Industria influencerilor s-a dezvoltat tot mai mult în România în ultimii ani, devenind un reper pentru fiecare brand sau companie în marketingul digital.
În cel mai recent studiu realizat de agenția de cercetare iSense Solutions, "iSense Influencer Effect", am întrebat tinerii (18 – 40 de ani) despre influencerii pe care îi cunosc. I-am rugat să menționeze spontan numele care le vin prima dată în minte când se gandesc la influenceri, apoi dintr-o listă predefinită, i-au ales pe toți pe care îi știu, cel puțin după nume.
Întrebați spontan ce influenceri cunosc, tinerii l-au menționat pe primul loc pe Selly, cu un total de 21% (un procent semnificativ mai mare în randul 18-25 de ani (33%)) și pe Dorian Popa (21%), apoi pe Alina Ceușan (12%), pe Carmen Grebenișan (7%) și pe Adelina Pestrițu (3%).
„Topul mențiunilor spontane reflectă recunoașterea și preferințele tinerilor pentru influencerii din România. Prin studiul <<iSense Influencer Effect>> am identificat cât de bine sunt conectați influencerii cu audiența lor și cum sunt percepuți de tânăra generație”, declară Andrei Cânda, Managing Partner iSense Solutions.
Topul privind notorietatea asistată a influencerilor surprinde niște diferențe comparativ cu notorietatea spontană: Smiley (85%) este pe primul loc, urmat de Dorian Popa (76%), Selly (73%), Andra Măruță (73%) și Mircea Bravo (72%).
Observăm că în percepția tinerilor, spontan, artiștii nu sunt încadrați în categoria influencerilor, chiar dacă unele nume de artiști au o notorietate asistată foarte mare.
Rolul influencerilor în platformele de format video scurt
Platformele de format video scurt au democratizat crearea de conținut, permițând oricui să devină un creator de conținut viral, cu precădere influencerilor.
Aceștia utilizează formatele de video scurt pentru a crea conținut variat și captivant care poate atrage și reține atenția comunităților lor.
Fie că este vorba de promovarea unui produs, interacțiunea cu fanii sau împărtășirea momentelor din viața lor, videoclipurile scurte oferă o modalitate eficientă și flexibilă de a comunica mesaje puternice într-un timp foarte scurt. Această versatilitate face ca formatele de video scurt să fie un instrument esențial în strategia de conținut a oricărui influencer.
În 2024 incidența utilizării acestor formate este ridicată: Facebook Reels 80%, Instagram Reels 66%, YouTube Short 69% și TikTok 50%.
Întrebați de câte ori pe zi accesează platformele care au format de video scurt, tinerii au declarat că pe TikTok intră de aproximativ 3.9 ori/zi și petrec în jur de 66 de minute pe zi, pe Facebook Reels intră în medie de 3.5 ori/zi și petrec aproximativ 53 de minute, pe Instagram Reels în medie de 3.4 ori/zi și petrec în medie 50 minute, în timp ce pe YouTube Short intră de aproximativ 2.7 ori/zi și petrec în jur de 42 de minute.
Motivele pentru care preferă Instagram Reels și TikTok sunt: să găsească conținut relevant (68% pentru Instagram Reels și 55% pentru TikTok), calitatea conținutului (53% pentru Instagram Reels și 38% pentru TikTok), accesibilitatea în aplicație (51% Instagram Reels și 65% TikTok), conținutul postat de influencerii pe care îi urmăresc (48% Instagram Reels și 36% TikTok), algoritmul le înțelege preferințele (48% Instagram Reels și 49% TikTok), conținutul postat de brandurile urmărite (41% Instagram Reels și 20% TikTok), accesul la videoclipuri disponibile pe alte platforme (34% Instagram Reels și 32% TikTok), conținutul poate fi distribuit foarte ușor cu prietenii (33% pentru Instagram Reels și 48% TikTok).
Datele fac parte din studiul "iSense Influencer Effect 2024” și sunt reprezentative pentru populația urbană cu vârsta între 18-40 ani. Informațiile au fost culese în luna aprilie 2024 pe un eșantion de 400 respondenți din panelul online Sense Panels, deținut de iSense Solutions.
iSense Solutions - The Modern Consumer Company - folosește cele mai inovatoare metode de explorare și analiză a consumatorului modern. Fondată în 2014, compania oferă servicii complete de cercetare de piață și aduce un mix de inovație și eficiență pentru clienți.