Mihai Iulian Grâul are un vis: la pensie ar vrea să se mute în Constanța. Așa că participarea la competiția de creație Constanța Logo Challenge a venit aproape natural. Mihai a terminat o facultate de finanțe, dar și-a dat seama că un job în contabilitate nu i-ar aduce prea multă satisfacție. Așa că a virat înspre domeniul creativ. Și, după 21 de ani, zice el că a meritat.
"Nu credeam că voi reuși în acest domeniu, al graficii. Dar după 21 de ani de muncă în domeniul tipar offset si digital, nu pot spune că am albit degeaba. Fiecare zi, pentru mine, este ca un concurs: încerc să fiu rapid, mă critic aspru dacă nu îmi dobor deadline-ul impus de mine, încerc lucruri noi, studiez și caut trend-uri noi", povestește Mihai.
Un lucru nou a fost și crearea unor propuneri de logo-uri pentru Constanța. Cum a fost procesul creativ, care au fost sursele de inspirație, unde a fost cel mai greu, povestește Mihai Iulian Grâul în rândurile de mai jos:
Despre tine
Salutare, mă numesc Mihai Iulian Grâul, am 47 de ani. M-am născut în orașul Gura Humorului și locuiesc in orașul Suceava. De mic cochetasem cu desenul, dar după ce “m-am făcut că am terminat” o facultate de finanțe, mi-am dat seama că nu mi-ar face plăcere să activez într-un domeniu fără creativitate.
În anul 2003 m-a ales o mică tipografie din Gura Humorului, Terra Design, pentru departamentul DTP. De la colegi am “furat” din tainele prepress-ului și am început să prind încredere în mine. Am învățat rapid cum să îmi transform ideile în proiecte tipărite, palpabile. Apoi, am avansat la tipografii mai mari din Suceava. Am învățat și încă învăț despre cum e “să ai viteză de execuție fără greșeală”. Fiecare zi, pentru mine, este ca un concurs (încerc să fiu rapid, mă critic aspru dacă nu îmi dobor deadline-ul impus de mine, încerc lucruri noi, studiez și caut trend-uri noi).
Momente importante
Momentele care mi-au influențat parcursul… Hmm… Trebuia să fac ceva care să îmi aducă satisfacție profesională. Cu oameni care să îmi spună că e ok ce fac și cum fac. Contabilitatea este stresantă, mai ales dacă nu ai înclinații spre științele exacte și dacă nu faci față legilor noi care apar pe bandă rulantă. Nu credeam că voi reuși în acest domeniu, al graficii. Dar după 21 de ani de muncă în domeniul tipar offset si digital, nu pot spune că am albit degeaba. Contează și cât de mult ești prețuit la locul de muncă și cât de bine și repede îți execuți task-urile.
Cum te-ai îndreptat înspre domeniul creativ
Au fost multe zile negre… Când nu îmi dădea activul cu pasivul, când cei de la finanțe mă trimiteau înapoi să modific, când discheta cu datele de depus dădea eroare și trebuia să mă întorc din Suceava în Gura Humorului să reformatez, să mai iau 2-3 dischete și să mă întorc. Atunci am spus stop. Trebuie să fac ceva care îmi place și îmi aduce satisfacții. Am ales să fac “grafică” și tipizate contabile într-o tipografie.
Începutul a fost foarte antrenant și obositor. A fost mult de învățat, de ținut minte multe chestii noi ca: alinieri, impoziții, overprint, culori speciale, CMYK vs RGB, fonturi (nu se folosesc mai mult de 2 fonturi! ah, eu nu știam atunci), Corel, Photoshop, save, close, next.
Țin minte că am avut un feeling deosebit când mi-am văzut prima etichetă tipărită, aplicată pe produs (cașcaval, parcă era) pe rafturi, la vânzare în multe magazine.
Cum și de unde ai învățat
La Terra Design aveam un coleg, Doru, căruia îi datorez cel mai mult, pentru că a avut răbdare cu unul ca mine care punea o tonă de întrebări, de ce-uri, oare nu e mai rapid dacă facem așa, etc. După 21 de ani am înțeles că e perfect normal să pui întrebări și să nu te lași până nu înțelegi corect cu ce se mănâncă prepress-ul. Important e să găsești și pe cineva dispus să te ajute și să îți răspundă cu plăcere, lucru cam rar în zilele noastre.
Participarea la Constanța Logo Challenge
Într-o zi, după a șasea cafea, învârteam mouse-ul și am văzut concursul pe IQads.ro.
Am zis: Whaw! Ce frumos! Dar mi-a luat mult timp să mă hotărăsc dacă să concurez sau nu. Aveam sute de idei în cap, nu știam cum să le cern. Nu doream să mă fac, cumva, de râs. Am apăsat cu greu și cu emoție butonul de “trimite”.
Procesul de creație
Procesul a fost destul de greoi. Research-ul (documentarea și găsirea imaginilor) a fost cel mai dificil. După research a trebuit să renunț la multe idei, care, transpuse în într-un logo dădeau în kitsch. Doream să fie ceva mai stilizat, dar și complex în acelasi timp.
Punctul de plecare
Prima dată am început cu minimal vector design pentru diferite puncte forte ale Constanței (Farul, Cazinoul, bricul Mircea, marea Moschee, brâu din mozaic, etc). După aceea am încercat alăturări, intersecții cu acestea și nu îmi plăcea nimic. Stop. Altă abordare! Am făcut un grid și am început să mă joc, să fac un custom font care să fie cât mai aproape de minimal, sa ducă cu gândul la mozaic.
Surse de inspirație
Inspirația principală a fost research-ul și documentarea despre cele mai bune logo-uri de țară și de oraș din lume. Am încercat să rămân în trend, să nu copiez și să îl fac unic, cât de cât.
Cea mai grea parte
Cel mai greu a fost să cuprind cât mai multe din atracțiile Constanței. De la vechi la nou, să încerc să fac un logo estival, modern, cosmopolit și vesel. Acum, după ce am postat, mi-am dat seama că mai este de lucrat la el, mici modificări (la culori, la C).
Provocările unui logo de oraș
Cel mai greu mi se pare să renunț la unele idei, renunțarea la unele logo-uri începute, care nu mi se par fluide. Renunțarea la înghesuiala elementelor. Simplitate. Alegerea culorilor.
Ce presupune special un astfel de logo
După părerea mea, a fi unic și plăcut privitorului este un scop spre care trebuie să tindem. Minimalismul, dus în extremă, uneori este neînțeles de o mare majoritate. Logo-ul unui oraș ar trebui să fie folosit pentru cei care urmează să îl viziteze și pentru cei care doresc să revină acolo. Mulți care nu cunosc istoria orașului nu vor ști povestea doar dintr-un logo. Vezi logo-ul Porto, care prin icon-urile suplimentare asigură continuitate și explicații vizuale. Altele nu, vezi Limburg, Malta, Stockholm, LondOn, Colombia, Bengal etc. care sunt spre wordmark.
Sensibilități
Am încercat să ies puțin din tiparul meu, nu îmi “cădea fisa” de ce nu e ok logo-ul făcut din pătrate, după grid. Rotunjind colțurile am creat fluiditate. Constanța, pentru mine, reprezintă un oraș în care m-aș întoarce cu plăcere ori de câte ori aș avea posibilitatea. Mi se pare foarte vioi, mai ales în periada estivală.
Ce îți vine prima dată în minte când te gândești la Constanța
Copilărie, zâmbet, relaxare, familie.
Constanța este locul unde valurile îmi șoptesc povești de povestit.
Relația ta cu orașul Constanța
Sincer, avem o relație extrem de dură! Se lasă cu lacrimi când trebuie să plec înapoi la “munte”. Și de fiecare dată când ne revedem am mari emoții, pentru că vreau să explorez mai mult. Am un vis: la pensie aș vrea să mă mut în Constanța.
Ce îți place cel mai mult aici
Familiei mele îi place extrem de mult explorarea locurilor unde ne facem concediul. Pot spune cu mâna pe inimă că MERGEM pe jos foarte mult (nu și când sunt acasă). În Constanța îmi place arhitectura, efervescența estivală, îmi plac muzeele, faleza seara și parcurile. O chestie funny: căutam un loc unde să mâncăm ceva și google maps ne-a dus pe strada Atelierelor, unde nu era niciun loc de mâncat, numai service-uri auto. Am spus “whaw!” și ne-am plimbat pe acolo lihniți de foame, admirând construcții vechi, pline de istorie.
Harta personală
Gară – Musai pe jos până la cazare – Plajă – La amiază: explorare / vizitare Muzee, Acvariu, Centru, Port, popasuri în parcuri, străzi și locuri necunoscute – Seara plimbare pe faleză, Cazinou, Centrul istoric, străduțe adiacente – Repeat 7 zile – Plecare spre gară – Lacrimi
Participă și tu la Constanța Logo Challenge. Citește cu atenție brieful, lasă-te inspirat de energia și poveștile orașului, creează un logo care să definească cât mai bine Constanța și înscrie-te în concurs până pe 15 martie.
TheCreator
TheCreator este platforma de branded user-generated content a IQads.
Prin intermediul TheCreator, brandurile dau briefuri comunitatii creative IQads, obtinand sute de rezolvari creative, mii de interactiuni si sute de mii reach.
Brandurile obtin solutii pe care le pot implementa si continut branded pe care il pot folosi in social media. Prin intermediul TheCreator, IQads a dezvoltat si derulat zeci de competitii creative de design, scurtmetraje, benzi desenate, spoofuri, filme, ilustratii etc pentru companii.