Studiul Asociației OPEN MINDS: 1 din 3 angajați români asistă deseori la situații de discriminare salarială și distribuție inegală a sarcinilor de lucru

Studiul Asociației OPEN MINDS: 1 din 3 angajați români asistă deseori la situații de discriminare salarială și distribuție inegală a sarcinilor de lucru
Mirela Tanase, Vicepresedinte OPEN MINDS
  • Peste 50% dintre respondenți așteaptă de la angajatori să ia măsuri pentru promovarea diversității la locul de muncă
  • Printre situațiile de discriminare întâlnite frecvent de către angajați în mediul de lucru: favoritismele în derularea proceselor de angajare (36%), lipsa reacției la plângerile anumitor categorii de angajați (29%) și comentariile sau glumele discriminatorii (29%).
  • OPEN MINDS organizează, pe 6 iunie, Conferința pentru Diversitate și Incluziune, un eveniment hibrid de dezbatere și învățare care promovează bune practici în dezvoltarea organizațiilor incluzive și se adresează profesioniștilor din mediul de business, ONG-urilor, activiștilor, reprezentanților din instituții publice, precum și instituțiilor de învățământ pre-universitar și universitar și reprezentanților din societatea civilă.

Promovarea diversității și implementarea inițiativelor de incluziune sunt nu doar aspecte de etică în afaceri, ci factori esențiali pentru performanța și eficiența muncii în organizații, sugerează o cercetare realizată de Cult Research pentru Asociația OPEN MINDS. 1 din 3 respondenți declară că asistă deseori la situații de discriminare salarială și de distribuție inegală a orelor sau a sarcinilor de muncă în companiile în care lucrează. Pentru cei mai mulți dintre angajați (55%) este foarte important ca angajatorii să ia măsuri pentru crearea unui mediu de lucru incluziv, lipsit de prejudecăți, în care toți au drepturi egale.

Datele sunt extrase din Barometrul României Responsabile – Ediția Diversitate și Incluziune (BARES.DI), un studiu extins pe care OPEN MINDS îl va prezenta în cadrul Conferinței pentru Diversitate și Incluziune, alături de partenerii de la Cult Research și GRF+. Conferința are loc la data de 6 iunie, la Casa Universitarilor din București, și poate fi urmărită live, atât prin participare fizică la eveniment, cât și online, accesând gratuit pagina evenimentului.

 „Angajatorii care nu încurajează diversitatea și nu implementează măsuri de incluziune riscă să aibă culturi toxice care duc la pierderea angajaților. Datele pe care le vom prezenta în cadrul Conferinței pentru Diversitate și Incluziune confirmă această realitate, iar rezultatele pe care le comunicăm astăzi vorbesc despre cum arată o astfel de cultură: favoritisme, discriminări salariale sau lipsa reacției la cererile anumitor angajați. Din fericire, nu este realitatea majorității. Există o masă critică de angajați care asociază corect termenii de diversitate și incluziune, iar majoritatea lor crede că responsabilitatea colegilor este să aibă comportamente incluzive și a angajatorilor să creeze condițiile în care aceste comportamente să fie practicate. Altfel spus, angajații se așteaptă din ce în ce mai mult să vadă măsuri de D&I eficiente. Mingea este la angajatori și partenerii lor din spațiul public, care îi pot ajuta să continue eforturile de educație și să accelereze în paralel impactul inițiativelor de D&I din companii”, declară Mirela Tănase, vicepreședinte al Asociației OPEN MINDS și organizator al Conferinței pentru Diversitate & Incluziune

Alte situații de discriminare pe care angajații le semnalează frecvent includ:

  • favoritismele privind oportunitățile de carieră sau angajările (36%);
  • lipsa reacției la plângerile anumitor categorii de angajați (29%);
  • comentariile sau glumele discriminatorii (29%).

Rezultatele studiului nostru arată clar că lipsa măsurilor de diversitate și incluziune afectează negativ performanța și satisfacția la locul de muncă. Este esențial ca angajatorii să încurajeze aceste persoane pe care le numim aliați pentru incluziune, persoane care, indiferent de funcția pe care o dețin, promovează comportamente incluzive și creează un mediu sigur pentru fiecare coleg”, susține Paul Acatrini, Research Director & Managing Partner Cult Research.

 

Importanța comunității de aliați pentru incluziune

Un aliat pentru incluziune este o persoană care susține activ diversitatea și incluziunea la locul de muncă și în comunitate. Aliații promovează egalitatea și se asigură că toate vocile sunt auzite și respectate.

BARES.DI sugerează că angajații din România încearcă să adopte frecvent comportamente de aliat:

  • 63% dintre angajați interacționează cu toți colegii, indiferent de categoria din care fac parte;
  • 59% folosesc un limbaj care nu discriminează;
  • 58% consideră că pot lucra eficient cu toți colegii, indiferent de categoria din care fac parte.

În același timp, însă, nevoia de informare privind D&I se menține ridicată. Când vine vorba despre bariere, 1 din 3 angajați menționează lipsa educației sau a informațiilor necesare și un număr similar menționează prejudecățile sau stereotipurile (34%).

  • 30% asociază corect conceptul de diversitate în mediul de lucru cu prezența oamenilor din mai multe categorii sociale;
  • 25% asociază termenul în mod incorect cu diversitatea sarcinilor de lucru;
  • În schimb, termenul de incluziune este cel mai des asociat cu eliminarea barierelor sau a prejudecăților (28%), drepturi egale (27%) și recunoașterea tuturor persoanelor (23%).

Alte date extrase din studiu:

Responsabilitatea pentru schimbare aparține atât angajatorilor, cât și angajaților

  • Diversitatea este o preocupare a managementului: 55% dintre angajați consideră că angajatorii ar trebui să ia inițiativa în foarte mare măsură. Aceeași responsabilitate este alocată angajaților în proporție de 45% și autorităților centrale (Guvern, Parlament) în proporție de 36%;
  • Comportamentele de acceptare a persoanelor diferite sunt în primul rând responsabilitatea colegilor: în ceea ce privește acordarea atenției acceptării și înțelegerii tuturor angajaților/colegilor, participanții la studiu consideră, în proporție de 54%, că acest aspect este responsabilitatea angajaților și 46% că este responsabilitatea managerilor.

Ce pot face companiile?

  • 53% dintre respondenți își doresc un mediu de lucru prietenos în cadrul organizației;
  • 42% mizează pe implementarea politicilor de promovare bazate pe merit sau competență
  • 37% consideră că ar trebui implementate politici de recrutare care să asigure egalitatea de șanse pentru toți angajații;
  • 34% cred că ar trebui dezvoltate programe de consiliere care să ofere ajutor angajaților marginalizați.

Pe 6 iunie, la Casa Universitarilor din București, peste 55 de experți cu experiență în implementarea inițiativelor de diversitate și incluziune (D&I) vor împărtăși inspirație și bune practici pentru profesioniștii din mediul de business, ONG-uri, activiști, reprezentanți din instituții publice, precum și pentru instituții de învățământ pre-universitar și universitar și reprezentanți din societatea civilă. O parte din conferință poate fi urmărită online, gratuit, pe pagina evenimentului

OPEN MINDS - Asociația pentru Diversitate și Incluziune, înființată în anul 2023 de către Exploratist - Agenție de Employee Experience, este o organizație nonguvernamentală care facilitează implicarea companiilor în viețile comunităților locale, prin acțiuni cu impact pozitiv care generează atașament, credibilitate și încredere. Asociația integrează agendele organizațiilor cu inițiative ale societății civile, în abordări pe termen lung și cu impact sporit.

Asociația este dedicată dezvoltării proiectelor educaționale și sociale, promovând inovația și designul empatic pentru a sprijini diverse categorii de beneficiari. Cu sprijinul partenerilor săi, OPEN MINDS continuă să creeze oportunități de dezvoltare și incluziune pentru comunități vulnerabile.

Cult Research se angajează să furnizeze perspective și informații valoroase care contribuie la o înțelegere mai bună a fenomenelor din societate și la adaptarea organizațiilor la aceste realități. Oferind analize și date pe diverse subiecte de interes național, compania își propune să contribuie la formarea unei societăți în care calitatea vieții este îmbunătățită constant.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Branduri

Subiecte

Sectiune

Dictionar



Branded


Related