[SoMe Update] Alexa Ștefănescu: În social media nu este vorba doar despre a posta o imagine drăguță pe Instagram/Facebook sau un video de 15 secunde pe Tik Tok

[SoMe Update] Alexa Ștefănescu: În social media nu este vorba doar despre a posta o imagine drăguță pe Instagram/Facebook sau un video de 15 secunde pe Tik Tok

Feedurile sunt pline și aglomerate, publicul vrea conținut scurt, spectaculos, amuzant și relevant, iar brandurile încearcă să facă parte din conversație. Cum îți faci loc printre pisici și tensiuni online? Cu răbdare și perseverență, spune Alexa Ștefănescu, Social Media Specialist Conan PR. Alexa a început să învețe căile online-ului în facultate, când s-a ocupat de campaniile din social media ale organizației din care făcea parte. Atunci și-a dat seama că asta vrea să facă mai departe. 

"Unul dintre cele mai mari obstacole în comunicarea cu consumatorii din mediul online este volumul imens de informații cu care aceștia au contact zilnic. Cu feed-uri pline de conținut variat, de la postări personale, până la conținut de brand și știri, este dificil pentru un brand să iasă în evidență", spune Alexa.

Povestim în continuare cu Alexa despre feeduri aglomerate, meme-uri & emoji, hate speech și ce se întâmplă în culisele postărilor din online.

 

Cuvântul anului în Social Media

Cu siguranță engagement. Indiferent că vorbim din prisma unui brand sau al unui creator de conținut, cu toții își doresc ca engagementul de pe paginile lor de social media să fie mereu în creștere, iar odată cu modificările algoritmilor, aceștia au fost nevoiți să-și actualizeze strategia astfel încât să-și asigure o interacțiune cât mai eficientă cu urmăritorii lor. 

 

Și în România

Aș spune AI, asta datorită interesului sporit pe care românii l-au prezentat pe parcursul acestui an pentru tot ceea ce înseamnă ChatGPT, Midjourney etc. 

  

Etapele care te-au adus aici

Trebuie să recunosc că specializarea pe care am urmat-o în cadrul facultății a fost mai mult ca o continuitate a studiilor liceale, iar Facultatea de Administrație și Management Public din cadrul Academiei de Studii Economice din București a părut la momentul respectiv cea mai bună alegere, însă încă din al doilea an de facultate mi-a fost clar că nu aș vrea să profesez în acest domeniu.

Tot în acea perioadă, am făcut parte din Asociația Studențiilor Economiști din România (ASER), unde am interacționat pentru prima dată cu ariile de pr și marketing, arii pe care m-am și implicat activ în anii de voluntariat, și care mi-au trezit o pasiune pentru tot ceea ce înseamnă social media. 

La finalizarea studiilor de licență am știut clar ce master îmi doresc să urmez, așa că am aplicat la specializarea Marketing Online, tot din cadrul Academiei de Studii Economice din București. 

Imediat după finalizarea masterului m-am angajat în cadrul unei agenții de marketing full services unde mă ocupam atât de partea de social media, cât și de e-mail marketing. A fost o experiență din care am învățat multe lecții importante și care mi-a forjat limitele la maxim. 

În prezent mă bucur să lucrez la Conan PR, într-un mediu sănătos, unde mă ocup de ceea ce-mi place cel mai mult să fac, social media și Facebook ads. 

 

Începutul în social media

Încă din timpul facultății mi-am dat seama că am o înclinație către mediul digital, vizualizam foarte ușor cum ar putea să arate feed-ul unui profil de Instagram, cum ar putea suna un copy sau cum ar trebui să arate un vizual care să-ți capteze cu ușurință atenția. Așa am ajuns ca în cadrul asociației din care făceam parte să mă ocup de partea de social media pentru una dintre campaniile noastre, 10 pentru sesiune ediția de vară. Acela a fost momentul în care am realizat pentru prima dată un calendar editorial și mi-a fost clar că asta vreau să fac mai departe. 

 

Descoperiri

Când lucrezi într-un mediu atât de dinamic, surprizele sunt prezente la orice pas, dar cele mai multe dintre acestea vin chiar din partea clienților, care par din ce în ce mai deschiși către nou, către a testa și a introduce concepte inovative în cadrul strategiilor de social media. 

 

Ce e cel mai important pentru a fi un om de social media bun

Un om de social media trebuie să înțeleagă dinamica fiecărei platforme și să realizeze strategii personalizate pentru fiecare platformă în parte, ținând cont de pilonii de comunicare definitorii fiecărui brand. Trebuie de asemenea, să fie la curent cu tot ce este nou în acest domeniu și să se adapteze rapid la schimbările ce pot apărea în comportamentul consumatorilor.

 

Ce nu știe lumea despre oamenii de social media

În social media nu este vorba doar despre a posta o imagine drăguță pe Instagram/Facebook sau un video de 15 secunde pe Tik Tok. În spatele fiecărui material pe care îl oferim clienților noștri se află o strategie gândită în detaliu, care să le asigure acestora o crește a vizibilității și o constanță în comunicare.

 

Schimbări majore

Aș menționa în primul rând notorietatea de care s-a bucurat Tik Tok-ul, care a condus și la apariția unui nou val de influenceri, cum era altfel și de așteptat. De asemenea, platformele de social media au pus un accent tot mai mare pe interacțiunile utilizatorilor cu postările (comentarii, salvări, share-uri), algoritmii favorizând conținutul care generează un engagement mai mare din partea utilizatorilor. 

 

Cum s-au schimbat briefurile

Există o nouă deschidere din partea clienților pentru a experimenta și implementa idei inovatoare, precum integrarea animațiilor 3D în contextul realității virtuale, care este abordată din ce în ce de mai multe branduri pentru a ajunge în atenția unui nou public.  

Anul acesta, cred că atât brandurile, cât și specialiștii de social media, au acordat o atenție mai mare autenticității conținutului, securității datelor și inovației, acestea fiind aspectele cheie care definesc cel mai bine evoluția mediului online din ultima perioadă. Este esențial să ne îndreptăm atenția asupra acestor valori pentru a construi relații puternice între brand și publicul său din mediul online.

 

Ce își dorește publicul

Publicul de pe rețelele sociale își dorește să lege o relație cât mai strânsă cu brandurile pe care le utilizează cu drag zilnic. Vrea de asemenea, să-și facă vocea auzită atunci când un produs este pe placul său și să participe în mod activ în creșterea engagementului pe conturile de social media ale brandurilor îndrăgite.

Totodată, pare că apreciază din ce în ce mai mult transparența în comunicare și își dorește să vadă branduri care împărtășesc mai multe despre valorile lor și în mediul online. 

 

Provocări

Unul dintre cele mai mari obstacole în comunicarea cu consumatorii din mediul online este volumul imens de informații cu care aceștia au contact zilnic. Cu feed-uri pline de conținut variat, de la postări personale, până la conținut de brand și știri, este dificil pentru un brand să iasă în evidență, iar schimbările frecvente ale algoritmilor de pe platformele sociale, au condus la scăderea vizibilității organice ale postărilor. În acest context multe branduri apelează la crearea campaniilor de ads, ce se dovedesc a fi un must have pentru asigurarea unei expuneri adecvate a conținutului.

 

Bulele lui 2023

Comunitatea care se creează în jurul unui brand este ceva divin. O mulțime de oameni uniți de un singur lucru, pasiunea pentru un brand, care este deschis spre a testa cu ușurință noi produse/servicii ale brandului și care este dornic să-și exprime părerea, fără a aștepta ceva la schimb.

 

Canale pe val

La final de 2023, videoclipurile au devenit un element central al strategiilor de social media, utilizatorii preferând să consume informații în acest format dinamic.

Instagram a evoluat într-un spațiu unde vizualul și estetica sunt la fel de importante ca și conținutul în sine, iar story-urile au devenit instrumente esențiale pentru comunicarea zilnică. Formatele scurte, de 15-60 de secunde, domină pe Tik Tok, iar utilizatorii sunt atrași de conținutul creativ și captivant. Tot videoclipuri de maxim 60 de secunde le captează atenția și utilizatorilor Youtube cu noua lor versiune de Shorts.

Fiecare platformă are propriile caracteristici și cerințe, iar adaptabilitatea în abordarea acestora devine crucială pentru a menține o comunicare eficientă și o conexiune autentică cu audiența.  

Depinde foarte mult care este publicul la care noi vrem să ajungem. Cu siguranță datorită algoritmului său, Tik Tok rămâne în topul preferințelor audienței tinere, însă și Instagram-ul se menține bine, având în vedere schimbările din ultimul an. Dacă ne raportăm la un public mai matur, Facebook-ul este în continuare cel mai eficient canal.

 

Daca ai descrie fiecare canal

Facebook:

 

Instagram

TikTok 

Twitter

Pinterest

Trenduri în 2023

Indiferent la ce canal ne raportăm, anul acesta videoclipurile au acaparat ușor, ușor toate platformele. De la clipuri scurte de 15 secunde, până la 10 minute, oamenii sunt atrași de experiențele vizuale interactive. Story-urile, reprezintă un alt mijloc prin care brandurile pot interacționa rapid cu publicul lor și lega o conexiune de durată cu acesta.

Oamenii sunt din ce în ce mai interesați de conținutul care îi implică activ. Întrebări, sondaje, invitații la dialog și chiar conținut generat de utilizatori (UGC), devin modalități esențiale de a menține o comunitate activă și implicată. 

 

Tensiunile din online

Cred că orice brand se bucură când în jurul său se pornesc discuții, mai ales când acestea sunt pozitive. Însă anul acesta am observat o creștere semnificativă a tensiunilor în mediul online. Această tendință nu este surprinzătoare, având în vedere că oamenii se simt adesea protejați în spatele unui ecran și a unui pseudonim, ceea ce îi încurajează să adopte un comportament mai agresiv și să-și exprime opiniile într-un mod mai vehement. 

Pentru a face față disputelor din mediul online, brandurile trebuie să adopte o abordare echilibrată, să fie conștiente de dinamica specifică a fiecărei platforme și să dezvolte strategii care să se alinieze cu valorile lor. 

 

Subiecte sensibile

În 2023, au existat multe subiecte sensibile, inclusiv echitatea de gen și diversitatea culturală, iar brandurile au fost provocate să își exprime poziția față de aceste probleme. De exemplu, unele companii și-au manifestat sprijinul pentru mișcările pentru drepturile LGBTQ+. Totuși, implicarea în astfel de subiecte a generat și controverse, deoarece publicul a devenit mai divers în opinii și așteptări.

Sensibilitatea față de problemele de mediu a crescut și ea semnificativ, iar consumatorii au devenit mai atenți la practicile sustenabile ale brandurilor. În această privință, unele branduri au adoptat inițiative ecologice și au comunicat deschis despre angajamentul lor față de sustenabilitate. 

Un exemplu din această sferă vine chiar de la Vestiaire Collective care a exclus de pe platformă 30 de branduri de fast fashion, anunțând această decizie chiar printr-un reel 3D

 

Hate speech

În ultimii ani, platforme precum Instagram, Tik Tok și Pinterest au devenit instrumente esențiale pentru comunicare și informare. Oamenii folosesc aceste medii pentru a-și exprima opiniile, pentru a participa la discuții și pentru a se implica în comunități. Cu toate acestea, evoluția a adus și provocări, cum ar fi intensificarea hate speech-ului. Am observat o reală plăcere a românilor de a publica comentarii jignitoare la adresa brandurilor sau creatorilor de conținut și de a crea front comun cu alți utilizatori ce împărtășesc aceeași părere. 

Majoritatea companiilor dezvoltă și aplică politici anti-hate speech pentru a proteja comunitățile lor online. Aceste politici includ, de obicei, termeni clar ce pot incita la violență sau amenințări bazate pe rasă, religie, orientare sexuală, gen și altele.

 

Limbajul din social media

În 2023, limbajul din social media este dinamic și în continuă schimbare. Cu limitele de caractere impuse pe platforme, oamenii au devenit mai eficienți în comunicare, exprimându-și gândurile într-un mod concis. Emoji-urile și gif-urile au devenit o parte esențială a limbajului în social media. Aceste elemente vizuale adăugând expresivitate și emoție comunicării online. Oamenii preferă să înlocuiască cuvintele cu emoji-uri pentru a transmite mai bine starea lor de spirit.

Emoji-urile, gif-urile și meme-urile au devenit instrumente esențiale de comunicare, ce facilitează interacțiunile online, ba chiar mai mult, construiesc adevărate comunități digitale. Acestea le permit utilizatorilor să comunice mai rapid, iar utilizarea repetitivă a anumitor emoji-uri, gif-uri și meme-uri poate întări legăturile dintre utilizatori.

 

Memele anului

 

Un fel de ghid de supraviețuire al omului de social media 

  1. Adaptabilitate
  2. Inovație
  3. Testare

 

Cum a schimbat Social Media fața industriei creative

În prezent, social media a transformat oamenii talentați în adevărați creatori de conținut, ce-au strâns în jurul lor comunități frumoase, ce împart aceleași valori cu ei. Acesta este și principalul motivul pentru care multe branduri își doresc campanii cu influenceri, pentru că acestea le asigură livrarea mesajului către un public deja nișat. 

De asemenea, social media a permis brandurilor crearea unor experiențe interactive și captivante pentru publicul lor, cum ar fi filtrele de pe story, dar și videoclipurile 3D filtre de realitate augmentată și sunt convinsă că vor continua să crească numărul acestora în următoarea perioadă. 

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Conan PR

Conan is an independent Romanian agency founded in 2010. We are a team of dedicated professionals focused on building mutually beneficial relationships between brands and their stakeholders. And we are doing it by... vezi detalii »

Dosare editoriale

Companii

Subiecte

Sectiune



Branded


Related