Un podcast creat și produs de D|MBC, selectat de SCIENCE EUROPE ca exemplu de bună practică în comunicarea științei

Un podcast creat și produs de D|MBC, selectat de SCIENCE EUROPE ca exemplu de bună practică în comunicarea științei

Research in the Spotlight, podcastul de brand creat de D|MBC - The Media and Branded Content Company, a fost selectat de SCIENCE EUROPE ca exemplu de bună practică în comunicarea științei, dintre mai multe proiecte de comunicare realizate de alte state europene. Proiectul românesc de comunicare a fost prezentat în cadrul conferinței High Level Conference on Science Communication. Unlocking the Power of Science Communication in Research and Policy Making. Connecting research, government, industry, and society organizată de Science Europe, pe 12-13 martie 2024, la Bruxelles.

Aflat la cel de-al treilea sezon, Research in the spotlight este un instrument de comunicare de brand, prin intermediul căruira proiectele colaborative, implementate în cadrul Programului Cercetare finanțat din Granturi SEE și Norvegiene 2014 -2021 (EEA & Norway Grants), sunt cunoscute publicului larg, într-un mod facil și atractiv. Astfel, 33 de cercetători, împreună cu echipele pe care le coordonează, au avut ocazia de a deschide laboratorul și de a face cunoscute pasiunea și motivația care se ascund în spatele fiecărei inovații.

 

Un produs media care aduce știința mai aproape de societate

Dedicate în special curioșilor în ale științelor și celor care vor să înțeleagă cum este aplicată știința prin intermediul tehnologiilor, cele trei sezoane Research in the spotlight au scopul de a disemina informația către publicul larg, atât în România cât și în străinătate. Interviurile sunt realizate în limba engleză, iar cercetătorii români au făcut efortul de a-și explica munca fără a intra în detalii complicate. 

”Realizarea unui podcast de brand pentru UEFISCDI a fost o provocare frumoasă pentru că am pus la un loc expertiza echipei în realizarea de podcasturi de brand cu expertiza mea în domeniul cercetării științifice, astfel încât să surprindem esența proiectelor și să o comunicăm mai departe într-un limbaj accesibil publicului larg. Acest aspect s-a reflectat în toate etapele proiectului, de la realizarea brandului de podcast, la strategie, crearea storyboard-urilor și realizarea materialelor finale”, a declarat Diana Șerban, PhD - CEO & Owner D|MBC.

Unul dintre cele mai importante obiective ale proiectului este de a crește gradul de conștientizare a publicului asupra impactului socio-economic al cercetării atât la nivel național, cât și internațional. Astfel, podcastul Research in the spotlight a devenit un bun mijloc de răspândire a informațiilor din domeniul cercetăriI științifice din România, fiind un real instrument de diplomație științifică.

Toate proiectele prezentate în cele 3 sezoane de până acum au fost finanțate în competițiile organizate în 2018 și 2019, și ne arată o mică parte din ce presupune munca unui cercetător în România. Primul sezon publicat în decembrie 2021, include 11 episoade. Al doilea sezon, cuprinde 13 episoade care au fost publicate în februarie 2023, iar cel de-al treilea sezon prezintă 9 proiecte științifice. Toate cele 33 de episode abordează teme de cercetare actuale din domenii precum sociologie, relații internaționale, incluziune socială, sănătate, virusologie, recuperare medicală, surse alternative de energie, producția de hidrogen, sănătate mentală, ecologie, protecția mediului, robotică medicală, AI Learning, neuroștiințe, medicină, agronomie, meteorologie și biotehnologie, aspectele interdisciplinare fiind un lighmotiv.

 

Braț bionic, dezvoltat în România, pentru pacienții cu membrele amputate

Majoritatea pacienților care au suferit o intervenție chirurgicală de amputare a membrelor superioare își abandonează viața socială: munca, prietenii, activitățile zilnice și devin fie șomeri, fie ocupă poziții mult sub pregătirea profesională inițială.

O echipă mixtă, formată din cercetători din România - Universitatea Politehnica din București, în calitate de Promotor de Proiect și Academia de Științe Medicale din România (AMS), Spitalul Clinic de Urgență București (ECHB), Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare pentru Microtehnologii (IMT) și Norvegia - AREUS TECHNOLOGY SRL (AREUS), Universitatea din Sud-Estul Norvegiei (USN), în calitate de parteneri, - dorește să le restabilească viața de zi cu zi, printr-o neuroproteză revoluționară. Acesta va oferi pacienților posibilitatea de a recupera funcțiile unui braț pierdut. Datorită legăturii directe cu sistemul nervos, persoana în cauză va putea manevra din nou obiecte zilnice, pe baza reflexelor de mișcare și a abilităților motorii deja cunoscute. Neuroproteza brațului, echipată cu piele artificială și răspuns senzorial, este proiectul EEA, care facilitează această cercetare.

Episodul 8 al podcastului relevă estimările de timp legate de momentul în care vor beneficia pacienții de această proteză revoluționară și care sunt pașii următori în această cercetare.

 

Ritmul poate influența plăcerea cu care citim un text

Unul dintre proiectele Research in the spotlight prezintă cercetarea din primul laborator de neuroestetică din România. Cercetătorii își propun observarea mecanismelor neurofiziologice care stau la baza disponibilității de a aprecia mai mult anumite propoziții / fraze dintr-un text, datorită ritmului cuvintelor. Ce anume influențează gradul de apreciere, este o întrebare la care caută răspuns echipa de cercetare condusă de dr. Tudor Bălinișteanu.

 

Vremea rea se recunoaște mai repede prin AI și Deep Learning

Prof. Czibula și echipa de cercetători pe care o coordonează își propun să dezvolte o platformă de prognoză meteo care să utilizeze tehnici de Deep Learning din mai multe surse de date, inclusiv observații radar, prin satelit și de la stațiile meteorologice, pentru o prognoză timpurie a fenomenelor meteorologice severe. Scopul principal al proiectului WeaMyL este de a obține timpi de decizie mai mici pentru emiterea de Avertizări Nowcasting, ceea ce va îmbunătăți răspunsul autorităților la pericolele meteorologice.

  

Imunizare cu salată  

Următoarea generație a vaccinurilor virale împotriva hepatitei B și C ar putea fi dezvoltată în plante și alge, folosind instrumente biotehnologice avansate. Împreună cu Dr. Nichita am vorbit despre modul în care proiectul SmartVac EEA Grants, pe care îl coordonează, își propune să contribuie la eliminarea hepatitei virale ca problemă de sănătate publică până în 2030 – un obiectiv ambițios stabilit de OMS în anul 2016.

 

Cercetătorii au prezentat stadiul în care se află proiectele lor, rezultatele preliminare obținute precum și impactul acestora la nivel social. Acest proiect de comunicare a științei are potențialul de a crește încrederea publicului din România și Europa în cercetare, fiind de asemenea un instrument util în combaterea dezinformării și a știrilor false.

„Selectarea Research in the Spotlight ca unul dintre exemplele de bună practică în comunicarea științei reprezintă recunoașterea efortului nostru de a contribui la creșterea vizibilități cercetării și la crearea legăturii între cercetători și cetățeni pentru o mai bună cunoaștere și înțelegere a fenomenelor și lucrurilor ce ne înconjoară și ne impactează”,  a declarat Adriana Rotar, Responsabil Comunicare UEFISCDI.

Conform Science Europe, comunicarea științei este domeniul care se ocupă de informarea publicului larg cu privire la cele mai noi descoperiri științifice. Acesta s-a dezvoltat datorită interesului crescut al populației în materie de medicină, astrofizică și ecologie, dar și pentru a contracara fenomenul dezinformării publice, prezent la nivel mondial în legătură cu subiecte precum vaccinarea sau încălzirea globală. La nivel european se dorește o mai bună implicare a cetățenilor în dezbateri informate și elaborarea de politici bazate pe știință. De asemena, o bună comunicare a științei vizează și tinerele generații, care pot alege conștient să urmeze studii surperioare în domeniul cercetării.

Science Europe funcționează ca o asociație care reprezintă principalele organizații publice care finanțează sau desfășoară activități de cercetare științifică de excelență în Europa. Science Europe reunește expertiza în cercetare și facilitea ză depășirea forntierelor prin susținerea comunității oamenilor de știință și construirea spațiului european de cercetare.

UEFISCDI - Unitatea Executivă pentru Finanțarea Învățământului Superior a Cercetării, Dezvoltării și Inovării (UEFISCDI) este o instituție publică care dispune de capacitate administrativ-profesională de implementare a politicilor publice naționale din domeniile cercetării științifice și învățământului superior, elaborate de Ministerul Cercetării, Inovării și Digitalizării și Ministerul Educației.

UEFISCDI promovează cercetarea și inovarea din România la nivel european și internațional, fiind organizaţia care utilizează metode şi tehnici de analiză şi consultare structurată reunite în conceptul de foresight pentru proiectele de dezvoltare instituţională şi de sistem pe care le dezvoltă.

De-a lungul timpului, în proiectele strategice implementate, au fost dezvoltate platforme precum EERTIS, Study in Romania, Brain Romania, Registrul Educațional Integrat (REI),  ce contribuie la internaţionalizarea învăţământului superior şi a cercetării româneşti, reale instrumente de diplomaţie ştiinţifică şi culturală.

D|MBC - The Media and Branded Content Company este o companie de content marketing și branded media fondată în București, în 2018, care gestionează proiecte de branded content pentru clienți din Europa Centrală și de Vest. Pornind de la înțelegerea contextelor și audiențelor, și de la pasiunea pentru scris, echipa D|MBC creează strategii de brand și implementează tactici de marketing în special în mediile digitale.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


D|MBC

D|MBC, The Media and Branded Content Company, este o companie de content marketing si branded media fondata in Bucuresti, in 2018, care opereaza pentru clienti din Europa Centrala si de Vest. Content marketingul a... vezi detalii »

Pozitii

Sectiune



Branded


Related