intrebare este mai potrivit sa va raspunda Boti Balint, pentru ca partea cea mai grea pentru un astfel de program cade in sarcina agentiei.
In primul rand este o investitie de timp din partea ambelor parti, iar timpul oamenilor din agentie este cu siguranta mai scump decat cel al cadrelor didactice. Mai mult decat atat, este si un curaj din partea agentiei sa te lase sa interactionezi altfel decat consumatorul obisnuit cu brandul si clientul.
Din partea colegilor de la Facultatea de Sociologie si Comunicare a Universitatii Transilvania exista interesul pentru continuarea programului, chiar si eu imi doresc sa revin in agentie in calitate de ”intern” imediat ce programul imi va permite.
Leo Academy pentru studenti si masteranzi
Primul curs Brasov Leo Academy s-a desfasurat sub semnul prieteniei. O modificare de ultim moment in program a facut ca invitatul sa fie prietenul si fostul meu coleg, Mihai Bonca, director de marketing Bergenbier.
Planetele s-au aliniat in asa fel incat dupa multi de la prima invitatie lansata lui Mihai sa le vorbeasca studentilor mei din Brasov, el sa se afle la Brasov, la conferinta de vanzari. La ultimul curs am avut ocazia sa-l avem invitat tot pe Boti, care si-a sustinut practic pledoaria pentru lucrul pe studiile de caz utilizate de universitatile americane de prestigiu.
Participantii Leo AdCamp in Piata Sfatului, Brasov
Inca nu am apucat sa aplic acest model la Brasov, dar l-am testat in 2014 la Zadar si Ancona, in cadrul schimburilor de experienta avute prin intermediul programului Erasmus.
Am avut chiar si un curs de vacanta, in cadrul oferit de Prima Scoala Romaneasca din Scheii Brasovului, cand Tudor Fulea, un publicitar venit tocmai de la Leo Burnett Chicago ne-a povestit despre strategii, conturi mari sau mai mici sau despre local vs. global in advertising.
Cert este ca dupa experienta Brasov Leo Academy am simtit nevoia si mi-am gasit elanul pentru un program mai amplu, realizat sub forma unei scoli de vara: Brasov Leo AdCamp.
Provocari in cadrul Leo AdCamp
Atragerea a inca patru facultati din cadrul Universitatii Transilvania din Brasov si a altor patru universitati straine in acest proiect nu as considera-o drept provocare, pentru ca nu a fost greu sa le conving sa ni se alature, bazandu-ma pe implicarea partenerilor unei agentii cu renume international.
Chiar si Mark van der Heijden, celebru in toata lumea cu al sau proiect The Backpacker Intern si copywriter, cu o experienta de 7 ani in Olanda, a fost incantat sa ni se alature pentru doua saptamani.
Pe scurt, Brasov Leo AdCamp a stat sub semnul unei cifre norocoase pentru mine, 5: 5 facultati din cadrul Universitatii Transilvania, 5 universitati straine partenere (doua din Italia si cate una din Japonia, Croatia si Austria), minim 5 studenti in echipele care au avut de realizat propuneri de promovare pentru 5 obiective diferite: Muzeul Prima Scoala Romaneasca, Circuitul Muzeelor din centrul istoric al Brasovului, Traditii si obiceiuri din Tara Fagarasului, Bisericile fortificate sasesti din Tara Barsei si Parcul National Piatra Craiului.
Leo Ad Camp, rezultate vs. obiective
Obiectivele realizarii acestui proiect au vizat studentii participanti, cadrele didactice din cadrul universitatii noastre si comunitatea locala.
Incerc sa va enumar cateva dintre ele: transferul de cunostinte si bune practici de la specialisti in domeniul comunicarii publicitare si a brandingului, evaluarea unor nevoi concrete de promovare pe care le au anumite obiective ale patrimoniului cultural si natural din judetul Brasov, identificarea unor noi legaturi intre modelele teoretice si practica comunicarii, imbunatatirea portofoliului de studii de caz, promovarea directa si indirecta a unor obiective de patrimoniu din judetul nostru.
Consider ca rezultatele au depasit cu mult asteptarile participantilor (si aici cel mai pertinent feedback il pot oferi studentii si profesorii straini), dar au fost pe masura implicarii echipei de implementare a proiectului.
43 de studenti si o agentie
Vizita la Leo Burnett Group s-a realizat ca urmare a unui proiect cu finantare europeana care vizeaza toate programele de studii din cadrul celor 18 facultati ale Universitatii Transilvania. Timp de 3 zile, participantii au trecut dincolo de limita de a-si imagina cum ar fi sa lucrezi in cadrul unei agentii de publicitate.
Prima zi din vizita la Leo Burnett Group
Impartiti din echipe de 3-4 studenti si sub indrumarea unor accounti din patru agentii: Leo Burnett Group, iLeo, MSLGROUP The Practice si The Geeks, acestia au primit briefuri de la patru clienti diferiti pentru care au trebuit sa gaseasca solutii. Briefurile au fost primite chiar la sediul clientilor, solutiile au fost pregatite sub indrumarea reprezentantilor agentiei si au fost prezentate la finalul celor trei zile de stagiu.
Feedback-ul detaliat oferit de reprezentantii agentiilor si ai clientilor a reprezentat ultima etapa din cadrul acestui proces de learning by doing.
Transilvania Creative Fest
Pentru luna octombrie aveam prevazuta realizarea la Brasov a unui eveniment care sa-i aiba ca invitati pe reprezentantii mai multor agentii de publicitate romanesti care sa-si prezinte creatiile in cadrul unei serii de workshop-uri si evenimente neconventionale.
Un telefon al Corinei Bernschutz, pe care am cunoscut-o in urma cu un an in cadrul unui eveniment organizat de facultatea noastra impreuna cu Starcom Mediavest, a deschis calea unei intalniri cu Teo Migdalovici.
Afisul Transilvania Creative Fest
Stiam de proiectele The Alternative School for Creative Thinking atat din media, cat si de la studentii brasoveni care au aplicat pentru burse in cadrul acestui MBA creativ.
In cadrul „The Golden Tour” pe care l-a facut in marile centre universitare in octombrie, pentru a prezenta cele mai noi tendinte in creativitatea mondiala, dar si oportunitatile de studiu si specializari internationale pe care le ofera The Alternative School, Teo a venit si la Brasov.
Dupa intalnirea cu studentii si entuziasmul asociat, ne-am dat seama ca putem face mult mai multe proiecte impreuna. Ea avea in plan, ca in fiecare an, „The Best of Eurobest”, ca un follow up la reputatul eveniment cu focus pe creativitate europeana ce are loc la inceputul fiecarui decembrie, in fiecare an, intr-o alta capitala creativa a Europei.
Brusc am realizat ca proiectele si obiectivele noastre coincideau, asa ca am decis sa integram traditionalul eveniment post-Eurobest, care se afla deja la a patra editie, intr-unul mai complex, care sa dureze 3 zile si in care cei care participa la prezentari sa poata aplica imediat ideile, lucrand in echipe, pe briefuri contemporane. Asa s-a nascut Transilvania Creative Fest.
Obiectivele festivalului
De la prima intalnire au fost fixate coordonatele acestui eveniment, iar experienta Teodorei Migdalovici ca ambasador Lions Festivals a fost aceea care a dus la armonizarea unui program unde a fost loc deopotriva pentru trenduri in creativitatea europeana, dar si pentru celebrarea culorii locale.
Obiectivele au fost simple: familiarizarea celor pasionati de creativitate, fie ei din Bucuresti, Brasov sau Chisinau, cu cele mai noi directii ale disciplinelor comunicarii la nivel european si pasul 2, transformarea informatiilor acumulate activ intr-o prima zi densa, cu prezentari memorabile ale varfurilor din PR, art direction, strategie si creative thinking, urmate de proiectia premiilor de la Eurobest 2015, intr-un set de ingrediente necesare pentru rezolvarea unor briefuri cu focus pe „Rebranding Brasov”.
Astfel ca in a doua zi de festival 15 echipe mixte, formate din studenti, creativi seniori si strategi au lucrat pe 5 briefuri diferite avand drept obiectiv redesenarea si promovarea Brasovului intr-o grila contemporana, fara a pierde insa nimic din farmecul trecutului.
In cea de-a treia zi au avut loc prezentarile, dar si ceremonia de inmanare a diplomelor si premiilor.
A fost un eveniment foarte reusit, care, in ciuda perioadei usor ingrate- fix inainte de sarbatori, a reusit sa armonizeze un panel de vorbitori de clasa A, o sala plina de participanti – studenti, reprezentanti ai mediului economic din Brasov, oameni de comunicare si marketeri din toata tara.
Si Teo si eu am inteles cat e de important sa avem mici accente de culoare locala, astfel ca alegerea spatiului de cazare sau meniul festivalului au fost gandite din start pentru a ridica mingea la fileul participantilor si a-i inspira in rezolvarea briefurilor.
In Aula Universitatii Transilvania
Tot de dragul culorii locale am ales cinci spatii diferite din oras – muzee, case memoriale – care au fost, pentru o zi, teritoriul de lucru si de inspiratie pentru rezolvitorii de briefuri. S-au facut fotografii, s-au pus intrebari, muzeografii au impartasit informatii pe care doar ei le detin.
Nu e de mirare ca in cea de-a treia zi, rezolvarile la briefuri au incantat juriul, format din experti ai industriei. Transilvania Creative Fest a fost, prin intermediul exercitiului-maraton de Rebranding Brasov (o premiera, pana la urma), unul dintre cele mai curajoase si mai non-conformiste evenimente profesionale ale anului.
Cum arata viitorul pentru Universitatea Transilvania - Facultatea de Sociologie si Comunicare
Toate proiectele educative in care am fost implicat au plecat de la o nevoie actuala a studentilor nostri: completarea cunostintelor teoretice cu practica si expunerea la situatii din ”lumea reala” a comunicarii. Vom continua Brasov Leo Academy, iar Adcamp-ul si Transilvania Creative Fest sunt doua proiecte pe care trebuie sa le realizam si in acest an.
Universitatea Transilvania se consolideaza ca brand universitar, iar Facultatea de Sociologie si Comunicare isi propune sa ajunga in 5 ani prima optiune a absolventilor de liceu sau de facultate care doresc sa studieze comunicare si publicitate in afara Bucurestiului.
Capitala este deja „invadata” de brasoveni valorosi care lucreaza in comunicare, mai ramane ca o buna parte dintre acestia sa se pregateasca la facultatea noastra. Complementar proiectelor educative, Facultatea de Sociologie si Comunicare deruleaza proiecte de cercetare stiintifica si organizeaza evenimente si manifestari care reunesc cadre didactice, cercetatori, practicieni si studenti: conferinta internationala ACUM, workshop-uri, expozitii si cercuri stiintifice studentesti.