Anul acesta la Gala PR Awards, categoria cu cele mai multe inscrieri e Digital PR & Social Media. Am vorbit cu reprezentantii agentiilor de PR din Romania despre felurile in care dezvoltarea digitalului le-a influentat business-ul. Vedeti raspunsurile oferite de Alexandru Paius (Senior Partner, IMAGE PR).
Le ofera mediul digital oportunitati mai creative agentiilor de PR?
Mediul digital ofera oamenilor de comunicare oportunitati extraordinare: avem dialog real cu publicurile, le putem observa si monitoriza, putem crea interactiuni intre public, companii, branduri. Ne putem juca impreuna, ne putem reprosa lucruri, ne putem atasa unii de altii – cu alte cuvinte, putem dezvolta relatii autentice cu publicurile.
In plus, tehnologia ne deschide orizonturi pe care altadata nici nu le putem banui – astazi lucram la aplicatii de augmented reality, dezvoltam infografice, device-uri interactive, aplicatii de Facebook sau de mobil si tot asa. Optiunile tehnologice de astazi ne permit sa inovam in relatia pe care o companie sau un brand o are cu publicurile sale.
Dincolo de acestea, in acest moment digital-ul este in trend la noi – clientii considera ca este a must sa fie acolo, agentiile isi doresc sa ia din aceasta felie si sa se evidentieze cu capabilitatile de online pe care le detin. Probabil acesta este unul dintre motivele pentru care exista atat de multe proiecte de digital, comunicari ale agentiilor si companiilor legate de digital si chiar inscrieri si premii la categoria Digital PR & Social Media.
Proportia din cifra de afaceri a agentiei care se datoreaza proiectelor digitale si evolutia ei in timp
In general derulam pentru clientii nostri campanii integrate, care includ elemente digital intr-o mai mare sau mai mica masura. Din acest motiv este adesea dificil sa separam cuantumul proiectelor de digital din cifra noastra de afaceri.
Este insa evident faptul ca procentul de digital a crescut in ultimii ani – este o urmare fireasca a dezvoltarii tehnologiei, a penetrarii in randul publicului si a deschiderii clientilor catre acest mediu.
Serviciile oferite in aria digitala
Ca in orice alta arie a activitatii noastre, pornim de la dezvoltarea cadrului strategic al activitatii unei companii sau unui brand in mediul online si apoi coordonam implementarea acestui cadru. Online-ul si social media nu pot fi separate de restul activitatii de comunicare a unei companii, iar ceea ce facem noi la IMAGE este sa corelam si integram toate eforturile de comunicare pentru a atinge obiectivele de comunicare si de business.
Pe baza strategiei de online si social media, derulam o multime de activati, de la dezvoltare si administrare de website-uri si aplicatii, la infografice, campanii in blogosfera, realizare si administrare de conturi de social media (pagini de Facebook si de LinkedIn, canale de YouTube etc). Consultantii nostri sunt responsabili de content generation, community management si blogger relations, iar activitatile care tin de programare, design si altele sunt realizate impreuna cu partenerii nostri.
Investitiile agentiei in dezvoltarea competentelor de digital ale echipei
De ani buni am construit la IMAGE o echipa de consultanti bine pregatiti in zona comunicarii online si am avut grija sa ii dezvoltam prin cursuri si training-uri de specialitate, printr-o biblioteca cu titluri mereu actuale si, nu in ultimul rand, prin conturi si provocari pe masura. De altfel, am primit in ultimii ani mai multe distinctii si nominalizari pentru campanii sau tool-uri de digital din partea Ligii Americane a Profesionistilor in Comunicare, Holmes Report (SABRE Awards) si Webstock Awards.
Influenta dezvoltarii digitalului in procesul de recrutare in agentie. Noi cerinte obligatorii
In general, cerintele si asteptarile noastre la angajare difera in functie de nivelul de cariera si de zona sau specializarea pe care va lucra persoana respectiva.
Este important ca toti consultantii nostri sa detina cunostinte de digital, sa inteleaga fenomele din social media, sa cunoasca landscape-ul online din Romania etc. Sa nu stii lucrurile acestea e ca si cum nu te-ai fi uitat niciodata la stiri. Sunt cunostinte absolut necesare in meseria noastra, indiferent ca lucrezi pe un client de FMCG, de farma sau de financiar. Sunt lucruri care te ajuta sa ai o perspectiva asupra societatii, a tuturor fenomenelor care ne inconjoara si asupra posibilitatilor de comunicare.
Dincolo de asta, a avea experienta pe digital sau a detine anumite aptitudini in aceasta zona este o cerinta pentru acele job-uri si acele echipe unde acestea vor fi folosite ulterior.
Cat de bine s-au adaptat agentiile de PR nevoii brandurilor de a fi prezente in mediul online
Multe dintre agentiile de top din Romania si-au dezvoltat capabilitati in zona comunicarii online in ultimii ani – am vazut lansari de divizii de digital, pozitionarea puternica a unor agentii pe aceasta zona, campanii de succes in mediul digital, unele premiate la nivel international.
Cu siguranta insa mai avem de invatat. Si mai ales trebuie sa invatam in permanenta, sa fim la zi cu noile tehnologii, tendinte, cu schimbarile din blogosfera etc. Iar asta este intr-adevar o mare provocare pentru oamenii de comunicare – este o zona cu care pana acum cativa ani nu eram foarte familiari, o zona uneori “tehnica” si mai ales una care solicita mult timp din partea consultantilor tocmai ca sa nu ramana in urma.
Practici neprofesioniste exista in continuare in toate ariile comunicarii din Romania, inclusiv in comunicarea online, fiind o arie de comunicare mai recent dezvoltata. Cred insa ca marile branduri si companii si agentiile care lucreaza pentru acestea intra intr-o alta faza a comunicarii: nu mai vrem doar sa fim acolo cu orice pret, fiindca da bine, indiferent daca ni se potriveste sau nu, daca e momentul oportun sau nu; incepem sa dezvoltam strategii de brand-uri pentru online si social media, consolidam relatii in blogosfera. Daca vreti, lucram mai mult cu cap, decat de ochii lumii. Si cred ca acesta este viitorul in comunicare in general, inclusiv in comunicarea online.