Chiar dacă dansul contemporan este încă un soi de Cenușăreasă a artelor și este subfinanțat, el continuă să se dezvolte în zona independentă. Apar noi spații, asociații culturale, companii mici, în care coregrafi și performeri se întâlnesc, creează și aduc publicului spectacole și workshop-uri pe teme diverse, explorate prin dans. De 8 ani, LINOTIP este unul dintre spațiile în care există o astfel de „familie artistică” și ea tot crește de la an la an.
Arcadie Rusu este Directorul Centrului Independent Coregrafic LINOTIP, cât și unul dintre coregrafii cunoscuți din tânăra generație de artiști ai dansului românesc. Din 2016, învață să îmbine rigorile antreprenoriatului cu libertatea creației în dans.
"Atunci când vreau libertate de creație că artist, țin cont că și managerul vrea producții bune pe care să le vândă. Ca artist știu că trebuie să creez spectacole cel puțin bune, chiar foarte bune. Ca manager sunt conștient că trebuie să le vând, pentru că asta face corabia să călătorească mai departe", spune Arcadie.
Cu Arcadie Rusu, povestim în cele ce urmează despre dans, despre cum a apărut și cum s-a dezvoltat LINOTIP, despre spectacolele care se văd în acest spațiu independent.
Construirea proiectului LINOTIP
Eu cred în familie artistică, în grupuri artistice, care rămân împreună pe termen lung. Pentru mine această formă de companie consolidează o încredere mult mai mare, din care se pot naște experiențe de scenă, de viață mai profunde, decât în cazul unui singur proiect.
Cel mai mult ne lipsea un loc constant în care să ne jucăm spectacolele pentru că mereu ni se zicea că lumea nu vine la dans, lucru cu care eu nu eram deloc de acord. Așa că am riscat totul și am mers cu încredere înainte. Totul a fost greu, dar un greu frumos pentru că feedback-ul publicului ne motiva că să facem acest pas mare. Am fost surprins cât de mulți oameni din jur ne-au fost alături la început și asta a contat enorm. Știam și vedeam câtă nevoie avea are și publicul de dans.
Așa că am pornit într-o aventură, într-un necunoscut inevitabil pentru căutările de atunci. Și dacă acest spațiu, context nu exista în acel moment, după o perioada lungă de acumulare, am decis să îl creăm în forma pe care ne-am imaginat-o și dorit-o. Practic, ne-am asumat ideea de artiști independenți. Proiectăm tot de ce avem nevoie într-un singur spațiu multifuncțional dedicat în exclusivitate dansului: scenă pentru spectacole, repetiții, spațiu pentru ateliere de dans, proiecții de film de dans, și multe alte tipuri de activități, toate având dansul contemporan ca principală formă de exprimare.
Cum arată LINOTIP acum
LINOTIP nu este doar un spațiu, e mai degrabă o călătorie, îl simțim ca pe un copil al nostru, care nu a crescut peste noapte, ci mai degrabă într-un mod onest și organic. Colegii mei sunt: Ioana Marchidan, Alexandru Suciu, Alexandra Zavelea și Maria Moloșniuc.
Echipa este mică, dar fiecare din noi facem foarte multe și unde nu știm, învățăm din mers. LINOTIP este un organism viu, mereu în schimbare, pe care încercăm să îl menținem la standarde cât mai mari, de la confortul spectatorului, până la ce spectacole aducem pe scenă, incluzând atelierele și alte experiențe.
Înainte de pandemie aveam 10 spectacole, producții proprii în repertoriu, apoi am ales un nou început adaptându-ne la toate incertitudiniile, dar și la nevoile oamenilor de a se reconecta cu ei. În acest sens, am programat mai multe workshop-uri și am mers pe producții mai mici, pe care le-am planificat treptat. Acum avem 4 spectacole în repertoriu, și urmează să începem curând o nouă producție. În completare, mai programăm de câteva ori pe an spectacole ale altor companii din țară, dar și din afară, care aduc plus valoare programului nostru, oferind astfel o diversitatea mai mare de spectacole și performance-uri de dans contemporan.
Promovarea repertoriului vostru
Suntem prezenți în online pentru că acolo este și o mare parte de public, apoi cel mai mult cred în promovarea organică. Dacă publicul pleacă emoționat sau măcar pe gânduri de la spectacolele noastre, va povesti și altor persoane ce a văzut, ce i-a plăcut și ce nu. După fiecare premieră avem Q&A, iar după unele spectacole oferim la recepție un pahar cu vin și toate acestea pentru a ne cunoaște, auzi păreri și lega un soi de prietenie.
Credit foto: Grigore Popescu Ghergani
Conducerea unui centru independent de coregrafie de pe margine vs practică
Știam că nu am experiență în a manageria un spațiu, dar aveam experianta de a crea spectacole, și de a organiza oameni, așa că am privit acest nou început că pe un spectacol diferit, un spectacol on-going și mult mai mare. Perioada mai dificilă a fost pandemia, dar noi am privit-o ca pe o resetare, era un nou început și l-am luat că atare. Acest lucru ne-a mai confirmat o dată că ceea ce facem nu este un moft personal artistic, ci că oamenii au o mare nevoie de dans chiar și în vremuri strâmbe.
Cum este acum, când s-a strâns experiența în management
Provocările sunt mai multe, în primul rând după fiecare 30 de zile îți vine notă de plata, chirie, cheltuieli administrative, onorarii, taxe, comisioane etc, ceea ce e o presiune mare, în general este foarte multă muncă în spate. Apoi vine partea artistică, unde trebuie să te detașezi de latura de antreprenor cultural.
Atunci îți amintești de unde ai plecat și de ce faci toate acestea, din pasiune și generozitate pentru că e greu să îl privești că pe un bussines, deși este.
Iar acum în aceste vremuri, în care se simte pregnat lipsa respectului în general, consider că avem și mai mare nevoie de CULTURĂ, de evadări și confirmări că lumea nu se destramă întru totul.
Calitățile care ajută un manager să dezvolte un proiect independent de artă performativă
Cred că sunt mai multe calități pe care un manager sau coregraf ar trebui să le aibă, iar acestea clar se îmbină între ele: determinare, deschidere către prouneri, comunicare și soluționarea situațiilor, generozitate, o mare pasiune pentru dans, corectitudine transparență și lista continuă.
Echilibrul între rigorile pe care le bifezi ca manager și libertatea creației
Încerc pe cât de mult pot eu să le separ, dar să și găsesc o cale de mijloc. Atunci când vreau libertate de creație că artist, țin cont că și managerul vrea producții bune pe care să le vândă. Ca artist știu că trebuie să creez spectacole cel puțin bune, chiar foarte bune. Ca manager sunt conștient că trebuie să le vând, pentru că asta face corabia să călătorească mai departe.
Tot ce creăm și oferim se reflectă până la urmă în bilete, dacă ele se vând sau nu. Cred că acesta este echilibrul corect, pentru că dacă publicul nu mai revine atunci îți poți pune întrebarea dacă mai este relevant ce faci.
Pentru mine timpul, resursele spectatorului și ale noastre sunt importante. Cred că arta nu este un moft, nu îmi place când publicul este luat de prost, nu cred că tot ce se servește este artă.
Artiștii cu care colaborați
În primul rând, artiștii cu care colaborăm formează echipele producțiilor noatre: coregrafi, dansatori, compozitor, scenograf, costum designer, graphic designer, light designer, fotografi, videografi etc. Apoi avem profesorii invitați, unii sunt deja cunoscuți, consacrați, alții sunt încă la început de drum. Și mai sunt artiștii celorlalte spectacole pe care le găzduim.
LINOTIP și noile generații de artiști
Noi știm ce înseamnă începutul, din acest motiv sprijinim coregrafi și dansatori emergenți. Colaborăm constant cu “Contemporary Creator Dreamers” și Asociația DeLaZERO”, structuri formate din coregrafi și danstori a unei noi generații.
Am avut în fiecare an spectacole de disertație și licență de la Facultatea de Coregrafie, desigur aici suntem selectivi. În primul rând contează latura umană și cea artistică în raport cu posibilitățile noastre.
Zone pe care doriți să le explorați în viitor
Ne interesează să creăm și alte tipuri de spectacole, lumea este în continuă schimbare, iar latura inovativă se leagă și de tehnologie, care dacă este folosită corect, nu doar de dragul de a fi cool, poate să conducă către ceva magic. Pentru că pe scenă pe noi ne interesează magia.
Publicul vostru
Publicul nostru este divers, vine pentru ideile propuse, pentru limbajul dansului și al cunoașterii. La fiecare spectacol văd fețe noi, dar și oameni care revin și revin la LINOTIP. Acest lucru ne bucură enorm pentru că s-a creat o comunitate, iar asta se simte și la atelierele, și la workshop-urile de dans.
Spectacolele din această stagiune
În această stagiune avem: „Reverse Discourse”, „Humans Bodies Images, „WE ARE ALL OK” de Ioana Marchidand, „OMEN” creat de mine, urmează să reluăm „HOT DOG” de Massimo Gerardi și să începem o producție nouă.
În această perioada găzduim și stagiunea InVizibil cu 6 spectacole programate, dar și o serie ateliere cu coregrafi invitați din afară, organizată de Contemporary Creative Dreamers.
Dansul contemporan românesc
Chiar dacă dansul este subfinațat și încă privit ca neimportant când vine vorba de bugetul de la cultură, în ultima perioadă este în creștere, apar asociații, mici companii, spații noi. Cu atât mai frumos că acest lucru se întâmplă și în țară. Chiar acum la Cluj s-a deschis un nou spațiu „NON Centru de Arte Performative”, fondat de o echipă foarte faină.
Un proiect important la care lucrezi acum
Urmează să ne apucăm de o nouă producție care va aborda tema Sclerozei Multiple și anume un caz particular, inspirațional. Având SM, personajul principal trece prin mai multe etape, cea a acceptării, cea în care e obligată să facă față bullying-ului venit de la oamenii din jur. Medicii i-au spus că într-un an va fi în scaun cu rotile, să se grăbească să îl ia, că e la reducere. Ea a continuat să danseze, au trecut 2 ani și de un an afecțiunea a stagnat. Este studentă în anul II la Coregrafie, este parte din echipa LINOTIP, o mentorez și o învățăm tot ce știm. O cheamă Alexandra Zavelea, iar premiera va avea loc în luna aprilie 2024.