Mihai Gongu (Creative Director, GMP Advertising) este in 2014 presedintele juriului Single Channel de la Golden Drum 2014. Simona Lazar, corespondent IQads la festival, a stat de vorba cu el la fata locului. Pana acum, la sectiunea Single Channel, s-au anuntat castigatorii pentru categoriile Radio, Digital, Mobile si New or innovative. McCann Erickson Romania - Ghita Ciobanul pentru Vodafone si Geometry Global - Doneaza Rosu pentru Romania sunt campaniile romanesti care au castigat cate un premiu Golden Drum la Digital, respectiv New or Innovative.
A doua runda de shortlisturi pentru Single Channel a fost afisata ieri, la categoriile Film, Press, Outdoor, Direct Communication si Design of Brand & Corporate Identity. Castigatorii ii vom afla in aceasta seara.
Experienta de jurat Golden Drum 2014
A fost cumva diferita de cea din 2012, pentru ca a aparut peste noapte invitatia de a fi Jury President. Andreas Pauli a votat shortlistul, dar n-a putut ajunge pentru dezbaterile live si organizatorii m-au rugat sa il inlocuiesc pe pozitia de coordonator al juriului. Evident am considerat invitatia o mare onoare si am acceptat. Insa a insemnat si o responsabilitate mai mare. A trebuit fata de jurizarea din 2012 sa fiu eu cel care avea grija ca fiecare metal sa fie dezbatut, ca workul sa fie potrivit ales in categorie si ca absolut toti cei din juriu sa-si spuna punctul de vedere si sa se simta reprezentati in rezultatul final.
A fost obositor dar si fun in acelasi timp. Este o experienta care iti da perspective noi, in mod cert. Sunt foarte recunoscator ca am avut sansa sa fiu parte din ea.
Experienta de jurat vs. experienta de presedinte
Cand esti simplu jurat poate nu te preocupi atat de mult in a cantari fiecare lucrare. Ca presedinte de juriu trebuie sa fii extra-obiectiv si meticulos, sa explici, sa inviti la dialog pentru fiecare entry.
Un ghid impus juratilor
Nu a fost vorba de ghidul meu sau de o impunere. Am urmat cu totii cateva guidelines expuse de organizatori. De exemplu, procentul lucrarilor de pe shortlist din numarul de lucrari inscrise sa fie apropiat de 20%, cum se intampla la orice festival care se respecta. Apoi sa premiem aproximativ 30% dintre lucrarile care sunt pe shortlist.
Evident ca au fost si exceptii acolo unde o categorie nu a avut work suficient de valoros. Apoi am tinut ca lucrarile sa fie relevante pentru brand, pentru target dincolo de saltul creativ pentru a putea obtine medalie.
In ceea ce priveste procedeul de selectie, exista mai intai un voting YES/ NO pentru shortlist, care e secret, si se face inainte de a ajunge in Slovenia. Si astfel se alege matematic shortlistul. Acest shortlist se discuta, se dezbate daca vreo lucrare nu merita sa fie acolo si trebuie sa o scoatem, sau daca una care nu s-a calificat merita sa fie acolo.
Oamenii pot sa aduca in discutii lucrari atat timp cat nu sunt lucrarile agentiilor lor sau ale retelelor lor. Fiecare jurat acorda un punctaj lucrarilor din shortlist (de la 6 la 10, tot in vot secret) se face un ranking, iar apoi se foloseste criteriul de 30% pentru a decide lucrarile care merita a fi luate in considerare pentru metale. Mai intai se voteaza Silver, apoi dintre medaliile de argint se alege aurul, iar apoi dintre medaliile de aur se alege un Grand Prix.
Cum s-au ales Grand Prix-urile la Single Channel
La Grand Prix-uri a contat mereu sa setam un exemplu sau un precedent despre cum ar putea fi lucrurile de acum inainte. Aceste lucruri s-au dezbatut de la categorie la categorie si Grand Prix-ul a fost de fiecare data decizia intregului juriu. Oricum,Grand Prix-urile au avut si cele mai mari punctaje dupa votul de ranking. Nu au fost Grand Prix-uri din lucrari care au avut un scor mediu in ranking.
Atitudinea juriului de la Golden Drum vs. alte festivaluri
Mi-a placut acest juriu cel mai mult dintre toate in care am fost pentru ca a fost un juriu dispus sa nu se grabeasca. Lumea a stat, a votat si a revotat unele lucrari, au avut loc dezbateri intre revotari.
Se putea intampla ca un punct de vedere diferit sa convinga oamenii in urma unei dezbateri sa-si schimbe votul. Si cred ca asta e un lucru bun. Pana la urma toata lumea a fost happy cu a iesit, s-a simtit reprezentata. Apoi, cred ca fata de festivalurile cu foarte multe entry-uri unde poate esti agasat ca jurat de numarul mare de intrari, oamenii au fost orientati inspre a cauta ideea si nu inspre a penaliza o lucrare pentru ca nu are un caz perfect sau un board perfect. Au incercat sa nu se lase furati de caz, ci de idee si de implementarea ei, de cat de puternica este ea pentru acel brand. Cred ca aceasta rabdare a juriului in a cauta de fiecare data ce a fost bun, nu ce a fost gresit, a fost ceva nou. N-am mai vazut acest nivel de grija al juriului pentru fiecare lucrare premiata.
Calitatea lucrarilor inscrise
Pe mine m-a surprins placut. Festivalul creste in calitate de la an la an. Au exista in trecut poate medalii care nu ar fi putut castiga la un festival global, acum insa sunt din ce in ce mai multe lucrari de world class level. Sunt multe lucrari care sunt la limita categoriei si o reinventeaza. Acesta este un trend clar. Noi am avut grija ca de fiecare data sa judecam valoarea unei lucrari din punctul de vedere al categoriei. De exemplu, se poate intampla ca un Grand Prix la PR sa nu ia mai mult de Silver la TV. Am dat un exemplu arbitrar, nu e vorba de o campanie anume. Cred ca nivelul a crescut peste tot, nu remarc o tara care este la o distanta uriasa de restul plutonului.
Sunt lucrari exceptionale din Rusia, Austria, Turcia, dar si Cehia, Polonia, Ungaria, Romania sau Macedonia. Sunt foarte multe tari reprezentate, e un pluton compact. Daca luam in considerare numarul total de medalii si shortlisturi se observa clar ca toata regiunea a crescut din punct de vedere creativ. Si asta este un lucru foarte bun. Pentru ca cred ca, dupa cum spunea si Andreas (n.r. Andreas Dahlkvirst, presedintele juriului Multi Channel), vorbim despre piete care nu au bugetele din vest, nu au conditiile sau furnizorii din vest, dar gasesc solutii laterale de a face work foarte bun. In general restrictiile cresc creativitatea.
Calitatea lucrarilor din Romania
Pot sa vorbesc doar despre Single Channel – nu au inscris atatea agentii pe cat ma asteptam. Cred ca sunt cateva agentii care performeaza la alte festivaluri si care nu au inscris aici. E pacat, pentru ca e un festival relevant, un juriu relevant, un mix de oameni din diverse retele si din agentii independente, din regiune, dar si oameni din afara regiunii New Europe.
Campanii remarcabile
Am vazut cel putin doua campanii anul asta care mi se par istoric de bune – veti vedea dupa aparitia Grand Prix-urilor. Un work de care orice juriu din lume ar fi absolut impresionat. Este vorba de GP-ul de la PR la Multi Channel si de GP-ul de la Print la Single Channel.