[România reală] Daniel Enescu: In Romania se gasesc doua "tari" total diferite. Avem o Romanie urbana care este in Uniunea Europeana si o Romanie rurala, care a fost lasata intr-un fel de ev mediu cu internet

[România reală] Daniel Enescu: In Romania se gasesc doua "tari" total diferite. Avem o Romanie urbana care este in Uniunea Europeana si o Romanie rurala, care a fost lasata intr-un fel de ev mediu cu internet

România, mereu surprinzătoare, mai ales pentru locuitorii ei. Ne place sa ne mandrim cu particularitatile noastre, cu faptul ca suntem neintelesi, cu puterea de a face haz de necaz si ca "doar la noi" se pot intampla multe, chiar daca nu sunt mereu bune. Dar ce se intampla dincolo de aceste obisnuinte cu care ne decoram imaginea colectiva? În ultimii ani s-au produs transformari importante la nivel de mentalitate, spune Daniel Enescu, Co-Founder @ Daedalus New Media Research.

"Societatea romaneasca, asa cum se vede in studiile noastre este o societate vibranta, colorata,  pe alocuri pestrita. Vedem adeseori o Romanie a contradictiilor si a polarizarilor datorate unei tranzitii cu mai multe viteze, atat intre diversele categorii demografice cat si intre urban si rural", spune Daniel. 

Povestim cu Daniel Enescu în continuare despre România, asa cum se vede ea in 2024 din datele de cercetare: 

 

Informații despre România care te-au surprins in ultimii ani

Ultimii 10 ani au adus niste schimbari uriase la nivel de mentalitate, in special cand vorbim de acele atitudini legate de munca. Astfel procentul romanilor din mediul urban care spun ca "in Romania poti avea succes daca muncesti asiduu" a crescut de la 44% la 65 % in ultimii 10 ani. In plus, daca acum 11 ani antreprenorii erau vazuti ca niste exploatatori ai oamenilor, un fel de bisnitari cu acte in regula, in studiile de anul acesta vedem ca antreprenorii sunt o categorie dezirabila si aspirationala profesional. Cifre in miscare spectaculoasa se inregistreaza si atunci cand vorbim de credinta ca "e mai important pe cine stii decat ce stii", in scadere de la 89% acum 11 ani  la 49% anul trecut.

Acestea fiind spuse, ramanem inca tributari unor metehne mai vechi, de exemplu ne subevaluam ca popor si ne place sa ne plangem. Zambim mai putin decat alte popoare, ne place sa fim directi si chiar contondenti in exprimarea in retelele sociale si suntem destul de deschisi (prin comparatie cu alte tari din Europa) la teoriile conspiratiei.

 

Doua Romanii

Vedem adeseori in presa diverse statistici in care Romania isi disputa ultimul loc cu Bulgaria in Uniunea Europeana pe diverse aspecte masurate. Sunt doua lucruri de care adeseori nu se tine cont atunci cand vedem toate aceste lamentari sau (dupa caz) predictii catastrofice in presa. Unul din ele este ca lucrurile au evoluat foarte mult in bine in ultima decada. Plecand insa de foarte jos, la cele mai multe aspecte nu am reusit sa depasim penultimul loc pentru ca nici ceilalti nu stau pe loc.

Al doilea lucru este ca in Romania se gasesc doua "tari" total diferite: avem o Romanie urbana care este din toate punctele de vedere in Uniunea Europeana. In acelasi timp  mai avem si o Romania rurala, care din pacate a fost lasata intr-un fel de ev mediu cu internet. Fiindca Romania rurala reprezinta aproape jumatate din populatie, toate statisticile pe total tara arata dezastruos. In schimb, in studiile noastre multi-country facute pe mediul urban vedem ca Romania urbana este in linie cu majoritatea tarilor atat din Europa de Est cat si din Europa de Vest.

 

Cum e de fapt Romania, asa cum apare ea in cercetarile voastre

Societatea romaneasca, asa cum se vede in studiile noastre este o societate vibranta, colorata,  pe alocuri pestrita. Vedem adeseori o Romanie a contradictiilor si a polarizarilor datorate unei tranzitii cu mai multe viteze, atat intre diversele categorii demografice cat si intre urban si rural. Polarizarea mai este alimentata si de  tendinta de aliniere cu valorile din vest, care nu este deloc omogena:  uneori aceste valori sunt percepute ca dezirabile, alteori sunt privite cu suspiciune si/sau chiar respinse in bloc.

Stilul de parenting si atitudinile fata de cum trebuie crescuti copiii mi se par definitorii pentru descrierea de mai sus. Aceiasi parinti isi doresc copii rezilienti si in acelasi timp nu ii lasa sa experimenteze, ii cocolosesc si ii rasfata ca forma suprema a iubirii. 

Un alt exemplu este arhetipul persoanei de succes. Practic avem doua arhetipuri aproape opuse, descrise de un procent  cvasiegal de oameni: unul al "beizadelei" - persoana care ajunge sa aibe succes in virtutea a cine sunt parintii si a banilor cu care porneste la drum si altul al persoanei care ajunge sa aibe succes prin propriile forte. Primul arhetip e cel care poate fi recunoscut dupa masina scumpa, hainele de firma sau locurile pe care le frecventeaza si dorinta de a aparea in presa sau la televizor. Al doilea arhetip este cel al unei o persoane sigure pe sine, care nu mai simte nevoia sa demonstreze si care de obicei este implicata in acte caritabile si filantropie.

 

Cum pot ajuta aceste informatii 

Aceasta intrebare ma duce cu gandul la o poveste foarte populara in comunitatea de marketing. Doi oameni de marketing de la doua firme de pantofi se duc intr-o tara africana sa prospecteze piata. Dupa cateva zile, primul se intoarce si comunica managerilor sai ca nu merita sa intre pe acea piata caci nimeni nu poarta pantofi. Cel de-al doilea se intoarce plin de entuziasm si spune sefilor sai: trebuie neaparat sa ne extindem in acea piata. Inchipuiti-va ca nimeni nu poarta pantofi - va dati seama ce potential imens exista acolo?

Asadar informatiile din piata ajuta firmele (sau dupa caz actorii sociali sau politici) exact atat cat acestea au capacitatea de a le transforma in decizii actionabile si inteligente.

 

Piata de cercetare

Ca orice industrie, si industria de market research trece prin schimbari majore datorate oportunitatilor aduse de tehnologie. Practic tehnologia ajuta la democratizarea research-ului, astfel incat acesta devine tot mai accesibil firmelor (sau persoanelor fizice) care acum cativa ani  nu si l-ar fi putut permite.

In aceasta directie noi am creat de exemplu o platforma de market research de tip Do It Together, in care clientii isi pot gestiona singuri studiile, punand intrebari direct catre oamenii din panelele noastre. Studiile de piata devin astfel extrem de simplu de realizat si semnificativ mai ieftine, iar datele sunt livrate a doua zi.

 

Provocari

Stiti cum este, cand vantul bate puternic unii se adapostesc, altii incearca sa construiasca mori de vant. Eu personal tind sa vad oportunitatile chiar si acolo unde lucrurile nu functioneaza cum ne-am dori. Asadar sunt mai degraba entuziasmat de oportunitatile pe care le descatuseaza tehnologia in general si inteligenta artificiala in particular, decat ingrijorat de obstacolele din piata.

 

Date recente despre Romania care ar putea naste o conversatie necesara

Revenind la platforma noastra de market research de care vorbeam mai devreme, este atat de usor sa faci studii acum, ca noi am folosit-o doar anul trecut pentru 22 de studii publice, atat pe Romania cat si pe Europa. Am masurat tot ce ne trecea prin cap - de la fapte bune la muzica ascultata, de la atitudinea fata de marcile romanesti la nostalgia dupa comunism, de la teoriile conspiratiei pana la obiceiuri digitale.

Eu postez concluziile acestor studii pe LinkedIn si nu de putine ori acestea catalizeaza conversatia in jurul unor subiecte sociale sau de marketing. Au fost postari care au "atins" si peste 40,000 de oameni sau care au depasit 100 de comentarii, ceea ce arata ca oamenii sunt pregatiti si dornici sa fie parte din conversatii acolo unde exista subiecte interesante si utile de discutie.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Oameni

Pozitii

Sectiune



Branded


Related