[Marcom 2024] Raluca Rotaru: 2023 a fost un an arid, marcat de o atitudine rezervată a companiilor față de investiția în comunicare

[Marcom 2024] Raluca Rotaru: 2023 a fost un an arid, marcat de o atitudine rezervată a companiilor față de investiția în comunicare

Un an arid și enervant, dar cu lecții necesare, bune pentru înfruntat 2024. Presiunea lui 2023 a generat inovație în industria de comunicare, crede Raluca Rotaru, Managing Director Chapter 4 Romania. Chiar dacă planurile au fost date peste cap, iar incertitudinea a monopolizat perspectiva, ieșirea din zona de confort a adus și avantaje.

"A fost un an în care am realizat că nu comunicăm suficient de mult despre… comunicare, că avem nevoie să vorbim infinit mai mult despre câștigul pe care îl au companiile care aleg să continue să vorbească despre ce fac în fața celor care nu văd mai departe de economia de resurse", spune Raluca

Ce se întrevede în 2024, care sunt obiectivele pe anul acesta și factorii care influențează Relațiile Publice, povestește Raluca mai jos:

 

Restart 2024

Spre deosebire de anii anteriori, am început anul 2024 cu... nerăbdare, dar cu o nerăbdare pozitivă, sau mai bine zise cu dorința de a avea un an cu mai multă acțiune decât 2023. Și de a lua și noi parte la intensificarea activității pe piața de comunicare prin contribuții mai vocale, în medii cât mai diversificate, cu privire la cât de necesare și benefice sunt relațiile publice, mai ales în vremuri incerte.

 

Planuri

Începând de anul acesta avem un departament dedicat de Social Purpose & ESG Communication pe care clienții se pot baza pentru susținere și vizibilitate. Așadar, cel mai important lucru pe care ni-l propunem este să vorbim cât mai mult despre comunicarea conformării la standardele ESG – nu doar pentru că este deja obligatorie pentru companiile foarte mari (și va deveni obligatorie și pentru o bună parte din restul companiilor în următorii doi ani), ci pentru că este important pentru societate în general să punem toți umărul la a ne fi tuturor mai bine.

Este scopul pentru care echipa noastră se pregătește deja de câțiva ani buni – lucrăm atât cu companiile, pe diferite proiecte de contribuție socială, cât și cu organizații non-guvernamentale, astfel încât putem spune fără falsă modestie că înțelegem ambele perspective și putem genera (și comunica) sinergii care să schimbe lucrurile.

Un alt obiectiv important pentru noi este agilitatea – ne dorim să ieșim din procesele clasice de lucru și să capitalizam mult mai mult pe calități care ne diferențiază pe piață: experiență în înțelegerea unei varietăți foarte mari de modele de business pe care le au clienții noștri și adaptarea instrumentelor de comunicare în funcție de particularitățile fiecăruia dintre ele. Ca specialiști în comunicare Corporate și B2B, știm să integrăm strategia de comunicare în strategia de business, iar rezultatele acestei fuziuni se traduc în vizibilitate și vânzări pentru clienți.

Într-o epocă în care focusul pe rezultate pare să fi ucis creația, noi vrem să reinterpretăm definiția acesteia și să dovedim că rezultatele pot fi cu ușurință generate de găsirea firului narativ cel mai direct între oamenii din companie și oamenii din afara ei.

 

Industria de PR în 2024

2023 a fost un an arid, marcat de o atitudine rezervată a companiilor față de investiția în comunicare. A fost un an în care am realizat că nu comunicăm suficient de mult despre… comunicare, că avem nevoie să vorbim infinit mai mult despre câștigul pe care îl au companiile care aleg să continue să vorbească despre ce fac în fața celor care nu văd mai departe de economia de resurse. Și, de ce nu, anul în care ne-am adus aminte să ”walk our talk” și să comunicăm și noi constant, așa cum le recomandăm clienților, nu doar când ne îndeamnă nevoia.

Dar, ca orice presiune, a generat inovație: ne-am căutat noi forme de a ne folosi experiența. Asocieri, parteneriate, servicii noi, evenimente – puține pietre au rămas neîntoarse. Așa că sper ca 2024 să ne faciliteze accesul la clienți care să vrea să se bucure de ceea ce noi am testat pe pielea noastră și să culeagă roadele.

 

AI, etică, emoție

Două perspective: din perspectiva clientului, un paradox (aparent, cel puțin) – să livrăm emoție și umanitate prin creativitate, dar numai în prezența rezultatelor care să dovedească return on the investment made.

Din perspectiva noastră, o reglare de conturi între Generative AI și propria etică, completată de continuarea procesului de reinventare prin care trece industria cu totul. Mulți au nevoie de full-service, dar sunt foarte mulți și cei care au nevoie mai degrabă de PR super targetat și/sau content-focused mai degrabă decât de tot spectrul de servicii. Dar trebuie să le explicăm oamenilor diferența și să le arătăm unde pot găsi și mai ales ce și cu ce rezultate.

 

Bilanț de agenție

În ultimul trimestru al anului am făcut un audit de poziționare care ne-a confirmat că facem treabă foarte bună pentru clienții noștri Corporate și B2B – suntem printre cele mai apreciate echipe de comunicare din piață în ceea ce privește serviciile de relații cu presa și cele de creare de conținut pentru obiective B2B (social media cu specializare în LinkedIn, newsletters etc.).

În același timp, auditul ne-a pus oglinda în față în ceea ce privește claritatea și comunicarea strategică a propriilor servicii. Așa am ajuns, printre altele, la decizia de a capitaliza potențialul pe care îl generează experiența noastră în proiecte de responsabilitate socială prin înființarea unui departament de sine stătător.

Nu în ultimul rând, ne-am consolidat ca echipă și ca procese de lucru intergeneraționale și incluzive. Am pus mult accent pe workshop-uri interne și sesiuni de knowledge sharing și asta s-a simțit imediat în creșterea valorii de consultant a fiecăruia dintre noi.

Am realizat devreme că va fi un an de învățare și dezvoltare mai degrabă decât unul grozav din punct de vedere al business-ului. Ne-am adaptat pe drum și am ieșit la liman, dar nu a fost un an ușor.

 

Proiecte

Campania de comunicare pentru UNHCR ”Născut în Ucraina. Regăsind speranța în România” a fost unul dintre proiectele căruia echipa noastră i-a dedicat mult-mult suflet și efort, pentru că a depășit granițele strict profesionale și a rezonat cu credințele noastre și dorința noastră de a contribui. Fiind un proiect construit eminamente numai în jurul earned media (articole generate exclusiv de unghiuri convingătoare și povești reale din viața refugiaților ucraineni la noi, fără achiziții de spațiu media), am reușit rezultate extraordinare raportat la cât de greu de accesat este astăzi media mainstream din România, cu peste 160 de apariții rezultate, din care aproape 45% numai în publicații cu audiențe de vârf (print și online).

O altă reușită majoră a anului trecut a fost câștigarea de clienți noi în industrii și segmente pe care ni le doream în portofoliu, respectiv agricultură și fonduri de investiții – două zone cu foarte mult potențial de comunicare și încă prea puțin acoperite la noi, dar în care construim deja expertiză.

 

Cum a fost 2023 pentru tine

Enervant, da. Acesta este un cuvânt potrivit :) a fost un carusel de an, în care nu am știut ce ne așteaptă după colț și în care fiecare pas a fost o adaptare la o realitate pe care nu o anticipasem, cel puțin nu în totalitate. Un an în care ”plan” a fost un cuvânt plin de (auto)ironie, dar în care ”descoperire” a fost cuvântul care ne-a definit evoluția. Și din care am ieșit ”pe plus”. Și pentru mine personal, și pentru noi ca echipă.

 

Ce te-a ajutat cel mai mult să fii focusată

Aș scoate ”focusat” din topul cuvintelor anului 2023 :) pentru că incertitudinea e destabilizatoare, iar primul care cade victimă e focusul. Dar aș pune printre primele locuri în același top reziliența: ne-am revenit, am încercat ceva nou – ce a mers a rămas, ce nu a mers a trecut la capitolul lecții și am încercat altceva. Asta a fost calea noastră de a avea rezultate în 2023.

Și clar voi păstra mindset-ul de perseverență și cel de ieșire din zona de confort, la care am adăugat schimbarea de optică asupra propriilor competențe: suntem printre cei mai buni din piață, avem zone chiar în care nu avem rival, este momentul să le punem mai mult, mai clar, mai direct pe masa potențialilor clienți. Putem să îi ajutăm, hai să le explicăm concret cum și să ne parteneriem pentru un 2024 mai bun din punct de vedere financiar pentru toată lumea.

 

La ce ai renunțat. Ce ai câștigat

La o bună bucată de ego. Și la o altă bună bucată de perfecționism. Pentru că am realizat că, în pofida aparențelor, nu ajută. Calitatea serviciilor pe care le oferim este un mix între un parteneriat uman și deschis cu clientul și rezultate solide. Ambele ingrediente se bazează pe ascultare și adaptare continuă.

 

Campania anului 

Gold for Hope al MedLife – o campanie de PR pur de cea mai bună calitate, cu toate ingredientele succesului: o idee creativă aparent simplă, dar de impact major, o personalitate publică de valoare incontestabilă, o cauză extraordinară. Cu rezultate absolut impresionante pe toate canalele. Chapeau!

 

Rezoluții

Am încercat ani și cu, și fără rezoluții - cum răspunsul la întrebarea ”și care alternativă e mai bună?” răspunsul este ”depinde”, anul acesta încerc rezoluții cu blândețe, în sensul în care îmi setez niște repere după care mă ghidez, dar dacă realitatea îmi va arăta că trebuie să schimb macazul, o voi face fără să (mai) stau (așa mult) pe gânduri.

 

2024 SIGUR va fi anul...

... revenirii efervescenței în industria noastră, care a fost cam amorțită anul trecut.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Companii

Campanii

Oameni

Subiecte

Sectiune



Branded


Related