Viziune, răbdare și flexibilitate în procesul de employer branding

Viziune, răbdare și flexibilitate în procesul de employer branding

Toate companiile, mari, mici, sunt în prezent supuse presiunii de a găsi oameni buni și de a-i cointeresa în atingerea obiectivelor companiei.

Multe dintre ele au nevoie să treacă printr-un proces de introspecție de organizație pentru a ajunge la o claritate a viziunii de companie și la o cunoaștere a oamenilor din organizație.

Printre principalele provocări în employer branding se numără aceea de a defini clar unde îi invităm pe oamenii buni pe care ni-i dorim alături și care este misiunea pe care le-o prezentăm. Este motivul pentru care o agenție de branding se poate lăuda că face employer branding de dinainte ca employer branding-ul să fie o sintagmă folosită zilnic. În esență, procesul prin care trece o companie în procesul de audit de cultură organizațională și corporate branding se suprapune cu cel de employer branding, împărtășind un public țintă esențial: publicul intern și un obiectiv comun: crearea și consolidarea de reputație.

Dacă un proces de corporate branding este de multe ori considerat încheiat după livrarea unei noi platforme de brand și implementarea noilor elemente de design, procesul de employer branding continuă mult după aceasta, prin transpunerea în acțiuni de comunicare internă, HR, PR, dezvoltare de leadership și orice alte acțiuni menite să transforme strategia în realitate.

Un studiu de caz aplicat unei companii românești de servicii de inginerie cu peste 20 de ani de existență pe piață, Pipe Design, dovedește că rezultatele unui proces corect de employer branding pot să fie cele mai vizibile la 5-7 ani în urma apariției nevoii. Schimbarea culturii unei organizații și consolidarea reputației de angajator durează.

De la 7 angajați și probleme în atragerea de tineri ingineri, Pipe Design a ajuns la peste 25 de angajați și o imagine coerentă și dezirabilă pentru tinerii ingineri pasionați.

De la o companie cunoscută strict prin reputația managerului și recomandările directe ale colaboratorilor, a ajuns un nume recunoscut și relevant în industria de construcții din România și internațional.

De la o companie care nu comunică, a ajuns la o prezență constantă în comunicare prin întreținerea unor canale proprii și construirea unei platforme noi de comunicare, în beneficiul tuturor inginerilor.

De la o companie fără o cultură a feedback-ului, cu un management introvert, a ajuns să fie o comunitate de ingineri pasionați de toate vârstele.

Pentru a ajunge aici, a fost nevoie de câteva ingrediente semnificative.

În primul rând, de un proces de introspecție organizațională, ce numim un audit de brand, prin care am purtat discuții unu la unu cu toți stakeholderii și am putut identifica valorile reale ale companiei și percepția asupra brandului 360 (din perspectiva angajaților, partenerilor, clienților).

La finalul acestei etape aveam cu siguranță răspunsul la întrebarea ce definește Pipe Design, acesta fiind: mândria de a fi inginer. 

Mândria de a fi inginer a devenit o platformă de credință, un plan de acțiune și o ancoră care au stat la baza noii identități vizuale a Pipe Design, dar și a planului de brand de angajator. Printre altele, acesta a presupus amenajarea noilor birouri ale companiei de inginerie și o strategie de recrutare și activitate de internship bazate pe adevărurile generațiilor tinere de ingineri, așa cum le-am aflat din discuțiile cu ei. 

Al doilea ingredient de bază - onestitatea managementului și asumarea obiectivelor de schimbare.  Onestitatea a pus pe masă dileme și obiective, deopotrivă. Cum sunt tinerii ingineri care de abia ies de pe băncile facultății? Ce îi motivează în această meserie? Cum sunt diferite generațiile de ingineri între ele, ce îi unește și ce îi desparte? Ce le poate oferi Pipe Design? Ce definește Pipe Design?

Deseori procesul de employer branding presupune schimbare. Schimbarea stilului de management, comunicării interne, comunicării externe. Fondatorul Pipe Design, Eugen Mandric a înțeles și ș-a asumat câ în primul rând trebuie să lucreze la stilul propriu de management și să urmeze un plan pe termen lung pentru a ajunge la rezultate.

“Poate cel mai greu lucru de făcut la început a fost să accept că nu pot vedea limpede ce se întâmplă în interiorul companiei fără a apela la cineva din exterior. O dată ce am făcut acest pas am avut un partener de încredere în echipa Noeland care m-a ajutat să trec prin toate etapele, pas cu pas. Acum avem o identitate care ne reprezintă și pe care o apreciază partenerii noști externi și interni. Avem un site, studii de caz vizibile, comunicare internă. Suntem ingineri de instalații, dar ne prezentăm cel puțin la fel de bine ca partenerii noștri arhitecți. Și, chiar dacă sunt în continuare același om, cumpătat cu folosirea cuvintelor, dornic să comunic doar atunci când am ceva important de spus, am învățat să comunic cu echipa mea și să fiu atent la nevoile oamenilor din echipă. Noile generații mă fascinează acum și sunt bucuros că avem resursele interne de a forma ingineri valoroși la orice vârstă.”, Eugen Mandric, fondator, CEO Pipe Design.

Al treilea și foarte important - consecvența și perseverența în implementarea acțiunilor de comunicare internă, comunicare externă, HR pentru a transforma în realitate viziunea de companie.

Să ajungi de la cuvinte pe hârtie la realitate ai nevoie de perseverență. Poate o campanie flash creativă poate rezolva nevoia de a angaja rapid niște tineri, dar ai nevoie să îi poți susține să devină ingineri și asta se întâmplă cu timp.

Lucruri care par banale, precum informarea angajaților despre ce proiecte frumoase se întâmplă în companie au nevoie de context și de timp dedicat.

“Este un proces prin care toate companiile ar face bine sa treacă la un moment dat, indiferent de domeniu sau de dimensiune. Discutăm despre sănătatea mentală a angajaților, despre pachetele de beneficii, despre echilibrul muncă - viață și, uneori, uităm de legătura absolut necesară cu nevoile companie și cu direcția / viziunea ei care are cel mai mare impact în crearea unei relații sănătoase cu angajații.

Dincolo de angajatori și angajați suntem oameni. Pe lângă faptul că suntem oameni, ne punem timpul și competențele în slujba unor obiective ale unor companii. Cu cât reușim să le aliniem mai bine valoric, cu atât mai câștigați.”, Andreea Lupu, brand consultant, Noeland Consultants.

Noeland Consultants s-a născut în 2008 din nevoia de a crea branduri relevante pe piața din România, într-o comunitate creativă care înțelege importanța research-ului și a strategiei de brand și comunicare. 

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Companii

Branduri

Pozitii

Sectiune



Branded


Related