În ultima perioadă, evenimentele și activitățile culturale au câștigat popularitate în rândul românilor dornici să le exploreze. Potrivit datelor, românii tind să fie destul de spontani în planificarea evenimentelor la care doresc să participe. Unul din trei români declară că își organizează agenda socială în avans, la începutul anului, iar un număr similar de consumatori își caută evenimentele la mijlocul anului, probabil pentru a se bucura de activitățile din perioada primăvară-vară.
Majoritatea (28%) preferă să caute evenimente în săptămâna în care au timp liber și/sau sunt în dispoziție de socializare. Un procent similar de români caută evenimente cu o lună înainte.
Evenimentele, ca activități sociale, sunt de obicei descoperite prin intermediul prietenilor și cunoștințelor. De asemenea, românii declară că află despre acestea prin intermediul televizorului. Cu toate acestea, cea mai mare vizibilitate a evenimentelor este obținută prin rețelele de socializare, fie prin postările prietenilor, fie prin paginile artiștilor.
Aceste tendințe subliniază importanța canalelor de comunicare digitală și a rețelelor de socializare în promovarea evenimentelor culturale și sociale în România.
În 2024, românii se mențin loiali preferințelor din 2023, iar concertele muzicale rămân în fruntea listei
În 2023, românii declară că au participat la diverse evenimente, cu precădere cele din sfera artei, divertismentului și gastronomiei. Concertele muzicale au fost preferatele lor, urmate de târgurile de produse handmade, spectacolele de teatru, stand-up comedy și evenimentele sportive. De asemenea, o parte dintre români au optat pentru conferințe locale sau internaționale pentru dezvoltare personală sau profesională.
Concertele cu artiști internaționali sunt foarte bine văzute de către români, fiind considerate și o oportunitate de creștere a vizibilității și economiei pentru România.. Aceste evenimente nu doar că au un impact pozitiv asupra turismului și economiei țării, dar le și oferă românilor posibilitatea de a-și vedea artiștii preferați, fără a fi nevoiți să călătorească în afara țării.
Factori de decizie în participarea la evenimente: de la preț la experiență
Atunci când decid să participe la un eveniment, românii acordă cea mai mare importanță prețului biletului. Totuși, având în vedere că al doilea criteriu de decizie este reprezentat de artiștii sau personalitățile prezente la eveniment, putem presupune că românii pot depăși obstacolul prețului pentru line-up-ul potrivit.
În plus, românii acordă atenție distanței de la domiciliu până la locul desfășurării evenimentului, tipului de locație și costurilor suplimentare asociate participării.
Românii își doresc să se bucure de concerte live, băuturi de calitate și mâncare delicioasă. Ei doresc, de asemenea, să aibă oportunitatea de a interacționa cu vedetele lor preferate, așa cum s-a întâmplat în trecut la diverse activări, organizate de branduri în cadrul festivalurilor.
Așteptările românilor în cadrul festivalurilor
"Românii așteaptă o experiență completă la evenimente, o experiență care să includă amenajare atrăgătoare, instagramabilă a spațiilor, diversitatea culinară și accesibilitatea locației pentru o participare satisfăcătoare. Așteptările sunt mari în ceea ce privește diversitatea de artiști, calitatea sunetului și iluminării, respectarea programului și furnizarea de informații detaliate despre acces și alte aspecte relevante.", a declarat Mirela Enache, Media Research Specialist, Starcom România.
Pentru 71% dintre români, amenajarea spațiilor la un festival este foarte importantă, subliniind necesitatea ca organizatorii să fie atenți la detaliile de design și aranjament. Participanții au așteptarea de a exista zone dedicate relaxării și socializării, pe lângă cele destinate spectacolelor sau prezentărilor.
Un alt aspect esențial este zona de mâncare, care contribuie semnificativ la experiența festivalului. Organizatorii trebuie să asigure accesul la o varietate bogată de produse alimentare de înaltă calitate, nu doar la mâncare și băuturi de bază.
Pentru a fi considerați bine organizați, festivalurile trebuie să ofere diversitate de artiști, sunet și iluminare de calitate. Românii așteaptă respectarea programului și furnizarea de informații detaliate despre desfășurarea evenimentului, acces și alte aspecte relevante.
Transportul și parcarea sunt, de asemenea, aspecte critice. Accesul facil la eveniment, fie prin transport public, fie prin asigurarea unui număr adecvat de locuri de parcare, este apreciat de participanți. Toate aceste elemente contribuie la experiența generală și satisfacția celor care iau parte la evenimente.
CSR în cadrul evenimentelor: impactul asupra imaginii brandurilor și percepția publicului român
Opiniile românilor sunt împărțite în privința acțiunilor de CSR desfășurate în cadrul evenimentelor. O parte le consideră benefice, văzându-le ca o modalitate de a sensibiliza publicul cu privire la probleme importante și de a adăuga valoare și scop evenimentului. Pe de altă parte, există și cei care preferă ca evenimentele să se concentreze exclusiv pe divertisment.
Impactul activităților de CSR în cadrul evenimentelor este semnificativ. Implicarea brandurilor în acțiuni de responsabilitate socială are un impact pozitiv asupra imaginii lor. Participarea brandurilor la astfel de inițiative nu doar îmbunătățește imaginea publică, dar și consolidează relația cu consumatorii. În plus, această imagine pozitivă poate atrage noi clienți care sunt atrași de brandurile ce evidențiază angajamentul lor social.
Metodologie
Studiul „Events Behavior" a fost realizat de agenția de media Starcom România, în Iunie 2024, prin metoda CAWI (Computer Assisted Interviews) pe un eșantion de 1000 români cu vârsta cuprinsă între 18-65 ani, reprezentativ la nivel național.
Agenția Starcom este parte din cea mai mare rețea de media din lume, Starcom Worldwide. Înființată în 2000, Starcom este prima agenție de media din România premiată la Cannes, dar și alte festivaluri, precum Eurobest, Ad’Or, Golden Drum, Effie și Webstock. Cu o experință de aproape două decenii în industria românească de comunicare, Starcom România pune la dispoziția clienților săi specializări diverse, precum Consumer Understanding, Inovație, Digital, Planning, Buying sau Proiecte Speciale.