Show, don't tell. Aceasta este provocarea în peisajul online din 2024, din ce în ce mai zgomotos, cu algoritmi care se joacă de-a v-ați ascunselea pe platforme. Dacă e public, e și performance, conchide starea Social Media din prezent, Ioana Blănaru, Digital Manager Conan PR. Ioana a început în online cu proiecte caritabile, a lucrat în companii & agenții, a fost freelancer, consultant extern de comunicare și apoi a construit la Conan un departament de social media și digital.
"Important e ce ar trebui să învățăm, și anume să îngrijim branduri care să comunice transparent, onest, și care să nu pretindă că sunt ceea ce nu sunt", spune Ioana.
Povestim cu Ioana în continuare despre trendurile din Social Media, influenceri, AI, bule și subiectele sensibile ale lui 2023.
Cuvântul anului în Social Media
AI.
Etapele care te-au adus aici
Pe foarte, foarte scurt e că după ce am lucrat în companii sau agenții, am fost freelancer/ consultant extern de comunicare niște ani, apoi mi s-a făcut dor de o echipă și-am ajuns destul de repede la Conan PR, unde am găsit un vibe de agenție independentă și foarte creativă, dar și colegi implicați și joyful, de care mi-a fost drag din prima. Am acceptat provocarea de a construi un departament de social media și digital bine echipat pentru a susține o comunicare de brand eficientă.
Începutul în social media
Cred că primele proiecte care-au avut legătură cu social media au fost caritabile, alături de o comunitate simpatică de oameni care descoperiseră Twitter-ul, acum mai multă vreme. Am prins o efervescență și o bucurie de a te implica în comunitate care mă inspiră și astăzi.
Ce e cel mai important pentru a fi un om de social media bun
Un om de comunicare sau de social media ar trebui să-și lucreze bias-urile astfel încât să poată citi, într-un mod cât se poate de obiectiv, realitatea imediată. Ar fi fain să depună eforturi educate pentru a-și înțelege publicul. Ar mai trebui să-și mențină cheful de joacă și pofta de a explora idei mici și mari, dar și să își rafineze mijloacele de expresie. Și să citească, de preferat cărți.
Schimbări majore
Cred că schimbările mari vin din zona de short form content, dar și din prospețimea noului val de influenceri, mulți au un vibe spontan și creativ care a spart rutina comercială.
Cum s-au schimbat briefurile
Mi se pare că a crescut interesul de a măsura în profunzime rezultatele eforturilor de comunicare și marketing și, o dată cu asta, crește și entuziasmul cu care ne uităm la rezultatele implementării unor tactici digitale cu obiective precise.
Învățături
Pentru clienți, cred că learning-ul vine din zona de organizare a priorităților. Iar despre oamenii de social media generici nu știu, știu despre echipa mea. Principalele provocări de zi cu zi vin din algoritmii care se joacă de-a v-ați ascunselea cu noi și din funcționalitățile în permanentă schimbare ale platformelor. Altfel, show don’t tell e un challenge, într-un context social ușor mai zgomotos ca de obicei.
Ce își dorește publicul
Relaxare, firesc și acțiuni relevante pentru comunitățile din teritoriul conceptual în care se exprimă.
Provocări în comunicarea cu consumatorii
A pune întrebări deopotrivă simple și importante & răspund mai bine c-un tik tok.
Bulele online din prezent
Specializate, precise, ritmate, intra-colaborative și uneori, lipsite de dinamica oferită de contactul cu exteriorul sau experiențele din afara liniilor pre-trasate.
Canale pe val
Tik Tok-ul începe să fie un canal general valabil, e un mediu interesant pentru o grămadă de categorii de vârstă/ sociale și interese super nișate. Sunt curioasă de noile features Whatsapp și aștept să văd cum se simte și Threads și mai ales, dacă va reuși să prindă tracțiune.
Trenduri
Video, mult video. Ce prinde oamenii în conversație e direcția de entertainment, cu un touch de binevenită autoironie și-un pic de ingeniozitate în insight.
Subiecte sensibile în 2023
Greenwashing, discriminare, vulnerabilitatea unor categorii mi se pare că au ieșit în față și-au cam durut, pe alocuri. Important e ce ar trebui să învățăm, și anume să îngrijim branduri care să comunice transparent, onest, și care să nu pretindă că sunt ceea ce nu sunt.
Hate speech
N-aș zice că e ceva special la furia românilor, în afară de flavour-ul temelor la care ne aprindem. E, ca întreg fenomenul de hate speech, o consecință a contextului economic și social. Dacă ne uităm la perspectiva psihologică, îmi amintesc un studiu care stabilea rădăcina hate speech-ului (sau a furiei, emoția de la bază) direct în sentimentul de nedreptate, care genera acțiuni “reparatorii”, asumând roluri de justițiar.
Nu am acces la o analiză comparativă, ca să pot discuta evoluția/ involuția acestor tipuri de intervenții, dar ce se poate vedea cu ochiul liber e granularea accentuată în comunități și mecanismele de auto-protecție/ auto-reglare, la care contribuie membrii acestor comunități.
Dacă ne referim la mediile owned sau borrowed, e asimilat faptul că nu se permite utilizarea unor cuvinte jignitoare sau discriminatorii față de categorii sociale sau indivizi.
Limbajul din social media
E un episod dintr-un SF vechi în care doi oameni care nu se cunosc, nu vorbesc aceeași limbă dar au trăit evenimente comune, rămân izolați pe o planetă. Și își dezvoltă, relativ spontan, un mod de a comunica, bazat pe mimă și pe emoțiile asociate memoriilor pe care le au în comun.
Așa și noi, mi se pare că ne-am calibrat un limbaj în funcție de istoricul recent și reacțiile emoționale la ce am trăit, în funcție de prioritatea percepută de fiecare bulă.
Emoji-urile, o întoarcere la un fel de limbaj universal primar
You had me at “limbaj universal primar”, dar e ușor lungă discuția acolo, așa că hai mai repede să privim ceva de la poorlydrawnlines:
Cum a schimbat Social Media fața industriei creative
Dacă e public, e și performance. A schimbat cum a schimbat orice industrie și domeniu, în sensul în care o dată cu posibilitatea accesului la un public, care-ți dăruiește atenție, te și profesionalizezi, te șlefuiești dar îți pierzi și din spontaneitate. Îmi plac protagoniștii industriilor creative, cei responsabili social, care folosesc vizibilitatea pe care și-o construiesc într-un scop bun.