Deschidere către nou, empatie, perseverență. Acesta e kitul supraviețuirii în Social Media, spune Roxana Diaconescu, Senior Digital Content Consultant GRF+. Roxana a început în PR și a trecut spre digital acum șase ani, pe vremea când reachul era organic pe Facebook, iar brandurile începeau prietenia cu consumatorii pe această platformă. Schimbările s-au petrecut apoi cu viteza luminii în domeniu, dar câteva lucruri au rămas constante.
”Cred că sunt două lucruri importante, care te ajută când lucrezi în comunicare, dar cu atât mai mult în Social Media: empatia și dorința de învățare. Empatia te ajută să înțelegi mai bine consumatorul, să înțelegi nu doar studiile despre el, ci și ce îl motivează, ce îi provoacă emoție”, spune Roxana.
Povestim cu Roxana Diaconescu în continuare despre cum își adaptează brandurile comunicarea pe multele și diferite platforme, ce își dorește publicul de la ele și care sunt trendurile în digital în 2023.
Etapele care te-au adus aici
Mi se pare mereu amuzant când îmi amintesc cum am ajuns în GRF+, pentru că a început totul cu un logo pe o ușă.
În timpul facultății, nu erau așa multe surse de unde să afli despre agențiile de pe piață, eu știind din start că vreau să lucrez într-o agenție (mi se părea mie că îți oferă mai multe oportunități de învățare accelerată). Dar încă din primele zile de facultate mi-a atras atenția o sală care se numea Graffiti BBDO. Știam că era o agenție de advertising, doar că îmi doream să explorez mai degrabă relațiile publice, așa că am căutat să văd dacă există și o agenție de PR asociată. Exista, așa că mi-am trimis CV-ul fără să știu dacă își doresc să angajeze pe cineva sau nu. Norocul meu a fost că erau în căutare de interni. După un interviu și o temă, am fost anunțată că am fost selectată. Patru ani mai târziu, se deschide o poziție în echipa de digital content a agenției și, pentru că aveam o înclinație spre Social Media și alte platforme digitale, mă mut în acel departament. Iar restul e istorie.
După aproape 10 ani de agenție, zeci proiecte frumoase, o grămadă de oameni dragi și clienți mișto, sunt încă aici, de această dată ajutând la rândul meu alți colegi să crească și să se dezvolte. Iar acest lucru cred că e ceea ce iubesc cel mai mult din tot ceea ce fac.
Începutul în Social Media
Am început să am un focus mai mare pe zona digitală acum vreo 6 ani, când Facebook-ul încă avea reach organic și brandurile trebuiau doar să aibă o comunicare relevantă pentru consumator ca să îl atragă. Pe atunci erau încă puține branduri care comunicau în Social Media, erau prezente în special cele foarte mari.
Acum s-au schimbat destul de mult lucrurile, dar acesta cred că este un lucru bun, pentru că îți oferă mai multe provocări, dar și oportunități să stand out.
Printre lucrurile pe care le-am învățat încă din primele luni de lucru în domeniu a fost cât de importanți sunt oamenii cu care lucrezi. Că vorbim de colegi, de clienți sau de alți parteneri, oamenii sunt motivul pentru care încă mai am entuziasm pentru proiecte și fac cu drag tot ceea ce fac.
Ce e cel mai important pentru a fi un om de social media bun
Cred că sunt două lucruri importante, care te ajută când lucrezi în comunicare, dar cu atât mai mult în Social Media: empatia și dorința de învățare. Empatia te ajută să înțelegi mai bine consumatorul, să înțelegi nu doar studiile despre el, ci și ce îl motivează, ce îi provoacă emoție. Iar la cât de repede se schimbă lucrurile în Social Media, este bine să ai mereu un mindset de învățare, să îți dorești să descoperi lucruri noi.
Ce nu știe lumea despre oamenii de social media
Din conversațiile cu cei care nu lucrează în domeniu, mulți nu știu câtă muncă stă în spatele unei campanii sau chiar a unei singure postări. Din afară, pare că este un proces rapid, pe care aproape oricine îl poate face. Doar că o campanie are în spate foarte multă creativitate, drive de a face lucrurile și mai bine și ore petrecute pentru rezolvarea brief-ului. But I wouldn’t have it any other way.
Schimbări majore
Cred că în ultimii ani platformele s-au transformat pentru a pune în prim plan părerea consumatorului, gândurile și probleme lui. Prin Social Media, nu doar formatorii de opinie au ajuns la o masă critică de oameni, ci oamenii normali care au ceva de spus. Normal, asta vine cu bune și cu rele. Vine cu oportunități, dar și tot felul de situații cu potențial de criză. În cazul în care un consumator are o experiență neplăcută cu un produs/serviciu, părerea lui nu o să ajungă doar la prietenii lui, ci are potențialul de a ajunge la mii de oameni și îi poate influența mai departe.
Cum s-au schimbat briefurile
Ultima perioadă a stat sub semnul schimbării. Brandurile încep să aibă din nou deschidere să încerce lucruri noi, cum ar fi, de exemplu, animațiile 3D îmbinate cu realitatea. Înțeleg din ce în ce mai mult cât de important este să stand out from the crowd, dar să păstreze în același timp relevanța pe care o au în viața consumatorului. Eu am norocul să lucrez pentru niște branduri mari, multe dintre ele fiind lideri pe piață, care înțeleg că este esențial ca în centrul comunicării să fie consumatorul și că orice campanie trebuie gândită din perspectiva relevanței pentru acesta.
Ce își dorește publicul
Cred că publicul își dorește din ce în ce mai mult să fie ascultat și înțeles, brandurile să fie foarte atente la ceea ce le spun consumatorii și la nevoile lor. Să nu le mai spună brandurile ce își doresc, ci să fie the other way around. Asta înseamnă și că mesajul brandurilor nu trebuie să fie doar relevant, ci să fie autentic și să fie construit într-un fel în care consumatorul este deschis să îl asculte.
Canale pe val
Am văzut cu toții un interes crescut din partea brandurilor pentru TikTok, dar cu înțelegerea faptului că e o platformă specifică, unde conținutul este destul de diferit de alte platforme. Însă Facebook și Instagram rămân în continuare ca platforme cu importanță crescută pentru branduri, acolo fiind și un nucleu mare de oameni.
Trenduri
Faptul că un brand vrea să stârnească o conversație cu ei îi convinge pe oameni că le sunt ascultate părerile. Dar e important ca și brandul să construiască mai departe ceva cu aceste opinii, să le fructifice, să le transforme în ceva.
Tensiuni online
Într-adevăr, discuțiile în contradictoriu sunt din ce în ce mai frecvente, mai ales pe platformele de Social Media care îți permit un fel de anonimat (Instagram, TikTok, YouTube), iar asta impactează și brandurile.
Însă poate fi un moment bun ca brandurile să înțeleagă că nu pot controla mereu narativul și că uneori este un moment bun să asculți și să înveți mai multe despre consumatorii tăi, nu să încerci să le livrezi mesajele pe care vrei tu să le transmiți.
Limbajul
Social Media cred că a influențat nu doar răbdarea pe care o avem pentru un subiect, chiar și atunci când discutăm face-to-face cu cineva, dar și felul în care ne exprimăm. Felul în care eficientizăm conversațiile sau folosim anumite fraze sau glume care sunt trendy în acel moment. Pare că Social Media se strecoară și ne influențează din ce în ce mai mult felul în care ne exprimăm în fiecare zi.
Cel mai meme în 2023
A fost greu de ignorat fenomenul Barbie din acest an:
Un fel de ghid de supraviețuire al omului de social media
- Deschidere către nou
- Perseverență
- Empatie
Cuvântul anului în Social Media
Impact – brandurile au din ce în ce mai mult în focus impactul pe care îl poate avea Social Media în mixul de canale și cum poate fi urmărit. Ceea ce poate fi challenging, dar și o oportunitate să te joci și să încerci lucruri noi. De exemplu, în GRF+, toate propunerile de campanii pe care le trimitem ne dorim să aibă ceea ce noi numim meaning+. El se poate traduce printr-un proiect care generează conversație, printr-o execuție frumoasă sau printr-o conectare puternică la societate. În acest fel, măsurăm impactul mai departe de clasicii KPIs pe care îi livrăm.