În ultimii ani, normele impuse de Uniunea Europeană privind tranziția către un viitor durabil, au favorizat oportunități optime de dezvoltare și inovare în segmentul agriculturii din România. Totodată, atât sprijinul instituțiilor statului, cât și caracteristicile climei și ale solului, fac terenurile din țara noastră optime pentru practicarea agriculturii și obținerea unor profituri însemnate. În acest context, cum creezi o campanie de comunicare eficientă, adresată unui public ultra nișat, pentru stimularea investițiilor și creșterii economice în județul Timiș?
CBRE România și June Communications au conceput împreună o campanie de comunicare integrată, destinată identificării strategiilor și soluțiilor optime pentru stimularea investițiilor și dezvoltarea durabilă a agriculturii, având ca obiectiv promovarea unui teren agricol din județul Timiș. Campania utilizează atât canale tradiționale, cât și digitale, pentru a evidenția oportunitățile de dezvoltare agricolă din zonă. Succesul de la baza acestei inițiative este reprezentat de cunoștințele solide în domeniul agriculturii ale June Communications, expertiza vastă a CBRE România în domeniul imobiliar și investițional, și caracteristicile terenului agricol de 1500 ha din Recaș.
Tranziția către agricultura sustenabilă, o preocupare pentru instituțiile europene
Tranziția către agricultura durabilă, care să respecte principiile utilizării eficiente a resurselor și a promovării biodiversității, devine tot mai evidentă la nivelul României. Fermierii și investitorii în agricultură încep să înțeleagă implicațiile utilizării substanțelor nocive și a practicilor agricole care pun în pericol siguranța alimentară, dar și calitatea solului, astfel că implementează tot mai mult metode ecologice și tehnologii inovatoare. Printre județele în care această tranziție este tot mai evidentă este Timișul, o zonă în care și interesul pentru terenurile agricole cu soluri de calitate este în creștere pentru investitori. Doar în anul 2023, tranzacțiile cu terenuri agricole în Timiș au însemnat 5% din totalul pe țară.
Astfel, crearea unei campanii care să expună beneficiile tranziției către agricultura durabilă, oportunitățile și amenințările agriculturii, și care să promoveze investițiile în agricultura din Timiș a devenit o prioritate pentru CBRE România, liderul în furnizarea serviciilor în domeniul imobiliar, precum investiții, închiriere, proiectare și execuție, managementul proprietăților și al portofoliilor, gestionarea investițiilor în active imobiliare și optimizarea rezultatelor comerciale. Produsul campaniei a fost un teren de 1.500 de hectare, situat în Recaș, o zonă optimă agriculturii cu cereale și viticulturii, cu terenuri caracterizate prin soluri fertile și situat în proximitatea graniței de vest a țării, creând oportunități multiple de dezvoltare.
Autenticitatea și transparența, indispensabile în comunicarea modernă
Succesul oricărei campanii de comunicare este garantat de înțelegerea corectă a publicului țintă și de adoptarea unei strategii care să utilizeze canalele și pilonii de comunicare adecvați. Pentru a se asigura că mesajul este propagat și înțeles corect de către public, CBRE România și-a construit o strategie bazată pe patru piloni principali.
„La CBRE România, adoptăm o strategie de comunicare bazată pe patru piloni principali de comunicare, și anume analize de piață, oportunități în industrie, reușite comerciale și profesionale. Astfel, analizăm stadiul actual și anticipăm evoluția pieței în sectoarele noastre principale de servicii: birouri, retail, industrial și investment. Ne concentrăm pe promovarea proprietăților disponibile spre închiriere sau vânzare, spre a facilita accesul la oportunități potențialilor chiriași sau cumpărători. Nu doar atât, însă punem accent pe construirea unor relații de încredere cu clienții noștri, așa cum o dovedește istoricul parteneriatului din spatele fiecărei tranzacții avantajoase, pe baza soluțiilor personalizate și a unei comunicări transparente. De asemenea, dorim să creăm o strânsă legătură cu partenerii noștri, astfel că realizăm o campanie de prezentare a colegilor noștri și a expertizei care îi recomandă”, spune Ana Nechifor, Communications Manager al CBRE România.
Această campania de comunicare a vizat un public ultra nișat, reprezentat de investitori agricoli locali și internaționali cu un profil financiar solid și o orientare către agricultura durabilă, ceea ce a impus un mix de tactici și canale de comunicare, precum și o pâlnie optimizată care să asigure relevanța leadurilor, incluzând pilonii de comunicare definitorii ai CBRE. Noutatea a fost introducerea elementului diferențiator - expertiza June în domeniul agriculturii, și cu precădere al celei regenerative, ceea a facilitat cooptarea unor lideri de opinie ai sectorului precum Ion Toncea - Președintele Asociației pentru Agricultura Durabilă în România și Șeful Laboratorului de Agricultură Ecologică INCDA Fundulea, Horia Lupu - Director General al Agra Asigurări și Petre Dănilă - fermier din județul Timiș. Aceștia au oferit perspectiva proprie asupra tendințelor din piață, condițiilor climatice și tipurilor de sol din zonă, comportamentul fermierilor și gradul de adopție al practicilor regenerative, construind astfel o imagine completă a produsului pentru potențialii investitori locali și internaționali.
„Comunicarea, în special în segmentul agricol, presupune multă creativitate și o strategie bine pusă la punct pentru a atrage interesul tuturor jucătorilor din industrie. Pentru această campanie, publicul țintă a fost reprezentat de investitori agricoli locali și internaționali cu un profil financiar solid și o orientare către agricultura durabilă. În atingerea obiectivelor, am creat o campanie care să se distingă și să atragă atenția investitorilor într-un domeniu aflat în continuă schimbare, concentrându-ne pe crearea unei imagini de ansamblu asupra agriculturii și a oportunităților de investiție în Timiș”, declară Iuliana Floricică, CEO și Co-fondator al agenției June Communications.
Mixul între tradițional și digital pentru rezultate optime
Cu o vastă experiență în domeniul agricol, June Communications a gândit o campanie care să îmbine elemente multiple, de la campania de relații publice, cu materiale specifice precum comunicate de presă, advertoriale și interviuri în publicații cheie, până la bannere online în site-uri de profil și crearea unei baze de date care să genereze leaduri.
Elementul cheie al campaniei a fost reprezentat de analiza amănunțită, care a implicat o serie de interviuri în profunzime cu lideri de opinie din domeniul agricol. Prin colaborarea cu experții din industrie, analiza a urmărit înțelegerea cuprinzătoare a dinamicii provocărilor cu care se confruntă agricultorii din această regiune, relevând oportunitatea investiției în terenurile agricole din zona Timișului. Această inițiativă a fost completată de date relevante publicate de instituțiile Uniunii Europene, expertiza June Communications în domeniul agricol, și a CBRE România în domeniul investițional, precum și particularitățile specifice ale produsului.
„Comunicarea reprezintă pentru noi șansa creării unui context în care un subiect poate fi expus din unghiuri multiple, prin instrumente diferite și plasat pe canalele potrivite, astfel încât să ofere o imagine completă a produsului vizat, și să ajute audiența target să adopte o decizie informată și în beneficiul clientului nostru. În multe dintre cazuri depunem eforturi de educare a clientului potențial, pentru că adresăm probleme noi, inovații, produse de nișă, combinații de expertiză sectorială etc. Efortul poate fi mare, însă și rezultatul pe măsură. În campania cross industries - imobiliar și agricultură, implementată pentru clientul nostru CBRE România, am gândit o analiză complexă, care să îmbine informațiile generate de instituții oficiale privind agricultura în România, expertiza CBRE România în domeniul imobiliar, dar și al investițiilor, cât și discuții și interviuri în profunzime cu trei lideri de opinie ai industriei agricole și serviciilor conexe, care au discutat despre agricultura din Timiș, oportunitățile de dezvoltare, beneficiile practicării agriculturii regenerative în zonă, precum și despre riscurile la care sunt expuși agricultorii timișeni, și provocările ce pot interveni. Toate aceste acțiuni și informații au avut scopul de a ajuta investitorii potențiali să ia o decizie informată, bazată pe opinii pertinente și expertiză de piață”, completează Iuliana Floricică.
Pe baza acestei analize complexe, au fost realizate materiale distincte, printre care un comunicat de presă general și personalizat presei specializate de agricultură, ce a prezentat rezultatele studiului, trei advertoriale în publicații cheie din domeniul business și agricultură, un interviu într-o publicație locală din Timiș, precum și crearea mesajelor cheie pentru bannerele utilizate în campania de media advertising.
Rezultate
Campania a generat rezultate impresionante, cu peste 75 de preluări ale comunicatului de presă, peste 21.000 de vizualizări ale advertorialelor, un impact al bannerelor de peste 4.494.000 vizualizări, și peste 1.400 de accesări ale bannerelor.
„În cazul de față, strategia de comunicare a însemnat un mix optim de tactici pentru a atinge targetul vizat, precum și o pâlnie optimizată astfel încât lead-urile colectate pe landing page să fie cât mai relevante. Canalale potrivite au jucat un rol esențial, iar combinația dintre tacticile tradiționale (comunicate și advertoriale), cu non-tradițional (bannere online), ne-a adus rezultate foarte bune. Acestea s-au tradus în trafic foarte bun pe landing page și generarea unei baze de contacte interesate de achiziție. Un impact semnificativ în această campanie l-a avut complementaritatea dintre asset-ul valoros, reprezentat de terenul din zona Recaș, și cunoștințele asupra pieței agri a June Communications”, declară Ana Nechifor.
Echipele implicate
CBRE România: Mădălin Aresmerițoaie (Senior Consultant Industrial & Logistic Services), Ana Nechifor (Communications Manager), Răzvan Ionescu (ex-Marketing Manager).
June Communications: Iuliana Floricică (CEO & Co-fondator), Bianca Ioana Caragea (Client Service Manager), Ina Maria Stoica (ex-PR Account Manager), Elena Zamfirescu (PR Executive), Adelina Manea (Marketing Specialist).