Dacă tot pare că suntem înconjurați de hoarde de orci, mergem până în inima Mordorului și căutăm inelul, alături de Mihai Coliban, Branding expert, Creative Partner Neon42, UK, și parte din juriul Constanța Logo Challenge. Identitatea vizuală a unui oraș, spune el, trebuie să funcționeze ca One Ring to Rule Them All: îl vezi și vrei să-l ai, îl pui pe deget și ințelegi totul. O misiune aproape imposibilă, dar cu atât mai frumoasă. (Pentru cei talentați și ambițioși, aici linkul de înscriere)
"Constanta, la fel ca si Romania si marile ei urbe, are o nevoie drastica de o reevaluare a identitatii, cu tot ce inseamna ea: istorie, tesut social si urban, principii de conservare a valorilor de orice fel, principii de pozitionare nationala, regionala si globala, atat economic cat si emotional/conceptual, principii de dezvoltare", spune Mihai.
Povestim în continuare cu Mihai despre Constanța, trecem de Mordor și ajungem în anii 80, recuperăm amintiri până în prezent, vorbim de viitor și de cum simbolurile au puterea asta, când sunt bine gândite, de a încapsula timpul și ritmul vieții, poveștile nescrise ale unui oraș.
Ce îți vine prima dată în minte când te gândești la Constanța
Marea, fara doar si poate. Cand ajungeam in Constanta, fie pe bancheta din spate a Moskvich-ului 408 al lui taica-meu, dupa o expeditie de 6 ore, in care ne mai si opream cate 2-3 ore pentru o pana sau sa mai “racim motorul”, fie coborand dintr-un tren in care arareori plateam bilet sau stateam altfel decat pe culoar, in gara - mandrie a arhitecturii socialiste, odata, Constanta a fost mereu semnul ca marea e aproape. Mereu neagra si mereu plina de draci, zbierand cuvinte grele stabilopozilor, rabdatori ca un parinte cu nervii la pamant.
“O Fata Morgana a dorului de duca”, as zice.
Pentru ca-mi dadea mereu senzatia ca pot pleca, de acolo, oriunde, doar sa vreau. “Crezi ca ajungem la turci inot?” ne-ntrebam, eu si frate-meu, cand mai crescusem, prin anii ‘80, si viata era grea. Nah, e prea departe. Asa ca niciodata nu i-am parasit plajele, am pastrat mereu o distanta confortabila intre mine si orizont.
Relația ta cu orașul
Nu stiu ce crede ea, Constanta, dar eu imi inchipui ca avem o relatie ceva mai complexa decat doar “marea, fara doar si poate”, desi asta ar fi headlineul.
Poate pentru ca am fost dus acolo de mic si-mi aduc aminte de pravaliile cu cafea la nisip, placinta dobrogeana si sarailii din Centrul Vechi. Poate pentru ca nu ratam niciodata sa ma urc pe scara in spirala din turnul moscheii, sa vedem totul de sus. Poate pentru ca traiam milenii de istorie si mai multe culturi in doar cateva sute de metri patrati. Poate pentru ca am jucat acolo primul meu meci de baschet din Divizia Scolara (competitia de cluburi pentru liceenii Romaniei comuniste), pe un teren de bitum al unei scoli dintr-un cartier obscur (am pierdut rau, apropo, constantenii erau buni la baschet pe-atunci). Poate pentru ca am avut doua relatii cu constantence - zece ani, in total - si m-am tot dus pe-acolo, prin locuri pe unde nu ajung chiar toti turistii, si-am auzit povesti despre aventuri pe vapoare si prin furtuni, si visuri destramate, cateodata. Poate pentru ca am vazut-o si iarna, o experienta pe care nu o recomand celor mai slabi de inger. Poate pentru ca retraiam “Toate panzele sus!” de fiecare data cand vedeam “Speranta” ancorata in portul Tomis (spoilers alert: nu mai e demult acolo).
E ca o iubita care ma asteapta intr-un port. Mereu altfel dar intotdeauna cu un zambet pe care doar eu il inteleg.
De ce are nevoie Constanța de un logo
Constanta, la fel ca si Romania si marile ei urbe, are o nevoie drastica de o reevaluare a identitatii, cu tot ce inseamna ea: istorie, tesut social si urban, principii de conservare a valorilor de orice fel, principii de pozitionare nationala, regionala si globala, atat economic cat si emotional/conceptual, principii de dezvoltare.
Eu stiu orasul de cand era fascinant, cultural si arhitectural, am vazut cat a suferit si sper ca va avea puterea sa redevina ce-a fost si mai mult. Pentru asta, trebuie sa-si regandeasca viitorul, iar definirea unei identitati vizuale - varful vizibil al unei piramide strategice masive - e o ocazie perfecta de a te uita critic la oras, dar cu hotararea de a-i trasa un drum spre viitor.
Ce presupune în mod special un logo pentru un oraș
Identitatea vizuala a unui oras - atentie, metafora ieftina - trebuie sa functioneze, ideal, ca One Ring to Rule Them All. Il vezi si vrei sa-l ai, il pui pe deget si intelegi totul.
Marea provocare e sa introduci timpul/istoria orasului in identitatea vizuala, nu doar sa zici o poveste cu inceput si fara sfarsit. E simplu sa faci un logo pentru Nike sau Apple, pentru ca pornesti de la zero, poti face absolut tot ce vrei. Orasul e o chestie vie si in continua schimbare, cu un trecut greu si un viitor care nu exista inca, are nevoie de un logo de o fluiditate conceptuala extrema, dar de o rigiditate perceptuala care sa-l faca valabil de la Big Bang pana la Big Crunch.
Ce face un logo să fie unic și memorabil
Nike, Apple, Mercedes sunt unice, memorabile si relevante in timp. Dar tot asa e si logo-ul de turism al Spaniei, compus din grafica de Joan Miro, cu acordul lui, in 1984. Eu nu am vazut povestea si spiritul unei intregi natiuni prinse atat de perfect intr-un simbol grafic ca Espana. Fiecare linie de acolo e expresia vizuala a unei povesti culturale, fiecare pata de culoare imi da o alta emotie si toate-mi zic ca Spania e un loc atat de plin de suflet si viata, ca vreau sa ma mut acolo doar uitandu-ma la el.
Cred ca un logo care iti produce aceleasi emotii de fiecare cand il vezi e un logo care-si face treaba. Nu conteaza daca e simplu, complex, alb-negru sau color.
De ce trebuie să țină cont în mod special designerii care se înscriu în concurs
Designerul - specialistul in branding, de fapt - care gandeste un logo de oras trebuie sa fie arheolog, istoric, urbanist, sociolog, marketer si un vizonar, in general. Sa aiba un creier perfect echilibrat intre logica si creativitate. Sa prinda toata complexitatea unui oras intr-un simbol capabil zica totul pentru toti, intr-un esperanto vizual pe intelesul oricui, sa navigheze lejer touchpointuri media si culturale, sa fie minimalist si maximalist, universal acceptabil dar si intrigant, timeless dar si ancorat in prezent.
Mission: Impossible.
Din fericire, ca si pentru orice misiune imposibila, mai apare cate un Tom Cruise al logourilor de oras, din cand in cand, incercand sa ma contrazica: Amsterdam si triple X-ul lor bifeaza cam totul din lista de mai sus, dupa parere mea.
Cred ca e important, cand decizi ca te arunci intr-un astfel de proiect, sa-ti setezi mantra: “Everything may seem impossible, until it’s done”.
Sfaturi, idei, inspirație
Daca sunt designeri profesionisti, nu au nevoie de sfaturi. Daca au mai facut facut cate un logo din an in Pasti, recomand sa citeasca mult despre Constanta si sa vada multe identitati de orase importante. Nu ca sa copieze, evident, dar ca sa vada care-i competitia si sa faca mai bine, sa-si fixeze niste standarde in cap, inainte sa inceapa sa puna pe hartie idei. Iar daca esti la primul logo din viata ta si nu-ti faci nici temele cum trebuie, mai bine renunta. Din experienta juriului pentru Mamaia, pot zice ca, da, ne-a bucurat faptul ca am avut multe inscrieri, dar ne-a dezamagit faptul ca am vazut foarte multe productii vizibil amatoricesti, fara nici o valoare. As vrea sa inteleaga cei care se gandesc sa ne blagosloveasca cu primul logo din viata lor, facut in 5 minute, ca va fi o pierdere de vreme sa participe, si pentru ei si pentru organizatori.
Ca metoda de lucru, recomand oricui se lanseaza intr-un proiect de design/creatie sa inceapa cu un deep dive in brief si sesiuni de documentare sistematica pe cont propriu, pana in punctul in care simti orasul, cu tot ce inseamna el. Din acel moment, ar trebui sa curga insighturile - scrie-le intr-un punch line, o fraza/slogan, si transforma-le in simboluri vizuale. Ia o pauza, reflecteaza, selecteaza. Repeta, pana ce simbolul la care ai ajuns exprima absolut tot ce crezi ca e important despre oras, din prima.
Ce speri să vezi în lucrările înscrise
Eu voi cauta o speranta de viitor pentru Constanta, in primul rand, aratand intelegere si respect pentru trecut. Prezentul nu exista si nu conteaza. Si un stil grafic care sa puna Constanta pe harta oraselor port, care-s si destinatie turistica si de investitii globale. Autorii vor trebui sa sape adanc, semnificativ mai mult decat sa puna capul lui Ovidiu pe silueta Cazinoului sau Cazinoul pe un orizont de valuri, cu delfini zburdand in jur.
Mare atentie si la fonturi, fiecare litera poate spune o poveste. Si la slogan - trebuie sa fie, cum spuneam mai sus, atat cheia catre descifrarea identitatii vizuale cat si sinteza conceptului din spatele ei.
Logo-urile de oraș stârnesc în Romania reacții intense
Romania nu are o identitate culturala clara. In afara de limba romana, nu e nimic care sa ne uneasca. Suntem un popor-colaj, prin geografie si istorie, si totul polarizeaza - episodul Coldplay + manele defineste perfect schizofrenia culturala a romanilor.
Basca, fiecare roman da pe-afara de gust si talent din nascare, deci nu e de mirare ca orice act artistic care are pretentia sa captureze spiritul romanului produce, aproape invariabil, doua reactii: 1. Eu puteam sa fac mai bine si 2. Nu ma reprezinta. Si nu e ca suntem bulangii, dar e un reflex.
Din fericire, chiar daca ne place sa facem mereu scandal, eu cred ca, atunci cand apare o cauza suficient de puternica, suntem destul de destepti cat sa ne adunam in jurul ei. Nu dau exemple.
Sincer sa fiu, reactiile intense au fost si justificate, de multe ori: a fost un mare noroc ca opinia publica a dat discard logo-ului castigator initial al concursului pentru logoul Primariei Bucurestiului, ne faceam de ras. Din scandal se naste Romania, logo dupa logo, manea dupa manea.
Ce rol joacă un logo în modul în care un oraș este perceput
Am o parere radicala aici: arata cat de mult le pasa liderilor urbei de oras si de locuitorii lui. Pentru ca e menirea autoritatilor locale sa conduca si sa dezvolte orasul (management urban), nu doar sa adune taxe si sa le trimita la buget sau sa cumpere autobuze noi la fiecare 10 ani.
Spre exemplu, designul placutelor cu numele strazilor din Bucuresti - culori alese la intamplare, cu numele/fonturile deformate aleatoriu, doar ca sa incapa intr-o placuta de o dimensiune data - imi zice ca celor din PMB nu le pasa de design, in general, si nici de ce cred locuitorii Bucurestiului despre cum arata orasul lor.
Rusinea asta, vizibila la orice colt de strada, literalmente, e partial spalata de logoul Bucurestiului si de cel al placutelor de pe cladirile de patrimoniu, dar e o munca facuta pe jumatate.
Cred ca o identitate vizuala remarcabila poate altera complet perceptia unui oras. Brandingul facut cu intentie si implementat cu cap poate transforma orice ruina intr-o destinatie fermecatoare. Nu pentru ca mascheaza gunoaiele si sobolanii, dar pentru ca iti da increderea ca orasul respectiv a fost in stare sa-si defineasca, in primul rand, si-apoi sa-si cultive, un set de valori, care dau directia. Sigur, va fi un pic mai greu pentru Baicoi sa devina o destinatie turistica, dar ar trebui sa fie mult mai simplu pentru Constanta.
Cum ar putea influența logo-ul câștigător identitatea vizuală a orașului
Depinde foarte mult de cum il implementezi si de promovare. Exemplele pe care le-am dat mai sus - logoul primariei Barcelonei si XXX-ul Amsterdamului - sunt integrate foarte armonios in peisajul urban, acceptate de public, contribuie la memorabilitatea unor plimbari prin El Born sau printre canale.
Etapa alegerii unei identitati vizuale e doar primul pas, trebuie urmata de dezvoltarea unei familii de simboluri conexe si a unor pachete de materiale de uz intern si extern, de la foi cu antet la signaletica urbana, inclusiv placute de strazi sau semne de statii de transport in comun.
Munca grea vine dupa: sa convingi persoane cheie din oras - administratia locala, lideri ai businessurilor locale, lideri de comunitate, influenceri analogi si digitali - sa accepte noua identitate si cred ca putem face asta doar prin exercitii de forecasting care sa demonstreze ca va aduce beneficii pe termen lung tuturor.
Logo-uri de oraș care ți-au atras atenția
Cu timpul, a ajuns sa-mi placa logoul Primariei Bucurestiului. E usor de citit, daca esti roman, e bine echilibrat (un mix de suav si solid), include vizualuri stilizate cu distinctie, pentru coneseori. Ar trebui sa le faca cineva si un site mai ca lumea, totusi, va rog.
De-afara imi place logoul Primariei din Barcelona, s-ar putea sa-l fi schimbat de curand sau era doar un semn de pus pe casele din patrimoniul primariei. Folosirea eficienta de capital vizual, formele atemporale, grija pentru detaliu, dinamica placuta, culorile - e o semnatura perfecta pentru Barcelona.
Superfluu, putem spune ca imi plac identitatile vizuale care incap intr-un capital B.
Un mesaj pentru comunitatea creativă
M-ar bucura sa participe mai multi designeri profesionisti. Mi se par niste premii generoase, la fel ca si pentru Mamaia. Nu stiu cati designeri din Romania reusesc sa ia 5000 de euro pentru un logo, dar am senzatia ca nu prea multi. Deci, daca ar lua acest concurs ca pe o prima prezentare catre un client important - oricum tragi la tinta cu ochii inchisi la prima prezentare, oricat te crezi de bun - ca investitie de resurse si timp, si l-ar castiga, cred ar avea un efect de PR foarte bun pentru ei si pentru comunitate.
Cred ca ar fi misto sa vedem lucrari de la 5-10-15 nume cunoscute din designul romanesc in competitie, cu siguranta si studiouri. Daca unii si-au jurat sa nu lucreze cu Statul din principiu, inteleg. Insa Statul, ca ne place sau nu, reprezinta Romania si, cu toate defectele lui, o tine intreaga. Iar asemenea initiative - concursurile Mamaia si Constanta, spre exemplu - trebuie sustinute si de comunitatea de design, macar prin participare.
Daca noua nu ne pasa de cum arata Romania, cui sa-i pese?
Participă și tu la Constanța Logo Challenge. Citește cu atenție brieful, lasă-te inspirat de energia și poveștile orașului, creează un logo care să definească cât mai bine Constanța și înscrie-te în concurs până pe 15 martie.
TheCreator
TheCreator este platforma de branded user-generated content a IQads.
Prin intermediul TheCreator, brandurile dau briefuri comunitatii creative IQads, obtinand sute de rezolvari creative, mii de interactiuni si sute de mii reach.
Brandurile obtin solutii pe care le pot implementa si continut branded pe care il pot folosi in social media. Prin intermediul TheCreator, IQads a dezvoltat si derulat zeci de competitii creative de design, scurtmetraje, benzi desenate, spoofuri, filme, ilustratii etc pentru companii.