Comunitatea creativă ar trebui să se deschidă mai mult către celelalte comunități, mai mari. Și asta încearcă să facă Romanian Design Week, de 12 ani, crede Marian Pălie, curator al acestei ediții la categoria Fashion Design. Marian este licențiat în filosofie și teologie, masterand în strategii de modă și costum și doctorand la Universitatea Națională de Arte din București. Așa cum arată și parcursul lui academic, Marian este interesat de conectarea mai multor arii, fotografia, colajul nonfigurativ, meta-stylingul aplicat și teoretizat, instalațiile video, designul bibliofil.
"Fashion designul este primul și cel mai sensibil la schimbare. Are circuitul cel mai scurt dintre idee și produs, dintre transformare socială și ofertă implementată practic. De aici poate și ”demonizarea” lui. Oricum, fashion designul este o latură fundamentală a coexistenței noastre în norme sociale civilizate", spune Marian.
Romanian Design Week #12 are loc între 24 mai și 2 iunie la București, în clădirea fostului restaurant CINA, lângă Ateneul Român. Sub tema „Unlock the city”, RDW propune peste 200 de proiecte din 6 categorii diferite: arhitectură, designinterior, design vestimentar, design grafic, design de produs șiilustrație.
Povestim cu Marian Pălie în continuare despre design, fashion, frumusețe, utilitate și cum se schimbă relația dintre ele în contextul transformărilor din ultimii ani.
Capitolele experienței tale
Spre început. Spre mijloc. Spre mijlocul de mijloc.
Experiența este supraevaluată. Nu prea cred în ea. E o ”valoare” pe care o scot la înaintare leneșii pentru a justifica ego-ul matusalemic în jurul căruia s-au baricadat. Dar, recunosc că, odată cu timpul, poți descoperi mai multe secrete, ca un ucenic care devine calfă și apoi zidar.
Azi, experiența poate să te încurce mai mult decît să te ajute. Ești bombardat de stimuli și de provocări atît de diverse încît nu mai ai timp de a deveni exhaustiv pe un domeniu, din care poți vorbi cu ”experiență”. Singura experiența valabilă este cea a imposturii.
Cum s-a schimbat perspectiva asupra designului
Și designul face parte din această cultură a consumului hedonist care produce tot feluri de poluări: chimice dar și estetice. Se vorbește mereu despre design ca despre o valoare absolută, mereu pozitivă, dar de puține ori de designul ca factor stresor pentru păturile sociale mai ”defavorizate”. Cred că absolut totul a fost pus sub acest imperiu. Nimic nu mai poate funcționa dacă nu are un ”design”. Cred că e ceva absolut scandalos. Plus că de multe ori acest design nu conținea valoare intrinsecă a funcționalității.
Începuturile
Îmi amintesc de haitele de cîini care ”circulau” nonșalant prin fața defunctului hotel Hilton :). Dar ca să fiu mai precis îmi amintesc că singurul magazin de haine cu ”design” era Stefanel, pe Calea Victoriei. Și acest lucru se întîmpla în 1999, în ajunul actualului mileniu. Deci practic în 24 de ani s-a recuperat enorm. Odată cu intrarea României în Uniunea Europeană totul s-a schimbat. Iar de atunci lucrurile se metamorfozează într-un mod cu adevărat spectaculos.
Așteptări & temeri
Temerea mea principală era să nu fiu mușcat de cîinii de la Palatul Telefoanelor. Da, era o ”gașcă” și pe acolo :). Eu locuiam la Sala Palatului. Practic, generația mea nu avea nicio așteptare. Încă totul părea gri și nu era griul de aluminiu pe care cu toții îl glorificăm azi.
Apropo de gri. Prima mea ”ieșire” din țară a fost în Frankfurt. Cînd am ajuns în aeroport, și mai apoi în centru de business din oraș am avut un șoc cultural. Nici azi nu știu dacă mi-am revenit. Temerea mea principală era să nu ne întoarcem în zona de mlaștină în care a fost ținută, de exemplu… Ucraina. În acea zonă gri, în acel gri de promiscuitate postsovietică.
Ce s-a schimbat fundamental
Eu m-am schimbat. Părul meu a început să devină gri chiar din momentul în care am început să activez în acest domeniu. Dar fundamental s-a schimbat modelul meu în care percep tot ce se ”activează” în jurul meu. La fel a rămas modelul meu de a fi surprins de ce poate fi frumos în oameni. Este ”designul” care mă interesează în primul rînd.
Designul de fashion din România în 2024
Se întîmplă lucruri interesante. Și nu numai în 2024. De vreo 10 ani. Dar, nu știu de ce am sentimentul că fashion designul nu prea este luat în serios, în România. Poate că pare ceva frivol, poate că sunt mulți impostori care se agită pe la TV și construiesc o proastă reputație domeniului. Oricum, este mult de discutat. Dar ce pot să spun este că nici pînă acum, în 2024 România nu are un Fashion Week serios. Iar ”week” înseamnă o săptămînă. Nu două zile sau trei :)
Părți bune și mai puțin bune
Front row & goodie bags.
Rolul de curator la RDW
A fost un proces foarte lin și firesc. Echipa de la RDW este extrem de precaută și deține o artă organizatorică pentru care țin să le mulțumesc. Este ceva foarte rar. Dar ce pot să adaug este că a curatoria înseamnă cu adevărat a alege responsabil și cu deplină libertate de asumare. RDW folosește exclusiv mecanismul de open call.
Le-am sugerat, ca pe viitor, pentru o mai bună reprezentativitate ca open call-ul să fie dublat de o alegere complet liberă a curatorului unor nume de pe piața relevantă și care, să fim sinceri nu vor aplica niciodată la nici un fel de open call.
Surprize, descoperiri
Nu au fost multe surprize dar am constatat că sunt o serie de ”abonați” permanet la aceste moduri de aplicare. Oricum, fashion designul din România este extrem de competitiv și aproape sincronizat cu direcțiile care contează.
Întâlnirea cu RDW
A fost o plăcere pentru mine să onorez această invitație. Cred că este o responsabilitate. Mi-a făcut mare plăcere să-l cunosc și să colaborez cu Andrew Ibi. Împreună am reușit, sper să alegem cele mai interesante proiecte care au aplicat în acest an.
Cunosc festivalul încă de la prima sa ediție. Am văzut cum s-a dezvoltat și acest lucru nu a făcut decît să mă bucure. Este o voce care a generat transformări serioase în piața din România. De ceva ani sunt în juriul de la Diploma, tot la secțiunea design vestimentar. Cumva este un privilegiu să ”radiografiezi” evoluția unui domeniu pe o perioadă atît de lungă.
Cred că au fost puține excepții cînd nu am ajuns la RDW. Și asta pentru că eram plecat din țară. Acest festival este ca o gură de aer proaspăt într-un București sufocat de grosolănii și tușe grosiere. Acest festival este deja o tradiție și mă bucur să văd că se dezvoltă și în alte perioade ale anului prin evenimente satelit.
Comunitatea RDW
Cred că este o comunitate mică care trebuie să se deschidă mai mult spre o comunitate mai mare. Evenimentele din jurul Pieței Amzei vin în această întîmpinare. Mă bucur să constat că cei care practică această meserie nu o mai fac exclusiv pentru o autoglorificare ci și pentru o viață mai bună și armonioasă a celorlalți. Pînă la urmă acesta este finalitatea corectă.
Cum se schimbă designul de fashion într-o lume în schimbare
Fashion designul este primul și cel mai sensibil la schimbare. Are circuitul cel mai scurt dintre idee și produs, dintre transformare socială și ofertă implementată practic. De aici poate și ”demonizarea” lui. Oricum, fashion designul este o latură fundamentală a coexistenței noastre în norme sociale civilizate. Modul în care ne prezentăm și reprezentăm în spațiul social este primul indicator cultural al unui popor.
Rolul designului de fashion în 2024
Capital. Absolut toată lumea îl practică aproape 24 de ori din 24. Și cei care nu cred că îl practică, îl practică de fapt ca un reflex. Pentru că, dacă nu ar fi așa, am vedea mai multă lumea în pielea goală pe stradă :)