În primele trei trimestre ale acestui an, piața locală a retailului alimentar a crescut cu 4% față de aceeași perioadă a anului 2023, în contrast cu stagnarea înregistrată pe piețele mature vest-europene. În principal, motorul acestei evoluții este reprezentat de creșterea puterii de cumpărare a consumatorilor români și de scăderea continuă a inflației. Potrivit studiului GfK Purchasing Power 2024, puterea de cumpărare a consumatorilor români a crescut cu 8,5%, peste media europeană de 6%.
Pentru Bonduelle România, liderul categoriei de legume în conservă și unul dintre principalii jucători în cea a legumelor congelate, actualul context de piață reprezintă o oportunitate de a-și consolida poziția și de a se dezvolta pe piața locală.
„Ca perspectivă de business, în acest moment ne aflăm într-o poziție favorabilă din punct de vedere strategic”, spune Roxana Nănescu, Marketing Director Bonduelle SEE. „Sectorul FMCG înregistrează creșteri pe fondul unor evoluții mai lente, însă cu impact major, precum schimbările survenite în preferințele culinare și în comportamentul de consum. Astfel, în perioada octombrie 2023 - septembrie 2024, Bonduelle a înregistrat creșteri de peste 5% în volum în categoria de legume în conservă, comparativ cu intervalul octombrie 2022 - septembrie 2023. Sortimentele cu cea mai mare creștere în același interval au fost fasolea, mazărea și porumbul, acestea reprezentând de asemenea și ponderea cea mai mare în volumul total al vânzărilor din categorie.”
Beneficii pentru consumatori: premii și degustări de produs
Pentru a susține evoluția pozitivă a vânzărilor, Bonduelle derulează în această toamnă o campanie națională de marketing care mizează pe atuurile ce i-au adus grupului francez poziția de lider în categoria legumelor în conservă: un portofoliu de produse de calitate, o distribuție puternică, deschisă inclusiv spre canale emergente cu potențial mare de creștere, și un brand asociat cu calitatea, inovația, sustenabilitatea și promovarea tranziției alimentare către o dietă echilibrată.
Derulată sub sloganul „Mă simt norocos. Mănânc legume – Am doar de câștigat”, campania se desfășoară la nivel național, fiind semnalizată la raft în supermarketuri și hypermarketuri din principalele orașe ale țării, și în mediul online, inclusiv prin intermediul canalelor de e-commerce, cu execuții vizuale afișate direct în aplicațiile platformelor de livrări. În mediul digital, campania se desfășoară de asemenea sub formă de display advertising în Google, precum și prin postări și reclame targetate în social media și pe YouTube. Mixul de comunicare este completat de o componentă de influencer marketing, pentru a ajunge la un segment de public mai tânăr și pentru a poziționa brandul ca unul dinamic și inovator prin intermediul creatorilor de conținut.
„Atunci când vorbim de campanii care vizează un public numeros, mixul de comunicare și cel de conținut trebuie obligatoriu să țină cont de oportunitățile pe care le oferă mediul online”, spune Alexandru Ion, Digital & Communication Manager Bonduelle SEE. „Pentru că de regulă au avantajul targetării precise, mediile digitale sunt ideale pentru a-i expune pe consumatori la mesajele campaniei înainte ca aceștia să ajungă în magazin și pentru a le reaminti constant de aceasta. De altfel, marketingul online reprezintă deja o componentă consacrată în campaniile Bonduelle din România, în linie cu orientarea noastră strategică spre soluții inovatoare.”
Campania din această toamnă, desfășurată la nivel național atât în marile magazine, precum și în comerțul tradițional, beneficiază de mecanisme diferite, adaptate fiecărui tip de consumator.
Astfel, în perioada 1 noiembrie - 12 decembrie, toți clienții care achiziționează produse Bonduelle în valoare de minimum 29 de lei pe același bon fiscal se pot înscrie în concurs cu numărul bonului și numele magazinului din care au făcut cumpărăturile, prin SMS la numărul 3789 sau pe WhatsApp la numărul 0723938759, pentru a participa la tragerea la sorți cu premii.
Marile premii oferite sunt două seturi de produse electrocasnice în valoare de câte 3.500 de euro fiecare. De asemenea, în cadrul campaniei mai sunt oferite 6 premii săptămânale constând în câte un voucher de vacanță de 1.000 de euro, precum și 42 de premii zilnice, constând în câte un kit culinar cu produse Bonduelle și accesorii de bucătărie (set de farfurii și prosop de bucătărie).
În plus, în câteva dintre magazinele participante din țară Bonduelle a organizat în această lună și o serie de sesiuni de degustări destinate cumpărătorilor, cu mai multe produse, două dintre acestea fiind nou lansate pe piața locală: Mazăre Tânără, respectiv Porumb Premium.
„Actuala campanie continuă linia strategică de comunicare a Bonduelle, subliniind atât beneficiile legumelor, cât și beneficiile unei diete echilibrate sau flexitariene, în care un aport important îl au alimentele vegetale, mai ales în perioada postului, atunci când consumatorii se orientează spre legume în conservă sau congelate”, spune Roxana Nănescu.
„Obiectivele de business sunt creșterea vânzărilor și a frecvenței de cumpărare pentru legumele în conservă, precum și pentru categoria de produse congelate, folosind oportunitatea perioadei de post, când consumatorii sunt mai înclinați să caute opțiuni alimentare sănătoase și ușor de pregătit”, explică Roxana Nănescu.
Ca obiective de marketing, campania a vizat generarea de engagement și interacțiuni cu clienții, atât la raft, cât și prin degustări și prin intermediul platformelor de social media, al aplicațiilor de livrări și al platformelor digitale ale magazinelor partenere.
O campanie multi-channel
„Consumatorii români continuă să fie atenți la preț și la beneficiile pe care le primesc din partea brandurilor, motiv pentru care am gândit un mecanism de campanie cu acoperire națională și premii practice, care răspund unor nevoi reale ale consumatorilor”, spune Andreea Ioniță, Brand Manager Bonduelle România. „Strategia de marketing trebuie să asocieze obiectivele de vânzări cu cele de vizibilitate a brandului. Astfel, am dezvoltat o campanie multi-channel pentru a crește vizibilitatea brandului, pentru a stimula vânzările și pentru a oferi consumatorilor experiența directă a produselor noastre, prin intermediul degustărilor.”
Platformele online, un nou canal de comunicare
Potrivit lui Alexandru Ion, diversificarea canalelor de distribuție din mediul online le-a asigurat acestora un loc important în strategia de marketing și în comunicarea cu publicul.
„Marii jucători din retailul alimentar consideră deja acest tip de canale drept un alt touchpoint cu consumatorii, adaptându-și în consecință atât mixul de marketing, cât și mesajele. Într-un mediu aflat în plină dezvoltare, cu un număr din ce în ce mai mare de consumatori care își fac cumpărăturile online, parteneriatele Bonduelle cu jucători-cheie de pe piața de e-commerce din România reprezintă o miză importantă în strategia noastră de comunicare și contribuie în același timp la creșterea vizibilității brandului.”
Campanie cu premii și în retailul tradițional
Tot în această toamnă, Bonduelle România a desfășurat și o campanie de marketing în magazinele de comerț tradițional, în care toți cei care achiziționează o conservă de Fasole Albă 850 ml și încă un produs congelat Bonduelle primesc pe loc, la casa de marcat, o sacoșă pentru cumpărături.
„Tipologia consumatorului, obiceiurile și preferințele de consum se schimbă lent”, explică Andreea Ioniță. „În comerțul tradițional, unde decizia de cumpărare se ia adesea la raft, consumatorii preferă premii utile și tangibile, pe care le primesc pe loc. În general, acest câștig imediat aduce favorabilitate brandului, recompensând loialitatea consumatorilor. În același timp, premiile instant pot forma relații cu noi consumatori, deoarece contribuie la reamintirea brandului.”
Astfel, spune Roxana Nănescu, „această campanie cu premii instant a vizat și alte obiective specifice, precum fidelizarea clienților și creșterea notorietății brandului prin oferirea ca premiu a unei sacoșe de cumpărături, care aduce expunere prin utilizarea sa repetată de către consumatori. Prin implementarea celor două campanii derulate simultan atât în rețelele de magazine mari, cât și în cele din comerțul tradițional, reușim astfel să ne adresăm unei audiențe extinse de consumatori, adaptându-ne mesajele și abordarea în funcție de specificul fiecărui canal de vânzare.”
Finalul anului reprezintă în mod tradițional un moment propice pentru vanzari în retailul alimentar, care înregistrează vârfuri mai ales în preajma sărbătorilor, atunci când cumpărătorii sunt mai deschiși față de promoții. Acesta este, de asemenea, și sezonul în care mulți consumatori caută alternative pentru mese consistente, dar fără carne (mai ales în timpul postului), sau cu un aport mai mare de alimente vegetale.
„Legumele congelate sunt percepute ca soluții rapide și convenabile, mai ales în perioada rece, când sunt preferate preparatele calde. Fasolea Albă Bonduelle, de exemplu, este un astfel de ingredient tradițional, fiind preferată de mulți consumatori grație versatilității sale și prețului accesibil”, spune Andreea Ioniță.
Misiunea Bonduelle este de a oferi inspirație către o dietă bogată în alimente vegetale, pentru a contribui la starea de bine a oamenilor și a planetei.
Alături de fermele partenere, inovăm permanent pentru a oferi produse de înaltă calitate, protejând în același timp mediul.
Începută ca o afacere de familie în Franța în 1853, Bonduelle este astăzi o marcă de încredere aleasă de oameni din aproape 100 de țări.