Care sunt promisiunile pe care ni le facem? Și cât de sinceri suntem? Cât de mult încercăm să le îndeplinim? Promisiunea a devenit un cuvânt sărăcit de sens în România. Nu mai credem în cei care promit cu ușurință, nu mai îndrăznim să promitem, la rândul nostru. Dar cei de la Dăruiește Viață reușesc să îi redea semnificația, ținându-se de promisiuni, așa cum au demonstrat prin spitalul construit, și inspirându-i pe ceilalți să continuă să promită și să încerce împreună ca promisiunile să devină realitate.
Campania Promit continuă eforturile asociației și propune extinderea Spitalului pentru copii construit la Marie Curie într-un Campus Medical Pediatric. Mesajul este simplu: "#Noi am făcut Spitalul Promis. Continuăm împreună?".
"Campania PROMIT s-a născut în primul rând din nevoia de a merge mai departe, de a le arăta celor care au contribuit câtă putere avem împreună, de a-i inspira pe alții să ni se alăture, de a deveni un punct de referință în regiune. Este o mare realizare și un motiv de bucurie să știi că tu, prin contribuția ta, ai dat șanse în plus la viață unor copii", spun cei din echipa Dăruiește Viață.
Am vorbit cu Simona Sava, Copywriter, Communication Specialist, Dionisia Sandu, Marketing Manager, Mihaela Pintilie, Event Manager, regizorul Claudiu Mitcu și fotograful Banu Ștefan despre cum a prins formă campania Promit, planurile Dăruiește Viață, despre promisiuni, încredere și speranță.
Campusul Medical Pediatric de la Marie Curie
#Noi am construit un Spital pentru copii, împreună cu peste 350.000 de oameni și peste 8.000 de companii care au sponsorizat inițiativa #NoiFacemUnSpital. Acest Spital funcționează din luna aprilie 2024, de când au fost relocate secțiile de oncologie, neurochirurgie, chirurgie, ATI și bloc operator de la Marie Curie. Acest Spital este o premieră din mai multe puncte de vedere: a fost construit exclusiv din donații și sponsorizări, prin cea mai mare mobilizare a societății civile din România. Este un Spital unde bolile grave ale copiilor, în special cancerul, sunt tratate multidisciplinar, fără a fi nevoie ca părinții și copiii să fie plimbați prin mai multe centre și clinici pentru diferite proceduri.
Spitalul a fost construit astfel încât să ofere tot confortul și toată grija necesară copiilor și părinților însoțitori. Din luna mai am început să organizăm regulat activități pentru toți copiii de la Marie Curie în noul Spital: în spațiile de joacă, în sala de cinema, în studioul radio, în grădina interioară, la observatorul astronomic.
Următorul pas este să construim primul Campus Medical Pediatric din România, unde să fie relocate și celelalte secții care funcționează în vechiul spital. Campusul este o continuare și o completare a Spitalului pe care l-am construit deja alături de donatori și sponsori. Din aprilie până acum au fost făcute peste 2.300 de intervenții chirurgicale în noul bloc operator, 171 de copii au fost tratați în secția de oncologie și 590 la ATI. Noul Spital funcționează ca un spital de stat.
De ce e nevoie pentru realizarea lui
Avem nevoie în continuare de sprijinul societății civile, de oameni care să doneze, de companii care să sponsorizeze, de susținători care să ne spună povestea, ca să putem continua.
Spitalul a costat în jur de 53 milioane euro, iar estimările financiare pentru Campus spun că va costa dublu, pentru că și suprafața construită va fi dublă, dar sunt predicții, pentru că multe aspecte se schimbă pe parcurs. Lucrăm îndeaproape cu o echipă de arhitecți și specialiști din toate domeniile conexe și cu personalul medical de la Marie Curie, care va lucra în noul Campus Medical Pediatric. Ne dorim ca acest Campus să cuprindă și spații dedicate părinților, facilități pentru studenți, pentru cercetare.
Oamenii pot contribui prin donații pe site, recurente sau unice, donații prin SMS, cadouri de pe Raftul cu Fericire și prin redirecționarea celor 3,5% din impozitul pe venit, începând cu ianuarie 2025. Companiile pot face sponsorizări, completând contractul prin care direcționează către Dăruiește Viață 20% din impozitul pe profit, până la finalul lui 2024.
Ca idee, de când am început campaniile de strângere de fonduri prin SMS, s-au donat peste 25 milioane de euro, cam jumătate din valoarea Spitalului. Este extraordinar ce se poate face dacă fiecare om donează 2 sau 4 euro pe lună.
Campania PROMIT
Campania PROMIT este o invitație la acțiune, prin puterea exemplului: #Noi am promis că vom construi un Spital pentru copiii cu boli grave și ne-am ținut de cuvânt, alături de cei care ne-au sprijinit. Asta ne permite să promitem mai departe, că vom construi mai mult: un Campus Medical Pediatric pentru toți copiii, indiferent de afecțiune. Este un fel de leapșă a promisiunilor făcute și respectate în care ne dorim să ni se alăture cât mai mulți oameni. Primii care s-au alăturat campaniei au fost copiii internați și cadrele medicale, care și-au făcut promisiuni în noul Spital.
Contextul
Campania de toamnă pentru Dăruiește Viață a apărut într-o perioadă în care se promitea mult: urmau alegeri, se pregăteau campanii electorale și acolo totul era despre promisiuni, despre politicieni care promit, ca să obțină voturi, și apoi uită până la sfârșitul mandatului, când promit din nou. Alții.
Ne-am dat seama că acest Spital, pe care l-am construit împreună cu societatea civilă, este imaginea promisiunii pe care am făcut-o și noi unei țări sătule de minciuni. Promisiunea noastră însă este reală, palpabilă, există: este un Spital ca afară, un Spital în care joaca și poveștile sunt cele mai așteptate tratamente, pentru că numai așa, micii pacienți pot uita, măcar pentru o vreme, că sunt internați.
Campania PROMIT s-a născut în primul rând din nevoia de a merge mai departe, de a le arăta celor care au contribuit câtă putere avem împreună, de a-i inspira pe alții să ni se alăture, de a deveni un punct de referință în regiune. Este o mare realizare și un motiv de bucurie să știi că tu, prin contribuția ta, ai dat șanse în plus la viață unor copii.
Avem nevoie de modele, de certitudini, iar acest Spital este un exemplu concret pentru noi toți: am promis, ne-am unit, am construit un Spital ca afară, în România lui nu se poate. Am promis și am demonstrat că se poate.
Campania de fundraising
Campania are mai multe componente, și toate duc spre această promisiune pe care o facem: să construim un Campus Medical Pediatric în continuarea Spitalului pe care l-am făcut împreună. Sperăm să inspirăm cât mai mulți oameni să ni se alăture și să promită. Promisiunile lor pot fi donații, sponsorizări, parteneriate, colaborări, endorsements, chiar și un share pe Facebook este un mod de a ne susține, spunând povestea noastră mai departe.
Vrem ca oamenii să își promită și lor, să le promită celor dragi și să se țină de cuvânt. Vine anul nou, iar rezoluțiile sunt tot niște promisiuni pe care ți le faci tu, ție. Una dintre componentele campaniei este chiar o promisiune pe care ești invitat să ți-o scrii, după ce faci o donație cu cardul, pe site. Este un pop-up în care îți scrii promisiunea și adresa de e-mail, ca s-o primești peste un an. Te vei ține oare de cuvânt?
Campania include o serie de 6 vizualuri (4 cu adolescenți și copii și 2 cu personal medical din noul Spital), 4 videouri cu promisiunile copiilor internați, un jingle la radio, content online, bannere pe site-uri partenere și social media, outdooruri, un advent calendar în care, în fiecare zi, de pe 1 pe 24 decembrie, o personalitate publică susținătoare a proiectelor noastre își face propria promisiune.
Abordarea
La comunicare într-un ONG există mult neprevăzut. Apar evenimente, știri, comunicate, situații de criză. Suntem o echipă mică și facem de toate. În luna aprilie echipa s-a mărit cu o colegă venită din publicitate. Simona ni s-a alăturat exact după ce primii copii s-au mutat în noul Spital. Până în toamnă a avut timp să se familiarizeze cu proiectele noastre și cu modul de lucru.
Simona: E foarte diferit față de cum eram obișnuită din agenții, unde eram Copywriter și aveam rotița mea care contribuia la campanii. De ceva vreme îmi doream să îmi folosesc cuvintele și ideile pentru o cauză, dar nu cunoșteam deloc sectorul ONG. Când am început la Dăruiește Viață, aveam o mie de idei cu care le bombardam pe colegele mele. E visul ascuns al oricărui publicitar să facă o campanie pentru un ONG. Nu aveam campanie de toamnă-iarnă, iar mie mi-a fost frică să promit una, pentru că învățasem deja că aici voi face mai mult decât să găsesc o idee și să scriu pentru livrabile. Aici scriu brieful, vorbesc cu furnizori, iau acordul părinților. Dar am început să mă gândesc.
Când am vizitat noul Spitalul pentru prima oară, nu mi-a venit să cred. Sală de cinema? Observator astronomic? Grădină interioară? Radio? Plus saloanele primitoare și colorate, și Girafa aia uriașă din atrium. Wow. Încă nu mi-a trecut starea asta, și cred că ăsta a fost un avantaj, că pentru mine proiectul era nou și am putut să înțeleg cât e de important și ce înseamnă el pentru România.
E foarte important și că vorbesc cu oamenii din Spital, pacienții și părinții copiilor internați, și le scriu poveștile pe blog. Asta îmi arată ce impact are experiența din Spital, cât de mult contează să ai cele mai bune condiții când lupți cu o boală grea.
Idei, variante
Simona: Au existat câteva direcții strategice care nu s-au concretizat în creație. Dar eu mi-am luat foaia goală și umplut-o cu idei, fără filtru, cum eram obișnuită din agenție. Când ajungeam la o direcție cu potențial, le întrebam pe colege ce părere au. Așa am ajuns la ideea de promisiune, pe care am prezentat-o cu insight, concept și câteva livrabile, printre care și promisiunea către tine, și au fost acceptate în unanimitate.
Ideea campaniei s-a conturat treptat: din contextul social în care ne aflam, din realitatea Spitalului și a poveștilor copiilor care s-au tratat acolo, din activitățile organizate pentru cei mici, prin care le redăm bucuria copilăriei, chiar dacă pentru ei urmează alte analize, perfuzii și tratamente.
Dionisia: Dăruiește Viață este un brand care vorbește mult despre empowerment și despre ce putem realiza împreună, fie că ne referim la donatori, la pacienți sau cadre medicale. Deși suntem un brand de cauză, ținem mult la modul în care sunt prezentați cei cu care lucrăm și proiectele pe care le facem - este despre optimism, „se poate” și speranță și despre a prezenta pacienții cu demnitate, fără a-i limita la boala lor. Inițiativa #NoiFacemUnSpital este cel mai mare proiect de implicare socială din România, și ne dorim ca asta să ne unească pe noi, toți cei care am promis și ne-am ținut de cuvânt. Spitalul a fost gândit încă din faza de proiect ca un spațiu uman, centrat pe nevoile copiilor, de către arhitecta Raluca Șoaita, cu care continuăm colaborarea și pentru Campusul Medical Pediatric.
Sensibilități
În primul rând, avem grijă să nu intervenim în activitățile copiilor, fie că este vorba de tratamente sau activitățile din Spital. Ne adaptăm la programul lor, însă am constatat că a participa la o ședință foto profesionistă, la o filmare, a înregistra un jingle în studioul radio din Spital este o bucurie pentru copii. Cei mai mulți dintre ei uită că sunt internați, sunt spontani și se implică.
În același timp, avem grijă să nu deranjăm activitatea personalului medical, așa că limităm numărul de participanți atunci când facem campanie în Spital.
Principii care stau la bază în promovarea cauzelor
Grija și respectul față de copii, în primul rând, față de personalul medical și față de susținători. Avem o mare responsabilitate față de oamenii care ne-au susținut și fără de care nu am fi reușit să construim un Spital, adică peste 350.000 de donatori și peste 8.000 de companii care au sponsorizat inițiativa #NoiFacemUnSpital.
Transparența cu care prezentăm evoluția proiectelor, resursele și rezultatele.
Provocări
Cea mai mare provocare a fost castingul. Vorbim despre copii internați și, deși au avut disponibilitatea de a participa, în dimineața filmării niciunul dintre cei care confirmaseră nu a mai putut veni. În final am găsit copiii care și-au spus promisiunile și astfel au devenit parte din campanie.
Realizarea spoturilor
Claudiu: Colaborez încă de la început cu Dăruieste Viață și am deja multe filmări făcute cu copiii aflați în spitalul Marie Curie (vechi/nou). Fiecare filmare are emoția ei dar, în cazul proiectului PROMIT, a existat o încărcătură aparte, având în vedere subiectul abordat.
Provocarea de a face o promisiune în fața camerei a fost luată foarte în serios de către acești copii și cred că mai toți se vor ține de ea - respectarea unei promisiuni fiind un lucru rar în vremurile pe care le trăim.
Cea mai grea parte
Claudiu: Cea mai grea parte a fost să ascult fiecare dintre promisiunile copiilor - pe cât de simple pot părea, la prima vedere, pe atât de emoționante și importante au fost pentru mine, ajutându-mă să pun în perspectivă viața mea și promisiunile pe care eu mi le-am făcut de-a lungul timpului.
Ședința foto
Banu Ștefan: Pentru mine, a fost o altă zi care mi-a schimbat perspectiva. Problemele zilnice au dispărut imediat cum am ajuns acolo. Am încercat să nu fiu doar fotograf, ci să construiesc o relație cu fiecare copil. Nu voiam să îi fac să simtă că sunt parte dintr-un proiect, ci că suntem acolo ca prieteni. Mi-a rămas în minte un moment în care încercam să fotografiem doi copii care își pasau o jucărie. Evident, n-a mers din prima. Așa că am intrat și noi în joc, iar dintr-o scenă regizată, am ajuns la o joacă pe bune.
Cea mai grea parte nu a fost în ziua respectivă. Partea grea a venit după, când am ajuns la birou, am început să editez și nu am putut să nu mă gândesc: Oare sunt acasă copiii? Sunt bine? E greu să vezi că, oricât de mult te străduiești să îi bucuri, nu ai cum să schimbi ce trăiesc ei.
Am învățat că atunci când susții o cauză bună, nu doar cauza are de câștigat. Și tu, ca om, simți ceva ce nu prea poate fi exprimat. E o liniște frumoasă să știi că ai făcut ceva, chiar dacă e mic, pentru cineva care chiar are nevoie.
Așă că promit și eu. Îmi promit să ajut în continuare (atât cât pot). Îmi promit să nu uit schimbarea de perspectivă.
Mesajul
Fiecare campanie are specificul ei, se comunică mult în domeniu și destul de haotic, deci e destul de greu să te diferențiezi. Pe noi ne ajută faptul că avem un proiect atât de vizibil și concret, o dovadă că societatea civilă din România are puterea să construiască ceea ce statul nu a reușit în peste 30 de ani.
Ne bazăm pe nevoia oamenilor de sinceritate, de lucru promis și făcut, care dă speranță.
Atitudinea românilor față de cauzele sociale
Mihaela: Dorința de implicare este foarte mare și oamenii o fac cum pot - oferă din timpul lor, prin voluntariat, din banii lor, prin donații, le vorbesc colegilor despre noi. Într-adevăr, din punctul de vedere al numărului de SMS-uri, noi am avut o creștere foarte mare în 2017 - 2018, venită în special datorită campaniilor de la TV (Știrile PRO TV, Vocea României etc.). O parte din donatorii de atunci ne sprijină în continuare, lună de lună. Cea mai mare satisfacție pe care o avem este legată de donatorii fideli - cei care și-au activat donația în 2018, donează în continuare și au zis că nu se vor opri până nu finalizăm proiectul.
Motivele pentru care oamenii aleg să se implice sunt foarte personale: pentru că văd că am făcut ce am promis, pentru că au în familie persoane cu diferite boli și unii au ales să se implice, iar apoi au ajuns să aibă nevoie să meargă la Spital chiar pentru copiii lor. Proiectul nostru este o dovadă clară a faptului că oamenii chiar se implică. Acum 10 ani nu visam să ajungem la 350.000 de persoane fizice și nimeni nu credea că se va putea ajunge la 27 milioane de euro strânși din SMS.
Dionisia: Există o schimbare la nivel de mentalitate privind donațiile. Ce au reușit ONG-urile să facă este să arate că sunt mai eficiente decât instituțiile statului și de multe ori fac munca lui. Și atunci, oamenii au ajuns să își pună mai degrabă încrederea în ONG-uri decât în stat pentru a ajuta categoriile sociale care au cea mai mare nevoie - iar la ONG-uri încrederea aceasta vine și cu susținere financiară. Cred că donațiile sunt acum percepute mai mult ca o necesitate „de suflet”, ca un lucru care îți aduce împlinire personală.
Pe de altă parte și peisajul ONG-urilor s-a schimbat destul de mult - dacă la început existau mai puține cauze vizibile și potențialii donatori aveau mai puține opțiuni, acum numărul a crescut destul de mult, iar donatorii își aleg cauza în funcție de experiențele personale - dacă segmentul mai tânăr se duce către cauze importante pentru ei, cum ar fi mediul sau ajutarea animalelor, segmentul peste 30 își îndreaptă atenția către sănătate și educație. Și o schimbare mare este și la nivel de companii - unde tot mai multe își dau seama că implicarea socială face parte din brandul lor de angajator și devine un criteriu pentru care sunt aleși, în special de generația Z.
Mesajul Daruiește Viață pentru români la final de 2024
Să nu-și piardă speranța, pentru că împreună, ca societate, avem mai multă putere decât ne imaginăm. Să se implice în continuare și să susțină ONG-urile care contează pentru ei, fiindcă avem nevoie de o societate civilă activă, care să construiască acolo unde statul eșuează. Să promită, atât lor cât și altora, pentru că fiecare promisiune, odată rostită sau scrisă, are șansa să inspire, să unească și să devină realitate.
Echipa
Dăruiește Viață:
Simona Sava - Copywriter, Communication Specialist
Dionisia Sandu - Marketing Manager
Mihaela Pintilie - Event Manager
Fotograf: Banu Ștefan
Art Director: Ana Caizerliu
Video: Wearebasca
DOP: Luchian Ciobanu
Sunet: Ionuț Matusa
Producție: Dan Zărnescu
Regie: Claudiu Mitcu
Montaj: Stefan Shultz
Mix: Ștefan Teodorescu
Voce: Paula Herlo și Alex Dima
Credit foto articol: Ștefan Banu, Silvia Bobariu, Cătălin Georgescu