I.T.P.M.A. (“Interactive Technologies for Performing and Media Arts”) este un program inovator realizat de UNATC care pornește de la viziunea practicilor artistice emergente la nivel internațional având la bază arta, mediile digitale și tehnologia. Programul de masterat, desfășurat în limba engleză, a fost inițiat în cadrul Universității Naționale de Artă Teatrală și Cinematografică “I.L. Caragiale” (U.N.A.T.C.) în anul 2017. În cei șapte ani de activitate intensivă prin lucrările studenților, absolvenților și profesorilor, prezente la festivaluri internaționale precum Ars Electronica, Fête des Lumières Lyon, RADAR, Neo Art Connect aducând adesea premii, burse sau recunoaștere internațională comunității românești artistice.
U.N.A.T.C., considerată de către Hollywood Reporter printre cele mai bune universități din Europa de Est în domeniul formării cinematografice și teatrale, condusă în momentul de față de prof. univ. dr. Liviu Lucaci, rector, promite să prioritizeze inovarea ca direcție pentru dezvoltare durabilă. În acest sens, masteratele în limba engleză își propun să atragă candidați din întreaga țară, dar și din afara granițelor.
Programul este dezvoltat în cadrul departamentului Animație și Interactivitate, condus de conf. univ. dr. Matei Branea unde sunt și programele Animație de Film licență și master și Art of Game Design, încă o premieră academică pentru absolvenții de licență din România.
Sesiunea de admitere își așteaptă noua generație de artiști interactivi
Absolvenții de studii de licență din țară și din afara granițelor se pot înscrie la programul de masterat Tehnologii Interactive găzduit de U.N.A.T.C., în cadrul sesiunii anuale de admitere din septembrie 2024. La acest program de masterat se pot înscrie atât cetățenii UE, cât și cetățenii non-UE.
Probele concursului de admitere constă în două etape minuțios detaliate pe site-ul universității: o probă axată pe prezentarea unui portofoliu artistic și o probă menită să pună în valoare competențele tehnice preliminare ale candidatului într-un mediu software la alegere.
De-a lungul anilor, I.T.P.M.A. a găzduit masteranzi cu background-uri academice diverse și sunt încurajați studenții din orice arie exploratorie și pasionații de noi tehnologii, să se înscrie. Câteva testimoniale cu prima generație de absolvenți sunt disponibile online.
Începuturile programului de masterat I.T.P.M.A.
Încă din 2014, U.N.A.T.C. a făcut un amplu pas înspre clădirea unui domeniu durabil de cercetare interactivă și imersivă prin fondarea centrului CINETic, un centru axat pe noi tehnologii, co-finanțat de Uniunea Europeană cu 8 mil. euro, care a reprezentat una dintre cele mai ample inițiative academice din România, menită să apropie artele, neuroștiințele și tehnologiile inovatoare într-o platformă comună destinată cercetătorilor și practicanților de arts-based research.
Existența centrului a permis identificarea unei nevoi societale care a stat la baza creării masteratului: este necesară nu doar o infrastructură, ci și o comunitate bine pregătită în domeniul interactiv, care să poată crea proiecte notabile, cu impact sporit și care să poată avansa domeniul artelor interactive de la o arie exporatorie înspre un domeniu solid de studiu și de practică activă în piața muncii.
Co-fondatorii programului masteral sunt și actualii profesori care au creionat curricula masterală transdisciplinară ancorată într-o amplă cercetare internațională, bogată în informații și studii de caz aflate la confluența dintre artă, știință și tehnologie. Universități de prestigiu precum University of Southern California, New York University, Columbia University inițiaseră primele programe de studiu în acest domeniu, având rezultate notabile pe plan internațional, însă Europa de Est nu avea pe atunci programe similare, obligând studenții să studieze în afara granițelor. România s-a numărat printre primele țări europene cu deschidere în această direcție și aducerea la viață a masteratului a marcat inițierea unui nou domeniu de creație și de gândire.
În timp, masteratul a antrenat șase generații de artiști interactivi. Printre absolvenții programului se numără artiștii români apreciați pe plan național și internațional precum: Alina Rizescu (care a semnat numeroase instalații interactive expuse la Romanian Design Week), Adrian Tăbăcaru (artist VR și muzician multi-premiat), Sebastian Comănescu (instalații interactive pentru Creative Week și Romanian Design Week), Emil Drăgan (autorul cărții augmentate Corint Space AR de la Editura Corint, manager cultural și regizor pentru multiple expoziții VR), Dragoș Dogioiu (creator VR cu selecții internaționale), Dorin Cucicov (instalații interactive expuse la Ars Electronica), Cristina Bodnărescu (artistă interactivă cu expoziții naționale și internaționale).
Echipa academică multi-premiată
Printre profesorii programului se numără cercetători, artiști sau pionieri ai artelor interactive din România, dar și, ocazional, invitați din afara granițelor. Echipa programului este în continuă expansiune, dorindu-și să fie extinsă calitativ și atrăgând anual absolvenți care doresc să se alăture procesului academic.
Lect.univ. dr. Grigore Burloiu este coordonatorul curricular al programului ITPMA. Și-a susținut teza de doctorat „Dynamic Music Representations for Real-Time Performance” în 2016, la Universitatea Politehnica București. A fost cercetător doctoral invitat în proiectul Antescofo la IRCAM, Paris și deține un MMus în Tehnologia Muzicii și Muzica pentru Computer de la Universitatea din Leeds, UK. Predă cursurile de Programare Creativă și Sisteme de Muzică Interactivă. Este activ în dezvoltarea de sisteme interactive și algoritmice care ne pot asista în procesul creativ – fie că este vorba de augmentare expresivă (a muzicii sau gesturilor), de generare de material (imagine, sunet, text), sau de ghidare a unor scenarii sau procese interactive (într-un spectacol). A semnat arhitectura tehnologică a numeroase proiecte new media.
Conf. univ. dr. Alexandru Berceanu este regizor de realități mixte, cercetător și manager cultural. A semnat proiecte artistice și spectacole ingenioase, care au câștigat multiple premii naționale și internaționale. Membru fondator al ONG-ului dramAcum și al centrului CINETic, pe care l-a și prezidat, a dezvoltat cercetare amplă care îmbină domeniul artistic și neuroștiința. A inițiat numeroase proiecte interdisciplinare, printre care și spectacolul „inter@FAȚA”, în cadrul căruia muzica generată în spectacol evidenția reacția emoțională a spectatorului monitorizat prin EEG în timp real, deschizând noi orizonturi de creație. A publicat de curând cartea “Cercetarea artistică - practici și metode”, o lectură utilă tuturor celor pasionați de noile forme de artă neconvențională.
Lect. univ. dr. Ioana Mischie este artistă transmedia, pionieră a domeniului transmedia în România încă din anul 2012, prin co-fondarea Asociației Storyscapes. Fulbright Alumna, speaker TEDx, autoare de articole publicate la NYU Press și MIT Press, a avansat domeniul transmedia prin lucrarea doctorală evaluată cu Summa cum Laude și a publicat cartea “Cinema Infinit”, menită să arhiveze studii de caz de pe cinci continente explorate în rezidențe de creație. Este creatoarea, scenarista și regizoarea primelor francize transmedia (Government of Children, Tangible Utopias, DreamNA), a unor filme dezvoltate la Berlinale Talents, Sundance Workshop, Biennale College Cinema și a unor proiecte imersive multi-premiate selectate în premieră națională la Cannes Immersive, Venice Immersive, The Webby Awards, European Metaverse Awards. Iubește să definească noi structuri narative, metodologii de scalabilitate globală și tehnici de inovare audio-vizuală.
Ediție academică aniversară punctată prin evenimente internaționale
Masteratul ITPMA va sărbători în anul academic 2024-2025 șapte ani de existență academică și promite o ofertă educațională extinsă. Pe lângă cursurile practice în cadrul cărora toți cei admiși vor deprinde cele mai recente tehnologii, masteranzii se vor bucura și de evenimente aniversare (conferința Interactive Summit), workshop-uri internaționale ținute de artiști influenți și de posibilitatea de a dezvolta lucrări realizate în parteneriat cu cele mai căutate festivaluri ale momentului.
Masteranzii vor putea explora multiple formate de exprimare artistică precum: instalații interactive, VR (realitate virtuală), AR (realitate augmentată), MR (realitate mixtă), proiecte interactive web, performance-uri interactive, alegându-și în anul final de studiu un format care să se potrivească setului de perspective și abilități pe care le-au dobândit.
Pe parcursul celor doi ani de studiu, masteranzii vor fi familiarizați cu întreaga metodologie de creare a unor proiecte artistice interactive: conceptualizare, pre-producție, producție și distribuție. Printre disciplinele programului se numără: Creative Coding and Software Design, Digital Media Arts, Narrative Structures, Interactive Music Systems. Prin parteneriatele cu companii de profil, toți cei admiși își pot desfășura practica într-un mediu profesionist, beneficiind astfel de o primă legătură cu piața muncii, pe care o pot valorifica după absolvire.
UNATC încurajează nu doar formele de arte clasice, ci și noi exprimări artistice și noi forme de cercetare. Facultatea de Film este dotată cu tehnologii de ultimă generație: motion capture, camere 360, software-uri interactive și imersive, ateliere de prototipare și fabricație, computere și echipamente VR.
Activități interactive desfășurate în această vară
Cei interesati de masteratul I.T.P.M.A. și de evenimentele conexe organizate de masterat se pot înscrie și la un workshop-eveniment desfășurat în această vară: Sounds of growth: fungal-robotic-architecture, ținut de Anca Horvath, arhitectă și cercetătoare, în perioada 10.08.-13.08.2024, la UNATC, sediul din Str. Tudor Arghezi 3B. În cadrul acestui workshop transdisciplinar, participanții selectați vor lucra cu senzori, materiale vii (mycelium) și sunete pentru a reda o instalație participativă colaborativă ce va fi expusă în cadrul UNATC. Participarea este gratuită și pentru înscrieri toți cei doritori sunt invitați să completeze formularul disponibil în vederea pre-selecției. Doar 10 participanți vor fi selectați și în urma parcurgerii programului, vor dobândi cunoștințe în domeniile: 3D modelling, programare vizuală, digital fabrication și vor explora software-uri precum Rhino 3D, Grasshopper, CNC.
Potențial de scalabilitate în viitor
Programul de masterat ITPMA inițiat de UNATC își propune să alinieze România în rândul țărilor de top din întreaga lume care valorifică această nouă formă de artă, precum SUA, Franța, UK, Canada. Potențialul acestui program este de a crea un întreg ecosistem asociat artelor interactive. Prin acest demers, România furnizează artiști tehnologici care pot dezvolta proiecte cu impact sporit atât pe plan național, cât și pe plan internațional.