Armina Popeanu, arhitect și fondator Antreprenoriat Creativ, a debutat în antreprenoriat în urmă cu 11 ani, când a fondat brandul premium de genți și pantofi Lyria – Povestea ta Pictată. De asemenea, a fondat studio-ul de arhitectură AArchitects și, în 2023, a cofondat cil*SCHOOL - o școală cu programe de business aplicate care a debutat cu un program de mini-MBA pentru creative industries leaders.
"Personal, funcționez foarte bine înaintea deadline-urilor. Pentru asta am nevoie să îmi fi închis toate tab-urile din creier și să fiu acolo pentru o perioadă de timp. Desigur, ajută mult și alergatul în zilele ultra-aglomerate în care simt că va da pe-afară calendarul", spune Armina.
Armina e frustrată de momentele când nu reușește să-și pună în aplicare ideile bune și crede că pe viitor creativitatea va fi la mare căutare și va fi remunerată corespunzător. Se inspiră din interacțiunea umană, cel mai des din conversațiile pe care le are cu antreprenorii creativi cu care intră în contact.
Definiția personală a creativității
Cel mai interesant aspect legat de definiția creativității cred că este, de fapt, cum ea s-a adaptat de-a lungul anilor, de la una foarte personală, la una academică, tangențială cu antreprenoriatul. Dacă la început mă gândeam la creativitatea personală și mă raportam chiar și în arhitectură, în timpul facultății, la procesul creativ ca fiind parte din mine, în ultimii ani am înțeles că, de fapt, creativitatea este un proces cognitiv și aparține psihologiei ca știință.
Mai mult, științific există 4 feluri de creativitate definite de James Kaufman în 4C Model of Creativity: mini-C – gesturile creative mici, considerate ca fiind creativitatea personală, little-c – creativitatea zilnică, Pro-C – face referire la creativitatea ca expertiză și formă de exprimare profesională, și Big-C – creativitatea de geniu.
Cum s-a schimbat perspectiva asupra creativității
Întotdeauna m-am considerat o persoană creativă - mă surprindeam în timpul proceselor creative de mini-c, sau little-c. În ultimii ani, odată cu aprofundarea academică a creativității prin prisma doctoratului, dar mai ales a interesului personal în domeniul antreprenorial al industriilor creative, văd creativitatea și actul creativ diferit. Înțeleg de unde vine tot struggle-ul creativ al antreprenorilor și rezonez cu multe situații de business în care liderii industriilor creative se află. De regulă, pot interveni în situații precum blocaje personale sau de business, relații cu echipa, model de business sau strategii de go-to-market pentru a media creativitatea personală a fondatorului businessului creativ cu sustenabilitatea în piață și strategia.
Tabieturi, shortcut-uri, rețete
În mod ideal, ca să pot face anumite procese creative, mai ales cele ce țin de parcursul academic, de gândit concepte și de alte lucruri cognitive, am nevoie ca toate restul task-urilor să fi fost rezolvate… ușor utopic, nu-i așa? Așa că, în ultimii ani, am învățat să provoc creativitatea și să o fac să apară când am nevoie - în brainstorminguri cu echipe multidisciplinare, în momente de timp foarte specific delimitat…
Personal, funcționez foarte bine înaintea deadline-urilor. Pentru asta am nevoie să îmi fi închis toate tab-urile din creier și să fiu acolo pentru o perioadă de timp. Desigur, ajută mult și alergatul în zilele ultra-aglomerate în care simt că va da pe-afară calendarul.
Ce a intervenit odată cu experiența
Cred că este mai ușor, dar sper că așa este pentru toate persoanele creative. Cred că este o legătură strânsă între inspirație și experiență - ai acumulat mult mai multe lucruri de care să le legi cu gândul pentru a genera un concept bun.
Cum îți antrenezi tu creativitatea
Mă inspir din interacțiune umană, cel mai des din conversațiile pe care le am cu antreprenorii creativi cu care interacționez. Antreprenorial, există o categorie de antreprenori pe care îi admir din sectoarele industriei creative - și aici mă gândesc mai mult la interacțiunile de la evenimentele și din podcastul aBC—a Business of Creativity și cil*SCHOOL, unde fiecare participant din programul de miniMBA pentru creative industries leaders este o sursă de inspirație. Practic, fiecare om este o potențială sursă de inspirație pentru mine.
Cursuri, ateliere, evenimente care să te inspire
Organizez multe evenimente în ecosistemul aBC—a Business of Creativity & cil*SCHOOL și prin prisma colaborării cu clienții și recunosc că sunt tare puține momentele în care apuc să mai merg la un eveniment de care să mă bucur. Dar îmi rezerv resurse pentru a participa la câteva evenimente internaționale pe an și ele sunt o sursă de inspirație imensă, care mă încarcă pentru o perioadă bună de timp. Îmi pare, de fiecare dată, că și atunci când mă duc în contexte în care nu știu pe nimeni, îmi fac repede contacte, chiar dacă nu sunt o fire care se conectează ușor, dar oamenii sunt amabili și înțeleg să integreze bine pe toată lumea.
Online - în ultima perioadă, recunosc că abia mai reușesc să țin pasul cu toate (știe cineva secretul zilei care are mai mult de 24h?). Sunt, desigur, câțiva scriitori și cercetători internaționali pe care îi urmăresc îndeaproape, cum ar fi Vlad Glăveanu - legat de creativitate și arta posibilului, Oana Velcu Laitinen - creativitate pentru lider, și mulți profesori mari, Michel Porter, cercetător în strategie, sau Chan Kim & Renee Mauborgne, creatorii conceptului de Blue Ocean.
Obstacolele creativității
Cred că mă frustrează (ca pe orice creativ?) să nu îmi pot pune în aplicare unele idei în care cred mult. Dar învăț să am răbdare… pare că există totuși un echilibru în universul creativ, care face ideile bune și faine să se întoarcă într-un alt moment oportun al acestei vieți. Personal, trebuie să îmi închid anumite taburi din creier ca să am bandă pentru altele, dar mă inspir de la oameni.
Ce se întâmplă când ai momente de blocaj
Cel mai des beau o cafea bună. Nu sunt creativii printre cei mai mari consumatori ai cafelei de specialitate? Cel mai des mi se întâmplă să cad în capcana reproducerii creativității (atunci când creierul e obosit și preia idei pe care le-a mai văzut, chiar dacă o face într-un mod inconștient - așa ajungem să vedem mai multe concepte asemănătoare în piață în același timp). Funcționează să mut toate procesele consumatoare de mult creier în prima parte a zilei, după o alergare super-hard-core sau un antrenament de pilates intens și o cafea. Și… să îmi schimb sursa de inspirație sau să caut altceva care să mă inspire.
AI, Social Media și creativitatea
Cred că ajută prin prisma deblocării unor situații, dar încurcă mult persoanele cu mai puțină experiență, care se încred prea mult în tool-uri precum chatGPT în crearea de idei, texte sau concepte. În definitiv, de ce ar plăti un brand pentru astfel de servicii și de ce nu ar putea folosi singur aceste tool-uri? Altfel, cred că este un tool bun, dacă știi cum să îl folosești în folosul tău, nu împotriva.
Domeniile creative din ultimii ani
Cred că sunt domenii care utilizează creativitatea în procesul de producere a valorii - industriile creative și culturale sunt eminamente utilizatoare ale procesului creativ, de aceea acestea sunt din categoria de Pro-C - creativitatea ca formă de exprimare profesională. În toate restul domeniilor, creativitatea este tot mai prezentă în problem-solving, generarea de noi servicii, poziționare în piață sau business modelling. Personal, cred că ne îndreptăm spre o eră în care creativitatea va fi mult mai apreciată și remunerată pe măsură.
Role model creativ
Îmi place Vlad Glăveanu, dar sunt subiectivă. Apoi mai sunt câteva persoane care fac business creativ sustenabil foarte bine la noi, pe care nu o să le numesc, dar se știu ele. Din afară…
Tool-uri creative
Mă folosesc de chatGPT ca un asistent personal care rezolvă taskuri consumatoare de timp și simt că m-am dublat uneori. În rest, n-am multe tips & tricks pe zona aceasta, mai degrabă am câteva persoane cu care mă sfătuiesc pe tools & devices.