Cu 200 de ani în urmă, în 1818, se năștea în Germania compania HARTMANN, acum cu peste 10.700 de angajați în 35 de țări, care regândesc în mod constant asistența medicală și caută noi modalități de a îmbunătăți tratamentele, rezultatele și experiențele medicale.
În prezent, HARTMANN este cel mai vechi producător german de materiale de pansare și compania care a introdus primul pansament antiseptic, care practic a schimbat istoria medicinei. Toate acestea au fost posibile datorită celor trei piloni pe care se sprijină compania: pasiunea de a avansa în îngrijirea medicală și de a crește calitatea vieții pentru milioane de oameni, profesionalism și parteneriate sustenabile cu profesioniști din domeniul îngrijirii medicale, pacienți, îngrijitori, farmaciști, distribuitori, etc.
Începuturile
Istoria HARTMANN începe în anul 1818, când Ludwig von Hartmann preia fabrica de textile din Heidenheim și devine unul dintre cei mai mari producători de textile din Germania. Astfel, ia naștere compania Ludwig Hartmann care, la început, producea bonete, ciorapi și batiste.
În 1843 Ludwig von Hartmann le predă uzina de albire și moara de filare celor trei fii ai săi, Carl, Eduard și Paul Sr.; Carl preia responsabilitatea uzinei de albire, Eduard se ocupă de moara de filare iar Paul conduce fabrica de bumbac. Compania ajunge în scurt timp profitabilă.
Grija pentru oameni reprezintă piatra de temelie a companiei, direcție care i-a ghidat permanent, încă de la începuturi. HARTMANN crează astfel primele asigurări de sănătate pentru angajați, în anul 1862, cu 20 de ani înainte ca acestea să fie introduse de guvernul german. În caz de boală, compania HARTMANN plătește atât serviciile medicale, cât și medicamentele necesare angajaților săi.
1874 – anul revoluției în lumea medicală
Paul Hartmann schimbă direcția afacerii în anul 1967, când achiziționează instalația de albire "Scheckenbleiche", care a pus bazele companiei HARTMANN AG de astăzi.
La acea vreme, compania era cunoscută sub numele "Paul Hartmann Heidenheim Bleaching, Dyeing and Textile Finishing" (albire, vopsire și finisare textile). Deși producția de materiale textile continuă, fascinat de vindecarea rănilor, igienă și progres medical, Paul Hartmann Sr. devine în scurt timp pionier în industria materialelor de pansare, creând o companie care avea să schimbe pentru totdeauna tratamentul rănilor. În calitate de manager al companiei, Paul Sr. începe să acceseze târgurile și congresele medicale, adună informații și își formează numeroase contacte, conștient fiind că efortul susținut și parteneriatele puternice vor aduce cu sine succesul.
Astfel, în anul 1873, alături de profesorul Victor von Bruns, care a descoperit o modalitate de a scoate grăsimea din bumbac, permițând materialului să absoarbă o cantitate mult mai mare de lichid, Paul Hartmann Sr. duce HARTMANN un pas mai departe în industria producției de materiale de pansare, deschizând calea către bumbacul absorbant. Această invenție a marcat un punct de referință crucial în istoria îngrijirii plăgilor.
Un an mai târziu, împreună cu Sir Joseph Lister, un chirurg englez de renume, și cu profesorul Victor von Bruns, Paul Hartmann revoluționează lumea medicală prin introducerea primului pansament antiseptic din lume.
Extinderea în afara granițelor
În 1882 se deschide primul punct de producție în afara Germaniei, în Pavia, Italia. Urmează în anii ce vin Paris, Londra, New York, Praga, Roma, Sevilla și Innsbruck. La scurt timp apare și nevoia de identificare a companiei și este creat primul logo al companiei, care devine marcă înregistrată. Se adaptează imaginea Crucii Roșii, prin introducerea lui Asclepios, zeul medicinei.
Momentul de răscruce apare în urma celor două războaie mondiale, când compania își pierde toate punctele de producție din afara Germaniei. Până în anul 1972 când se extinde în Franța, compania va opera doar în Germania.
Premiere și inovații
Întreaga istorie a companiei este presărată de premiere și inovații în domeniul medical, motorul fiind grija pentru semeni și dorința de a îmbunătăți calitatea vieții oamenilor. În 1919 începe producția de plasturi și unguente, punând bazele direcției de tratament al rănilor pentru consumatori. Un an mai târziu compania introduce “farmacia de buzunar”, cu toate cele necesare pentru drumeții și antrenamente. Astfel, devine în scurt timp echipament standard pentru aventurieri și atleți.
Anul 1950 este marcat de începuturile producției de echipamente pentru îngrijire personală, în special cea de termometre cu mercur iar în 1966 sunt introduse bandajele cu terapie prin compresie, în tratamentul rănilor cronice. An de an, specialiștii HARTMANN vin cu soluții fiabile și concrete pentru ca viața oamenilor să fie mai simplă și mai sigură în domeniul îngrijirii medicale.
Pe măsură ce metodele de monitorizare a tensiunii deveniseră tot mai avansate, HARTMANN lansează în 1990 primele tensiometre automate pentru braț. Tot atunci, pe piața din Germania intră termometrele digitale. Astfel compania se îngrijește de două aspecte esențiale ale vieții, oferind celor în nevoie produse sigure și inovatoare.
Expansiune și investiții în viitorul oamenilor
Anii 2000 sunt marcați de preluarea de către companie a unor nume importante din domeniul medical: Karl Otto Braun (textile medicale), Kneipp (produse pentru igienă și frumusețe), BODE (prevenția infecțiilor) sau Sanimed (asistență medicală în ambulatoriu). Extinderea portofoliului de produse aduce după sine și nevoia de cercetare pentru inovație. Din 2014 compania se bucură de un Centru Medical pentru Inovație, deschis în Heidenheim, Germania.
Identitatea brandului de-a lungul anilor
1883 – creat atunci cand Paul Hartmann a primit prima comandă importantă; 400 de livre de lână de bumbac chirurgical pentru spitalul St. Jacob din Leipzig. El reflectă în mod deliberat simbolul Crucii Roșii Internaționale, recent înființate, asociind compania HARTMANN cu umanitatea.
1906 – prin aplicarea unor noi legi organizația Crucea Roșie Internațională avea drepturi exclusive asupra crucii colorate, astfel încât compania HARTMANN și-a schimbat crucea în alb. Dar a păstrat simbolul toiagului lui Esculap, pentru a-și sublinia apartenența medicală.
1920 – marca a suferit o revizuire generală, moment în care crucea albă (confundată uneori cu steagul elvețian) a trecut în plan secund față de litera H, de culoare roșie, prima referință vizuală a numelui mărcii.
1938 – Designul cu litera H / octogon era de pe-acum bine cunoscut, astfel încât putea ocupa planul secund într-un oval albastru care conținea fie numele HARTMANN cu noul slogan „HARTMANN te ajută să te vindeci”, fie denumiri individuale ale produselor, cum ar fi „Branolind” sau „Fapak”.
1968 – Ovalul albastru era deja un simbol pentru calitate și fiabilitate, astfel că acum era nevoie de o identitate uniformă a mărcii cu un singur cuvânt: HARTMANN. Pe măsură ce ovalul începea să domine, octogonul începea să se diminueze, deși este încă o parte importantă a identității companiei.
2008 – Pentru a sărbători 190 de ani de inovație în sănătate, compania HARTMANN a relansat sloganul din anii 1930 „HARTAMANN te ajută să te vindeci”.
2015 – În anul 2015 compania a adus logo-ul într-o nouă formă prin adăugarea unui efect 3D și a unui nou slogan „Un pas înainte pentru sănătate”. Acest lucru a fost făcut pentru a transforma logo-ul într-un element mai flexibil din punct de vedere grafic, pe diferite fundaluri și pe alte mijloace de comunicare media.
In anul 2018 HARTMANN aniversează 200 de ani de existență. Filiala locală a companiei derulează în România campania "200 de fapte mici în fiecare lună" prin care se implică activ în susținerea a patru categorii sociale aflate în situații de vulnerabilitate: bolnavi cu răni cronice, vârstnici, persoane cu oameni dragi internați în spitale și copii bolnavi din familii defavorizate. Compania se alătură eforturilor Hospice Casa Speranței, Fundației Principesa Margareta a României, Asociației Dăruiește Viața și Asociației MagiCAMP și oferă sprijin material prin donații de produse specifice nevoilor celor aflati în situații de vulnerabilitate.