Alex Nimurad: Cred ca provocarea cea mai mare a unui artist in 2023 e sa ramana conectat si sa incerce sa nu respinga cu vehementa trenduri sociale care devin normalitate

Alex Nimurad: Cred ca provocarea cea mai mare a unui artist in 2023 e sa ramana conectat si sa incerce sa nu respinga cu vehementa trenduri sociale care devin normalitate

Cum faci sa pastrezi arta interesanta in 2023, cum te bati cu memele si cu tonele de content vizual, de multe ori gratuit, care vine catre tine din toate partile? Alex Nimurad, (ilustrator, designer si art director, absolvent de arhitectura si arte plastice) a dus-o intr-o fosta fabrica de calculatoare, mai exact la MINA, in cadrul celei de-a 23-a editii One Night Gallery.

"Atat educatia formala cat si experienta rezultata din meseria de art director m-au ajutat sa imi formez limbajul vizual si sa am usurinta de a fi cameleonic in proiectele mele, in functie de mesajul pe care il urmaresc", spune Alex.

Alex e underdog-ul, impotriva curentului, cel care e interesat mai degraba de reactia oamenilor la mesajele si simbolistica sa, ca intr-un efect de domino, spune el. Nu crede in retete si in presiuni auto impuse, se lasa purtat in stilul sau unic de pasiunea pentru ce face, inspirat de un nou spatiu de unde sa lucreze sau de noi tehnologii, cum s-a intamplat si la expozitia sa, Love Nimurad. Lucrarile sale au prins viata audio video si prin colaborarea cu AstroWizard aka Andrei Paun, Dan Pecete, Visceral, Noetic Studio si sound designerul Andrei Stefanovici.

 

Background si momente artistice

Cred ca intr-o oarecare masura sunt ilustrator dintotdeauna, chiar daca m-am temut mereu de domeniul si titlul asta. Am studiat desenul inca de la 14 ani, din primul an de liceu, desi presiunile sociale venite din partea familiei (si temerile la pachet) m-au facut sa aleg un domeniu care in ochii multora cantereste mai mult: arhitectura.

Desigur ca nefiindu-mi prima alegere, ci varianta safe, nu mi s-a potrivit niciodata ca o manusa. In special scoala de arhitectura primita la Universitatea de Arhitectura Ion Mincu, care nu avea o directie clara in educarea noastra, a studentilor, si unde se punea mult prea mult accent pe cursuri care erau complet inutile.

Aproape de ultimul an am ales sa imi urmez vocatia, si am decis sa urmez si cursurile Facultatii de Arte din Bucuresti, unde m-am dus din placere si cu asteptari mult mai realiste si hotarat sa absorb ca un burete tot ce imi era util, iar restul sa le las sa curga.

Dupa terminarea facultatii de arte au urmat mai multe momente care mi-au ramas foarte aprope de suflet, cum ar fi de exemplu proiectul care a fost expus in Londra, Frankfurt si Antwerp - Ensemble of Broken Pieces; sau colaborarile cu festivalurile de muzica (Glastonbury, Untold sau Summer Well) - unde am avut placerea de a lucra si a cunoaste oameni cu adevarat minunati.

De asemenea alte cateva momente importante si dragi mie sunt asociate cu ani petrecuti in agentiile de publicitate unde am avut ocazia sa intalnesc oameni cu adevarat fascinanti si extrem de creativi.

 

Influenta facultatii & a jobului

Cred ca inevitabil m-au format in felul cum privesc lucrurile, m-au disciplinat si mi-au format un respect imens pentru procesul de lucru, sau cel de creatie.

Atat educatia formala cat si experienta rezultata din meseria de art director m-au ajutat sa imi formez limbajul vizual si sa am usurinta de a fi cameleonic in proiectele mele, in functie de mesajul pe care il urmaresc.

 

Ce defineste un artist in 2023

Pe mine personal ma defineste de foarte multe ori calendarul zilnic, in care imi stabilesc task-urile :))) Si ma tem ca nu glumesc…De multe ori pe parcursul unei saptamani mi se intampla sa fie nevoie sa imi asum roluri foarte “ne-artistice”, care nu ma stimuleaza la fel de mult ca ceea ce imi place sa fac si pentru care m-am pregatit, dar care sunt necesare.

Independenta incerc sa o apreciez prin chestii marunte, ca de exemplu locul de unde decid sa lucrez, sau alte diverse maruntisuri care contribuie la partea aia plina a paharului.

Cred ca provocarea cea mai mare a unui artist in 2023 e sa ramana conectat si sa incerce sa nu respinga cu vehementa trenduri sociale care devin normalitate.

Pentru mine e aproape imposibil sa tin pasul cu viteza cu care se consuma continutul vizual din social media, dar inteleg ca asta e o directie de moment si e perfect ok.

 

Expozitia - un spatiu ideal

Spatiul fizic cred ca o sa aiba mereu o importanta majora si reprezinta o validare. Nu cred ca exista nimic mai puternic, ca experienta directa sau contactul fizic, face to face, cu o lucrare (oricare ar fi tehnica sau forma).

Cred ca spatiul ideal de expunere trebuie sa fie neutru, impozant si coplesitor, astfel incat sa fie clar pentru cine paseste acolo, ca lumea de zi cu zi e undeva in spate si ca pentru cateva momente se cufunda in universul creativ pe care curatorii si artistii il construiesc ca pe un spectacol, pentru a crea un moment si a spune o poveste, pentru a transmite o stare.

 

Expozitia de la One Night Gallery / MINA

Pentru mine a fost expozitia cu cel mai mare volum de munca depus, atat in numarul de lucrari expuse - care au fost realizate pe parcursul a mai multor ani, dar si prin efortul creativ depus in ultimele aproape 6 luni, alaturi de echipa One Night Gallery / MINA, pentru a da forma finala a spectacolului imersiv care poate fi vizitat si vazut.

Cel mai frumos feedback l-am avut in prima zi a vernisajului, inainte de prima proiectie. Toata lumea s-a asezat ca la cinema, in liniste si a asteptat cateva minute pana ce proiectia a inceput. Iar surpriza si mai mare a fost cand multi dintre invitati au urmarit in loop de mai multe ori proiectia.

Fiecare dintre ilustratiile prezente in show vine infuzata cu un mesaj si cu mult simbolism, dar cel mai mult ma intereseaza care este mesajul sau simbolismul pe care cei ce privesc show-ul il atribuie lucrarilor.
Astfel ca mesajul meu initial, pe care incerc sa-l transmit prin limbajul vizual al ilustratiilor, devine un pretext. Pentru mine mai importanta este interactiunea sau felul cum anumite detalii starnesc o scanteie in cel ce le priveste, ca un efect de domino.

 

Publicul

Da, mi-am facut o parere despre profilul publicului meu. Atat prin interactiunea pe care am avut-o la vernisajul expozitiei, cat si prin contactul pe care l-am avut pe parcursul timpului cu cei care mi-au cumparat ilustartiile sau obiectele de design.

Cred ca sunt foarte norocos si in egala masura ma simt foarte privilegiat si recunoscator sa ma bucur de un segment de public cu adevarat rafinat si educat. Este o bula care are curiozitatea vie si stie sa inteleaga intr-o maniera matura ce inseamna creativitatea si sa o pretuiasca.

 

Cum ramai relevant in era feedurilor

Ma tem ca nu am retete si nici asi in maneca. Nu cred ca e un secret, dar cred ca e foarte importanta consecventa, placerea de a lucra, contactul cu realitatea si - poate cel mai important - cat mai putina presiune autoimpusa care nu e necesara.

As face o analogie cu gastronomia: exista o multime de lanturi de fast food, care au inundat piata, dar cu toate astea bucataria de calitate nu a disparut si nici alimentele hranitoare.

Cred ca la fel este si cu felul in care ne “hranim” sufletul si mintea. Putem sa le indopam si sa le bombardam cu continut vizual generat in graba, dar care nu inseamna nimic, sau putem sa ajungem la un echilibru si sa avem grija ce absorbim la fel cum avem grija ce alimente punem in noi.

 

Arta, mitologie & design contemporan

Temele pe care le abordez in proiectele mele au legatura cu mesajul pe care il am in minte. De obicei forma si tehnica unui proiect au legatura cu procesul creativ si de gandire din spate.

Sunt simboluri universale care circula in toate palierele societatii, de obicei fac referire la ele ca pretext pentru a construi o poveste si un univers vizual in jurul unul fir principal de inspiratie. Incerc pe cat pot sa nu imi cristalizez un stil, ci sa experimentez si sa pendulez cat mai mult intre stiluri, tehnici si pesonaje.

 

Scena de arta contemporana

Ma bucura foarte mult ca e in continua dezvoltare si crestere. Cred ca este loc pentru cat mai multi creativi si mi-ar placea sa vad o efervescenta creativa si o exprimare mai putenica. Cred ca imi lipsesc foarte mult structurile creative care au disparut din cauza platformelor social media si imi e foarte dor de publicatii sau articole mai lungi de un caption si un scroll.

Golurile lasate de revistele super creative ca All Hollow, DOR sau Sub25 inca se vad si nu au fost umplute. Dar abia astept un val nou creativ si cu co**e care sa zguduie putin torentii de zgomot din SM si cultura continutului rapid. Locul meu cred ca e acelasi ca mereu; cred ca am fost si sunt the underdog inotand undeva cu sau impotriva curentului.

 

Ce urmeaza in arta

Cred ca printul sau forma fizica a artei nu o sa dispara niciodata, dar cred in egala masura ca spectacolul artistic poate prinde noi dimensiuni datorita mediilor neconventionale.

Un display/un ecran nu cred ca o sa aiba niciodata aceeasi putere sau greutate ca ceva ce ramane al tau pentru tot restul vietii, insa in acelasi timp un mediu clasic (ca o panza/o rama) nu va putea sa intre in aceeasi competitie cu un mediu virtual cu o dimensiune infinita.

Cred ca din fericire avem mai multe optiuni si asta poate oferi artistilor mai multa versatilitate si aripi mai lungi cu care sa zboare.

E un angajament puternic pe care il faci pentru tine insuti: fie sa ai ceva ce urmeaza sa iti innobileze spatiul propriu si sa creeze un mood, sau sa experimentezi un moment efemer dar care sa iti amprenteze sufletul.
Cred ca noile medii disponibile blureaza putin granitele dintre arte, iar arta care pana acum era strict decorativa sau statica imprumuta putin din calitatile artelor performative.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Sectiune



Branded


Related