In Romania, unul din sase cupluri se confrunta cu infertilitatea si este involuntarily childless. Din 2008, cand a pornit ca un grup de initiativa, Asociatia SOS Infertilitatea acorda sprijin familiilor care nu pot avea copii decat cu ajutor medical, prin intermediul proiectelor si actiunilor desfasurate, care au in vedere reproducerea asistata si adoptia.
Desi infertilitatea este o boala, Romania este singura tara din Uniunea Europeana in care procedurile de reproducere umana asistata medical nu sunt decontate de catre asigurarile de sanatate, nici macar partial. De aceea, unul dintre obiectivele asociatiei il reprezinta implicarea statului prin acordarea de sprijin persoanelor afectate de infertilitate si facilitarea procedurilor in domeniul adoptiilor.
Despre valorile si cauzele asociatiei, modalitatile de finantare si de promovare, ne-a povestit mai multe Nicoleta Cristea-Brunel (Coordonator, SOS Infertilitatea).
Cauzele asociatiei
Misiunea Asociatiei SOS Infertilitatea este aceea de a sprijini persoanele afectate de infertilitate, desfasurand actiuni si proiecte in domeniul reproducerii umane asistate medical si in cel al adoptiei.
Valorile
Initiativa, Implicare, Voluntariat, Comunicare, Empatie, Responsabilitate, Transparenta.
Surse de finantare
Asociatia SOS Infertilitatea este o asociatie de voluntari, fara surse stabile de finantare. Finantarea provine exclusiv contributii din partea membrilor si simpatizantilor: 2%, donatii online, mici sponsorizari intermediate de persoane din publicul-tinta.
Bugetul
Bugetul asociatiei a evoluat de la zero barat in 2008, la cca. 300€ in 2009 pentru a ajunge la cca. 12.000€ in 2014. Nu detinem sediu, deci nu avem cheltuieli de chirie si utilitati, nu avem angajati, deci nu avem cheltuieli salariale, toate fondurile pe care le atragem sunt investite strict in cheltuielile inerente organizarii actiunilor.
Targetul
Pacienti afectati de infertilitate, medici si embriologi, parinti adoptatori, sectorul ONG, Ministerul Sanatatii, institutiile implicate in procesul de adoptie, politicieni.
Obiective de comunicare
Ne dorim ca in urma actiunilor de comunicare, networking si advocacy desfasurate de Asociatia SOS Infertilitatea, cauza luptei cu infertilitatea sa inceteze sa fie un tabu in societatea romaneasca, persoanele hipofertile sa aiba un acces cat mai larg la tratamentele infertilitatii, iar procesul de adoptie sa devina unul eficient si rapid.
Canale de comunicare
Platforma web SOS Infertilitatea reprezinta mult mai mult decat inca un site / forum in care se abordeaza aspecte despre infertilitate. Scopul initierii plaformei web a SOS Infertilitatea nu a fost de a crea inca un spatiu exclusiv de “chat” si discutii mai mult sau mai putin “on topic”. Pe langa informare si dialog, platforma noastra web ne-a permis sa cream si sa implementam proiecte.
Sloganul comunitatii noastre este: “Implicare si ACTIUNE colectiva, empatie si SPRIJIN concret!”
Desi niciodata nu am pus accentul pe cantitate, in prezent nu doar brandul/influenta/credibilitatea, ci si cifrele/statisticile ne pozitioneaza ca lider privind capacitatea de a comunica cu un public target-at in sfera infertilitatii.
Astfel, in prezent platforma web SOS Infertilitatea cuprinde:
- site/blog complex dedicat exclusiv infertilitatii (si adoptiei), constant actualizat si foarte vizitat; >36.000 de vizitatori unici / luna (noiembrie 2014)
- forum dedicat exclusiv infertilitatii (si adoptiei) sute de subiecte atent moderate, nicio intrebare nu ramane fara raspuns; >3.500 de utilizatori inregistrati, >44.000 de mesaje strict on topic, >62.000 de vizite / luna, >410.000 vizualizari / luna (noiembrie 2014)
- baze de date >6.000 destinatari (>3.200 de pacienti/aspiranti; jurnalisti sanatate/social; medici, clinici, pharma; politiceni; sectorul ONG)
- newsletter SOS Infertilitatea si info flash-uri punctuale catre una sau mai multe categorii de destinatari din baza de date
- mii de contacte pe retelele sociale (>6.400 like-uri pe pagina oficiala Facebook + grup specific, conturi pe alte retele sociale - actualizate zilnic).
Campanii desfasurate
Subprogramul pentru Fertilizare in Vitro si Embriotransfer, program de sprijin financiar pentru cuplurile hipofertile, derulat de Ministerul Sanatatii in perioada 2011 - 2012, la initiativa si cu participarea Asociatiei SOS Infertilitatea, in urma caruia s-au nascut sute de copii. In prezent, militam pentru reluarea unei forme de sprijin din partea statului pentru cuplurile hipofertile.
Expozitia itineranta „Infertilitatea exista. Si doare.” – expozitie de tip panotaj, destinata sensibilizarii publicului larg in ceea ce priveste subiectul „infertilitate”, pana de curand un tabu.
Saptamana Nationala de Constientizare a fenomenului social si medical al infertilitatii in Romania – eveniment anual (din 2012).
Premii castigate
In 2012, am castigat premiul al treilea la Gala Societatii Civile 2012, categoria „PROGRAME” si un premiu la categoria „Jurnalism” in cadrul Galei Premiilor «Drepturile Copilului», pentru Campania „Copiii Romaniei nu sunt de vanzare” realizata de Observator Antena1, cu participarea voluntarilor SOS Infertilitatea
In 2011 am castigat premiul intai la Gala Societatii Civile 2011, categoria „Buget -, Eficienta +” si trei premii in cadrul Romanian PR Award: Golden Award for Excellence la categoria „Public Affairs / Advocacy / Lobby”, Silver Award for Excellence la categoria „ONG / Societate Civila” si Silver Award for Excellence la categoria „Buget -, Creativitate +”.
Am mai castigat si in 2010 un Silver Award la Romanian PR Award 2010, tot la categoria „Buget -, Creativitate +” si am fost blogul castigator al locului doi la RoBlogFest 2010 - categoria „Blog colectiv”.