[Creativitatea de zi cu zi] Mara Eliza Barza: Tindem să fim superficiali, să ne plafonăm și să ne limităm din cauza accesului instant la informații

[Creativitatea de zi cu zi] Mara Eliza Barza: Tindem să fim superficiali, să ne plafonăm și să ne limităm din cauza accesului instant la informații

Stresul, oboseala, lipsa de somn, anxietatea, fricile, notificările, prea mult timp pe social media, mediul nepotrivit, toate acestea înfrânează creativitatea, este de părere Mara Eliza Barza – specialistă & trainer PR, fondatoare SundayPR. Pe partea însorită a lucrurilor, însă, Mara vede în călătorii o mare sursă de inspirație, fie ele chiar și de o zi, prin Europa sau prin țară.

"Nu aprofundăm informațiile, ne limităm la shortcut-uri și ne irosim timp prețios în online și social media accesând de multe ori și prea mult timp un conținut fără substanță, ceea ce afectează creșterea creativității", spune Mara.

Ca modele de inspirație, Mara apelează la istoricul Neagu Djuvara, pictorița Alexandra Nechita sau actorul și antreprenorul Sam Heughan. E pasionată de design interior, desen și flori. De ce pune ea mare accent pe relaxare pentru a-și accesa creativitatea, vedem în interviul de mai jos.

 

Definiția personală a creativității

Creativitatea este o stare de spirit care poate fi exprimată atunci când o persoană este relaxată, liberă, face ceea ce îi place și trăiește în momentul prezent. Creativitatea poate să ducă orice arie de activitate la nivel de artă atunci când vine din suflet, indiferent că ne referim la pictură, ilustrații, grafică, jocuri video, eseuri, design de produs, campanii de PR șamd.

 

Cum s-a schimbat perspectiva asupra creativității de-a lungul timpului

De-a lungul istoriei, perspectiva creativității a fost marcată de contextele din fiecare epocă și influențată de viziunea și îndrăzneala artiștilor. Dacă în prezent creativitatea se bucură de cea mai mare libertate din istorie, acest lucru se datorează și evoluției din trecut. Poate că acum, în contemporaneitate, expresia sky is the limit este valabilă mai mult ca oricând în rândul creativității, datorită libertății și resurselor pe care le avem. În același timp, trăim un paradox sau reversul medaliei. Tindem să fim superficiali, să ne plafonăm și să ne limităm din cauza accesului instant la informații. Nu aprofundăm informațiile, ne limităm la shortcut-uri și ne irosim timp prețios în online și social media accesând de multe ori și prea mult timp un conținut fără substanță, ceea ce afectează creșterea creativității.

 

Tabieturi, shortcut-uri, rețete

Creativitatea depinde foarte mult de mediul exterior al unei persoane și de interiorul unei persoane. În ceea ce mă privește, îmi este mai ușor să fiu creativă într-un mediu ordonat, curat, luminos, în care să mă simt bine, dar și când am o stare interioară de liniște, de pace, de relaxare.

Clar, telefonul cu sunetul și notificările active perturbă liniștea și creativitatea. Mi s-a întâmplat de multe ori să mă îmi pierd concentrarea de la o activitate pentru că a sunat telefonul, am auzit sunetul unui mesaj sau pur si simplu am fost tentată să intru pe rețelele sociale. Din cauza aceasta mi s-a întâmplat să-mi pierd inspirația, creativitatea și concentrarea și mi-a părut rău. De aceea, atunci când am nevoie să stau în liniște să mă gândesc la un proiect, la o campanie sau când vreau să desenez, las telefonul deoparte și încerc să mă concentrez pe ceea ce îmi doresc să fac. Altfel este un timp irosit și devine frustrant.

 

Ce a intervenit odată cu experiența

Cu timpul, mi-am dat seama că este mai ușor să accesez sursele de inspirație atunci când am un obiectiv clar: vreau să devin mai bună în x lucru, vreau să aflu mai multe despre x lucru, vreau să fac x proiect și atunci când sunt relaxată și liniștită.

De exemplu, fiind pasionată de artă, desen și design interior, în cazul acesta îmi antrenez creativitatea accesând diferite surse de inspirație: vizitez showroom-uri și galerii, citesc articole, mă uit la filme, caut conținut online cu temele care mă interesează... dar cred că, pentru mine, cea mai importantă sursă de inspirație pentru creativitate o reprezintă călătoriile.

Tot cu timpul mi-am dat seama că atunci când sunt obosită, stresată sau poate am o stare de anxietate, trebuie să fac o pauză și să-mi las timp pentru mine, pentru odihnă și relaxare, pentru a putea fi creativă.

Nu cred că putem fi creativi cu deadline-uri de pe azi pe azi / pe mâine, cu notificările pornite, cu lipsă de somn, cu oboseală, stres, agitație... Așadar creativitatea are nevoie de un mediu prielnic pentru dezvoltare. Atunci când avem o stare de bine, de bucurie, de încredere, de liniște și relaxare... putem da aripi creativității.

 

Cursuri, ateliere, evenimente care să te inspire

Eu activez în domeniul comunicării și relațiilor publice, iar de 10 ani am lansat agenția boutique SundayPR. Este un domeniu frumos, unde lucrezi constant cu creativitatea, dar este și un domeniu foarte solicitant ca timp, energie.

De aceea, între timp am început să mai am și alte activități, le pot spune hobby-uri/ pasiuni, care să mă deconecteze și să mă inspire, ca de exemplu: am urmat un curs de design interior, am participat la un atelier floral, călătoresc, testez conceptul de excursii de o zi nu doar prin țară, ci și prin Europa, desenez din când în când și testez diferite stiluri si tehnici.

 

Obstacolele creativității

Cum spuneam anterior, stresul, oboseala, lipsa de somn, anxietatea, fricile, notificările de la gadget-uri, timpul prelungit petrecut în social media, mediul nepotrivit... toate acestea înfrânează creativitatea.

Mi-am dat seama că dacă există un moment sau o perioadă de blocaj, de obicei principala cauză este oboseala acumulată după o perioadă aglomerată coroborată cu stresul și lipsa de somn. De aceea, în primul rând trebuie să mă odihnesc, să-mi iau câteva zile mai libere, să fac mai mult sport, să mă relaxez mai mult. Și după aceea văd totul dintr-o perspectivă mult mai bună și mai senină.

 

AI, Social Media și creativitatea

Atâta timp cât folosim aceste resurse în mod eficient, constructiv și etic, putem fi mai productivi și mai creativi. Ele pot fi o sursă de inspirație, iar de la aplicațiile de AI putem afla și alte perspective, la care nu ne-am fi gândit. Important este să filtrezi toate informațiile și să le folosești într-un mod autentic, benefic.

 

Domeniile creative ale ultimilor ani

Fotografia și videografia au devenit din ce în ce mai creative în ultimii ani datorită avansului tehnologic, dezvoltării gadget-urilor, instrumentelor de editare, aplicațiilor de AI, iar mediile în care sunt expuse creațiile artistice foto/ video, dar și modurile în care sunt expuse sunt din ce în ce mai creative. De exemplu, arta foto/ video poate fie expusă în galerii de artă și în moduri senzoriale.

 

Ai un role model?

Sunt mai multe personalități din prezent sau din trecut care m-au inspirat, de la actori, cântăreți, scriitori, pictori, istorici, personaje din istorie, eroi din cărți sau persoane pe care le-am întâlnit întâmplător, pentru câteva minute. Câteva exemple care mă inspiră sunt: istoricul Neagu Djuvara, pictorița Alexandra Nechita, actorul și antreprenorul Sam Heughan.

 

Device-uri & tool-uri creative

Ca device, telefonul este util cam pentru orice ai nevoie în prezent, iar în privința unui tool... am reluat utilizarea aplicației Canva, care din ce observ este în tendințe datorită opțiunilor pe care le oferă: creare de vizualuri, prezentări, video edit etc.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Branduri

Subiecte

Sectiune



Branded


Related