[Studiu de caz] Biblionet – Cautatorii de povesti, o campanie GMP PR si The Cell

[Studiu de caz] Biblionet – Cautatorii de povesti, o campanie GMP PR si The Cell

Intamplarile frumoase din bibliotecile publice din Romania au fost descoperite si impartasite pentru prima oara in campania "Cautatorii de povesti", prin vocile lui Radu Paraschivescu, Vlad Petreanu, Catalin Stefanescu si Irina Pacurariu. Aflati din studiul de caz al campaniei, realizat de GMP PR, despre rezultatele Programului Biblionet in Romania si despre cum au fost comunicate aceste reusite publicurilor tinta.

Campanie: Cautatorii de povesti

Client: Fundatia IREX Romania

Agentie: GMP PR (coordonare si implementare proiect) / TheCell (creatie, productie foto-video)

Medium: Presa (TV, radio, print, online), Social Media, Evenimente, Vectori de imagine

Perioada campaniei: martie 2012 – decembrie 2012

Premii: 2 trofee Romanian PR Award 2012 Golden Award for Excellence la categoria Organizatii non-guvernamentale. Societate civila si Silver Award for Excellence la categoria Comunicare in domeniul public

I. CONTEXT

In Romania sunt 3.000 de biblioteci publice, multe dintre ele in declin, afectate de probleme de spatiu si fond de carte noua din lipsa de buget alocat.

Fundatia Bill & Melinda Gates a ales bibliotecile din Romania pentru cea mai mare investitie facuta vreodata intr-o institutie publica din tara noastra.

Inceput in anul 2009, Programul Biblionet investeste 26,9 milioane de dolari, pe o perioada de 5 ani, in bibliotecile publice din Romania.

Ca investitii in echipamente si resurse umane, programul inseamna pana la finalul anului 2012:

- peste 2.000 de biblioteci dotate cu 9.441 de calculatoare si echipamente

- peste 2.300 de bibliotecari formati.

In acest moment, in fiecare judet al Romaniei, in cele mai indepartate sate, oamenii se pot conecta la restul lumii prin internet. Bibliotecarii sunt pregatiti sa ajute si sa raspunda la orice intrebare. In comunitatile mici, acest lucru a schimbat viata oamenilor.

Aproape 300.000 de romani au intrat pentru prima data pe internet, in ultimii 3 ani, la biblioteca.

Exista o singura problema: Romania nu auzise despre program.

II. OBIECTIVE

· Repozitionarea si promovarea bibliotecilor publice din Romania

· Promovarea programului Biblionet

· Atragerea tinerilor catre biblioteci.

III. TARGET

· Publicul larg, la nivel national (urban dar si urban mic + rural)

· Mass-media

· Autoritati si institutii publice

· ONG-uri si societatea civila

IV. STRATEGIE

Fiecare biblioteca inclusa in programul Biblionet are o poveste de spus. De la bibliotecarii care isi recapata increderea in ceea ce fac si isi redescopera rolul in comunitate, pana la oamenii carora li s-a schimbat viata in bine. Sunt mici victorii ale oamenilor din locuri in care nu se intampla niciodata nimic.

Toate aceste povesti trebuiau descoperite, scrise si transmise mai departe, astfel incat noul rol al bibliotecii sa fie inteles, dar in acelasi timp sa convingem, prin puterea exemplului, ce lucruri se pot face de fapt in comunitate prin dezvoltarea bibliotecilor.

Astfel, trebuia sa parcurgem doi pasi importanti.

In primul rand sa descoperim povestile din biblioteci.

Sute de bibliotecari din toata tara ne-au trimis prin reteaua Biblionet povestile lor si ale oamenilor care au venit la biblioteca: fie ca au putut sa vorbeasca si sa-si vada pe internet nepotii, ca si-au rezolvat o problema pe internet, ca au aplicat pentru subventii europene, sau ca au luat parte la un curs de prim ajutor. Unele povesti sunt emotionante, altele pun un zambet pe fata cititorului. Bibliotecarii au intrat in joc si s-au intrecut in a ne trimite povesti pentru a fi selectati.

Iar in al doilea rand trebuia sa gasim voci care sa vorbeasca pentru schimbarea si efectele pe care le pot avea bibliotecile in comunitatile lor. Voci care sa vorbesca autentic, liber, obiectiv. In urma unor serii de intalniri si focus grupuri cu bibliotecari, tineri, oameni din tara, si inclusiv cu reprezentanti ai Ministerului Culturii si Patrimoniului National si Biblioteca Nationala carora le-am prezentat demersul, am identificat Cautatorii de Povesti in Radu Paraschivescu, scriitor, Vlad Petreanu, jurnalist si blogger, Catalin Stefanescu si Irina Pacurariu, printre cele mai cunoscute figuri de televiziune.

Cei 4 scriitori urmau sa se alature "calatoriei" Biblionet, sa se intalneasca cu oamenii si sa-i intrebe daca si cum li s-a schimbat viata. Si sa povesteasca mai departe, sa afle o tara intreaga ca se intampla lucruri frumoase in acest moment in Romania.

VI. REZULTATE

· Cei 4 Cautatori de Povesti au strabatut peste 60 de orase in 10 saptamani si au strans 50 de povesti.

· Televiziunea Romana a ales 7 povesti din cadrul campaniei pe care le-a transformat in reportaje, avand deja peste 100 de difuzari.

· Peste 100 de articole despre campanie inainte de a fi lansata cartea.

· Peste 400 de posturi si share-uri pe facebook despre campanie.

· 58 reportaje deja publicate.

· 4 bloggeri s-au oferit sa se alature scriitorilor in calatorie.

· Peste 50 de articole pe bloguri, mentionand lansarea campaniei.

· Peste 10.000 de vizitatori pe site.

· Peste 60.000 pageviews.

· Numarul de fani ai paginii de Facebook s-a triplat in doar doua saptamani de la lansarea campaniei, atingand 4.000 de fani.

· Feedback-ul bibliotecarilor este emotionant, "Intr-o comunitate mica e usor pentru bibliotecar sa aduca bucurie in viata unui om sarac, care n-are de niciunele."; "Biblionet este un program despre schimbare. Nu am ramane aici, pe un salariu la limita existentei, daca nu ar exista prin tot acest efort multumirea ca ai facut un bine." ; "Eu cred totusi ca evoluam si noi bibliotecarii, de la soarecii de biblioteca la mouse-ul de la calculator." ; "Va dati seama ca cei de pe deal s-au bucurat si cu calculatorul, dar si cand a venit domnul scriitor. Ei sunt foarte incantati… chiar daca merg de aici, de la biblioteca, si pana acasa cam o ora jumatate de drum."

· Deja un numar tot mai mare de companii, printre care Visa Romania, BitDefender, GlaxoSmithKline si Ursus au initiat si dezvoltat programe pentru comunitate prin reteaua de biblioteci Biblionet din Romania.

VII. CREDITE

Fundatia IREX: Paul Andre Baran (Director program Biblionet), Monica Grecu (Specialist PR)

GMP PR: Sabina Stirb (Head of CSR Division), Silvia Jalea (PR Executive), Matei Psatta (Social Media Coordinator), Daniel Timofte (Director BTL) si Mihaela Tone (Director Productie).

TheCell, creatie si productie foto-video: Teodor Cucu (Creative Partner), Ionut Popescu (Creative Partner) si Alex Galmeanu (fotograf, partener The Cell).

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


GMP & U

După 18 de ani pe piață, agenția devine GMP & U, an IDEA Company, care crede în puterea ideilor și în soluții fluide la problemele complexe de business, de astăzi. Numele GMP & U vorbește despre... vezi detalii »

Festivaluri

Subiecte

Sectiune



Branded


Related