Spune că pentru ea designul reprezintă o formă de comunicare. Iulia Groves s-a născut la Craiova, iar în vacanțele de vară o atrăgeau diferitele tipuri de tapet pe care le găsea pe pereții caselor unde mergea cu bunicii săi. În timpul facultății, i-a revenit curiozitatea pentru designul de imprimeuri, a început să se documenteze, să studieze și să învețe despre el. După facultate, a lucrat ca graphic designer, specializându-se în Branding Design, iar în paralel continua să își cultive pasiunea pentru imprimeuri.
În pandemie, Iulia a descoperit linogravura - o tehnică de reproducere a unei schițe pe hârtie sau material textil – pentru că locul unde își imprima printurile digitale pe țesături se închisese.
„Prefer tehnica linogravurii pentru imprimeuri repetitive pentru că îmi dă această libertate să schimb de fiecare dată ordinea sau sensul imprimeului. Această manualitate a procesului de linogravura aduce cu sine o stare de liniște, dar și de căutare și de noutate”, spune Iulia.
Iulia Groves vorbește în continuare despre design, inspirație și antreprenoriat creativ.
Drumul către design
Design am învățat să fac observând. Observația stă la baza comunicării, iar designul, pentru mine reprezintă o formă de comunicare. Este despre a vedea pasiv și poate implica toate simțurile. Îmi face placere să analizez, să pun sub lupă orice ce îmi atrage atenția, să decid ce anume este frumos sau are sens pentru mine și ce nu.
M-am născut în Craiova, iar vacanțele de vară le petreceam într-un sat din Oltenia. Pe atunci îmi placea să vizitez rudele bunicilor și să documentez diferitele tipuri de tapet care decorau pereții caselor lor, tapet pictat sau făcut cu șabloane. Mai târziu, în timpul facultății a revenit aceasta curiozitate pentru designul de imprimeuri când unul dintre profesorii de design, Radu Comșa, m-a încurajat să printez pe textil câteva printuri repetitive la care lucram atunci. A fost un imbold esențial pentru mine, desi studiam Design de Obiect, unde nu era mare focus pe grafică. Încet-încet am început să citesc despre designeri de imprimeuri, să mă documentez și să învăț cum se construiește un print. Poate că așa a început tot, desi munca exclusivă în designul de imprimeuri avea să se întâmple mult, mult mai târziu.
Imediat după facultate am lucrat ca graphic designer și m-am specializat în Branding Design, chiar dacă în paralel continuam să dezvolt pasiunea pentru imprimeuri. De câțiva ani, să fie poate 3 deja, lucrez exclusiv ca designer de imprimeuri și cam tot de atâta vreme fac linogravură. Faptul că muncesc într-un domeniu pe care îl simt atât de aproape și pentru care am o adevărată pasiune, este pe de-o parte un privilegiu, dar și o uriașă responsabilitate.
Cum au arătat primele tale creații
La început eram profund inspirată de designeri precum Orla Kiely și Maija Isola, așa că printurile mele aveau un aer retro și colorat. Îmi vine în gând unul din primele imprimeuri, o serie de copaci cu frunze rotunde albe, pe un fundal verde viu. Era simplu, echilibrat și ușor scandinav, printat pe un doc fin. Multă vreme am rămas în această estetică ‘60s, îmbinată cu o abundență de culori și forme.
Într-o vizită la fabrica unde se imprima materialul, așteptam curioasă lângă un cilindru mare, privind către materialul care se desfășura fascinant, printat cu secvențe nesfârșite de copaci albi pe cel mai frumos verde. Atunci am înțeles că imprimeurile vin cu o experiență senzorială aparte și pot transforma radical suprafețele pe care sunt printate. Iar țesăturile, datorită texturii pot influența caracteristicile unui print repetitiv.
Maturizarea artistică
O scurta vreme am locuit la Londra, când încă mai lucram în Branding, dar am profitat de mutare să studiez un curs de Surface Pattern Design la Central Saint Martins. În prima zi am vizitat toate secțiile Departamentului de Design Textil și întreaga experiență mi-a resetat categoric cursul meu de până atunci. Eram însărcinată în ultimele luni cu al doilea copil și știam că orice plan nou va trebui să mai aștepte, dar chiar și așa am simțit că interesul meu în designul de imprimeuri a căpătat amploare.
Primii ani după ce am născut am studiat mult despre printurile repetitive, perioada în care am învățat cum să fac și linogravură. Odată cu printatul manual, aș putea spune că s-a produs și această maturizare a mea ca artist și designer, atunci când am reușit să reduc la esențial tehnicile dobândite până atunci și să livrez mesaje autentice, cu intenție bine definită.
Ultima colecție, inspirată din biodiversitate are la bază simboluri din sfera perseverenței, renașterii, vindecării și ciclul vieții. În discuția despre flora spontană, ca zona cu intervenții umane rare încerc să mă folosesc de impactul unor printuri frumoase pentru a aborda teme importante, cu trimiteri către sustenabilitate și schimbarea climei.
Designul de printuri digitale și linogravura
Acum, în munca mea există două direcții distincte. Designul de printuri digitale și linogravura. Primul este un proces mai degrabă matematic, conține un grid și palete de culori bine definite. Printurile încep cu ilustrația în sine, de la care se desfășoară întreaga poveste. Iar printul repetitiv capătă sens odată ce ilustrația este colorată, texturată și repetată în interiorul unui swatch.
Linogravura este structural diferită și nu există echivalențe între cele două. Este organică, fluidă, se poate schimba în funcție de textura materialului, de proporții și de poziționare. În procesul de linogravură nu mă folosesc de calculator și asta îmi dă o libertate aparte, deși îmi ocupă resurse considerabile de timp.
Am descoperit linogravura în pandemie, când locul în care imprimam printurile digitale pe țesături s-a închis. Atunci am decis să imprim singură, acasă, folosind un kit simplu de linogravură și câteva șervete de bucătărie.
Linogravura este în primul rând, un proces artistic, o tehnică de reproducere a unei schițe pe hârtie sau material textil. Imprimarea manuală vine în completarea procesului artistic prin care creez imprimeuri, la baza cărora se află instanțe repetitive. Procesul implică unelte speciale, cu care gravez materialul, cerneluri pentru textile și spațiu pentru desfășurare și uscare. Principiile repetiției unui print seamănă cu cele din printul digital însă tehnicile manuale aduc cu sine o componentă de inexactitate care devine parte din estetica finală.
Brandul tău - Month of Sundays
Acum doi ani, când perioada de testare și explorare a tehnicilor de printare manuală s-a încheiat, am hotărât că este timpul să construiesc un brand în jurul muncii mele. Am ales numele Month of Sundays care poate fi tradus drept “un timp îndelungat” și care mă duce cu gândul la procesul de imprimare manuală, la noțiunea de craft și de indulgență în raport cu munca și creația. Au trecut 17 ani de când am făcut primul print repetitiv iar acum pot spune că la baza muncii mele stau imprimeurile.
Numele “Month of Sundays” vine și de la aceasta idee de răbdare și așteptare, că toate se vor întâmplă exact la timpul lor. Textilele Month of Sundays sunt destinate casei și sunt croite din in pur. Printez prosoape de bucătărie, traverse, șervete de masă, fețe de masă, sacoșe pentru alimente, fețe de pernă decorative și recent am lucrat și la câteva abajururi in colaborare cu atelierul De ceramică.
Echilibrul între procesul creativ și rigorile antrepenoriatului
Nu știu dacă există o formulă concretă pentru a defini munca în antreprenoriatul creativ. Creativitatea are componente fluide, greu de controlat, iar antreprenoriatul implică rigoare și perseverență. Primul an de Month of Sundays s-a încheiat cu multe învățături și poate tot atâtea erori. Ca să dau un exemplu: pentru o vreme, fiecare produs textil imprimat manual era unic, astfel încât să nu repet printurile și să mă bucur în totalitate de procesul creativ. Firește, acest context nu este unul scalabil drept urmare am încercat să găsesc o formulă în care să îmbin cele două componente ale muncii mele, dar să aibă și sens din punct de vedere financiar și al timpului investit.
Alte învățături ale antreprenoriatului creativ
Antreprenoriatul și munca în domeniile creative au în comun, printre altele, disciplina. Aș spune că un plan bun este estential. Restul se așază. Și mă mai ajuta și acest gând de la Geta Brătescu: “Eu privesc la lucrările mele ca un străîn”. Este important să ne putem detașa de munca noastră și să o privim mereu cu obiectivitate.
Procesul prin care ajungi de la o idee până la produsul final. Etapele de creație
Procesul meu de lucru este destul de repetitiv și implică multa pregătire. Mai întai transfer ilustrația pe linoleum, apoi încep să gravez folosind dălți și cuttere. Urmează mixarea cernelii. Combinarea culorilor pentru textil se face în mod diferit față de alte cerneluri și vopseluri așa că țin un caiet special cu proporții și nuanțe. Folosesc doar culori pe bază de apă, care se curată ușor și pe care le setez în țesătură la cald. Uneori imprimeul este elementul care dictează forma, culoarea sau întrebuințarea obiectului textil.
Prefer tehnica linogravurii pentru imprimeuri repetitive pentru că îmi dă această libertate să schimb de fiecare dată ordinea sau sensul imprimeului. Această manualitate a procesului de linogravura aduce cu sine o stare de liniște dar și de căutare și de noutate. Când lucrez simt că sunt cel mai aproape de mine și de gândurile mele.
Unde îți găsești inspirația
Mă bazez mult pe instinct și încerc să mă ghidez folosind propriile mele valori și sisteme de lucru dobândite de-a lungul timpului. Deci pot spune că inspirația vine atât din afară cât și din interior. Pentru fiecare colecție nouă de imprimeuri, munca începe cu multe ore de documentare și ordonare a informației.
Adun într-un mod aproape obsesiv diverse texte, imagini, gânduri, culeg idei plimbandu-mă prin grădini botanice și muzee, strâng tot ce mă leagă vizual de tema colecției. Apoi aleg instanțe pe care le descompun și le regândesc într-un nou context. Atât spațiul urban cât și lumea botanică sunt surse fascinante de inspirație. Colecțiile gândite de mine mă poartă pe aleile Grădinii Botanice, pe holurile Muzeului de Geologie sau printre paginile unui album filatelic descoperit într-un anticariat.
Rutina ta de lucru
Lucrez din spălătoria clădirii în care locuiesc, transformată în atelier, chiar deasupra bucătăriei mele. Este un studio mic, la doi pași de Cișmigiu, cu o chiuvetă de fontă din 1940, încă funcțională. Am doi copii mici, deci fiecare zi arată diferit pentru mine, lucrez fară predictibilitate. Prefer să imprim manual la lumina naturală și mereu încep ziua cu munca în atelier. Am un singur ritual creativ: timp de 10 minute creez cate un print mic, uneori făcut din materialul rămas în urma realizării unor linogravuri mai mari, pe care îl arhivez într-un caiet. Singura regulă este să fie repetitiv și să se încadreze în 15 x 15 cm.
Super puterea textilelor tale
Îmi place să îmi imaginez că textilele făcute de mine se integrează discret și subtil în interiorul caselor în care ajung. Asta daca “blending-in” ar fi o super putere.
Clienții tăi
Clienții mei sunt colegi din alte domenii sau oameni care caută obiecte realizate în mod sustenabil, care ajung în magazinele fizice din București (OTOTO și Altrntv) dar și clienți internaționali care comandă online via Etsy. Cel mai des se vând șervetele de bucătărie din in bej cu printul Wildflower.
Brandul tău în social media
Month of Sundays are o prezență mai puțin consecventă în social media, prefer să dedic majoritatea timpului muncii mele, chiar dacă sunt conștienta de faptul că prezența în online este un factor important în succesul brandului. Uneori “dispar” perioade lungi din spațiul online, dar asta înseamnă că lucrez intens și focusat, ceea ce consider că in the long run este totuși benefic pentru Month of Sundays.
Cum ar arăta o casă decorată doar cu obiecte de-ale tale
Textilele imprimate de mine aduc liniște și calm prin formă, culoare și textură. Ar spune o poveste cu iz mediteraneean, atât despre soare, vânt și nori, cât și despre mare, pământ și plante.
Comunitatea de creativi din București
Bucurestiul are o comunitate de creativi frumoasă, dar destul de segmentata. Nu simt că există o susținere reala la nivel de bresle. Însă, de doua ori pe an se întâmplă Piața de Arta și Design, o expoziție cu vânzare care aduce împreună, pentru trei zile, artiști și designeri din toate categoriile și domeniile. Este un prilej bun de conectare, susținere și colaborare și mă bucur de fiecare data când pot să particip.
Mai departe, în 2024
Perioada următoare are câteva ținte clare, plănuiesc să includ în registrul Month of Sundays textile cu imprimeuri țesute și să continui seria “Atelier” - cursuri despre imprimatul manual și noțiuni de design repetitiv.