Uneori ne simțim depășiți: nu putem ține pasul cu tot ce se întâmplă în online. Dar tehnologia nu ar trebui să pună o presiune atât de mare și nici să ne viruseze cu FOMO. Din contră, ar trebui să ne ajute să câștigăm timp, crede Victor Bădescu, Client Business Partner NielsenIQ și membru al juriului Internetics 2023. Anul acesta, au fost înscrise 145 de proiecte în cadrul Internetics. Nominalizările vor fi anunţate pe 22 noiembrie, iar câştigătorii pe 28 noiembrie, în cadrul Galei de Premiere Internetics 2023.
”Piața de digital din România este probabil cel mai deschis ecosistem de promovare din țara noastră. Aproape orice eveniment politic, social, hashtag, declarație din partea unui influencer/persoană publica poate crea o nouă campanie de advertising digital”, spune Victor Bădescu.
Vorbim cu Victor Bădescu în continuare despre ecosistemul digital din România, trendurile care influențează piața și care sunt efectele AI în industriile creative.
Cuvântul anului în digital
Artificial Intelligence. La început, o tehnologie care a semănat destul de multă panică, acum a ajuns într-o zonă de dezvoltare cu ramificații către toate domeniile inclusiv zona de advertising. A fost un pas mic pentru AI, dar un posibil început de pas mare pentru foarte multe dintre industrii.
Munca de jurat la Internetics
Munca de jurat este o experiență interesantă. De obicei, din perspectiva de consumatori, suntem expuși doar la elementele vizuale din anumite campanii digitale, dar prin activitatea de jurizare aflăm aspecte interesante despre strategia de promovare și rezultate vizate de fiecare activitate de promovare. Provocările pe care le avem de fiecare dată și cele mai mari responsabilități, sunt în zona de acordare a notelor. Ca în fiecare an, diferențierea proiectelor este foarte dificilă, calitatea și performanța înscrierilor în concurs este de la an la an tot mai ridicată.
Într-o epoca în care captarea și menținerea atenției este foarte dificilă, companiile reușesc să țină pasul și chiar să realizeze materiale virale de multe ori, cu care depășesc cu mult obiectivele propuse. Pe scurt, m-a surprins creativitatea care ține pasul cu dinamica crescută din zona de digital.
Piața de digital din România
Lucrările înscrise transmit sentimentul de maturizare a pieței de advertising din România. Dacă în trecut multe dintre campanii erau dublate în limba română sau adaptate prea puțin pentru profilul clientului din țara noastră, acum conținutul este aclimatizat la nevoile locale și în mare parte original.
Piața de digital din România este probabil cel mai deschis ecosistem de promovare din țara noastră. Aproape orice eveniment politic, social, hashtag, declarație din partea unui influencer/persoană publica poate crea o nouă campanie de advertising digital. Ca un plus pentru zona de digital, pot menționa faptul că în zona de digital nu prea mai exista subiecte controversate, despre care să existe o teama sau reticenta in a fi discutate, iar în acest fel creativitatea poate să crească foarte mult.
În zona de trend-uri mai puțin bune, as mentiona trend-ul de a avea conținutul universal pentru toate platformele de social media – o scurtătură bună uneori, dar cu un incremental probabil scăzut.
Cum a schimbat Social Media fața industriei creative
Lărgirea spectrului de expunere a industriei creative cred că este cel mai evident mod în care a schimbat social media industria. Interacțiunea în timp real cu audiența genereaza un volum imens de date care poate fi procesat, pentru a obține insight-uri noi și a adapta anumite campanii din mers. Feedback-ul primit după fiecare proiect a crescut exponențial versus epoca în care eram expuși doar pe TV/print, lansând dezbaterii online aprinse care pot împinge un brand către noi culmi sau eroda din capitalizarea de piață a companiei în cazul unui eșec.
Trenduri în 2023
Progresele făcute de Artificial Intelligence(AI) și Machine Learning(ML) au început să schimbe radical industria de advertising și deschid noi teme de dezbatere în societate. Cu ajutorul acestor tool-uri asistăm la o democratizare a industriei prin coborârea barierelor de intrare în industrie.
Dacă în trecut aveai nevoie de bugete substanțiale pentru zona de artwork/producții video, acum cu ajutorul AI poți genera conținut la costuri infime comparat cu metoda „clasică”. Aceste trend-uri vor continua și în anul 2024 și vor crea o competitie acerbă în domeniu și nu doar între jucătorii mari. Aceștia din urma se vor confrunta și cu companiile mici, unele dintre ele fiind early adopters în zona de AI și ML.
Cum ții pasul cu toate schimbările din tehnologie
Încerc să rămân mereu informat cu privire la schimbările din domeniu și să experimentez cât mai multe tehnologii noi. Nu cred că tehnologia ar trebui să exercite o presiune asupra noastra sau un sentiment de FOMO. Personal, văd tehnologia ca fiind un mijloc de a câștiga timp, de a mă dezvolta și de a îmi organiza mai bine viața profesională și personală. În zona de SM încerc să îmi limitez timpul petrecut pentru a evita o saturație cauzată de excesul de informație/divertisment primit, fapt care m-ar face sa apreciez mai puțin conținutul cu adevărat calitativ de pe aceste platforme.
Aspecte importante de care trebuie să țină cont un brand în social media
În mediul dinamic actual, cred ca brand-urile trebuie să nu piardă din vedere cât de important este să păstreze originalitatea, ori de mult ori acest lucru poate fi ușor de uitat din dorința de a crea un conținut care are la bază doar task-ul de a posta ceva la o anumită oră sau într-o anumită zi.
Văd de foarte multe ori companii cu sute de mii de like-uri, dar cu postări cu interacțiune foarte scăzută. Cred că în continuare, calitatea aduce un beneficiu mai bun pe termen lung comparat cu cantitatea. În plus, cred că va fi esențială în viitor colaborarea între departamente, din prisma volumului și mai mare de date care va trebui analizat înaintea luării unei decizii. Tripla alianță clasică vanzări-marketing-logisitică va avea un posibil nou aliat/influencer din zona de Business Inteligence.
Efectul tensiunilor din online
Social Media aduce practic în aceeași cameră Brand-ul și o bună parte dintre utilizatorii unei platforme de social media, indiferent dacă sunt utilizatori/fani ai Brand-ului respectiv. Astfel, comunicarea este esențială mai ales în situațiile în care o campanie se viralizeaza, iar expunerea devine foarte mare. Ori din acest moment, echilibrul devine esențial, iar o comunicare bună implică și interacțiunea cu utilizatori reticenți sau care aduc feedback negativ produsului în cauză. În plus, un comeback bun în aceste situații are un potențial enorm de a genera clienți noi.
Anul 2023 a fost caracterizat și de asocieri nefericite de imagine între anumite Brand-uri și influenceri care au afectat negativ prestigiul celor dintai. Companiile vor trebui să fie mult mai atente în comunicarea online, deoarece, după cum bine știm, încrederea se câștigă greu, dar se pierde ușor.
Publicul & noile tehnologii
Cred că publicul român este foarte receptiv la tehnologie mai ales în contextul în care ea a devenit mult mai accesibilă din punct de vedere financiar. Entuziasm există tot timpul dacă hype-ul din mediul online este suficient, iar în ceea ce privește relevanța, cred că aceasta poate fi probată doar de testul timpului.
Principalele bariere rămân în zona de educație și accesibilitate digitală în zona rurală sau în orașele mici. Tehnologia folosită de persoane analfabete din punct de vedere digital („70% dintre Români sunt analfabeți digital”) poate să le cauzeze acestora mai mult rău decât bine, și cred că brand-urile ar trebui să investeasca mai mult și în educarea utilizatorilor.
Un titlu pentru acest nou capitol în digital
„Revoluția digitală: Transformarea lumii în secolul 21” – acest titlu a fost generat cu ajutorul tool-ului de chat de la OpenAI. Dacă tot am vorbit despre AI și ML am zis să încheiem acest interviu cu ajutorul lor :).