În industria creativă, să spui stop poate fi o provocare. Și să renunți la frici și la previziuni sumbre. Dar cu încredere, se poate, spun Oana Odobescu și Alexandra Enăchescu, Managing Partners @Crafters. 2024 va fi anul comunicării mai umane și mai responsabile și al brandurilor care știu să-și crească și să-și țină aproape comunitățile, speră Oana și Alexandra.
"Am văzut pe propria piele că opusul controlului nu este lipsa de putere, ci încrederea. Încrederea că – atunci când ai alături oamenii potriviți și faci tot ce poți mai bine într-o zi – lucrurile se vor așeza în feluri pe care nu ți le poți imagina oricâte scenarii ai rula în avans", spune Oana.
Ne luăm o doză de optimism necesar și povestim în continuare cu Oana Odobescu și Alexandra Enăchescu despre lecțiile lui 2023 și planurile pentru anul acesta:
Cu ce energie ai intrat în 2024
Oana: Cu gândul că 2024 va fi un an de foc, greu și frumos în moduri pe care nici nu mi le pot imagina acum, în mare parte pentru că – personal și profesional – anul ăsta o să fie influențat de faptul că urmează să devin oficial mama a doi copii mici, sub 2 ani. Un an în care mă pregătesc să jonglez cu maternitatea, munca și antreprenoriatul în moduri cât mai creative. :)
Alexandra: Profesional, cu gândul că o să fie un an mai bun pentru simplul fapt că am alți 4 de Crafters la activ, din care am învățat ce aveam de învățat – despre cum muncim, cât, cu cine și despre ce înseamnă să faci meseria asta dintr-o mentalitate antreprenorială. Personal, cu dorința de a-mi mai recupera din bucuria de a fi exact în punctul în care sunt și de a lăsa în urmă ce a fost mai puțin bun până acum.
Planuri
Oana: Încerc să mă atașez cât mai puțin de planuri și obiective setate ferm și să las loc mai mult pentru surprize, oportunități și lucruri noi. Cu toate astea, m-aș bucura să putem să ne ținem – în ritmul nostru – de planul de a crește newsletterul #punctCOMM, de a lansa oficial două servicii noi și de a ne înscrie în câteva competiții din industrie.
În rest, rămân cu gândul la aceleași lucruri care ne-au preocupat în ultima perioadă: să muncim cu sens, să creștem relații sănătoase de muncă, să nu luăm decizii din teamă și să fim oneste, în primul rând, cu noi însene, cu ce vrem, ce putem duce și ce nu.
Industria creativă în 2023
Alexandra: Cred că industria creativă știe deja foarte bine că trebuie să se adapteze și să nu stea pe loc – asta a făcut și în 2023.
Am văzut anul trecut multe mișcări de redefinire și repoziționare din partea agențiilor, probabil că multe dintre ele venite ca urmare a nevoii de a defini mai bine cum aduc valoare, cum se diferențiază, cum rămân competitive (pentru clienți, dar și pentru angajați) când în jur se vorbește despre inteligență artificială și apar tot mai multe agenții – mai mici sau mai mari – sau freelanceri puși pe treabă. Piața s-a tot fragmentat, iar clienților le este uneori dificil să înțeleagă întru totul diferențele dintre specialiști și ce le pot ei oferi.
În 2024, mă aștept să văd că diferența o vor face tot oamenii din spatele pozițiilor și titulaturilor și ceea ce ține de umanitatea lor: capacitatea lor de a construi parteneriate sănătoase client-agenție, abilitatea de a fi consultanți și de a face conexiuni între A și B, nu doar de a fi prezenți în call-uri sau de a bifa taskuri de pe o listă.
Ce trenduri se anunță
Alexandra: Sunt mai puțin omul trendurilor. Cred că, în ceea ce facem noi, indiferent de tendințe, de instrumentele cu care jonglăm sau de formatele pe care le iau anumite mesaje pe care le transmitem, tot o comunicare responsabilă, umană și asumată face diferența. Însă, desigur, o bună înțelegere și ancorare în contextul de azi sunt importante.
Nu știu dacă le-aș numi trenduri, dar aș aminti: crearea de comunități bine închegate și cu interese comune; dezvoltarea de canale proprii – pe care brandurile să le controleze și unde să nu depindă exclusiv de algoritmi care se pot schimba peste noapte; dezvoltarea de branduri care sunt conștiente de realitatea socială în care apar și care pot conecta ceea ce fac cu lucrurile de care audiența lor este realmente preocupată; un matching mai atent și bazat pe valori între branduri și oamenii pe care îi aleg ca reprezentanți (mă refer aici la key opinion leaders și alți influenceri), date fiind crizele de imagine și reputație la care am fost martori în 2023 prin asocieri mai puțin fericite. Și probabil experimentarea cu tot ceea ce înseamnă tehnologii noi și inteligență artificială – va mai crea teren de joacă și idei mai creative pentru anumite branduri.
Acum că am încheiat, aș spune că tot ce am menționat sunt lucruri pe care ne-am dori chiar noi să le vedem mai des în industrie și să devină o normalitate înainte de a deveni chiar trenduri.
Bilanț de agenție
Oana: Am intrat în 2023 destul de obosite, după un an plin și intens. Am decis să ne uităm cu mai multă atenție la ce funcționează și ce nu la felul în care lucrăm, la colaborările pe care le avem, la modul în care ne organizăm.
A urmat apoi o perioadă în care ne-am definit mai bine rolurile fiecăreia în echipă, am renegociat implicarea noastră pe unele proiecte și, cel mai important, am dezbătut mult spre ce ne îndreptăm ca agenție. Asta a fost, cred, partea cea mai bună, dar și cea mai grea: apăsătoare la început, pentru că aveam de navigat prin mult disconfort (discuții dificile între noi și decizii de toate felurile), și rewarding apoi, după ce lucrurile au început să capete mai multă claritate.
Toată reconfigurarea din prima jumătate a anului ne-a dat spațiu de creștere în câteva direcții care nu erau trecute pe nicio agendă la început de 2023: am participat la prima noastră competiție de business unde am ajuns în semifinală, am susținut o serie de workshopuri pe teme de comunicare și am gândit două noi servicii pe care le vom lansa oficial în perioada următoare.
În rest, ce ne-a mai amintit 2023 e și că, în formatul nostru de agenție, e dificil și să găsești profesioniștii potriviți cu care să faci echipă în mentalitatea antreprenorială în care lucrăm noi – care cere skin in the game, mult profesionalism și maturitate emoțională, o combinație mai greu de găsit zilele astea. Din fericire, anul trecut ne-am consolidat echipa in-house, dar și pe cea de colaboratori, așa că începem 2024 cu mai mult optimism în direcția asta.
Proiecte în 2023
Alexandra: Mă opresc asupra a două proiecte aflate la poluri opuse. Unul din industria de construcții, dintr-o categorie de nișă – monitorizare geotehnică și structurală prin soluții digitale. Poate că sună complicat, însă a devenit rapid pentru mine unul dintre cele mai interesante proiecte la care am lucrat: ne-a permis să înțelegem un domeniu complex, ne-a dat libertate să îl accesibilizăm și provocarea de a face asta ne-a făcut să ne bucurăm și mai mult de rezultat, când am reușit să introducem subiecte considerate „grele” – pe agenda publică.
La extrema cealaltă se află colaborarea cu cei de la The Institue pentru cele două proiecte de tradiție ale lor: Romanian Design Week și DIPLOMA Show, ambele un tur de forță în care sunt multe resurse de coordonat și armonizat și care ne dau mereu energie când suntem pe teren, în cele 10 zile de festival.
Trișez și mai menționez și un al treilea proiect: e vorba chiar despre comunicarea și dezvoltarea Crafters. Pentru că ne tratăm noi înșine ca pe un client de multe ori și alocăm mult timp și efort în direcția asta – e cu siguranță proiectul unde vedem cel mai „la firul ierbii” cum se simt emoțiile de a avea un business și de a-l comunica, de a testa, învăța și a o lua iar și iar de la capăt.
Cum a fost 2023 pentru tine
Oana: Minunat și epuizant. În plan personal, pun la păstrare bucuriile mari și mici din rolul de mamă, discuțiile lungi și dificile legate de muncă, nopțile nedormite, fricile și anxietățile de toate felurile, viața trăită mai degrabă one day at a time și recunoștința că îmi împart viața cu un om cu care fac echipă bună indiferent de cât de mult se complică lucrurile la un moment dat.
Profesional, cel mai tare m-a pus la încercare consumul emoțional cu care a venit reconfigurarea despre care povesteam mai sus, iar cea mai mare bucurie mi-a adus-o faptul că – oricât de dificil este uneori – nu renunțăm că construim genul de business în care noi însene vrem să fim.
Alexandra: Cu de toate a fost 2023, nu m-a lăsat să mă plictisesc nici de data asta. Dar nu o pun atât de mult pe seama anului, ci pe seama fiecărei etape pe care ajungem să o traversăm în călătoria noastră ca agenție.
A fost frumos că am ajuns într-un punct pe care la început doar ni-l imaginam și că multe dintre lucrurile pe care le-am pus pe foaie în 2020, în call-uri pe care le aveam în plină pandemie, s-au împlinit. Atunci păreau extrem de îndepărtate (iar pandemia le făcea să pară și mai și), însoțite mereu de un „dar crezi tu că o să ajungem noi să facem asta?”.
Greu a fost – și este în continuare – să punem limite, să nu uităm că e nevoie de deconectare la fel de mult cum este nevoie de muncă făcută cu cap și coadă și în profunzime. În domeniul în care lucrăm și în colaborările foarte strânse pe care le avem, să spui „stop” poate să fie o provocare. A fost greu și să găsim o formulă de echipă care să funcționeze pentru noi și pe care să ne bazăm – cred că în continuare e o nevoie extrem de mare în industria noastră de profesioniști serioși, capabili, empatici și implicați.
Iar de ce-a fost urât în 2023 nu vreau să-mi amintesc. Am norocul că ce a fost frumos umbrește părțile mai puțin bune (inevitabil, e multă adrenalină în formula antreprenorială de lucru), iar la prima întrebare am spus deja că las ce a fost rău în trecut. :)
Ce te-a ajutat cel mai mult
Oana: 2023 a fost anul în care a trebuit să învăț să lucrez pe bucăți, cu atenția fragmentată și împărțită permanent între muncă și maternitate. M-a ajutat însă să rămân cu mintea limpede faptul că am evitat multitaskingul, mi-am planificat zilele de muncă în avans și am încercat, pe cât posibil, să nu rămân cu multe restanțe la capitolul somn.
Alexandra: Ajută mereu să știi de ce faci lucrurile pe care le faci (sau să-ți reamintești, dacă mai uiți din când în când). În cazul meu, mă hrănesc relațiile și parteneriatele pe care le-am legat, libertatea de a fi cine suntem la muncă – de a ne aduce cu totul acolo –, de a echilibra libertatea cu responsabilitatea atunci când spunem „nu”, „o luăm pe aici” sau „hai să încercăm și asta”. Iar sentimentul pe care îl ai când știi că se vede ceea ce faci e ca-n reclama cu „pentru toate celelalte, există Mastercard”.
Obiceiuri vechi, rutine noi
Oana: Am început să ascult audiobooks atunci când bifez tot felul de treburi casnice și am reînceput să joc boardgames – n-aș zice că sunt chiar rutine, dar sunt lucruri pe care mi-ar plăcea să le repet cât mai mult și în 2024.
Alexandra: Nu știu dacă sunt neapărat obiceiuri noi, dar vreau să păstrez tot ce are legătură cu nevoia de a balansa conectarea permanentă cu momente de respiro: călătorii, prieteni, o cafea bună, aer liber, un film, o carte din cu totul alt domeniu decât cel de business, privit pe geam ca să-mi limpezesc gândurile. În esență, e vorba de rutine foarte simple, poate chiar banale.
La ce ai renunțat. Ce ai câștigat
Oana: Am renunțat la control. Iar asta e poate cea mai mare reușită personală din ultimul timp, ceva ce datorez în primul rând Marei, fetiței mele de un an și un pic, care mi-a fost cel mai bun profesor în direcția asta. Maternitatea plus munca fără pauză m-au învățat că incertitudinea nu e cel mai rău lucru care mi se poate întâmpla și că pot să trăiesc și fără un gol în stomac atunci când nu știu cum va arăta ziua de mâine.
Am văzut pe propria piele că opusul controlului nu este lipsa de putere, ci încrederea. Încrederea că – atunci când ai alături oamenii potriviți și faci tot ce poți mai bine într-o zi – lucrurile se vor așeza în feluri pe care nu ți le poți imagina oricâte scenarii ai rula în avans.
Alexandra: La multe credințe false despre mine, care mă țineau în loc și care aveau de-a face în general cu a-mi lega valoarea ca om de diverse alte monede de schimb: muncă, anumite relații și lista poate să continue. Și, ca să fie treaba treabă, am mai renunțat și la un pic de control de când mi-am luat o pisică ce poate să distrugă orice prin casă fix în acest moment. :)
Cele mai importante lecții pe care le-ai luat cu tine in 2024
Oana: Că o gândire prăpăstioasă și un mod de a sta cu ochii doar pe ce nu funcționează nu aduc nimic bun nici profesional, nici personal.
Că, în mod paradoxal, a vrea să știi cu 5 pași înainte ce urmează nu e decât un mod de a întreține o stare incomodă de alertă și un gol permanent în stomac.
Că cea mai bună măsură a reușitei pentru mine e să știu că am făcut tot ce puteam mai bine într-o zi.
Alexandra: Profesional, că se poate să fie și (mai) ușor, nu trebuie neapărat să fie greu de fieeecare dată ca să merite sau să te facă să te simți bine. Personal, că, deși mi-e peste mână, trebuie să mă compar mai puțin cu ceilalți și să văd/ caut/ creez cu o mai mare ușurință soluțiile, atunci când sunt în situații în care pare că „nu am de ales” (o capcană în care am picat cam des în ultima vreme).
Campania anului 2023
Oana: Îmi atrag atenția mai degrabă eforturile de comunicare pe termen lung și mai puțin campaniile punctuale. Recunosc și că am a soft spot mai mult pentru proiectele care reușesc să se descurce foarte bine cu comunicarea fără bugete uriașe de promovare. Din perspectiva asta, îmi place mult cum comunică Asociația Niciodată Singur și Asociația Dăruiește Viață – ambele sunt proiecte pentru care comunicarea e o consecință a acțiunilor concrete pe care le desfășoară și nu o miză în sine.
Alexandra: În afară, cred că frenezia pe care a produs-o toată campania de promovare din jurul filmului Barbie e ceva ce a rămas cu mine și probabil care o să ajungă studiu de caz, în timp. La noi, am remarcat tot ce s-a întâmplat în jurul comunicării Timișoara 2023 – Capitala Europeană a Culturii.
Rezoluții pentru 2024
Oana: Mă liniștește să știu că există o direcție spre care mă îndrept, însă n-a funcționat niciodată să-mi propun lucruri care nu au în spate un „de ce” bine articulat, așa că nu-mi fixez rezoluții în sensul unor acțiuni concrete și măsurabile (cum ar fi de exemplu să citesc un număr fix de cărți sau să învăț două limbi străine).
Prefer să-mi iau timp să pic pe gânduri și, fără presiunea de a face o schimbare de la 1 ianuarie, să trec în revistă ce a fost și ce urmează. E ceva ce fac atât la final de an, dar și pe parcurs.
Anul ăsta, de exemplu, mi-aș dori să fac mai puțină risipă – de timp, energie, bani – și să dau mai multă atenție relațiilor de prietenie.
Pentru Crafters, în 2024, ne dorim să ne păstrăm stabilitatea de business pe care am obținut-o în ultimii ani, și, la nevoie, să creăm spațiu pentru schimbare, atunci când ne dăm seama că o rută sau un plan nu (mai) funcționează. Miza noastră – acum și pe viitor – este să facem tot posibilul să rămânem coerente cu noi însene, orice ar aduce asta la nivel de business.
2024 SIGUR va fi anul...
Oana: ...comunicării mai umane și mai responsabile.
Alexandra: Brandurilor care știu să-și crească și să-și țină aproape comunitățile.