PR-ul nu este doar despre percepție, spune Anca Denisa Călugăru, Senior PR Executive Confident Agency. E despre construcție, strategie, conexiune, despre comunicare clară și deschisă, adaptabilitate, pregătirea și anticiparea potențialelor provocări. Asta a învățat de când lucrează în acest domeniu.
Anca a terminat Comunicare și Relații Publice la SNSPA și un masterat în Comunicare Managerială și Resurse Umane și lucrează ca specialist în relații publice de peste 5 ani.
"Înainte, percepția mea era orientată către aspectele oarecum mai superficiale ale PR-ului, precum promovarea brandurilor. După ce am intrat în industrie, a fost o surpriză plăcută să descopăr că implică nu doar gestionarea imaginii, ci și construirea relațiilor autentice cu diverse părți interesate - clienți, jurnaliști, oameni de vânzări sau content creators", spune Anca.
Cum a fost experiența de început în PR, cum percepea domeniul înainte să lucreze și cum s-a schimbat perspectiva, povestește Anca Călugăru în rândurile de mai jos:
Întâlnirea cu industria creativă
Am fost atrasă, încă de la început, de mediile de lucru care impun o interacțiune autentică cu oamenii. M-am imaginat mereu într-un loc în care comunic și înțeleg nevoile și dorințele celor din jur. Linia de start pentru mine a fost domeniul Cercetare de Piață, apoi am îmbinat susținerea de traininguri cu coordonarea copiilor în proiecte artistice. Mai presus de aceste experiențe, mi-am dorit să pun în practică, la nivel înalt, cunoștințele dobândite în facultate. Prin urmare, în prezent, lucrez ca specialist în relații publice (PR) de peste 5 ani.
Cum ai decis că vrei să lucrezi în acest domeniu
Pe atunci aveam un job flexibil, care îmi oferea privilegiul de a-mi stabili singură programul și activam într-o industrie predictibilă. Industria creativă, pentru care mă și pregătisem academic, a venit cu un job de 8 ore fixe, la birou și unde imprevizibilul era normal. M-am angajat în primul an de masterat, jonglând între zilele la birou și serile la cursuri. Am simțit pur și simplu nevoia unei schimbări, a unui job care să aducă un pic mai multă structură în viața mea. Simțeam că trebuie să pun în practică teoria dobândită.
Arc peste timp, jobul actual a apărut ca o întâmplare fericită, iar această schimbare de la previzibil la imprevizibil a adus cu sine o dinamică nouă din punct de vedere profesional. Inițial, m-am ocupat de una dintre liniile de business ale The Confident Group, studioul foto Venus Five și ulterior am intrat în echipa Confident Agency.
Perioada de căutări
Am avut interviuri în mai multe agenții de PR, însă nu am simțit un "click" în acele contexte. Venirea mea la The Confident Group a fost, cred, o potrivire perfectă între om și moment. Unul dintre punctele cheie în procesul de recrutare a fost proba de o zi în cadrul agenției, care a constat în gestionarea activităților pentru social media pentru mai mulți clienți, construirea relațiilor cu presa și propunerea unei soluții eficiente pentru rezolvarea unei crize de comunicare.
Unul dintre factorii primordiali pentru orice angajator trebuie să fie transparența, fiind esențial în această industrie să comunici deschis și sincer, fără prezentări artificiale. Totodată, un portofoliu care să evidențieze campaniile de PR premiate la care ți-ai adus aportul, adaptabilitatea rapidă în domenii diametral opuse, înțelegerea eficientă a mediului în care activează companiile, concurența și publicul țintă și nu în ultimul rând, cunoștințele tehnice consider că sunt factorii care fac diferența între candidații de la un interviu.
Deschiderea industriei față de juniori
PR-ul s-a extins în multe sectoare, inclusiv tehnologie, sănătate sau real estate. Această diversitate oferă tinerilor juniori la început de drum mai multă libertate de a alege industria care li se potrivește intereselor și pasiunilor. Totodată, este un mediu dinamic, axat pe inovație și adaptabilitate, în care creativitatea joacă un rol crucial.
În prezent, PR-ul este tot mai centrat pe online, astfel că toate cunoștințele despre social media, content marketing sau gestionarea crizelor online sunt aspecte esențiale. Un tânăr junior ar trebui să fie deschis la învățare continuă, să își dezvolte abilitățile de comunicare și să fie pregătit să lucreze într-un ritm alert. Construirea unei rețele de contacte și implicarea în proiecte cu o diversitate bogată pot contribui semnificativ la creșterea profesională.
Schimbare de perspectivă
Înainte, percepția mea era orientată către aspectele oarecum mai superficiale ale PR-ului, precum promovarea brandurilor în mod strategic, fără aprofundarea impactului pozitiv real. După ce am intrat în industrie, a fost o surpriză plăcută să descopăr că implică nu doar gestionarea imaginii, ci și construirea relațiilor autentice cu diverse părți interesate - clienți, jurnaliști, oameni de vânzări sau content creators.
Am aflat că, pe lângă abilitățile de comunicare și creativitate, există o nevoie constantă de a înțelege mediul de afaceri, de a răspunde la schimbările din societate și de a anticipa posibilele situații de criză. PR-ul nu este doar despre percepție, ci despre procesul de a crea valoare autentică și a contribui la construirea unei reputații solide pentru clienți.
Cât contează baza teoretică
Am terminat SNSPA - Comunicare și Relații Publice (licență) și un masterat în Comunicare Managerială și Resurse Umane.
În cazul meu, baza teoretică a cântărit mai mult de jumătate din decizia de a lucra în acest domeniu. A fost, practic, o decizie pe care am luat-o înainte de a începe facultatea iar studiile doar au susținut-o. Cred că următoarele cărți pot fi utile celor care doresc să intre în domeniu: "Contagious: How to Build Word of Mouth in the Digital Age" de Jonah - oferă insights despre cum să faci conținutul și mesajele să devină virale și să capteze atenția publicului, "Crystallizing Public Opinion" de Edward Bernays - o carte clasică care explorează principiile fundamentale ale relațiilor publice și manipulării conștiente a opiniei publice, "Ce ne facem, dom'le, cu influencerii aștia?" de Cristian China-Birta - despre impactul influencerilor în era digitală, de la avantaje și strategii, la provocări și dileme.
Experiența de început
Ca orice început, el a fost provocator și plin de învățături. Primul meu job în acest domeniu a fost în departamentul de PR al studioului foto Venus Five, parte integrantă a The Confident Group. Aici m-am concentrat pe construirea imaginii brandului și gestionarea relațiilor cu clienții. Această experiență m-a pus pentru prima dată în contact cu lumea fotografiei și m-a ajutat, printre altele, să îmi descopăr plăcerea editării foto. Ulterior, am făcut pasul către agenție, unde sunt în prezent.
Introducerea în workflow-ul agenției a fost facilitată de o echipă extrem de dornică să mă sprijine. Am avut constant oportunitatea de a învăța de la profesioniști recunoscuți în domeniu. Atmosfera, la fel ca în prezent, a fost super prietenoasă iar abordarea orientată spre rezultate și creativitate m-a motivat să mă dezvolt permanent.
Primul proiect
"Mitsubishi Eclipse Cross - Drive Your Ambitions" a fost primul proiect la care am lucrat, o inițiativă cu o misiune remarcabilă. Acesta nu doar că a pus în lumină inovația și curajul brandului Mitsubishi Eclipse Cross, ci a transmis și povestea unor antreprenori români remarcabili.
Primele greșeli
Primele greșeli consider că au fost naturale pentru un junior la început de drum: nu am acordat suficientă importanță unei planificări riguroase în gestionarea proiectelor și am subestimat flexibilitatea. Am învățat din asta că un plan bine structurat te ajută să anticipezi și să eviți potențialele obstacole. Totodată, trebuie să fii pregătit să te adaptezi rapid la schimbări.
O zi obișnuită de muncă
Încep ziua cu verificarea și răspunsul la e-mailuri, stabilirea priorităților pentru ziua respectivă și comunicarea cu membrii echipei pentru a alinia sarcinile și obiectivele. Ziua continuă cu implementarea strategiilor de comunicare, care pot include, printre altele, activități pentru social media, gestionarea relațiilor cu presa, organizarea evenimentelor sau negocieri cu anumiți furnizori. Totodată, partea de raportare este o componentă frecventă. Unele zile le închei cu participarea la evenimente de networking sau conferințe.
Proiecte recente
Am avut ocazia să explorez domenii variate, de la tehnologie și ecommerce la real estate și financiar.
Brandul Xiaomi nu este doar o parte din portofoliul meu profesional, ci a devenit un adevărat brand de suflet pentru mine. Proiectele realizate pentru ei au implicat lansările locale pentru diverse serii de smartphone-uri sau produse din ecosystem. Dezvoltând brandul lor în România, m-am dezvoltat și eu, am acumulat experiență și am trecut prin provocările din perioada pandemiei. A fost o călătorie fascinantă.
Alte proiecte recente sunt legate de comunicare corporate și de brand pentru companii precum Mobexpert, Blik, CBRE, VTEX sau EuPlatesc.ro. Fiecare proiect a fost o nouă oportunitate de a învăța, a mă adapta la cerințele specifice ale industriei respective și de a contribui la succesul clienților cu un plus de pasiune și energie.
Partea cea mai grea
Refacerea unei imagini mai puțin pozitive a unui client și bugetele uneori prea mici pentru a putea îndeplini real toate cerințele clientului și termenele limită strânse.
Primul caz a necesitat identificarea factorilor care au contribuit la imaginea nefavorabilă, dezvoltarea unei strategii de rebranding și implementarea unor campanii de comunicare menite să comunice imaginea reală contribuind la schimbarea perspectivei publicului, urmate de sesiuni de consiliere alături de client, dezvoltarea de povești autentice și publicarea anumitor materiale pozitive. Al doilea caz, cel al așteptărilor nerealise referitoare la buget este o provocare constantă în piață.
Și cea mai frumoasă
Observarea impactului pozitiv, succesul unei campanii, potențialul unei idei creative sunt partea frumoasă a acestei meserii. Apreciez oportunitatea de a contribui la povestea unui brand, a crea conexiuni autentice, a pune în practică idei creative și a observa cum comunicarea eficientă poate schimba percepții, poate ajuta oamenii să ia decizii care să-i împlinească.
Partea mai puțin plăcută ar fi nevoia constantă de adaptare și presiunea asupra timpului, dar aceste aspecte vin la pachet cu dinamica și provocările industriei.
Generația ta
Generația Millennials, din care și eu fac parte, se remarcă prin adaptabilitate la tehnologie, dorința de a aduce schimbări pozitive în societate, abilitățile dezvoltate în mediul digital și accentul pus pe valorile sustenabilității. Aș spune că suntem o generație orientată mai mult spre echilibru între viața profesională și personală.
Ceea ce mă diferențiază de acest tipar cred că este un echilibru între vechi și nou, o perspectivă echilibrată, o capacitate extinsă de adaptabilitate și energie creativă în echipă. Astfel, consider diversitatea de perspective ca pe un avantaj, creând o sinergie în echipă.
Am multe de învățat de la fiecare colegă sau coleg în ceea ce privește gestionarea relațiilor cu clienții, strategiile consolidate pe termen lung și abilitățile de luare a deciziilor bazate pe experiență. Cunoștințele lor despre industrie au reprezentat de fiecare dată o sursă bogată de învățare și îndrumare pentru mine.
Învățături
Comunicare clară și deschisă, ascultare empatică pentru a identifica nevoile, adaptabilitate, gestionarea crizelor cu calmitate, cunoașterea publicului țintă, colaborare eficientă în echipă, dar nu în ultimul rând, și poate cea care face diferența, pregătirea și anticiparea potențialelor provocări.
Creativitatea. Definiție personală
Creativitatea este pentru mine procesul de a gândi în afara tiparelor obișnuite, de a vedea conexiuni neașteptate și de a aduce împreună elemente aparent fără vreo legătură pentru a crea ceva nou. Creativitatea presupune curajul de a explora și de a experimenta. Un mentor îmi aducea mereu aminte că un om creativ nu este cel care gândește în afara cutiei (out of the box), ci cel care se întreabă nedumerit: “trebuia să fie o cutie pe aici?!”.