Ca romanii sunt destepti, descurcareti si creativi stim deja la nivel conceptual. Insa cand ni se cere sa dam exemple parca ne e destul de greu sa trecem dincolo de fotbal si gimnastica. Povesti de succes exista si in publicitate, iar romanii plecati de acasa ajung celebri in marile capitale ale lumii. Astazi va dam inca un exemplu.
"Made in Romania. Assembled in Germany" - asa se prezinta Andreea Dicu pe site-ul W + K Amsterdam. Si asta pentru ca a plecat din tara dupa terminarea liceului, a trecut printr-o facultate in Germania si a lucrat pe partea de client la Puma AG inainte sa ajunga in agentie. Si-a urmat visul si a batut la usa Wieden + Kennedy Amsterdam pana cand s-a deschis. Am intrebat-o pe Andreea cum a reusit sa faca asta, care e modul de lucru in agentie si cum se vad campaniile romanesti din una din cele mai creative agentii din lume.
Andreea Dicu (PR Coordinator, Wieden + Kennedy Amsterdam)
IQads: Spune-mi cate ceva despre tine si despre parcursul tau profesional: De unde esti? Ce ai studiat aici, in Romania? Cand si cum ai decis sa pleci?
Andreea Dicu: Sunt dintr-un oras mic din Moldova, Tecuci - judetul Galati. M-am hotarat sa plec din Romania cand aveam 18 ani si nu imi doream nimic mai mult decat sa explorez lumea si sa vad ce are de oferit. Am am avut o sansa complet intamplatoare atunci cand am cunoscut (de revelion, in ultimul an de liceu) o profesoara de engleza din Galati, cunoscuta prin locurile noastre drept "fabrica de trimis copii la studii in strainatate". Dupa o conversatie scurta si cateva intrebari la obiect, mi-a propus sa aplic la facultatea afara si asa a inceput o cursa nebuna, lunga de 6 luni, in care am dat SAT-ul (testul pe care il dau americanii pentru a aplica la facultate), am strans diplome si scrisori de recomandare pentru activati extracurriculare, si am facut dosare pentru diverse universitati. Asa am ajuns sa studiez International Communication Management la o universitate din Germania, unde am avut colegi din peste 100 de tari si unde am descoperit (sau redescoperit) dragostea pentru publicitate. Dupa, a urmat un master de cercetare in Olanda, in Marketing Science. In timpul facultatii am inceput sa lucrez pe partea de client, iar dupa master, intr-o agentie pe partea de Account Management si, mai nou, relatii publice. Intotdeuna mi-au placut provocarile.
IQads: Cand ti-ai dat seama ca vrei sa lucrezi in advertising?
Andreea Dicu: De mica am avut o pasiune pentru publicitate. Cand eram pustoica visam sa ma fac copywriter. Primul cont la IQads mi l-am facut prin clasa a opta. Dar cred ca momentul decisiv a fost in facultate, cand am avut un curs de Advertising cu un profesor care a lucrat la multe agentii de renume din lume. El mi-a spus ca trebuie neaparat sa incerc o cariera in advertising si eu am hotarat ca trebuie sa-l cred pe cuvant, pentru ca avea parul alb si rafturile pline cu Lei de la Cannes.
IQads: Vad din ce scrie pe profilul tau de LinkedIn ca ai lucrat si la Puma inainte. O trecere de la client la agentie e mai putin intalnita (cel putin la noi)… De ce ai luat decizia asta?
Andreea Dicu: Intr-adevar, de obicei trecerea e in sens invers, de la agentie la client. Eu eram la inceput de cariera si singurul criteriu atunci cand mi-am cautat primul job a fost sa lucrez pentru o companie multinationala (nu numai in sensul clasic de sucursale peste tot in lume, ci multinationala ca orientare), tanara ca spirit si aventuroasa. Am primit o sansa la Puma AG, unde am avut noroc sa lucrez cu oameni talentati, de la care am avut mult de invatat. Si nu mi-a prins rau. Chiar si un gram de experienta de partea clientului e benefic, mai ales daca lucrezi in Account Management. E bine sa vezi industria din ambele parti ale gardului (imaginar, bineinteles).
IQads: Cat de greu e sa te angajezi la W+K? Tu cum ai aplicat?
Andreea Dicu: Hmm... asta e o intrebare foarte buna. Cred ca e foarte greu daca nu esti facut din materialul pe care il cauta W+K. Ei stiu foarte bine ce fel de agentie sunt, care e ADN-ul lor, si cauta oameni compatibili. Asa ca pana la urma e destul de simplu: ori esti facut sa lucrezi acolo, ori nu.
Eu am incercat sa obtin un job in Account Management si nu exista nici o pozitie disponibila la momentul respectiv. W+K era pentru mine un fel de taram sfant al publicitatii, o oaza de independenta intr-o mare de agentii ce trebuie sa dea socoteala actionarilor. Mai ales ca aplicam chiar dupa fenomenul Write The Future, de care toata industria s-a indragostit. Asa ca am batut la usa lor pana cand a aparut un post de asistenta pentru Group Account Directors, pe care l-am acceptat fara sa clipesc.
IQads: Si in agentie vad ca ai avut mai multe tipuri de job-uri? E vorba de o cultura organizationala care permite asta?
Andreea Dicu: Suntem o agentie relativ mica, situata pe un canal din Amsterdam. Cam 130 de oameni, din aproximativ 25 de tari. Majoritatea suntem departe de "casa", intr-un satuc globalizat, inconjurati de galerii de arta si de magazine de antichitati. Impreuna lucram pentru clienti precum Heineken, Nike, Coca-Cola, Intel, GE. Ne specializam pe campanii globale (ultima campanie Heineken a fost implementata in peste 140 de tari). E o combinatie destul de inedita, care ne diferentiaza de alte agentii.
Cel mai bine descrie cultura de aici un Wiedenism (sau "principiul fondator") - "The work comes first". Asta inseamna fara compromisuri, fara scuze - produsul final e ceea ce conteaza cel mai mult, si el trebuie sa eleveze atat afacerea clientului, cat si agentia. Dar ca sa ajungi sa creezi un astfel de produs, ai nevoie de oameni talentati si fara frica. Sunt atatea motive pentru care o idee geniala se poate transforma intr-o idee mediocra in aceasta industrie, incat ai nevoie de un front unificat, care crede in creativitate si o face in mod natural, nu fortat. Si pe asta pune pret cel mai mult Wieden. Filozofia lor e sa recruteze cel mai bun talent din lume, pe care sa il rasplateasca asa cum se cuvine, sa lupte pentru ceea ce cred ei pana in maduva oaselor (din nou, fara compromisuri) si sa le incurajeze proiectele personale. Cand intri pe usa agentiei nu vei vedea trofee, ci un perete cu fotografiile celor care lucreaza aici. Si asta spune multe.
IQads: Cum e job-ul de PR la W+K?
Andreea Dicu: In PR, fiecare zi aduce ceva nou. Departamentul asta e un fel de sistem nervos al agentiei - suntem conectati la tot ce se intampla. Ne ocupam de imaginea agentiei, de relatiile cu presa de profil si presa mai larga, social media, comunicare interna, si consultanta PR pentru clienti. Si pentru ca W+K crede in a face mai mult decat doar publicitate, incercam sa ne implicam in comunitatea locala, sa aducem artisti care sa isi expuna arta in agentie, si sa cream relatii in afara industriei. In alta zi s-ar putea sa ne gasesti calarind un taur mecanic deghizat in Mos Craciun pentru a strange bani pentru donatii de caritate. Cred ca va intrebati ce-o fi asta. Sa va explic. De Craciun, agentia a creat o competitie interna pentru o cauza nobila, prin care sa raspandeasca voie buna si spiritul Craciunul, in stilul nostru caracteristic. Ce a iesit? Greu de descris in cuvinte, asa ca trebuie sa va arat.
IQads: Presupun ca scrii catre presa de advertising din toata lumea. Ce ai aflat din experienta asta?
Andreea Dicu: Intr-adevar, lucram cu presa din toata lumea, in special datorita naturii clientilor si a campaniilor. Cred ca cea mai importanta lectie e: daca produci ceva cu adevarat valoros (si "game-changing"), presa va scrie, fie ca e vorba de New York Times, Fast Company, sau Adweek. Asta e norocul nostru, pentru ca lucram pentru o agentie plina de talent, care produce campanii despre care presa vrea sa vorbeasca. Contactele si pitch-ul sunt importante, dar nimic nu precede in importanta ideea din spatele campaniei si bineinteles, executia. Slujba noastra in PR e sa atragem atentia cui trebuie si sa identificam oportunitati inedite.
IQads: Ai lucrat in marcomm si in Romania? Daca nu, presupun ca stii totusi lucruri generale despre ce se intampla in industria din Romania. Cum ti se pare ca a evoluat?
Andreea Dicu: Din pacate nu am lucrat nici macar o zi in Romania. Din cate am citit si auzit, industria de marcomm e destul de sofisticata, mai ales pentru o piata relativ tanara. Am cateva exemple in minte in care am fost impresionata de profesionalismul si ingenuitatea unor echipe de marketing din Romania. In schimb sunt prea departe ca sa identific adevaratele merite sau probleme din industrie.
IQads: Auzi despre campanii de la noi? De bine / de rau?
Andreea Dicu: Sunt anumite campanii care transcend granitele usor. Cred ca cel mai evident exemplu e campania McCann-ului, American ROM, care s-a bucurat de un succes enorm si care inca mai e data drept exemplu inclusiv la W+K. Sau, mai recent, campania "Why don’t you come over" a ziarului Gandul, un raspuns rapid, acid si inspirat la o problema de interes european.
IQads: Ce iti place cel mai mult acolo? Te-ai intoarce in Romania sa lucrezi in marcomm?
Andreea Dicu: E greu sa aleg ce imi place mai mult. Cred ca e atmosfera din agentie, creativitatea pura, si energia incredibila pe care o au oamenii de aici. Poate e si mica amprenta pe care am norocul sa o pun pe o bucatica din istoria publicitatii. Cat despre o posibila intoarcere in Romania, principiul meu e "niciodata nu spune niciodata" - e un cliseu care a nu degeaba a devenit cliseu. Dar, intre timp, sunt fericita aici.
IQads: De cele mai multe ori presa scrie despre romani plecati in alte tari unde sunt discriminati. Noi nu vrem sa facem asta, dar te intrebam, te-ai lovit de prejudecati in marketing si publicitate?
Andreea Dicu: Eu pot sa ma consider norocoasa si sa spun ca nu m-am lovit de prejudecati. La W+K diversitatea nu numai ca este incurajata, dar este chiar aplaudata si apreciata. Diversitatea ne ajuta sa lucram cu succes pentru clienti globali. E mai usor sa gasesti un adevar general valabil atunci cand ai o echipa de oameni care cunoaste diverse subtilitati culturale. In plus, deocamdata sunt singura romanca din reteaua W+K, ceea ce imi da un oarecare iz exotic... Si eu intotdeuna tin capul sus atunci cand spun ca sunt romanca, si imi pasa prea putin daca unii se intreaba de ce. Recomand aceasta abordare si celor care s-au simtit vreodata nedreptatiti. Pana la urma, imaginea tarii depinde de mine si de ei... de orice roman care se afla vreodata in situatia de a fi discriminat.
IQads: Te ajuta viata din Romania in job-ul de acum? Poate cu ceva mai multe insight-uri intr-un anumit domeniu, etc.
Andreea Dicu: In Romania trebuie sa bati de 3 ori mai tare la usi ca sa ti se deschida, iar asta iti da o anumita tenacitate pe care unii din vest nu o au. Cred ca viata in Romania te pregateste sa lupti pentru ceea ce consideri ca merita, si asta e extrem de important in orice meserie.
IQads: Cum arata o zi obisnuita la W+K Amsterdam? Care e programul? Ce faceti in pauza de masa? Cum sunt colegii tai?
Andreea Dicu: Nu prea exista o zi obisnuita la W+K Amsterdam, locul asta e prea exploziv pentru un program standard. Colegii mei sunt oameni care te inspira, care sunt deschisi si extraordinar de prietenosi. Nu exista orgolii (daca ai asa ceva si nu il lasi la receptie, atunci iti va fi greu sa functionezi la W+K). Nu exista birouri, echipa de management nu e inchisa undeva, neaccesibila, premiile sunt imprastiate (si uitate) peste tot si chiar au rafturi speciale in bai. Toti suntem aici ca sa producem cele mai bune solutii pentru clienti si pentru agentie. Ah, si mai avem o gluma pentru neinitiati: Weekend + Kennedy - programul de munca nu are limita de ore, dar asta nu te deranjeaza cand iubesti ceea ce faci.
La pranz exista mai multe variante. Avem o bucatarie complet utilata, ceea ce inseamna ca de multe ori lumea se strange in "cantina" pentru pranz (mai ales daca ploua, adica 214 zile pe an). Cateva din avantajele bucatariei sunt fructele si legumele proaspete, laptele, untul de arahide si alte bunatati puse la dispozie zilnic de agentie. In fiecare vineri e "Cookie Friday". Atunci suntem rasfatati cu dulciuri si prajiturele dedicate iubitorilor de placeri nevinovate sau poate sufletelor deziluzionate (pentru ca nu exista publicitate fara asa ceva).
Daca e o zi cu soare, toata agentia iese sa se plimbe si sa ia pranzul pe una din cele "9 stradute" faimoase din centrul Amsterdamului, pline de cafenele, restaurante si patiserii. Iar daca chiar e vara si e soare, atunci cei de la Wieden vor fi reperati navingand alene pe canalele Amsterdamului, sorbind o bere si cateva raze de soare. Barca e un fel de simbol al W+K Amsterdam si e activitatea de grup preferata atunci cand vremea permite. Cat despre iarna, se mai intampla sa ne gasesti la o pauza de facut oameni de zapada sau patinat pe canale inghetate.