În cazul Donei Georgia Teșcovschi, director de comunicare al Fundațieii EIDOS și BAOBAB STUDIO / freelancer în comunicare și relații publice, tool-urile de boostare a creativității nu prea funcționează. Cu cât le încearcă mai mult, cu atât se blochează mai tare. În schimb, are rezultate bune când se relaxează și își lasă mintea liberă, alegându-și cu atenție momentele de respiro.
"Cred că e complicat să fii creativ în condiții de stres, când ești încorsetat în tot felul de situații care te macină. Cu siguranță există excepții, însă creativitatea se naște din libertate, din siguranță, din curaj. Cel puțin așa văd eu lucrurile", spune Dona.
Iese mult în natură, vorbește cu lumea și este abonată la newslettere diverse. Nu stă prea mult pe social-media, unde creativitatea e ca acul în carul cu fân, greu de găsit la un simplu scroll infinit. Nu-i plac brief-urile care încep cu - “Vrem o campanie creativă, care să ne aducă premii”. Așadar, fără presiune, dacă nu vrem moartea pasiunii și, implicit a glandei creative.
Definiția personală a creativității
Mă simt cu adevărat creativă atunci când încerc să uit tot ce știu și să gândesc liber. Fără șabloane, fără studii de caz de pe internet, fără research. Atunci când harta gândurilor e ghidată de propriile mele experiențe fără să fac un efort conștient. Desigur, nu minimizez în niciun fel importanța tool-urilor atunci când creativitatea trebuie să întâlnească un deadline, însă cele mai faine idei le-am avut atunci când nu am fost presată să aduc ceva creativ la masă.
Creativitatea în timp
Maică’mea are latura artistică foarte dezvoltată și o mare perioadă de timp am perceput creativitatea ca fiind un performance, un act artistic. Copilăria mi-am petrecut-o văzând-o pe mama cântând la violoncel, lucrând cu partituri și note și cântând prin bucătărie cu o voce absolut fabuloasă. Aveam impresia că doar cântăreții, actorii și dansatorii pot fi creativi.
Când am început facultatea de Electronică și Telecomunicații mai toată lumea mi-a zis că tocmai ce mi-am omorât latura creativă, însă am avut norocul de un prof care mi-a demonstrat contrariul. Deși lucram cu tranzistoare, controlere și modulatoare am fost încurajată să nu fac cum scrie în manuale, ci să-mi folosesc imaginația. Așa am făcut prima mea rețea de telefonie mobilă cu acoperire de fix două săli de curs. Și nu era nimic extraordinar, era o banalitate, dar faptul că am construit-o de la zero, pe baza cunoștințelor acumulate, a contat mai mult decât nota finală.
Cu timpul, nu am mai perceput creativitatea ca pe ceva ce trebuia accesat din exterior, ci mai degrabă a devenit un proces mental pe care îl poți avea în orice moment al zilei și în orice aspect al vieții. În modul ăsta mi-am schimbat traiectoria profesională și m-am alăturat industriilor creative, m-am mutat de la oraș la munte și am început să-mi creionez propriul mod de a face lucrurile.
De ce depinde creativitatea?
Creativitatea e o formă de libertate și uneori un privilegiu. Cred că e complicat să fii creativ în condiții de stres, când ești încorsetat în tot felul de situații care te macină. Cu siguranță există excepții, însă creativitatea se naște din libertate, din siguranță, din curaj. Cel puțin așa văd eu lucrurile.
Tabieturi & rețete de a invoca creativitatea
Când creativitatea trebuie să vină cu program, da, încerc să antrenez și să încălzesc mușchiul ăsta înainte să am pretenții de la el. Fac research, citesc, ies cât mai mult din casă (în cazul meu, dacă nu stau în picioare sau mă plimb, nu-mi iese nimic. Performance, cum ziceam :) ), mă joc cu cei mici ai mei, schimb idei cu oameni cât mai diferiți și încerc să nu pun presiune.
Ce a intervenit odată cu experiența
Aș zice că e mai ușor. Pentru că odată cu experiența a intervenit relaxarea și încrederea că ideile vin mai devreme sau mai târziu. Și dacă nu vin, nu e așa o tragedie. E în regulă să mai avem și campanii care nu reinventează roată a 15-a oară atâta vreme cât comunică onest și aduc valoare în viețile oamenilor.
Uneori suntem furați complet de ideea de a avea o campanie creativă în detrimentul scopului și al impactului.
Cum îți antrenezi creativitatea
În cazul creativității, totul poate fi o sursă de inspirație. Nu fac ceva în mod special doar pentru a fi creativă. Creativitatea e o scânteie care apare din intersecția propriilor noastre experiențe și a modului în care le percepem. Că vorbim de o carte citită, de un om pe care l-am întâlnit, de o călătorie, un concert, o sesiune de joacă cu copiii, o plimbare prin pădure.
Dar citesc multe newslettere (cam ăsta e noul meu internet acum). Îmi plac The Marginalian al Mariei Popova, Hacking Monday, Savantgarde, Re:Mediu, Climate Club, Newsletterul pe Legale al Mariei Udriște, 3 minute de la Europa Liberă. Ascult podcasturi; nu atât de des pe cât aș vrea, dar nu pierd niciun episod din Your undivided attention și din Wiser Than Me al Juliei Louis-Dreyfus.
Și încerc să nu stau doar în sfera platformelor etichetate ca fiind creative, așa că mai urmăresc și ce se mai întâmplă în medicină, tehnologie, agricultură.
Cursuri, ateliere, evenimente care să te inspire
Cred că singurul curs la care am mers țintită pe creativitate a fost cel de storytelling al lui Iulian Tănase. Mi-a prins foarte bine! Am deprins niște tehnici de scriere creativă foarte mișto și un mod diferit de a privi lucrurile. Cred că prin simplul fapt că ne-a pus să scriem un text din perspectiva unei pietre sau al unui pix ne-a ajutat să facem niște conexiuni care altfel ar fi hibernat mult și bine în mintea noastră.
Iar evenimentele sunt un loc bun unde să-ți încarci bateriile cu creativitate și o să dau un exemplu din propria ogradă. Festivalul UNFINISHED, din a cărui echipă fac parte deja de 4 ani, este o sursă inepuizabilă de inspirație. Faptul că stai la masă cu oameni complet diferiți de tine, cu perspective ce nu-ți sunt familiare, că experimentezi aceeași temă folosind diverse lentile, că poți participa body and spirit la tot felul de exerciții sociale, gastronomice, fizice, mentale, artistice etc. îți oferă o imagine holistică asupra vieții și toate astea nu fac decât să-ți hrănească creativitatea.
Obstacolele creativității
Cum spuneam. Presiunea. Și mai e un factor care în cazul meu omoară orice scânteie, când trebuie să fii creativ de dragul creativității. Și asta, din păcate, se întâmplă încă în industriile creative. Pe scurt, când brieful începe cu: Vrem o campanie creativă, care să ne aducă premii. Desigur, e de datoria noastră să îndrumăm, educăm și explicăm nevoia unui scop cu adevărat valoros pentru publicul cu care vorbim, dar e moartea pasiunii când conversația începe așa.
Cum treci peste blocaje
Am învățat de la partenerul meu de viață un lucru care mie mi-a fost foarte util. Când te apuci de ceva, organizează-ți mai întâi pauzele, nu timpii de lucru. Și așa e. Brainstormingul funcționează atunci când ai și spațiu de gândire liberă. Ideile se așează atunci când nu te mai gândești intens la ele, le scoți complet din focus. Își găsesc traiectoria dacă îți oferi și le oferi răgaz.
Subconștientul joacă un rol esențial în formarea de noi idei. Nu mai știu cine a făcut paralela aia cu icebergul, dar partea nevăzută a ghețarului este responsabilă de multe idei bune care uneori par că vin de “nicăieri”.
Dar sunt și industrii unde un blocaj creativ e un episod nasol și trebuie să dispui de resurse ca să ieși din el dacă vrei să mergi înainte. Am auzit multe povești despre blocaje în panelurile de la Mastering The Music Business, alt eveniment fain pe care îl comunic alături de Ioana Negoescu, iar soluțiile la care recurg artiștii sunt și ele la nivel de operă de artă.
Influența AI și Social Media
Nu știu dacă social media mai are un rol atât de relevant. Eu una nu mai consum social media ca înainte. Nu mai e un canal care să genereze creativitate. E mult. Vast. Gălăgios. E ca și cum ai sta cu toate website-urile de pe internet deschise în speranța că vei găsi ceva interesant pentru tine. Tocmai de aceea folosesc newsletterele de încredere ca sită pentru informație.
AI-ul, în schimb, e din ce în ce mai prezent. Și poate deveni un tool important (cred că e deja) în industriile creative (și nu numai). Folosesc Chat GPT; uneori ca pe un exec, alteori ca pe un advice giver. Dacă îi oferi un cadru cât mai bine definit și îi explici detaliat ce vrei, atunci rezultatele sunt chiar folositoare.
Evident, există și un dark side of AI (de fapt, un dark side a modului în care îl utilizăm), dar momentan încerc să mă uit la el ca la un tool complet inofensiv.
Domeniile creative ale ultimilor ani
Toate? Medicina, robotica, telecomunicațiile, antreprenoriatul; în toate domeniile suntem din ce în ce mai creativi.
Am mereu deschisă lista de invitați de la Climate Change Summit, proiect pe care îl comunic cu Simona Rădoi, alt om creativ cu care tare îmi face plăcere să lucrez, și citeam despre Arctic Reflection - un start-up care reface stratul de gheață din Arctica, centimetru cu centimetru, sau despre tehnologia DAC (Direct Air Capture) capabilă să extragă CO2 direct din atmosferă pentru a înmagazina și folosi dioxidul de carbon. Și cred că una dintre resursele necesare pentru a dezvolta astfel de proiecte este chiar creativitatea. Probabil va fi cea care va face ca existența și impactul nostru asupra planetei să fie din nou compatibile cu viața, cu propria supraviețuire.
Modele creative
Îmi e greu să nominalizez. Sunt mulți oameni în jurul meu foarte creativi la care mă uit cu “agenda de notițe” deschisă. Sunt mereu cu ochii pe cei doi titirezi din dotare, o resursă inepuizabilă de creativitate, dar și pe colegii mei de la fundația EIDOS, care mă provoacă mereu să fac lucrurile altfel, să nu mai gândesc în rețete (și asta e dificil într-o industrie care lucrează cu “meniu” de tactici și canale limitate), să uit ce știu și să mă uit la lucruri din unghiuri nefamiliare.
Altfel, m-am mutat la munte pentru a fi mai aproape de natură. Fără să fiu panteistă, dar natura, mai ales cea sălbatică, e un role model pentru mine în ceea ce privește creativitatea. Reușește să mă bage într-un ritm ce îmi permite să fiu creativă și mă ajută să fac declutter de informații și de stimuli care de multe ori mă duc în blocaj.
Tool-uri folosite pentru a boosta creativitatea
Nu. În cazul meu pur și simplu nu funcționează. Cu cât încerc, în mod conștient, să fiu mai creativă, cu atât mă blochez mai tare. Însă îmi aduc aminte că la Conan PR, locul în care am învățat cum și de ce facem PR, foloseam niște cartonașe faine cu 5 tehnici de gândire creativă. Nu doar că generau idei bune, dar ne distram copios și cred că am propus niște campanii reușite folosind acele tehnici.