Andrei Dragu, Chief Integration Officer Graffiti Plus (GRF+) folosește jocul pentru a debloca perioadele mai puțin creative, dar și editarea video sau foto, pe lângă joaca de-a skipper-ul. Nu crede în role models, și îi place treaba aia a lui Steve Jobs, care spune „Creativity is just connecting things.”
"Cred că narativul din spatele depășirii unor bariere (de natură tehnologică sau dinamică socială) constituie un bun dicționar de creativitate", spune Andrei.
Își mai extrage suc creativ din istorie, Jeremy Clarkson și Ricky Gervais. Consumă TED și are câțiva curatori preferați, iar un răsărit în Vamă la Expirat îi dă resetul creativ necesar. Despre restul conexiunilor din viața și cariera lui, în cele ce urmează.
Definiția personală a creativității
Vorbim despre un concept extrem de larg, iar o definiție nu face altceva decât să seteze limite și să îngrădească.
Creativitatea este fluidă și capătă forma domeniului în care ea este folosită.
În artă, țin minte că m-a frapat definiția pe care a oferit-o Jeremy Clarkson într-unul dintre episoadele Top Gear - „A car can never be art, because for something to be art it can have no purpose other than itself.”
În industria noastră, semnalmentele creativității și ale campaniilor ce o folosesc pe post de combustibil pentru a fi propulsate la rang de artă cred că sunt ideile care inspiră și impactul care contează.
Perspectiva asupra creativității de-a lungul timpului
Folosindu-mă de definiția de mai sus, cred că numitorul comun în toată istoria comunicării a fost legat de ideile care inspiră, pe când evoluția și schimbarea de perspectivă au fost legate mereu de măsurarea impactului și interpretarea acelui „care contează”.
Am pivotat mereu în jurul acestei interpretări a impactului. L-am măsurat cu TRP-ul, click-urile, fanii, like-urile și sentimentul. Cred că astăzi avem, în sfârșit, toate tool-urile necesare pentru identificarea și măsurarea lui. Dar putem face acest lucru doar dacă știm să navigăm de la big data la smart data prin strâmtoarea Paradoxului Simpsonian.
De ce depinde creativitatea
Timpul pe care îmi permit să îl investesc hrănindu-mi curiozitatea mereu activă este esențial pentru mine în relație directă cu creativitatea. Steve Jobs spunea „Creativity is just connecting things.” Cu cât știu și experimentez mai multe lucruri, cu atât mai inedite sunt conexiunile pe care le pot genera.
Tabieturi, shortcut-uri, rețete
Încerc de fiecare dată să înțeleg și să descopăr sursa punctelor de vedere contradictorii. Fac un backtracking de la opinie la fapte. În misiunea asta de reconstituire mereu sunt comori.
Ce a intervenit odată cu experiența
Experiența m-a ajutat doar să pot mai ușor să pitch-uiesc rezultatul creativ. M-a ajutat să fiu mai abil în materializarea unui proof of concept cât mai tangibil. Dar la T0 încerc să mă uit la lucruri fără prejudecățile ce sunt inerente după niște ani buni de experiență. Încerc.
Cum îți antrenezi tu creativitatea
Cel mai inedit exercițiu pe care îl fac este să îmi imaginez că aș fi nevoit să rezolv o problemă ce astăzi nu are rezolvare (ex: teleportarea). Pentru a face primul pas în rezolvarea problemei sunt obligat să fac un research în acea zonă. De multe ori nu ajung la acel prim pas și mă regăsesc în niște subiecte (fizică, chimie, anatomie etc.) care mă depășesc complet. Îmi place asta, îmi place să merg “prea departe”. Cred că dacă nu fac asta măcar la nivel de exercițiu virtual, nu o să știu niciodată cât de departe pot merge într-o direcție. Colateral, rămân și cu niște informații cel puțin interesante.
Care sunt sursele tale de inspirație
Îmi place istoria. Sunt conștient că relatarea istorică este și ea una subiectivă, chiar dacă multe evenimente sunt unanim acceptate. Cu toate astea, cred că narativul din spatele depășirii unor bariere (de natură tehnologică sau dinamică socială) constituie un bun dicționar de creativitate.
Cursuri, ateliere, evenimente care să te inspire
Îmi place să merg la cursuri și să învăț lucruri cât mai variate. Am făcut un master acum câțiva ani tocmai din dorința de a vedea cum s-a schimbat mediul universitar. Am intrat cu așteptări foarte joase și nu neapărat cu obiectivul de a-l finaliza.
M-am bucurat de fiecare curs la care am fost și mai ales de colegii ce mi-au conturat o imagine foarte frumoasă despre această generație Z, care este mai mult blamată decât aplaudată.
M-a ajutat enorm și participarea la diferite competiții de industrie atât ca jurat, cât și ca organizator. Curatoriatul este o muncă dificilă, mai ales când știi cât de importantă e miza și câtă muncă este în spatele acelor campanii. Fie că am fost moderator sau jurat, responsabilitatea lucrurilor pe care le susții și impactul pe care îl au nu mai este unul minor, iar filtrarea opiniilor trebuie să fie una foarte riguroasă.
Surse de inspirație online
Îi urmăresc pe toate canalele posibile și sub toate formele de agregare pe Jeremy Clarkson și Ricky Gervais. Consum TED-uri destul de des și sunt fan al mai multor curatori de artă modernă și arhitectură.
Obstacolele creativității
Teama de eșec și autocritica cred că sunt principalii inhibitori.
Din punctul meu de vedere, bătălia este de fiecare dată una internă. Cred că toți ne luptăm cu teama de eșec și autocritica. Lupt constant cu dozajul lor, dar ele există.
Cum treci peste blocaje
Sunt niște locuri în care mă refugiez. De multe ori locurile astea nu sunt geografice, ci niște spații aspiraționale. Arhitectura, aparatura audio hi-fi și muzica sunt primele pe care le vizitez. Iar pentru blocajele mai serioase, mereu funcționează un răsărit în Vamă, la Expirat. E un spectacol care mă bucură și mă încarcă cu optimism de fiecare dată.
AI, Social Media și creativitatea
Până acum, AI-ul m-a ajutat să trec mai ușor peste sindromul „foaie goală”, iar în viitor mă aștept să mă ajute mai mult în materializarea unor idei.
Social Media, pe de altă parte, are o față dublă. Una ce îți oferă acces la o vastă cantitate de idei și surse de inspirație, iar cealaltă poate induce o presiune de conformitate și uniformizare.
Domeniile creative din ultimii ani
Vizibilitatea creativității într-un domeniu ține de capacitatea observatorului de a înțelege starea de status quo din acel domeniu. Mai ales în ultimii ani, creativitatea devine esențială în toate domeniile, pentru că generează diferențiatori puternici și greu de imitat.
Ai un role model?
Nu cred în ghidarea după un role model. Această entitate nu poate să fie decât o proiecție mai mult sau mai puțin apropiată de realitate. Sunt oameni pe care îi admir din anumite puncte de vedere și încerc să învăț de la ei. De multe ori sunt oameni apropiați, nu super staruri. Mă consider un norocos pentru că, și în viața profesională și în cea personală, sunt înconjurat de oameni pe care îi admir și de la care învăț constant.
Tool-uri creative
Îmi place să mă joc pentru că și jocul cred că este esențial pentru creativitate. Nu mă iau în serios și asta ajută mult, pentru că teama de eșec și autocritica sunt aproape inexistente. Mă joc de-a editatul video și folosesc InShot, mă joc de-a artul în Photoshop și de un an de-a skipperul și acolo folosesc ce e disponibil si accesibil în marină :)