[Creativitatea de zi cu zi] Capucine Gros: O mare parte din creativitate vine din cunoștințe luate dintr-un domeniu și aplicate în altul

[Creativitatea de zi cu zi] Capucine Gros: O mare parte din creativitate vine din cunoștințe luate dintr-un domeniu și aplicate în altul

Pentru Capucine Gros, directorul artistic al UNFINISHED, cele mai importante tool-uri creative sunt și cele mai vechi: agenda + pix. Reale, fără biți și chestii digitale, iar cele 2 au ajutat-o să-și revizuiască ideile și punerea lor în practică, încă de la 16 ani. Nu lasă algoritmii digitali să-i dicteze procesul creativ, așa că nu stă mai mult de 10 minute pe Instagram pe zi.

"Poți fi creativ cu modul în care scrii un email, cu modul în care proiectezi încălzirea casei tale, cu modul în care abordezi problemele sau gestionezi conflictele. Obișnuiam să mă uit la creativitate doar în raport cu „industriile creative”. Dar acum cred cu adevărat că ea poate fi insuflată într-un sens mult mai larg", spune Capucine.

Este fana listelor lungi, care te ajută în final să ajungi la soluția cea mai bună, lucru pe care l-a învățat de la Alfredo Jaar, pentru care a lucrat câțiva ani și care rămâne mentorul ei. Pune mare preț pe informație și context, dar și pe influența dintre acțiune și idee. Printre obstacolele ei creative se numără și frica în diversele ei forme.

 

Definiția personală a creativității

Transformarea unui gând în realitate (sau în intenție). De aceea, pentru mine creativitatea este o practică ce poate fi aplicată oriunde și pentru orice. Este un proces, o atitudine, o abordare. (De aici și alegerea temei noastre pentru #UNFINISHED24: Praxis.)

 

Cum s-a schimbat perspectiva asupra creativității de-a lungul timpului

Cred că am intuit devreme că este mai mult o atitudine decât o formă, iar în timp, am devenit mai sigură și mult mai expansivă în privința asta. Acum mă uit la creativitate ca la ceva ce poate fi aplicat în orice situație. Poți fi creativ cu modul în care scrii un email, cu modul în care proiectezi încălzirea casei tale, cu modul în care abordezi problemele sau gestionezi conflictele. Obișnuiam să mă uit la creativitate doar în raport cu „industriile creative”. Dar acum cred cu adevărat că ea poate fi insuflată într-un sens mult mai larg. De fapt, acesta este unul dintre obiectivele noastre la UNFINISHED. Cu fiecare ediție care trece, învățăm despre noi moduri de implementare a creativității prin diverse experimente și, desigur, prin intermediul invitaților și participanților noștri.

 

De ce depinde creativitatea

Creativitatea depinde în totalitate de un angajament activ în tot ceea ce ne înconjoară. Nu cred că putem fi creativi uitându-ne la lucruri în mod izolat, speculând doar în sfera teoriei sau, prin opoziție, concentrându-ne pe acțiune fără a ne gândi la context. Creativitatea și semnificația vin din modul în care permiți ideilor și acțiunilor să se informeze reciproc. Așa cum spunea scriitoarea și activista Bell Hooks, Praxis is not just action or doing, it is action informed by theory and theory informed by action.

 

Tabieturi, shortcut-uri, rețete

Nu aș spune că este o rețetă, dar îmi împart procesul creativ în câțiva pași:

  1. verific ce există deja (pentru a evita repetiția)
  2. scriu și editez liste lungi de idei (pentru a scăpa de cele evidente)
  3. fac multă cercetare (pentru a înțelege contextul)
  4. las totul să "fiarbă" în timp ce fac ceva total diferit

Cred că acest model funcționează în general, dar necesită timp... Și aș putea adăuga un al cincilea pas: un grup de persoane de încredere cărora să le cer părerea. Sau, de fapt, doar o singură minte de încredere este deja grozavă :)

 

Ce a intervenit odată cu experiența

Trec mai ușor prin pașii menționați mai sus. În trecut, mi-era foarte greu să gestionez mai multe proiecte simultan. Îmi plăcea procesul de a face un proiect complet, apoi să las acel proiect să informeze următorul și să avansez astfel într-un mod ordonat. Era dificil să gestionez mai multe proiecte deodată. Aveam nevoie să gândesc în luni și ani.

Acum, timpul a devenit mai ciclic pentru mine și treptat am reușit să trec de la luni la zile, și acum chiar la câteva minute. Așa că pot face „câteva minute din asta”; apoi „câteva minute din cealaltă”. Modul ăsta de lucru nu era posibil la început, deoarece trebuia să mă familiarizez și să mă simt confortabil cu fiecare dintre acele colțuri ale creierului meu, pentru a putea reveni la ele într-o secundă. Cred că acest lucru vine cu timpul și experiența. Totuși, uneori simt că sunt lentă și sper să pot accelera acest proces!

 

Sursele tale de inspirație

Merg la „manifestări creative” sau „culturale” și am făcut din asta un obicei, indiferent de unde sunt (muzee, galerii, teatre...). Aleg „calea lentă” (tren, navigație, mers pe jos...) și fac (dacă nu cumva chiar prioritizez) lucruri total diferite de ceea ce știu să fac sau de propria mea industrie. O mare parte din creativitate vine din cunoștințe luate dintr-un domeniu și aplicate în altul (aceasta practică este de fapt ceea ce David Epstein, pe care îl menționăm adesea la UNFINISHED, numește „Range”).

 

Cursuri, ateliere, evenimente care să te inspire

Despre creativitate în sine, niciodată. Despre lucruri total diferite: da, bineînțeles; încerc să particip la evenimente cât mai diverse din discipline foarte diferite. Desigur, urmăresc multe lucruri online pentru research, dar cu siguranță nu pentru a „găsi inspirație” (și da, am o limită de timp de 10 minute pe Instagram pe zi și asta este singura mea rețea socială).

Nu „navighez” pentru că nu vreau ca algoritmii să-mi dicteze creativitatea. Cu toate acestea, încerc să vizionez sistematic orice îmi recomandă cineva cunoscut; și desigur am ritualurile mele de citire și vizionare a știrilor, care sunt cu siguranță esențiale pentru a ajunge la o creativitate conștientă. Și citesc foarte multe cărți. Pe hârtie, pentru a face notițe.

 

Obstacolele creativității

Cred că pot restrânge lista obstacolelor la câteva frici: frica de irelevanță (lipsa de semnificație); frica de a crea mai multe „lucruri” (lumea este deja plină); frica de a nu cuprinde un context suficient de larg (Merită creat acest lucru? Este suficient de relevant și semnificativ având în vedere tot ce se întâmplă în lume acum?); frica (sau chiar disperarea) de a avea sentimentul de neputință... În același timp, aceste frici joacă un rol, pentru că altfel cred că aș pierde timpul și resursele pe acțiuni irelevante. Pe de altă parte, cu siguranță din cauza lor nu am creat anumite lucruri și probabil și azi au acest efect. Nu știu dacă este mai bine sau mai rău.

 

Ce se întâmplă când ai perioade de blocaj

Accelerez schimbarea între pașii menționați mai sus în Q4 (sau dansul între idei și acțiune). Acesta este singurul mod pe care îl cunosc.

 

AI, Social Media și creativitatea

Cred că (cel puțin în acest moment) ele oferă în mare parte o iluzie a creativității. Desigur, pot fi folosite într-un mod creativ! Se întâmplă, dar doar într-un mic procent din timp... Cred că sunt excelente pentru pașii 1 și 2 din Q4 („să vezi ce există” + „să scapi de cele evidente”) – în special modelele lingvistice mari precum ChatGPT, deoarece fac practic o „pastă” din tot ceea ce le-a fost furnizat. Așa că sunt excelente pentru a accelera primii pași, dar deocamdată nu sunt utile pentru „range” sau pentru „transfer de cunoștințe” adică fix ce presupune creativitatea! Cred că sunt, de asemenea, excelente pentru proiectarea, testarea sau comunicarea unor idei. Obișnuia să ia mult timp și abilități pentru a prototipa idei și a crea machete. Acum, ele pot fi făcute în câteva secunde. Dacă este folosit în completarea unui proces creativ și conștient și nu în locul acestuia, atunci AI poate fi extraordinar de util. Apropo, despre asta vom vorbi la UNFINISHED anul acesta!

 

Domeniile creative din ultimii ani

Aș spune designul experiențial. UNFINISHED mi-a deschis ochii către această practică extraordinară de a gestiona cum intră oamenii într-un spațiu și cum parcurg o poveste, cum își pot co-crea propriul drum, cum putem pune ingredientele împreună pentru a genera momente speciale cu echilibrul potrivit între planificare și serendipitate, atingând toate simțurile noastre etc. Am avut privilegiul de a întâlni și de a lucra cu atât de mulți oameni uimitori care excelează în acest domeniu la UNFINISHED, aș spune că este un domeniu foarte dinamic și creativ (care, din nou, poate fi aplicat la orice situație practică, de la modul în care pregătim o cină până la organizarea unui supermarket sau proiectarea unui spațiu de birouri!).

 

Ai un role model?

Da. În continuare o să-l numesc pe artistul Alfredo Jaar (#UNFINISHED18), pentru care am lucrat câțiva ani și care rămâne mentorul meu. Obsesia sa pentru cercetare și logica despre „nicio acțiune fără context” m-au influențat enorm. Practica de a face liste lungi de idei pe care am menționat-o mai devreme, din nou și din nou și din nou până ajungi la ceva bun, este ceva ce am învățat de la el pe vremea când eram studenta lui. Așa că el încă mă influențează astăzi :)

 

Instrumente creative

Multe! Dar cel mai vechi este încă cel mai important și util: carnetul de notițe. Și mă refer la o agendă reală, cu hârtie reală și un pix real. Recent am revenit și am datat toate caietele mele de când aveam 16 ani. Am observat cum foarte multe idei pentru proiectele mele (atât personale, cât și pentru UNFINISHED) au fost începute cu mulți ani în urmă și pot fi urmărite în toate aceste agende, evoluând organic prin toate etapele menționate mai sus până când sunt „coapte” pentru a fi realizate. Sunt sigură că s-ar fi pierdut dacă nu le-aș fi scris sau dacă m-aș fi limitat la digital, care nu permite aceeași libertate sau aceleași asocieri ca scrisul sau schițatul.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Subiecte

Sectiune



Branded


Related