Uralele si bucuria au rasunat dintr-o parte. De cealalta, s-a simtit o liniste mai mult sau mai putin ingrozita. Surpriza, in schimb, s-a pogorat peste toti. Pe 16 noiembrie s-a scris o istorie dincolo de cea politica. Un cumul de factori a dus catre formarea unui precedent in comunicare: online-ul a batut TV-ul.
Ce inseamna asta pentru industrie? Aflam de la cunoscatori experimentati cat de one-hit-wonder a fost digitalul in ecuatia alegerilor prezidentiale din 2014.
Pentru Dan Petre (Partener, D&D Research), rezultatul alegerilor a fost bazat pe un cocktail-minune, amestecat in mai multe pahare, cu ingrediente care s-au amplificat unul pe celalalt pana au creat o avalansa de neoprit. Facebook-ul romanesc a trecut de la stadiul de instrument de relationare la unul de actiune sociala. Pentru prima oara, spune Dan, avem dovada certa a unei schimbari de paradigma.
Cocktail electoral
Eu vad rezultatul spectaculos al acestor alegeri ca pe un cocktail cu trei mari ingrediente care s-au potentat reciproc: 1) online & social media; 2) diaspora; 3) televiziuni.
Un cocktail care a fost amestecat in mai multe pahare. unul mai mare (Romania) si cateva mai mici, dar mai colorate si mai cosmopolite (tarile cu comunitati mari de romani). Un cocktail care pana la ora 17 a fost insa foarte volatil, dupa care reactia critica s-a produs si avalansa a devenit inevitabila.
Eu privesc ce s-a intamplat mai degraba ca pe o campanie integrata in care pentru prima oara relatia dintre online/social media si TV s-a inversat. Adica TV-ul old school a fost cutia de rezonanta a digitalului/social media si nu invers, ca pana acum. Si aici, ca si in cazul oricarei campanii de comunicare, este dificil sa izolam cu precizie efectele fiecarui canal in parte, dar toate si-au jucat rolul lor si fara indoiala putem spune ca online-ul/social media a fost canalul pivot al acestui fenomen social care depaseste cu mult sfera fenomenului politic.
Cum s-a inclinat balanta
Vorbim de prima dovada de necontestat a unei schimbari de paradigma. The fast and the furious new school a invins the old and slow one. Vorbim de relatia cu dublu sens dintre Romania si comunitatile de romani din afara ei, care au inclinat balanta, in primul rand prin votul lor direct, dar mai ales prin influenta indirecta pe care imaginile si povestile generate in timp real de social media si amplificate de TV despre felul in care sunt tratati de statul roman, au avut-o asupra familiilor lor si comunitatilor din care au plecat pentru a cauta o viata mai buna. Vorbim de activismul social al tinerilor directionat catre parintii si bunicii lor.
Ordonanta Voiculescu
Legat de comunitatea/industria noastra de comunicare ma gandesc ca exista totusi o forma de justitie poetica. Cred ca unii dintre germenii acestei revolutii social media au aparut ca reactie la infama "Ordonanta Voiculescu" care a avut efecte dezastruoase asupra agentiilor de advertising si oamenilor din aceastea. Multi din cei care au fost afectati de ea s-au aflat in aceasta perioada in primele randuri ale revolutiei social media. Extrem de vocali si de aceea influenti ca nuclee de cristalizare ale avalansei care a coborat peste duminica peste "Sistem".
Reteta germana
16.11.2014 este pentru mine ziua istorica in care Facebook-ul romanesc a trecut de la stadiul de instrument de relationare la unul de actiune sociala. Astept asta inca de la primaverile arabe. Am sperat apoi sa se petreaca odata cu miscarea Uniti Salvam, dar atunci au lipsit reteta germana, cateva ingrediente importante, cofetarii priceputi si splihozenii de pe tort :) Dar mai bine mai tarziu decat deloc. Toate celelalte, inclusiv persoane, sunt secundare.