Dupa ce am vorbit cu Mihai Gongu, presedintele juriului la sectiunea Single Channel din cadrul Golden Drum 2014, acum aflam despre procesul de jurizare si calitatea lucrarilor inscrise la Multi Channel. Andreas Dahlqvist (Presedinte, McCann Creative Leadership Council si Chief Creative Officer, Commonwealth//McCann) a fost presedintele juriului la aceasta sectiune, iar Simona Lazar, corespondent IQads, i-a pus cateva intrebari.
Golden Drum 2014 s-a desfasurat in perioada 7-10 octombrie 2014 la Portoroz, in Slovenia. Despre agentiile castigatoare am scris aici.
Interviul a fost tradus in limba romana de Casa de Traduceri.
Experienta de jurat Golden Drum 2014
A fost o experienta extraordinara. Este prima oara cand sunt membru in juriul Golden Drum si trebuie sa spun ca impresia pe care mi-a lasat-o aceasta participare a fost una extrem de pozitiva. Cand ma uit la nivelul creativ de munca si la spiritul creativ care emana din oameni, imi amintesc intr-un fel de modul in care abordeaza tarile scandinave solutionarea problemelor prin creativitate. Este foarte antreprenorial, cred eu. Poti compara acest lucru cu unele din pietele din regiunea scandinava, in care bugetele nu sunt atat de mari, lucru care nu este neaparat rau, deoarece te obliga sa abordezi lucrurile altfel, sa incerci ceva nou.
O mare parte din lucrarile pe care le-am jurizat s-au incadrat in aceasta zona. Am vazut multa gandire orientata spre viitor, multe idei inovatoare, multe idei care sunt digitale sau sociale in esenta lor, nu doar cu un element social adaugat.
Componenta sociala, prevalenta in cadrul lucrarilor
Este o tendinta generala: multe branduri isi dau seama ca trebuie sa reprezinte ceva si au un scop mai larg, prin urmare vei vedea multe branduri indreptandu-se in aceasta directie, iar aceasta tendinta va continua.
In calitate de presedinte al juriului...
...le-am dat doua instructiuni: prima a fost sa caute acea scanteie de invidiat in fiecare lucrare. Atunci cand ai o reactie viscerala si un raspuns emotional puternic imediat, e un semn bun ca ideea respectiva e valoroasa. Le-am spus sa caute acele lucruri pe care si-ar fi dorit sa le fi facut chiar ei. Personal, am vazut multe lucruri in competitie pe care as fi foarte mandru sa-mi fi pus numele.
Juriu strict sau relaxat?
Am avut un juriu cu mintea foarte deschisa. Toate conversatiile au parut sincere. Ca in orice juriu, intotdeauna sunt unele discutii aprinse, dar asta e normal. Asa ar trebui sa fie lucrurile. Trebuie sa discuti lucrarea din toate unghiurile inainte de a lua o decizie. Dar cred ca a fost o atmosfera deschisa si ca discutiile au fost intotdeauna orientate spre a ne asigura ca cele mai bune idei castiga.
Au fost membrii juriului multumiti ?
Cred ca da, pentru ca am avut multe discutii si conversatii despre fiecare lucrare. Nu pot sa ma pronunt despre ceilalti membri ai juriului, dar eu personal am senzatia ca juriul, ca intreg, a luat o decizie buna.
Single Channel vs. Multi Channel
E destul de dificil pentru ca, intr-un fel, aceste categorii (N.R. Single Channel /Multi Channel) sunt destul de invechite. Ideile cu adevarat importante par sa transcenda multe categorii.
De exemplu, categoria PR a fost foarte buna. Iar asta pentru ca fiecare campanie buna are acum o mare componenta de PR. Nu exista o definitie absoluta pentru ceea ce este multi sau single channel, cred ca mai degraba ar trebui sa fie mai multe canale sau mai multe componente ale campaniei in multi channel.
Acelasi lucru se intampla si cu alte premii, in care ideile transcend categoriile, pentru ca asa au fost construite si din acest motiv sunt extraordinare.
Cred ca exista o varietate foarte buna in acest an. Nu au castigat aceleasi campanii la fiecare categorie. Avem o reprezentare foarte buna a unor lucrari si categorii variate.
Procesul de jurizare la Golden Drum vs. alte jurizari
Fiecare jurizare este putin diferita, depinde de dinamica grupului si de oamenii care stau la masa, dar procesul este similar cu alte jurizari. Exista un vot preliminar online inainte de festival, se discuta listele scurte si apoi trebuie votat si decis care dintre candidatii de pe lista scurta primeste o medalie. E destul de simplu.
Grand Prix-ul inseamna...
Valabil pentru orice premiu, dar mai ales pentru Grand Prix: ce m-a interesat pe mine, si ce le-am spus celorlalti membri ai juriului sa caute, este acel tip de lucrare care sa fie un exemplu bun pentru directia in care ne dorim sa mearga industria si care sa reprezinte un model pentru lucrari pe care ne-am dori sa le vedem mai mult.
Calitatea lucrarilor
Aceasta regiune se misca bine din punct de vedere creativ. Pare ca exista foarte multe lucruri interesante care au loc aici, prin urmare rezultatele sunt bune. Iar daca analizam varietatea tarilor reprezentate pe lista premiilor acum, avem o diversitate buna. In comparatie cu alte regiuni, cred ca este un show foarte bun.
Imbunatatiri
Un lucru simplu pe care l-am observat (chiar daca nu e legat exclusiv de aceasta regiune) este ca unele idei sufera din cauza unor case-uri care nu sunt exceptionale. Case-urile bune sunt extrem de importante la festivaluri. O mica investitie in hardware poate face diferenta intre a fi sau a nu fi inclus pe lista scurta.
Calitatea lucrarilor din Romania
Am avut destul de multe din Romania in acest an. Romania este o tara importanta din punct de vedere creativ in regiune. Asa a fost in ultimii doi ani si acest lucru continua si in 2014.
Vei reveni?
A fost o experienta foarte buna in general, intreaga atmosfera a festivalului este deschisa si prietenoasa, oamenii sunt interesati de lucrarile celorlalti concurenti, iar asta este fantastic. Voi reveni cu siguranta.