[De urmărit] Claudia Tokacs: Cartea nu este un hobby al unor generații nostalgice, cum cred unii dintre fanii ebooks, ci continuă să fie cel mai eficient și mai accesibil instrument al cunoașterii

[De urmărit] Claudia Tokacs: Cartea nu este un hobby al unor generații nostalgice, cum cred unii dintre fanii ebooks, ci continuă să fie cel mai eficient și mai accesibil instrument al cunoașterii

Strategia principală de promovare este conținutul relevant, iar motorul creșterii este munca, povestesc Claudia și Realdo Tokacs, fondatorii Răsfoiala.

Răsfoiala a luat naștere pentru că era nevoie de o publicație culturală care să se adreseze unui public larg, care nu citește reviste de specialite tradiționale, dar este interesat de cărți și citit, spune Claudia. Proiectul a crescut de la câteva postări în social media în urmă cu câțiva ani, la un website cu sute de mii de vizitatori. Începând din 2024, apare și Asociația Răsfoiala, care extinde activitatea fondatorilor cu mai multe inițiative dedicate lecturii.

Industria locală de carte are o problemă cu comunicarea unidirecțională, crede Claudia, care și-ar dori să vadă o apropiere mai mare de cititori și investiții mai serioase în domeniu.

Continăm cu alte observații și lecții răsfoite cu atenție.

 

Echipa din spatele Răsfoiala

Vă salutăm cu bucurie! Claudia și Realdo Tokacs, absolvenți de Litere, respectiv Științe Politice, cititori avizi și iubitori de cultură. Echipa Răsfoiala există acum aici, de vorbă cu IQads, și datorită miilor de cititori, cei mai mulți necunoscuți, dar și apropiați, care răsfoiesc cu noi de ani buni, a căror susținere ne dă avânt.

 

Începuturi

Răsfoiala a apărut pentru că era nevoie să apară. Între publicațiile culturale tradiționale, al căror public e clar delimitat, și revistele generaliste, este un spațiu imens. Ce citesc oamenii care nu citesc nici Dilema, nici ziare distribuite gratuit în poștă sau la metrou? Cine sunt și ce citesc oamenii care lucrează în casierii, în barouri, în biblioteci, în agenții loto, în regii de emisie, în restaurante, la cinema, la manichiură, în IT? Obișnuim să-i împărțim după locul nașterii, după sex, după studii, orientare politică sau culoarea pielii, creștini sau atei, conservatori sau wokiști, proști sau deștepți, buni sau răi. Dar oamenii n-au fost vreodată obiecte finite și inerte, fixate la extreme și mai ales ei nu sunt părerea noastră despre ei, ci ființe uimitor de complexe, maleabile, dinamice, care oscilează continuu între rolurile lor sociale și sunt puternic influențate de mediu.

Răsfoiala există pentru a crea un mediu - incluziv - de lectură. Un spațiu dincolo de polarizare, în care oricare cititor se simte ca acasă. Urmărim ca scriitorii și cărțile să fie printre subiectele importante de pe agenda zilei. Vrem ca lectura să fie un subiect de actualitate, prezent în mediul care ne influențează, care ne spune ce să gândim și la ce să ne gândim.

N-a existat un plan, ci nevoia și bucuria de a citi și de a te conecta cu alți cititori. Cred în puterea cărților de a crea empatie, înțelegere și conexiuni autentice. Cred că ne lipsește, în viața noastră excesiv de digitală, mediată permanent de aparate și aplicații, conectarea substanțială cu oameni care prețuiesc educația și cartea. Cred în tipar, cu argumente. Multe studii, despre care am scris pe Răsfoiala (avem o categorie dedicată lor), arată că memorarea și înțelegerea textelor este superioară, când citești pe tipar. Elevii care au acasă o bibliotecă și cărți tipărite obțin rezultate școlare mai bune (cercetare PISA). Cartea nu este un hobby al unor generații nostalgice, cum cred unii dintre fanii ebooks, ci continuă să fie cel mai eficient și mai accesibil instrument al cunoașterii.

Revenind la întrebarea despre prima postare. A fost în iunie 2017, pe Facebook, probabil un citat. Apoi, în iunie 2020, în timp ce răsfoiam o carte pe o colină din Mureș, refugiată din pandemie, am avut sentimentul imperios că totul se poate sfârși acum, în timp ce eu fac PR pentru corporații, dar nu fac ce știu mai bine. Să scriu. Zi de zi. Despre cărți, scriitori, cititori și citit. Inițial am renunțat la jumătate de normă, apoi la toată, apoi m-am apucat cu normă întreagă de site. N-aș fi reușit dacă Realdo, soțul meu, nu credea în mine și ca mine, dacă nu ducea greul financiar al visului devenit job.

 

Evoluția prezenței online

Ne străduim să aducem cititorilor constant conținut original sau prezentat în premieră, în România. Facem trimestrial analize ale pieței online de carte, pentru a identifica unde sunt prețurile cele mai bune. (În România nu se citește și pentru că mulți oameni nu își permit cărți. Este o realitate pe care cei responsabili o ignoră sau o contestă cu un superficial Cine vrea să citească, citește). Scriem articole aniversare în care celebrăm viața și opera mariilor scriitori din literatura universală. Zilele acestea este viral cel dedicat lui Gabriel Garcia Marquez, născut pe 6 martie, al cărui ultim roman tocmai s-a lansat. În 2022, am fost singura publicație care a tradus discursul de acceptare a premiului Nobel pentru Literatură al scriitoarei franceze Annie Ernaux. A devenit viral, deși puțini o cunoșteau și exista o singură carte de-a ei publicată, demult, în limba română. Unul dintre cele mai frumoase îndemnuri la lectură, făcut de Mircea Cărtărescu, a ajuns la cititori tot datorită Răsfoiala. Și tot de la noi au aflat cititorii, în premieră, despre romanul Theodoros, cu nouă luni înainte să apară cartea.

Publicăm zilnic articole despre cărți, scriitori, literatură, premii literare locale și internaționale, topuri de carte, recenzii, interviuri cu scriitori și editori de carte, știri despre evenimente culturale și subiecte de actualitate (cenzura cărților, AI vs. scriitori), recomandări și, mai nou, cronici de film.

Prezența online s-a schimbat fundamental o dată cu apariția site-ului rasfoiala.com, la finalul lui 2020. În loc să distribuim conținut generat de alții, am început să creăm conținut pe care îl distribuie alții. De la comunicare unidirecțională (noi vă spunem) am trecut la comunicare (noi vorbim). Acest lucru s-a petrecut după ce i-am întrebat prima oară pe cititori ce fel de articole ar vrea să citească, ce le place ori displace la site și am realizat cât de valoroasă este contribuția lor.

Revin la comunicarea unidirecțională, pentru că din cauza ei românii nu citesc. Este motivul pentru care industria de carte (și nu doar ea) din România pierde bani. Accesul facil la internet, la comunicarea publică, apariția unei piețe - cu sensul de loc de întâlnire - globale, a schimbat definitiv modul în care companiile, instituțiile și oamenii comunică. Eram în facultate, când a apărut un manifest al consumatorilor (de orice) în care oamenii anunțau companiile (producătoare de orice) că nu mai sunt un public inert (o masă), ci unul activ care acționează și reacționează.

Dragi editori, librării, biblioteci, aceasta este o telegramă pentru voi.
Apropiați-vă de cititori. Stop. Cu orice preț. Stop. Aveți doar de câștigat! Start.

Al doilea motiv este refuzul căpos, indiferent sau blazat de a face investiții, prejudecata că se poate și așa, fără bani sau ieftin, c-o să ne descurcăm noi cumva, că doar suntem români, încropim noi ceva fantastic din resturi. Nu. Există karma și în business. Ceea ce dai se întoarce la tine. Dai puțin, puțin câștigi.

 

Etapele creșterii și Asociația Răsfoiala

Le-am parcurs deja, așa că voi vorbi doar despre Asociația Răsfoiala, pe care am creat-o la finalul anului trecut. Aveam nevoie de o personalitate recunoscută de dragul de ANAF și de alte instituții care ne pot ajuta să creștem (cititori). Apoi, pentru cheltuielile curente și planurile de viitor, trebuie să atragem fonduri. Următorul pas este, cu sprijinul unor experți, să concepem proiecte prin care să ducem cărțile și răsfoiala între oameni.

Anul trecut, am crăpat de necaz văzând cum, cu rare excepții, cartea și literatura sunt absente de la evenimentele Străzi Deschise care au atras zeci poate sute de mii de oameni și mulți, mulți copii. Cartea lipsește din locurile în care oamenii petrec (uneori irosesc) timp, pe care l-ar putea folosi citind. Către aceste locuri converg planurile asociației. Vrem să refacem legăturile oamenilor cu cărțile, iar în cazul copiilor să le facem mai puternice, mai durabile. Cel mai ambițios proiect urmărește să lege obiceiul lecturii de contactul (aproape) continuu cu tehnologia. Mai multe nu pot spune, dar pot spune este că avem nevoie de susținerea celor care iubesc cartea și oamenii.

Avem nevoie de oameni care cred că suntem mai bogați în primul rând datorită cărților, nu pentru că avem bani cu care cumpărăm lucruri pe care, în curând, le aruncăm. Doar alături de ei putem face o Asociație care să miște lucrurile spre bine, care să prioritizeze educația, continuă, prin lectură.

 

Atributele imaginii

Simplitate. Accesibilitate. Experiențe împărtășite.

Citim ca să știm că nu suntem singuri, spunea C.S. Lewis, iar noi credem, alături de el în aceste două adevăruri care ne definesc relația cu lectura. Citim ca să știm și citim ca să știm că există oameni care simt la fel ca noi, care ne împărtășesc trecutul și prezentul, experiențele, melancoliile, visurile.

 

Ce a ajutat în creștere

Munca. Am muncit enorm, cum nu credeam că suntem capabili. Ne-au ajutat oamenii care au crezut necondiționat în noi, le mulțumim! Ne ajută cititorii care spun mulțumesc, în loc să ne caute de virgule și cuvinte uitate în ceața redactării unui articol duminica la două dimineața (fără un cap limpede care să vadă, din afara textului, greșeli aparent evidente). Ne-au ajutat editurile și scriitorii care ne prețuiesc munca și înțeleg ce înseamnă colaborarea. Înțeleg că putem câștiga mai mulți cititori doar împreună.

Creșterea site-ului este constantă, nu am avut decât rar vârfuri neașteptate. Ea reflectă efortul continuu de diversificare a conținutului. Câteva cifre care ne fac cinste - în 2021 aveam 40.000 de vizitatori, în 2023 - 270.000.

Pe Facebook este efectul bulgărelui de zăpadă. Fiecare postare virală aduce un val de urmăritori. Dar și aici, dacă facem o medie, ajungem probabil la o creștere liniară, din nou datorită efortului de a găsi subiecte, informații inedite, conținut valoros, care să ne distingă de… nu pot scrie “concurență”. Nu ne-am propus să concurăm decât cu noi, cei de ieri. Apoi, nu cunosc vreo inițiativă privată similară site-ului Răsfoiala, care să ofere un conținut la fel de divers, dar axat pe carte. Blogurile și site-urile cu care împărtășim uneori subiecte, publică fie predominant recenzii și recomandări, fie alte categorii de conținut - social, frumusețe, sănătate etc.

 

Comunitatea

Ne dă un supliment - foarte valoros - de încredere că facem bine ce facem și curaj pentru proiecte mai ambițioase - cum este Asociația Răsfoiala. Doar un supliment de timp ne mai trebuie, ca să putem să le facem pe toate.

Pe mine, mă determină să fiu mai responsabilă, cu tot ce fac și planific, inclusiv cu ce vreau de la mine în plan personal. Pe Realdo îl ajută să ţină mereu pe agenda proprie lucrurile importante pentru el, ştiind că scrie pentru oameni interesaţi să citească, să asculte, să cunoască.

 

Strategii de promovare

Strategia este conținutul relevant. Acum câțiva ani publicam frecvent articole destul de muncite pe care le citeau și apreciau câțiva oameni. Între timp, am învățat să cern ce-mi place mie de ce este relevant pentru cititori. Și mai e un fapt bizar, o doză de mister - lucru confirmat de oameni care se ocupă de social media. Anumite subiecte pe care le abordezi sau preiei cu reticență, au un succes fabulos. Sunt fermecată. Nu înțeleg ce și cum “lucrează” acolo. Deci, experimentează!

Și mai am o lecție învățată din anii de zile petrecuți alături de cititori. Ne mutăm deci la următoarea întrebare.

 

Lecții și greșeli

Ah, aș putea scrie o saga a lecțiilor învățate. (Mulțumesc pentru ocazia de recuperare a lor.) Lecția esențială este că oamenii vor să fie văzuți, respectați, recunoscuți de cei cu care se identifică și de cei pe care îi admiră. Așadar, indiferent cine ești, blogger, brand sau band, există o “strategie” cu care nu vei da greș. Respectul manifest. Pare banal, însă este una dintre valorile prețioase care se pierd în vacarmul autosuficienței, al vocilor care vor să se impună cu orice cost.

Nu te băga în politică și nu te lega de monștri sacri, dacă poți, dacă vrei să scapi viu.

Răbdarea, ce lecție grea. Rezultatele vin adesea când și de unde te aștepți mai puțin.

“Alege-ți bătăliile.” Nu irosi resurse și răbdare cu cei care nu te respectă, te etichetează simplist sau subestimează. Online-ul e aproape infinit. E loc pentru toți sub http.

N-aș evita nicio greșeală. Fără ele nu putem învăța.

 

Schimbări în social media

Sunt cam struț la acest capitol, recunosc vag rușinată. Prezența noastră mai consistentă e pe Facebook, un spațiu prietenos cu textul scris. Este lucru știut că algoritmii favorizează conținutul fix (care nu direcționează către medii concurente) și, recent, reels. Facem și reels, de la o vreme, și ne place. E loc și aici de experiment și inovație. TikTok e o platformă unde ne dorim să fim mai activi, din păcate nu avem timp, dar acolo există un potențial enorm pentru promovarea cititului.

 

Colaborări și branded content

Colaboratorii noștri principali sunt cititorii. Cu și pentru ei scriem. Apoi vin editurile și, de vreo doi ani, târguri și festivaluri de literatură (Bookfest, FILIT Iași, Festivalul European de Film, doar câteva exemple). Mai recent am început să lucrăm cu distribuitori de film - multe producții recente sunt inspirate de cărți.

Am lucrat cu agenții pe proiecte punctuale legate de carte și promovarea lecturii. Condițiile sunt flexibile, cum ne dorim să fie și colaboratorii. De branduri ne-am ocupa cu plăcere, cu condiția să deschidă ochii către un consumator important, pe lângă care poate s-au obișnuit să treacă în viteză. Cititorul.

 

Recomandări de urmărit

Carte în sate. Un proiect grazav care duce lectura unde e mai mare nevoie de ea.

Manuela Ciugudean, specialist în branding personal, prietenă Răsfoiala (nu ne cunoaștem personal). Mă inspiră profesionalismul și generozitatea ei.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Sectiune



Branded


Related