Social Media este un spațiu comun, de împărtășit. Iar consumatorii împrumută din când în când atenția lor și comunicărilor de brand. Dar contextul în care îi atragi atenția rămâne cel mai important, spune Andreea Dîrzu, Account Director Qualitative Division | Creative & Brand Guidance, Kantar și membră a juriului Internetics 2023.
145 de proiecte au fost înscrise anul acesta la Internetics. Lucrările nominalizate vor fi anunţate pe 22 noiembrie, iar câştigătorii pe 28 noiembrie, în cadrul Galei de Premiere Internetics 2023.
”Piața de digital crește și se dezvoltă. Asta e clar. Nu suntem încă precum peștele în apă în mediul digital dar pare că reușim să dobândim abilitățile de a ne mișca în apele dinamice și schimbătoare ale online-ului”, spune Andreea Dîrzu.
Cum a fost munca de jurat la Internetics, care au fost surprizele în urma jurizării și ce trenduri influențează în 2023 online-ul din România, povestește Andreea Dîrzu în rândurile de mai jos:
Cuvântul anului în digital
Cuvântul anului în digital cred că este de fapt unul dintre canalele digitale, anume TikTok. Tocmai pentru că Gen Z este din ce în ce mai mult în focus, principalul loc unde marketerii îi “prind” cel mai bine pe reprezentanții acestei generații, vedem din ce în ce mai multe execuții adaptate si create special pentru TikTok. Și ăsta nu e un lucru rău, pentru că digitalul bun nu este niciodată execuția de TV scurtată pentru mediul digital.
Munca de jurat la Internetics
Pentru mine este primul an în această ipostază și pot să spun că este destul de refreshing, comparativ cu to-do-list-ul meu obișnuit. Sunt multe case-uri interesante, campanii care nu au ajuns la mine până în momentul jurizării, ceea ce înseamnă că deși ne place să credem că suntem la curent cu tot ce se întâmplă în mediul nostru de marketing & comunicare, industria e în creștere și apar mereu lucruri noi.
Provocarea principală cred că e legată de faptul că estimarea dacă o campanie se potrivește cu brandul nu e bazată mereu pe contextul specific al brandului în acel moment pentru că nu avem prezentată și strategia de brand din acel moment în timp. Responsabilitatea e considerabilă pentru că sunt multe campanii muncite, ore și echipe care fac totul să se întâmple. Totuși, faptul că e un sistem întreg în spate și o echipă mare de jurizare ajută mult în acest sens.
Surprize & concluzii
Mă așteptam să văd puțin mai multă “sustenabilitate” pentru că în mediul de market research și în strategiile clienților cu care lucrăm acesta e cuvântul “zilei”. Dar mă aștept ca asta să se translateze curând și către consumator, în comunicare mai consistentă pe această temă.
Concluzia principală este că sunt din ce în ce mai multe oportunități pentru branduri să comunice către consumatori și că e important să existe totuși o coerență care să lege povestea pe care brandul o spune în ciuda multiplelor canale și touchpointuri de comunicare existente.
Ce spun lucrările înscrise despre piața din România
Încă nu am în minte întreg peisajul de lucrări înscrise, am jurizat doar o parte din secțiuni- așa încât mă pot exprima parțial. Nu e ușor să ții cont și de creativitate, în același timp să fii cu un ochi pe obiectivele de business ale clientului, să rămâi și în bugetul alocat, să ții oamenii de brand fericiți- e multă muncă acolo. Aproape că se simte efortul investit și mi-aș dori pentru viitorul pieței din România să simt mai mult fun și mai multă libertate de exprimare creativă atunci când mă uit la lucrări. Nu că ăsta ar fi un brief ușor.
Piața de digital din România
E o piață care crește și se dezvoltă. Asta e clar. Nu suntem încă precum peștele în apă în mediul digital dar pare că reușim să dobândim abilitățile de a ne mișca în apele dinamice și schimbătoare ale online-ului.
Cred că suntem încă tributari limitărilor de ordin economic, logistic și poate felului de a comunica din trecutul nu foarte îndepărtat. Îmi plac inițiativele bold, dar on brand, care profită de tot ce poate să ofere mediul digital. Nu îmi plac stretchurile doar de dragul de a ieși în evidență, fără a lua cu sine brandul per se și consumatorul în barcă.
Cum a schimbat Social Media fața industriei creative
În rău, dar și în bine. Trebuie să fim atenți și la ce se zice și la ce se întâmplă în social media în general; nu mai e suficient să ne uităm doar în curtea brandului și să targetăm bine consumatorul. E musai să fim mereu conectați la povestea zilei, să navigăm scandalurile și să profităm de hot topics la ordinea zilei, sa fim adaptabili și să răspundem rapid. Trebuie să fim încă și mai conectați la ce se întâmplă în această lume care este social media.
Trenduri în 2023
Trendurile sunt mereu flavor of the day; asta le face să fie atrăgătoare și să creeze interes, vizualizări și content user generated ca răspuns. E greu de estimat care dintre trendurile din digital vor rămâne cu noi și în 2024, dar cel mai probabil vor fi cele care reușesc să bifeze mai multe căsuțe de pe listă: cele mai entertaining, care reușesc să genereze o emoție și să creeze engagement cu utilizatorul, să îl facă să reacționeze.
Cum ții pasul cu toate schimbările din tehnologie
Nu cred că țin pasul: deja am ieșit din demograficele targetate. Nu pot să spun că e o presiune per se, dar e puțin ciudat să nu realizezi că în jurul nostru totul e mult mai complex din punct de vedere social media și că există aplicații în vogă care nu ne atrag sau feluri total diferite de a consuma entertainment gen Twitch.
Ce fac ca să nu fiu total pierdută în această lume care este social media este să fac ce știu eu mai bine: să deschid conversații. Să încerc să vorbesc cu cei care sunt la curent și să beneficiez de la ei de ceea ce se cheamă “curated content” sau mai bine zis, curated perspective. Și ajută și să te mai uiți din când în când la secțiunea de trending de pe YouTube- ca să nu uităm pe ce lume trăim.
Aspecte importante de care trebuie să țină cont un brand în social media
Context, context, context. Pentru că 2023 ne-a arătat că încă se poate, a fost un an încărcat și bun pentru industrie, dar planul socio-politic la nivel global e foarte efervescent și asta se vede peste tot. Nu ne putem ascunde de tot ce se întâmplă în lume și mai mult ca oricând brandurile sunt “scoase la tablă” și pe acest subiect.
Social media este un spațiu comun, împărtășit. Are această regulă principală: consumatorul ne împrumută din atenția lui, dar atenția se mută repede de la un subiect la altul și exact asta vedem în comunicarea de brand din online: discuția se poate schimba într-o clipă. Chiar dacă noi avem o campanie bine făcută, bine gândită, bine targetată, social media devine spațiu pentru ce e relevant în acel moment și asta înseamnă că poate distrage de la ce avem noi de comunicat. E cu siguranță ceva ce trebuie luat în calcul.
Publicul & noile tehnologii
Depinde ce înseamnă publicul român; cu siguranță există o parte a acestui public care e entuziastă, îl folosește deja și încearcă să se împrietenească cu AI-ul. Alții sunt mai reticenți. Nu cred că suntem în măsură să dăm niște verdicte clare acum, dar e cu siguranță un domeniu care își va dovedi atât utilitatea, cât și limitările pe măsură ce îl folosim și îl înțelegem mai bine.
Un titlu pentru acest nou capitol în digital
Anul de grație 2023, post Covid, așteptând impactul crizei financiare, în timpul războaielor și al influencerilor. Nu prea sună a titlu bun, că e cam lung- mai bine întrebați creativii.