Constanța Logo Challenge | Matei Rădulescu: E un balans fin între un logo simplu dar cu personalitate, unic și recognoscibil sau un logo plictisitor și fără caracter

Constanța Logo Challenge | Matei Rădulescu: E un balans fin între un logo simplu dar cu personalitate, unic și recognoscibil sau un logo plictisitor și fără caracter

Designul trebuie să fie mai întâi funcțional și abia apoi artistic. Aceasta este viziunea lui Matei Rădulescu, participant la Constanța Logo Challenge. Motto-ul lui creativ: Less is more. Debutul lui în domeniul creativ s-a întâmplat la 13 ani, cu primul graffiti. A continuat să fie pasionat de lettering, iar la facultate, la cursul de Corporate Branding, din cadrul facultății International Communication & Media din Utrecht, a descoperit pasiunea pentru design. 

"În mare parte am fost autodidact, învățând prin trial & error, schițând cu creionul sau tableta grafică și apoi digitalizând în Adobe Illustrator. Ulterior, când am început să am activitate serioasă, am început să investesc în diverse cursuri, în special de teorie de branding și de tipografie sau lettering", povestește Matei. 

Despre artă și design, caligrafie și logo-uri, business și creativitate, sensibilitățile unui logo de oraș și sursele de inspirație care l-au condus în crearea unui logo pentru Constanța, povestește Matei Rădulescu în rândurile de mai jos: 

 

Despre tine

Salut, mă numesc Matei Rădulescu, am 30 ani, sunt născut în Ploiești din părinți antreprenori cu o pasiune pentru artă, în special pentru muzică și pictură. Am fost un copil glumeț, poate prea energic, care sfida regulile și căuta aventura la orice pas.

Momentul Evrika din parcursul meu în design și artă a fost la 13 ani când bunul meu prieten Vlad a venit cu ideea (teribilă, dar genială) să ne ‘apucăm’ de graffiti. Am cumpărat un spray și am mâzgălit împreună primul bloc. Acel ‘tag’ ultra-amatoricesc avea să rămână acolo 20 ani, vizibil pe traseul autobuzului care ne ducea la școală, mărturie a genezei noastre artistice, dar și dovadă a cât am progresat în domeniul caligrafiei și lettering-ului. (Lettering este arta/practica de a desena litere de mână, dar nu implică neapărat litere de stil script/caligrafic)

 

Cum te-ai îndreptat înspre domeniul creativ

Domeniul creativ cu o perspectiva profesionala a început să mă intereseze în timpul facultății, eu studiind International Communication & Media în Utrecht, Olanda, unde am avut un curs ‘Corporate Branding’. Studiind diferite logo-uri și identități vizuale am ajuns la concluzia că mie îmi plac tare mult aceste forme de comunicare și am început să desenez. Deja aveam pasiunea pentru lettering așa că am cumpărat o tabletă grafică și am schițat.

La scurt timp am fost recomandat către cineva care voia un logo pentru o firmă de organizare evenimente muzicale (Pure Indie Entertainment, Pure Jazz, Pure Indie Records). Am desenat un logo destul de rapid după un brief scurt și i-a plăcut din prima. O victorie neașteptată care probabil mi-a dat avântul necesar pentru a continua în design. Între timp, acel client mi-a devenit prieten și am avut plăcerea de a lucra inclusiv la un cover de album.

 

Începutul în design

În mare parte am fost autodidact, învățând prin trial & error, schițând cu creionul sau tableta grafică și apoi digitalizând în Adobe Illustrator. Cel mai mult am învățat de pe YouTube, de la tutoriale și cursuri gratuite. Ulterior, când am început să am activitate serioasă, am început să investesc în diverse cursuri, în special de teorie de branding și de tipografie sau lettering.

Desenez identități vizuale din 2014, dar din 2020 fac asta full-time sub propria umbrelă, ProBranding Romania pentru companii mici și medii, business-uri cu suflet și inspirație.

În 2020 am descoperit sign painting, adică pictura tradițională de firmă, alternativa ‘curată’ de a desena litere pe diverși pereți, vitrine sau alte substraturi. Este arta (aproape extinctă în România) de design signaletic comercial, înaintea apariției imprimantelor și a plotterelor. Am cumpărat câteva pensule speciale tip quill (pană), vopsea și am început să exersez. Practica a dus la înființarea Firme Pictate (@firmepictate pe instagram), un proiect în care plănuiam să readuc firmele pictate tradițional pe străzile de la noi.

Am schimbat 3 ateliere proprii în 3 ani, m-am distrat cu vopsea, cu lemn și cu sticlă, dar ulterior am concluzionat că apetitul businessurilor românești pentru graficele pictate manual pur și simplu nu justifică nivelul de implicare și menținerea unui spațiu dedicat (e messy!). Din când în când mai pictez încă câte o firmă pe lemn sau vreo siglă cu foiță de aur pentru clienți speciali.


Matei Rădulescu pe Insta

 

Participarea la Constanța Logo Challenge

Am găsit întâmplător competiția pe IQads și uitându-mă la celelalte aplicații mi-au venit idei și a trebuit să le pun pe foaie (ecran). Can’t stop the feeling!

 

Procesul de creație

Procesul de creație a fost relativ simplu ca tehnică, totul a plecat de la viziunea cu T-ul ca ancoră, norocul a fost că litera se află exact în mijlocul cuvântului, contribuind imens la simetria designului.

Challenge-ul a fost să gestionez kerning-ul și overlapping-ul cu literele dinainte și după, astfel am reușit să îmbin oarecum părți din ancora T cu S și A.

Ulterior am adăugat și varianta ‘boxed’/verticală, pentru cazuri în care nu este îndeajuns spațiu pe orizontală în contextul respectiv. Acolo logo-ul pierde simetria și literele apar pe 2 rânduri, cu ancora la bază.

În general la astfel de idei partea dificilă e să păstrezi lizibilitatea și ușurința de a descifra literele rapid, de la distanță. Practic, să nu pierzi funcționalitatea design-ului din cauza stilizării. Mereu am fost adeptul ‘less is more’, cred cu tărie că designul trebuie să fie mai întâi funcțional și abia ulterior artistic. El servește un scop pentru publicul larg, trebuie să comunice o idee cât mai rapid și mai simplu. De aceea se spune ‘design is like sex, art is like masturbation’.

Mulți începători se pierd în efecte și detalii și scot identități prea complexe, greu de citit și încărcate. Totuși, e un balans fin între un logo simplu dar cu personalitate, unic și recognoscibil sau un logo plictisitor și fără caracter.

 

Provocările unui logo de oraș

Cred că un logo de oraș trebuie să reprezinte activitățile sau vibe-ul orașului dar păstrând un oarecare nivel de minimalism, pentru că trăim într-o eră multimedia și logo-urile prea ilustrate nu se potrivesc pe toate mediile propagate (din păcate). Sau măcar să aibă variante pentru dimensiuni mici, unde detaliile se pierd.

Un test bun pentru fezabilitate mi s-a părut întotdeauna să îl pui alături de logo-uri consacrate ale altor orașe internaționale și să vezi dacă ți se pare prea încărcat sau prea simplu. Iar ca să vezi dacă e prea complicat, îl printezi la dimensiune de încadrare pe un pix sau brichetă și vezi ce detalii se pierd și la care poți renunța.

 

Ce îți vine prima dată în minte când te gândești la Constanța

Când mă gândesc la Constanța, mă gândesc la mare, plajă, port, distracție estivală, petreceri, baruri, briza plăcută și sunetul valurilor, un oraș unde singura constantă este schimbarea.

Aș descrie orașul Constanța ca regina blândă a litoralului românesc, cea la care te întorci mereu.

 

Relația ta cu orașul

Relația mea cu Constanța e veche, pentru că frecventam des orașul cu treburi cu părinții, ei având o afacere în horeca pe litoral. Sunt foarte fericit să mă fi mutat recent în Constanța, și tot aici am cunoscut-o și pe prietena mea, deci încă un motiv de a iubi orașul. Îmi place că e un oraș foarte liniștit în afara sezonului unde te poți bucura de energia mării fără agitație. Iar vara te poți încărca cu răsărituri cu prietenii, festivaluri, concerte și zile lungi de plajă!

 

Harta personală a orașului

Harta personală a orașului? Nu stau de mult dar mă întorc mereu cu drag pentru un ramen bun la Tokyo Rikiya pe Bvd. Tomis, o cafea la Corretto sau un brunch la Atic. Pentru concerte mi-a plăcut la Doors și cred că fac un efort bun pentru a ține în viață scena muzicală din Constanța. Îmi place plaja din Mamaia Nord în afara sezonului, pentru plimbări pe malul apei. Îmi place gastronomia turco-tatară existentă în oraș.

 

Participă și tu la Constanța Logo Challenge. Citește cu atenție brieful, lasă-te inspirat de energia și poveștile orașului, creează un logo care să definească cât mai bine Constanța și înscrie-te în concurs până pe 15 martie.

TheCreator
TheCreator este platforma de branded user-generated content a IQads.
Prin intermediul TheCreator, brandurile dau briefuri comunitatii creative IQads, obtinand sute de rezolvari creative, mii de interactiuni si sute de mii reach.
Brandurile obtin solutii pe care le pot implementa si continut branded pe care il pot folosi in social media. Prin intermediul TheCreator, IQads a dezvoltat si derulat zeci de competitii creative de design, scurtmetraje, benzi desenate, spoofuri, filme, ilustratii etc pentru companii.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info
Sectiunea SpotLight • Branded cuprinde articole branded content dezvoltate in colaborari comerciale cu branduri, companii si agentii despre aspecte din activitatea lor, in special in domeniile comunicarii, marketingului si CSR-ului.
Daca esti reprezentantul unei companii sau agentii si vrei sa dezvoltam un proiect de acest tip, ne poti contacta aici.

Companii

Sectiune



Branded


Related