Cu mai bine de un secol în urmă, în România apăreau primele cazinouri. Jocurile de noroc se practicau în București și marile orașe și înainte, însă nu existau edificii impunătoare care să găzduiască organizarea unor activități precum ruletă sau poker. Multe decenii mai târziu, începând din anii `90, divertismentul de tip gambling s-a dezvoltat accelerat, urmând trendurile din alte țări democratice.
De la cazinouri terestre la săli de bingo, de la cluburi de poker la agenții de pariuri sportive și săli cu aparate slots, oferta a devenit tot mai diversificată odată cu instaurarea capitalismului. În paralel, au existat mereu, desigur, jocurile loto (monopol de stat). Toate acestea aveau să capete o nouă dimensiune - cea digitală - din momentul în care internetul a schimbat comportamentul de consum al clienților de servicii de divertisment, inclusiv pe segmentul de jocuri de noroc.
Prima etapă de gambling online în România
În anii `2000, spațiul virtual era într-o zonă gri din punct de vedere legal în țara noastră. Utilizatorii de internet aveau acces foarte limitat la informații și instrumente care să le permită experiențe sigure în această nouă lume care se contura. Online-ul părea un mediu al tuturor posibilităților, legislația locală și autoritățile de stat nu erau încă pregătite pentru schimbarea în plină declanșare în societate.
În acest context, evident că desfășurarea activităților de jocuri de noroc pe internet se putea face oricum și de către orice firmă, fiind suficientă existența unui website operat de oriunde din lume, la care și românii să aibă acces. Calitatea lăsa de dorit în unele cazuri, iar autoritățile naționale nu aveau un control real asupra fenomenului de gambling pe internet. Implicit, jucătorii erau extrem de vulnerabili, fără a-și putea proteja drepturile de consumatori, iar bugetul de stat nu încasa bani dintr-o activitate economică situată în ceea ce se putea defini drept o zonă gri, din lipsa reglementării legale adecvate.
Crearea ONJN și momentul zero în piața românească de iGaming
Lucrurile s-au schimbat puternic prin înființarea Oficiului Național pentru Jocuri de Noroc (ONJN), acțiune prevăzută de Ordonanța de Urgență nr. 20/27.03.2013. Noua instituție aflată în subordinea Ministerului Finanțelor a primit rolul de reglementare și supraveghere a pieței locale de gambling. A fost introdusă obligația de licențiere pentru toți operatorii de jocuri de noroc, de la cei cu activitate offline, la cei cu servicii la distanță (prin rețelele de internet).
Începând din anul 2016, piața de iGaming a fost creată în mod concret, prin existența licențelor ONJN (valabile câte 10 ani, cu posibilitate de prelungire) pentru companiile care să ofere acces la pariuri sportive și jocuri de casino online. Aceste resurse de divertisment digital au permit publicului să îți exploreze pasiunile de tip gambling chiar în spațiul personal, comod, sigur și plăcut, folosindu-se dispozitive electronice de tip PC, laptop, tabletă.
Momentul zero pentru piața de iGaming din România a presupus și obligații legale pentru jucători. De atunci, românii au dreptul să aleagă doar platforme de jocuri de noroc online licențiate pe plan local de către ONJN. Oferta este generoasă, căci numeroase companii de top la nivel internațional au decis să investească în sectorul de gambling online din România.
Sursa foto: canva.com
Tehnologie de ultimă generație, la dispoziția pasionaților de jocuri
După 10 de piață funcțională de iGaming în țara noastră, se poate spune că sectorul de gambling este unul matur. La momentul actual, există în jur de 30 de operatori licențiați Clasa I activi, care administrează și mai multe platforme de online casino plus alte jocuri virtuale bazate pe principiul rezultatelor aleatorii. Concurența acerbă determină desigur servicii de calitate tot mai înaltă, oferte avantajoase și colecții ample de titluri de sloturi video, alături de atracții live casino, poker și diverse jocuri care presupun principiul de pariere.
Piața iGaming stă sub semnul inovației, căci companiile care oferă servicii de jocuri de noroc s-au remarcat drept promotori ai tehnologiei de ultimă generație. Ne referim atât la operatori, cât și la furnizorii de software de cazinou și la toți providerii de soluții complementare. Jocul este acum posibil atât pe platformele web, cât și în aplicații de mobil. Inteligența artificială și alte expresii ale tehnologiei moderne sunt parte integrată din universul jocurilor de noroc pe internet.
Dacă în primă etapă au fost promovate în principal sloturile online, sfera jocurilor de cazinou a avansat semnificativ și pe segmentul de live casino. Jocul la ruletă, blackjack și baccarat este acum posibil cu dealer uman în timp real, cu ajutorul soluției de streaming video. Numeroase funcții și facilități sunt implementate pentru ca jucătorii să poată avea sesiuni plăcute de cazinou la distanță, fără compromis.
Statul român încasează sume importante sub formă de taxe și impozite de la operatorii de jocuri de noroc din România. Demn de subliniat este că acest sector economic este fiscalizat aproape integral, cu evaziune fiscală aproximată la zero. Se estimează că bugetul de stat încasează din taxarea directă a afacerilor și indirectă a premiilor și a forței de muncă o sumă de 3,3 miliarde de lei sau 650 milioane de euro, la nivel de industrie de gambling în România.
Sursa foto: canva.com
Promovare puternică a ofertelor, brandurilor și... a jocului responsabil
Ascensiunea pieței iGaming s-a bazat desigur pe campanii ample de publicitate și marketing, influencerii având un rol substanțial. Vorbim despre vedete diverse, de exemplu din sport, televiziune și muzică, ce au ales să se alăture unor branduri de jocuri de noroc online, inclusiv în calitate de ambasadori. Aceste acțiuni de influencer marketing au transmis un capital de încredere de la persoanele publice respective, spre brandurile de casino online, poker online, pariuri sportive online.
Unul dintre cele mai pozitive aspecte ale evoluției iGaming în acești 10 ani în România este orientarea spre joc responsabil. Riscul de adicție la jocuri de noroc nu este ascuns, iar companiile din această industrie sunt tot mai dedicate promovării unui mediu de joc sigur și onest pentru clienți. Jocul responsabil înseamnă limite clare de timp și de bani alocate pentru această formă de divertisment pentru adulți, iar accentul trebuie pus pe distracție echilibrată și nu pe câștiguri.