Oamenii au impresia că să lucrezi în social media înseamnă să postezi chestii haioase de pe telefon, însă lucrurile sunt complexe și presupun planificare, strategie, muncă de teren și ore de editare, spune Antonia Negrău, fondator AMB Digital și Aceeași Mărie.
Trecerea de la statutul de angajat la cel de antreprenor a venit cu multe lecții pentru Antonia. Spune că preferă să lucreze cu proiecte mari, care oferă mai multă stabilitate în buget și strategia de comunicare. Crede că nu există rețete rapide, ci doar consecvență și o poziționare clară în relația cu clientul. Strategul de social media nu e doar “cineva” care postează pe Facebook, ci profesionistul care vine cu expertiză și soluții de comunicare.
Brandurile au nevoie de o comunicare valoroasă cu atât mai mult cu cât online-ul e tot mai fragmentat și publicul preferă să țină legătura cu prietenii, nu cu afacerile. Iar platformele de social media nu simplifică situația, explică Antonia în interviul integral.
Momente cheie
Cred că mereu am avut un simț antreprenorial. În liceu mi-am făcut blog pentru prima oară și vorbeam despre artă și istoria modei. Eram singura persoană cu blog din liceu și pentru mulți părea ceva inutil, o pierdere de timp. Apoi, în primul an de facultate, am început să comunic pentru o firmă de evenimente. Mi se părea firesc să comunice și online, pe Facebook și Instagram, dar și pe blog. Le propusesem o categorie pe blog despre cuplurile care se căsătoreau la acea locație, care se lega și de tematica aleasă de cuplu pentru evenimentul lor. Așa că mergeam la locație, le luam interviuri oamenilor, făceam poze cu mesele aranjate și scriam materiale despre asta. Nu mă bazam pe vreo rețetă anume, ci o făceam mai mult intuitiv.
După facultatea de Publicitate, m-am angajat într-o agenție de publicitate, la Friends\TBWA. O experienţă din care am învăţat foarte multe. Apoi am fost și la client, și pentru că încă nu exista o fişă a postului clară, făceam cam de toate, de la marketing la social media. În timpul masterului am finalizat și ideea brandului meu de haine, Aceeași Mărie, și am făcut multe experimente pe el.
Nu cred în rețete, cât cred în consecvență. Tocmai de aceea, nu pot spune că am învățat totul de la o singură persoană, ci am luat lucruri care m-au ajutat și mi s-au părut interesante de la joburi, de la oameni cu mai multă experiență decât mine și le-am integrat în stilul propriu.
Acum vreo trei ani și jumătate am făcut trecerea de la angajat la antreprenor, unde am învățat mult mai multe lucruri decât aș fi crezut. Am trecut prin numeroase experiențe și proiecte care mi-au conturat stilul, mi-au crescut nivelul de reziliență și au făcut din mine un om mult mai răbdător. Așa s-a născut și AMB Digital, agenția boutique pe zona de digital. Am început cu doi clienţi mici şi am ajuns să comunic pentru cele mai mari evenimente culturale din România: Premiile Gopo, TIFF (unde am lucrat anul trecut pe TIFF Unlimited), FITS şi Festivalul Enescu (unde am coordonat departamentele de social media), plus alte branduri cunoscute din automotive.
Cred că pe lângă a ști să comunici ceva online, mai ai nevoie și de un sistem de lucru atât personal, cât și cu clientul. Nu ești doar cineva-ul care postează ceva pe Facebook, ești mai mult de atât. E nevoie să-i explici clientului cum funcționezi, ce soluții aduci și până unde poți să ajuți, să fii transparent. Eu îmi aleg clienții în funcție de respectul pe care mi-l oferă, care iau în seamă recomandările pe care le fac și care își doresc cu adevărat să facă o schimbare în comunicarea lor.
Provocări și surprize
Una dintre surprize a fost să văd cum mulți clienți cred că oricine poate posta în social media pe conturile de brand, că e floare la ureche. Și, în fond, da, aproape oricine poate face o postare, că doar nu facem operații pe cord deschis. Însă cum afectează treaba asta comunicare pe termen lung? Pentru că nu e vorba de o singură postare. Trebuie să ţinem cont de strategia din spate, de postările următoare, de imaginile folosite, de overview-ul asupra întregului cont etc.
O provocare a fost să implementez un sistem de lucru ca într-o agenție. Am depășit perioada de executant, însă am constatat că încă se mai consideră că un freelancer este cineva care postează ce i se spune să posteze, oricând și oricât, pe bani puțini. Din fericire, am trecut de nivelul respectiv, am cooptat colaboratori pentru anumite proiecte şi plănuiesc să cresc AMB Digital în următorii ani.
O altă surpriză pentru mine a fost că lucrez mai bine cu branduri mai mari, care au un buget clar şi vor să aibă parte de o comunicare constantă decât cu antreprenori. Foarte rar aleg să lucrez cu antreprenori pentru că e o presiune foarte mare pe umerii lor, pe care o înţeleg, fiind la rândul meu antreprenor. Însă asta îi face să nu aibă răbdare în aşteptarea rezultatelor.
Lecția pe care am învățat-o e că în domeniul ăsta e vorba de consecvență și de o disciplină în spate, care te ajută să gândești totul mult mai clar, de la relația cu clientul până la implementarea în social media. De fapt, cred că e lecția asta se poate aplica în orice domeniu ca să ai succes.
Un om de social media bun
Cred că sunt două componente esențiale: să fii un om de comunicare bun și să înțelegi social media. Dacă nu se îndeplinesc concomitent aceste două ”cerințe” nu prea poți fi un om de social media bun. Degeaba știi toate meme-urile dacă nu ai o abordare strategică în comunicarea brandului pentru care lucrezi. Pe de altă parte, dacă ești un om de comunicare cu experiență și nu înțelegi social media îți va fi foarte greu să obții rezultate în domeniul ăsta. Pentru că poți să te prefaci doar până la un punct.
În pas cu trendurile
E important să fii la curent cu trendurile, dar nu e singurul lucru care contează. Cred că trebuie să creezi un stil pentru fiecare client. O semnătură care să fie ușor de recunoscut de public. Peste asta aduci și un layer de lucruri actuale, însă nu poți transforma comunicarea de brand într-o colecție de memes. Sunt foarte puține branduri care mizează pe chestia asta și le iese tocmai pentru că sunt excepții.
Impresii greșite
O impresie greșită este că mai rămâi cu timp și energie să te ocupi de propriile tale conturi de social media :) Din experiența ultimilor ani am văzut că nu prea reușești să mai comunici ceva pe conturile personale, iar când ai timp ești deja la saturație.
Pe lângă asta, există impresia că stai cu un telefon în mână și postezi lucruri haioase, meme-uri etc. Nu e deloc așa. Cel puțin experiența mea e foarte diferită pentru că cred mult și în munca de teren. Pentru a transmite în timp real de la un festival sau orice fel de eveniment, trebuie să fii acolo când se întâmplă lucrurile. E super important să fii în mijlocul acțiunii, așa că de cele mai multe ori fac o planificare. Dacă e vorba de un spectacol în aer liber încerc să caut unghiurile potrivite, poate că asist la repetiții. La fel e și în cazul spectacolelor în sală, fie că sunt concerte, gale sau e vorba de teatru.
Iar la finalul zilei, după ce am luat și ultimele cadre cu publicul, începe o altă parte a muncii: editarea. În funcție de complexitatea evenimentului ajung să coordonez 1-2 sau chiar și 5-6 oameni care iau cadre, așa cum a fost cazul Festivalului Internațional de Teatru de la Sibiu sau al Festivalului Enescu. Asta se traduce prin multe ore de selectat content și editat pentru un reel de 90 de secunde. Zi de zi, timp de 10 zile sau chiar mai mult, 30 de zile, cum a fost cazul Festivalului Enescu.
Probabil că mulți oameni au senzația că e un job simplu, pe care l-ar putea face oricine.
Schimbări în social media
Din păcate, platformele s-au schimbat în rău. Meta oferă o experiență tot mai proastă și cred că e un lucru de care vorbim prea puțin. În ultimii 2-3 ani a devenit extrem de frustrant să lucrezi în social media tocmai din cauza asta. Sunt foarte multe erori, ceea ce face ca orice proces să consume mai mult timp decât ar trebui.
În ceea ce privește lucrurile bune, cred că a crescut numărul celor care sunt conștienți de efectele nocive ale social media și care nu se mai lasă influențați atât de ușor de viața perfectă pe care o văd acolo.
Utilizatorii au învăţat să se adapteze şi să găsească noi metode pentru a rămâne în contact cu ceea ce îi interesează fără să stea la mâna algoritmului. Sunt foarte multe micro-comunităţi formate în grupuri de Facebook sau în canale de Whatsapp, de exemplu.
În timp ce wall-ul public de Facebook ca agora este o noţiune depăşită, oamenii se strâng în comunităţi formate în jurul unor topicuri. Am testat asta chiar la începutul anului, când am pornit un Art Club pentru pasionaţii de artă. Am creat şi un grup de Facebook, desigur, iar comunitatea s-a închegat extrem de repede.
Nevoile brandurilor
Clienții au început să observe că Reel-urile au succes, așa că își doresc să obțină cifre bune cu investiții cât mai mici. Însă lucrurile nu funcționează chiar atât de simplu. Nu există nicio certitudine că al 500-lea meme video cu pisici o să aibă succes, chiar dacă îl legi de brandul tău. Din contră, uneori rezultatul e cringe.
Ce vrea publicul
Cred că publicul își dorește să rămână în contact mai mult cu prietenii și mai puțin cu brandurile. Provocarea e să fii printre puținele branduri pe care oamenii chiar își doresc să le urmărească. Dar asta nu ține doar de social media, ci de întreaga experiență legată de brand. Degeaba comunici impecabil în social media dacă experiența clientului nu e la fel de bună.
Bulele lui 2024
Online-ul mi se pare tot mai fragmentat în ultimii ani. Sunt tot mai multe bule și micro-comunități, așa că nu ai cum să ții pasul cu toate, nici să le urmărești. Dar poate că nici nu trebuie. Sunt puține branduri care se adresează cu adevărat tuturor categoriilor de public. Mă gândesc la FMCG, poate la brandurile de fast fashion, însă cei mai mulți dintre noi lucrează cu niște segmente foarte bine definite.
Rețele pe val
Cu siguranță TikTok și Instagram, mai nou și Threads. În primele două canale rămân, momentan, pe val. Probabil că brandurile încă nu și-au îndreptat atenția către TikTok proporțional cu nivelul consumului, încă există reticențe față de platformă, însă asta ține și de o anumită latență. Viteza de reacție a brandurilor e mereu mai mică în ceea ce privește adoptarea de noi canale.
Ghid de supraviețuire
1. O listă clară de task-uri ca să ai o vedere de ansamblu asupra lucrurilor din ziua respectivă. E un lucru simplu, dar care de multe ori se omite.
2. Disciplină.
3. Un program clar de lucru de care să te ții. Asta ajută să vezi ce pasiuni poți să mai strecori și pe lângă proiecte.
4. Implică-te în activități care n-au legătură cu device-urile: pictură, sculptură, dans, citit etc.