[Creativitatea de zi cu zi] Andreea Dobranici: Creativitatea este un fel de Hocus-Pocus: scoatem din pălărie ceva neașteptat

[Creativitatea de zi cu zi] Andreea Dobranici: Creativitatea este un fel de Hocus-Pocus: scoatem din pălărie ceva neașteptat

Andreea Dobranici, Creative Director la Highlight Agency, a explorat industriile creative încă din copilărie. Actoria a condus-o pe scena teatrului Ion Creangă, unde a jucat alături de mari actori în piese de teatru radiofonic și a avut numeroase apariții la Televiziunea Română. Pasiunea pentru desen a dirijat-o apoi către industria de advertising, unde activează de peste 18 ani.

"Acest continuous learning mi se pare esențial pentru fiecare dintre noi, fie că activăm sau nu într-o industrie așa-zis creativă. Cursurile, atelierele, evenimentele sunt pentru mine o chestiune la ordinea zilei", spune Andreea.

Obstacolele creative în cazul ei sunt mai degrabă mentale și apar din teama de eșec. Crede că fiecare gen de manifestare artistică are nevoie de o anumită stare sau anumite condiții. Nu are role models, încearcă mai degrabă să ia ceva de la fiecare om pe care-l întâlnește.

 

Definiția personală a creativității

Pentru mine, creativitatea este un fel de Hocus-Pocus: scoatem din pălărie ceva neașteptat. Bine, pălăria aia nu e chiar goală. În ea găsești ani întregi de educație, experiențe culturale, curiozitate, ore întregi de visare cu ochii deschiși și câte și mai câte!

 

Cum s-a schimbat perspectiva asupra creativității 

De la primele ore de desen din școală mi-am făcut o idee de care, în timp, nu m-am îndepartat. Știți tema aia cu animalul fantastic? Ei bine, cum ai putea desena un animal fantastic dacă nu l-ai văzut niciodată și nici nu ți-a fost descris, nici nu l-ai atins? Foarte ușor, pentru că animalul fantastic are “cap de cerb”, “picioare de pui de Crevedia”, “bot de rață” și “aripi de vultur”. Animalul fantastic este tot ce cunoaștem noi, însă neobișnuit combinat.

Pablo Picasso a spus “Tot ce vă puteți imagina este real”, o afirmație cu care eu rezonez.

 

Tabieturi, shortcut-uri și rețete

Focus, focus, focus și scotocire prin sertărașele minții. Nimic altceva, niciun shortcut, niciun tabiet, nicio invocare.

 

Ce a intervenit odată cu experiența

Fiecare proiect, mic sau mare, începe cu aceleași emoții, pentru că de fiecare dată am mari așteptări de la mine. Îmi fac toate scenariile posibile în legătură cu ce ar putea merge prost, cât de nemulțumită aș putea fi de rezultat, cât de bine ar putea ieși în condiții ideale, toate astea, desigur, pe un simpatic fond de pesimism “cronic”.

Experiența mă ajută să îmi zic că am mai trecut prin asta și am biruit : )) Apoi, lucrurile merg mai relaxat.

În ceea ce privește sursele de inspirație, clar accesul instantaneu la informație de care ne putem bucura azi ajută foarte mult.

 

Cum îți antrenezi tu creativitatea

Îi dau greu. Foarte greu. Examene la toate materiile: desen, muzică, dans, poezie și multe altele. Înainte însă mergem la expoziții, concerte, luăm lecții, practicăm, citim, călătorim și purtăm discuții lungi cu oameni mișto.

 

Cursuri, ateliere, evenimente care să te inspire

Acest continuous learning mi se pare esențial pentru fiecare dintre noi, fie că activăm sau nu într-o industrie așa-zis creativă. Cursurile, atelierele, evenimentele sunt pentru mine o chestiune la ordinea zilei. La un moment dat, vorbeam cu niște amici și constatam amuzată că am programul similar cu cel al unui copil de școală generală care are tot felul  de activități extrașcolare.

Trebuie să recunosc, prefer întâlnirile face to face cu oamenii de la care vreau să învăț, însă, când nu este posibil, apelez evident și la surse online.

 

Obstacolele creativității

În cazul meu ar fi aproape exclusiv vorba de obstacole mentale, zămislite recurent din teama de eșec. Dar, aș spune că mai interesant, poate, ar fi de analizat ce potențează creativitatea. Eu am constatat că fiecare gen de manifestare artistică are nevoie de o anumită stare sau anumite condiții.

Când dansez, fie că e vorba de tango argentinian sau doar de un “happening” în living, cu boxele date la maximum, am nevoie să mă simt energizată și relaxată. Desenul, pictura, au nevoie de o zi cu soare, de natură, de ceva vibrant prin preajmă. Poezia iși găsește de cele mai multe ori întruchiparea din suferință, iar muzica... muzica e cea mai capricioasă, dar și cea mai suprinzătoare și doar ea știe de ce are nevoie.

 

Ce se întâmplă când ai momente de blocaj

Mai pot și cozonac! Adică nu renunțăm așa ușor. Stăm nițel, digerăm și o luăm de la capăt. Cumva este un proces destul de simplu. Stai pe subiectul respectiv până iese.

Îți acorzi timp și încerci să structurezi. Și o să zici: Și dacă nu ai timp, pentru că deadline? Orice unitate de timp o poți împărți, astfel încât să treci prin etapele esențiale: research, brainstorming, feedback, wrap-up. Mai ceri ajutorul celor din jur, mai schimbi peisajul, ștergi cu buretele și o iei de la căpăt. Până la urmă iese ceva. Garantat.

Dar, cum zicea Brâncuși: „Lucrurile nu sunt greu de făcut. Greu este să te pui în starea de a le face.”

 

Cum influențează AI și Social Media creativitatea

AI-ul poate ajuta procesul creativ. În partea de research iți ușurează munca, căci un singur prompt îți pune laolaltă multe din informațiile necesare. În faza de brainstorming facilitează trecerea mult mai rapidă prin diverse soluții și poți face eficient o selecție a ideilor pe care vrei să le dezvolți. Suportul oferit pe partea tehnică ori pe partea de previzualizare ajută de asemenea.

Dezavantajul cu care însă vine la pachet, este faptul că acum oricine se poate erija în creativ cu acte în regulă.

SoMe face să crească competitivitatea, pentru că orice content creator cu pretenții încearcă să facă materiale cât mai atractive, cât mai bune din punct de vedere tehnic, cât mai originale.

 

Domeniile creative ale ultimilor ani

Nu cred că există domeniu în care creativitatea să nu aibă un rol destul de important. Mă uitam, spre exemplu, la domeniul bancar, despre care ai spune că nu ar avea de-a face nici în clin, nici în mânecă cu asta. Ei bine, am văzut abordări extrem de creative în încercarea de a face un produs produs bancar cât mai appealing, în încercarea de a fi ințelese mai ușor toate mecanismele financiare și din dorința de a transparentiza procesele.

 

Ai un role model?

Nu am role models. Încerc să iau câte ceva de la fiecare om pe care îl întâlnesc.

Și poate sună arogant, însă “sub umbra unui stejar nu poate creşte decât iarbă.”

 

Tool-uri creative

Pentru mine cele mai potrivite tool-uri rămân foaia și creionul. Eu, cu gândurile mele, cu foaia și creionul facem, de cele mai multe ori, cea mai bună echipă.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Highlight Agency

Highlight Agency - Drawing Attention Highlight Agency este o agenție independentă de publicitate, cu o istorie de 16 ani și cu o experiență amplă în zona de BTL, atât pe piața locală, cât și pe cea... vezi detalii »

Dosare editoriale

Sectiune



Branded


Related