[SoMe Update] Oana Andreescu: Nu cred că e realist să spui că ții pasul cu TOT, tot timpul, pentru toate tipurile de audiențe și de clienți

[SoMe Update] Oana Andreescu: Nu cred că e realist să spui că ții pasul cu TOT, tot timpul, pentru toate tipurile de audiențe și de clienți

Un om de social media bun trebuie să asculte, dar nu și să țină neapărat pasul cu toate tendințele, tot timpul – ar fi imposibil – spune Oana Andreescu, social media marketer. Chiar dacă brandurile par să fie în căutarea de “ninja” și “superstaruri”, e important pentru fiecare să facă alegeri potrivite profilului propriu, și nu capriciilor de moment ale pieței.

Oana vrea să dea o șansă freelancing-ului și are deja proiecte de acest tip. A învățat multe în cei 12 ani de când profesează și îi place că munca pe cont propriu îi oferă libertate, dinamism și șansa să-și dezvolte skill-uri noi. Adaptabilitatea e esențială când lucrezi în social media, crede ea, având în vedere cât de mult și des se schimbă domeniul.

Social media e diversă, fragmentată, iar publicul are nevoi și dorințe variate. Există totuși un fir roșu: cel al autenticității.

 

Momente cheie

În 2011 Mihaela Canja mă întreba: Dar de ce ai venit tu pentru un post de Account Manager? Chiar crezi că ți se potrivește? Răspunsul era nu. Un an mai târziu de internship-uri în agenții de PR, advertising, event management, m-am întors, iar Mihaela mi-a oferit jobul de Social Media Executive la Webstyler.

Aici mi-am făcut ucenicia, am învățat enorm de la oameni pe care îi admir și urmăresc și acum: Corina Bordeianu, Mădălin Dragnea, Alexandra Rădulescu, Anca și Horia Manolache, Arina Udup. Am dobândit skill-uri pe care mă bazez și azi, am învățat să fac social listening, content management, client relations, Facebook advertising.

Am schimbat pentru o poziție de Analyst la Ogilvy, am trecut de la social media către analiza unor campanii omnichannel. Am lucrat cu drag cu Alexandra Caciur pentru branduri precum

Phillips sau Strongbow și am înțeles cât de importante sunt toate piesele din puzzle-ul acesta al comunicării omnichannel, o lecție extrem de importantă.

M-am întors la social media în 2016 într-o companie cu peste 110,000 angajați cu deschidere pe piețe globale și bugete pe măsură. Am făcut B2B social media și am deprins noi skill-uri: integrări cu tool-uri de CRM sau ERP, demand generation, employee advocacy, crisis management în era lui Donald Trump și a Tiktok-ului, social media governance și LinkedIn cu tot ce implică acest canal.

Din 2020 am și proiecte de freelancing cu clienți din piața locală și agenții din Europa. Îmi place dinamismul și libertatea pe care mi le oferă acest rol, mă ajută să îmi dezvolt skill-uri de account management și sales.

 

Provocări și surprize

Percepția asupra social media s-a schimbat colosal de când am început să lucrez în acest domeniu. De la promotor al democrației (vezi Arab Spring, citizenship journalism) sau branded community în zona comercială am ajuns la discuții despre fake news și crisis management în social media.

Schimbarea vine la pachet cu principala lecție: adaptabilitate la noua percepție, la noul climat. Și adaptabilitate la un ecosistem din ce în ce mai fragmentat în care oamenii își schimbă comportamentul și așteptările de la social media și brandurile prezente acolo. Bonus, trebuie să fii constant dispus să înveți noi platforme și tool-uri ca specialist.

 

De la angajat la freelancer

Freelancig-ul, din ce am testat deja, vine la pachet cu libertate și responsabilitate. Până la urmă, îți conduci singur propriul business și ești 100% responsabil pentru tot ce ține de el, de la contabilitate, vânzări, IT, HR, până la strategia de creștere, ce servicii vrei să livrezi și, cel mai important, cu ce clienți vrei să lucrezi. După aproape 12 ani în industrie vreau să mi le asum pe ambele. Am lucrat deja cu clienți care m-au învățat multe la nivel profesional și uman și vreau să continui să cresc o dată cu ei.

 

Un om de social media bun

Să asculți și să fii adaptabil. Mereu. Iar asta înseamnă să faci o obișnuință din research făcut deștept cu mult înainte de a face acel reel, de a scrie acel thread, de a urma acel TikTok trend.

Să asculți clientul când îți vorbește despre obiectivele de business și cum se face vânzarea pentru că e mai important să ai rezultate pentru clienții tăi decât să fii cool în social media.

 

În pas cu trendurile

Pe scurt, nu țin pasul. Nu cred că e realist să spui că ții pasul cu TOT, tot timpul, pentru toate tipurile de audiențe și de clienți.

Uite un exemplu: am făcut acum ceva timp un raport detaliat de social listening, încercam să identificăm principalele canale folosite de ICP-ul brandului. Am descoperit că în US Instagram-ul coagula o comunitate de sudori pe care acel brand îl targeta pentru produsele lor de industrial safety. Hastag-ul folosit: #weldingporn. Aveau propriile meme, întâlniri și concursuri offline. Clientul a fost șocat, se aștepta să îi găsim pe oameni pe forumuri sau pe YouTube. Eu habar nu aveam că există #weldingporn înainte de a începe research-ul.

Mi se pare, totuși, deștept modul în care branduri mari folosesc meme-uri din pop culture – vezi familia Beckham în colaborare cu Uber Eats pentru Super Bowl, de la Netflix la meme pe social media la reclamă la Super Bowl.

 

Ce nu știm despre oamenii de social media

Cei mai mulți dintre noi nu avem profilele personale active, nu postăm regulat și nu vrem să devenim influenceri. Din experiența mea, unii dintre cei mai buni profesioniști postează rar sau foarte rar. Eu, una, de abia de anul ăsta mi-am propus să fiu mai activă pe LinkedIn (mă găsiți aici) pentru că mă ajută în tranziția la rolul de freelancer.

 

Schimbări în industrie

Social media este din ce în ce mai diversă și mai fragmentată, au apărut multe platforme și comportamentul nostru de utilizatori s-a schimbat mult.

Sunt acum active și generații noi care s-au născut când social media deja exista, ei au alte așteptări și nu au prea multă răbdare ca brandurile să se adapteze la o platformă cu care ei sunt foarte familiari.

Cred și că ideea de branded community moare încet, dar sigur. Am descoperit pe pielea noastră că o comunitate se formează în jurul unor valori și reguli proprii care stau în picioare indiferent de mediul unde membrii comunității interacționează, nu doar în social media. Nu poți să fii prietenos în social media și nesimțit în call center sau în magazin, oamenii te taxează online.

Brandurile puternice dispuse să-și respecte promisiunile online ȘI offline sunt din ce în ce mai puține în era performance marketing-ului în care e mai ușor să plătești click-ul, nu experiența cu userul.

 

Așteptările clienților

Ninja. Guru. Superstar.

Văd des acești termeni folosiți în anunțuri de job-uri de social media marketing. Se traduce așa: căutăm un om care să facă 5 job-uri pe care să îl plătim o dată. Cred că asta este una dintre provocările cele mai mari. Mi se pare nerealist în condițiile pe care le-am descris mai sus.

Cumva așteptarea unor clienți/companii este în continuare ca un singur om să poată să vină nu doar cu strategia, ci și cu execuția. Eventual să facă și puțin PR sau web design (nu râdeți, se caută oameni care știu Figma pentru poziții de social media!). Asta în condițiile în care în alte piețe există oameni care s-au specializat exclusiv pe social selling pentru profilele de LinkedIn ale unor fondatori de startup SaaS. Dacă vrei să rămâi echilibrat și un pic mai sănătos ca om de SMM, cred că e mai sustenabilă ruta specializării chiar dacă riști să nu fii niciodată un guru.

 

Ce dorește publicul

Care audiență? Care public? În ce piață?

Nu-i găsești pe toți în același loc și nici nu își doresc același lucru.

În România lui 2012-2015, de exemplu, găseai mai pe toată lumea pe Facebook, bloguri, câțiva rătăciți pe Twitter. Acum ne găsești pe Facebook, Instagram, Reels, TikTok, YouTube Shorts, LinkedIn, podcast-uri etc. În piețe precum US se adaugă Snapchat sau Nextdoor – o aplicație tip social media dedicată exclusiv vecinilor.

Mai mult, după cum spuneam, s-a schimbat și comportamentul, inclusiv motivele pentru care folosesc acea rețea. Știu oameni care au cont pe TikTok doar pentru a urmări rețete la airfryer, atât. Iar algoritmul fix asta îi livrează.

Cred, totuși, că văd un fir roșu. O dată cu tranziția spre short video pare că e o nevoie din ce în ce mai mare de autenticitate – de exemplu, misiunea BeReal, o rețea social media franceză lansată prin 2020 care mizează pe spontaneitate.

 

Bulele online

Din ce în ce mai izolate. Platformele diferite și algoritmii care ne servesc fix ceea ce consumăm noi de obicei favorizeasă această izolare.

Lucrul ăsta nu prea are cum să fie de bun augur pentru grup, comunitate și societate în general. Nu mai vorbim cu oameni care nu ne validează părerile. Într-un context social dificil (pandemie, războaie, instabilitate economică și politică) această izolare îngreunează din ce în ce mai mult dialogul social real. În lipsa acestuia pierdem șansa de a ajunge la un consens între bule, riscăm să ne întâlnim în piața publică gata de război.

Pentru noi ca specialiști asta înseamnă și mai mult research și atenție la nevoile acestor comunități/bule, să înțelegem dacă și cum poate un brand să interacționeze cu ele. Când Adidas a renunțat acum câțiva ani la colaborarea cu Kanye West, a făcut-o pentru că a înțeles că nu pierdea prea mult market share, dar câștiga în relația cu toate comunitățile partenere care erau clienți loiali.

 

Pe val în 2024

Un cuvânt: AI.
TikTok și AI.
ChatGPT-ul care o să ‘ne mănânce job-urile’ și nervii. LLM și discuții despre copyright.

Toate tool-urile care integrează AI doar ca să obțină finanțări, fără o integrare reală în funcționalitățile lor. Vom pierde timp ca să le testăm.

Specialiști cu experiență de 1 an în AI care îți promit că automatizează tot business-ul, inclusiv calendarul de social media.
AI și fake news în an electoral și după. Cum vor face față brandurile acestui risc?

Ați obosit deja? Și eu. Ne așteaptă un an interesant, este din nou responsabilitatea noastră să ne adaptăm.

 

Ghid de supraviețuire

Pick your battles, choose your guns! cum ar spune englezul.

Fă alegeri deștepte pentru tine ca individ și dezvoltă-ți cariera potrivit cu profilul tău, nu numai cu ce cere piața pe moment. Te poți arde repede dacă nu îi dai seama la timp ce vrei să faci pe termen mediu și lung.

Ești ca mine, mai analitic? S-ar putea să ți se potrivească zona de research, strategie și campanii de lead generation.

Ești expansiv și te motivează crearea de conținut? Vrei mai mult decât social media, poate digital marketing manager la un brand anume? Mergi în direcția respectivă și caută mediul proprice în care să te dezvolți strategic în direcția asta, la agenție/client/freelancer.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Ogilvy Group România

Ogilvy România, parte din rețeaua internațională Ogilvy, este o companie WPP, unul dintre cele mai mari grupuri de comunicare din lume (NASDAQ:WPPGY). Pe piața locală, Ogilvy creează platforme de comunicare,... vezi detalii »

Dosare editoriale

Subiecte

Sectiune



Branded


Related