Ideea, stabilirea conceptului, crearea colecției. Sunt cele trei etape pe care le parcurge artista Marie Jianu atunci când face bijuterii noi. Procesul este unul amplu, însă. Numai până ajunge la designul final al unei noi bijuterii trece prin mai multe variante, pe care le desenează. Partea dificilă în crearea unei noi colecții de bijuterie este coerența în transmiterea ideilor în piesele sale.
Marie Jianu a fost mereu atrasă de bijuterii, dar a început să studieze și să lucreze profesionist bijuterie contemporană în anul 2012 când a intrat în Școala de bijuterie contemporană Assamblage fondată de David Sandu.
"Am fost sfătuită să depășesc primele forme care îmi vin în minte, să desenez cât mai mult și cumva prin desen să trec de la o forma la alta, îmbunătățind de fiecare dată până când reușesc să găsesc forma cea mai potrivită. Surprinzător este atunci când bijuteria iese mult mai frumos decât te așteptai", spune Marie.
La a patra ediție a Romanian Jewelry Week , Marie Jianu a participat cu colecția de bijuterie Pneuma II și câștigat Premiul pentru Excelență în Tehnică, oferit de Bernadette Pinet-Cuoq, Președinte al Federației Europene de Bijuterie. Povestim cu Marie în continuare despre inspirație, rutine de creație și începuturile în arta bijuteriei contemporane.
Din biografie, primul contact cu arta
Mă numesc Marie Jianu, sunt artist de bijuterie contemporană pasionată de basme și de istorisiri, căutătoare de înțelesuri, iubitoare de natură și de călătorii.
M-am născut în București, dar mi-am petrecut copilăria și vacanțele de vară cu bunicii paterni, la țară, iar din acea perioadă am cele mai frumoase amintiri. Am absolvit un liceu cu profil real și apoi am absolvit facultatea de Relații Economice Internaționale la Academia de Studii Economice în 2004.
Primul contact cu arta l-am avut în casa bunicilor mei – în acea comunitate de la sat – prin obiectele, covoarele, îmbrăcămintea, mobilierul, uneltele care le înfrumusețau viața. Am descoperit vasele de lut de diferite dimensiuni pe care le foloseau pentru conservarea alimentelor, mă fascinau stâlpii care susțineau porțile, din lemn masiv care aveau deasupra un disc la fel de masiv iar în mijlocul acelui disc erau sculptate motive românești, cruce sau stea.
Bunica m-a învățat să cos pe etamină, să brodez, să cos îmbrăcăminte pentru păpuși și multe alte lucruri.
Cel mai mult îmi plăcea când organiza un soi de clacă și se adunau trei, patru vecine sau rude și fie țeseau, fie brodau sau coceau pâine, era ceva extraordinar.
Apoi în gimnaziu la ora de lucru manual am învățat să traforez pe lemn, mi-a plăcut foarte mult.
Cum a început relația ta cu bijuteriile
Cred că a început atunci când am ales de pe o tavă cu mai multe obiecte, la aniversarea de un an, la ruperea turtei, o bijuterie de aur! Dacă stau să mă gândesc nu prea am purtat bijuterii multă vreme, în afară de niște cercei și un lanț cu o cruce, însă treptat am început să port bijuterii confecționate din materiale mai puțin prețioase, dar care mă bucurau estetic.
Începuturile în designul de bijuterie
Căutam la un moment dat un colier voluminos pentru o rochie simpla neagră, culoarea mea favorită, și nu am găsit nimic potrivit; asta era prin 2010 când nu prea era dezvoltată zona de bijuterie contemporană. Atunci am avut pur și simplu dorința de a lucra cu mâinile mele elemente de bijuterie, într-o manieră naivă, bineînțeles. Am început să caut pietre, sticlă, lemnișoare, plută și ațe colorate pe care le foloseam să fac brățări și coliere pentru mine și pentru apropiați. În fine, acest demers m-a împins către următorul pas, să caut o școală de bijuterie contemporana unde să studiez și să lucrez bijuteria din altă perspectivă și așa l-am întâlnit pe David Sandu, fondatorul Școlii de bijuterie contemporană Assamblage. Când am intrat în atelierul Assamblage și am văzut mesele de lucru, toate uneltele și apoi modul în care David mi-a povestit despre bijuterie, am știut cumva că asta voi face și am început primul curs de inițiere în bijuterie în următoarea luna, mai 2012.
Etapele de formare
Am început cu acest curs de inițiere în construcția bijuteriei și am fost uimită de rezultate însă am tot amânat decizia de a intra în lumea aceasta minunată a bijuteriei pentru că pe de o parte eram intimidată de colecțiile autorilor de bijuterie de la vremea respectivă și pe de altă parte, mă gândeam că nu am studii în domeniul designului de bijuterie. Am alungat aceste gânduri și în 2014 am continuat cursurile la Assamblage cu următorul curs, Basic 2 care îți dădea șansa să te exprimi mai clar, erau tehnici avansate de lucru. La acest curs am descoperit frumusețea alăturării formelor geometrice și a repetării lor sub forma unui patern și am început timid să lucrez cu aceste forme. Au urmat și alte cursuri cum ar fi tehnica cerii pierdute, sisteme de închidere și articulații, apoi am studiat tehnica de lucru în aur, cursuri susținute de Andreia Gabriela Popescu, artist și profesor la Assamblage.
Între cursuri experimentam ce învățasem și am lucrat mai multe piese pentru colecția personală. La începutul anului 2021 am început cursurile de cizelură, chasing and repoussé, cu Il Maestro Acquafresca. Aceasta tehnică m-a cucerit și am început să experimentez în cupru și să încerc să înțeleg cum pot obține volum, cât de mult pot ridica metalul fără să se rupă, cum pot ajunge la anumite forme și cum să ajung la o bijuterie. Ultimul curs l-am făcut anul acesta la Assamblage și mi-a plăcut foarte mult, țintuire clasică, aici trebuie să ai o rigoare tehnică foarte ridicată.
Primele creații
Primele bijuterii au fost chiar cele de la curs. Mi-a plăcut mult structura cursului pentru că în prima parte se discutau detalii tehnice de bază pentru construirea unui inel cu mai multe tipuri de profile de argint și apoi cum construiești mai multe tipuri de monturi dar aveai libertatea să-ți alegi singur pietrele și să le montezi pe inel în manieră personală. Eu am lucrat trei bijuterii, un inel cu un cabochon de aquamarin, pe care îl port în fiecare zi, un pandantiv mai voluminos cu un agat fațetat pe care l-am dăruit unei persoane dragi, și un inel pătrat cu o montură cu un cap de mort sculptat în lemn, pe care îl păstrez amintire.
Temele la care revii în bijuteriile tale
Mă stimulează și mă provoacă temele pe care le-am dezvoltat până acum și am în gând să revin asupra colecțiilor mele, să le întregesc și să le desăvârșesc.
Rutina ta de creație
Îmi place să beau cafeaua dimineața în atelier și să citesc diferite articole sau să răsfoiesc cărți despre tehnici de lucru, să aflu povestea vreunui artist consacrat sau să mă mai uit pe notițele de la cursuri. Îmi place mult să desenez, am învățat de la Matei Șerban Sandu, artist și profesor și a fost o perioadă în care desenam trei, patru ore pe zi. Încerc să lucrez ceva în fiecare zi fie că desenez, experimentez sau construiesc și asamblez o bijuterie. Când încep să lucrez la o bijuterie înseamnă că știu ce formă doresc, știu cu ce tehnică obțin această formă și știu din ce material.
De ce crezi că aleg clientele bijuteriile tale
Pentru că în spatele fiecărei bijuterii sunt săptămâni de lucru în care am cumpănit ce să transmit și cum, să ajung la o formă finală. Apoi, poate, și datorită modului de lucru: în tot acest proces creativ pun în acea bijuterie o parte din mine și cred că purtătorul intră într-un dialog cu mine prin intermediul acestui limbaj plastic, pur și simplu bijuteria mea îi comunică ceva, se regăsește în ea.
Procesul creativ: cum ajunge o idee o bijuterie
Totul începe cu o idee pe care apoi o dezvolt într-un concept și care se concretizează într-o colecție de bijuterie. Partea cea mai dificilă este să reușești să transmiți acel gând, acea idee într-o manieră coerentă. Am fost sfătuită de Matei Șerban Sandu să insist să desenez, să depășesc primele forme care îmi vin în minte, să desenez cât mai mult și cumva prin desen să trec de la o forma la alta, îmbunătățind de fiecare dată până când reușesc să găsesc forma cea mai potrivită. Surprinzător este atunci când bijuteria iese mult mai frumos decât te așteptai și ai o mare satisfacție.
Relația româncelor cu bijuteriile. Cum se vede din perspectiva ta
În general femeilor le plac bijuteriile și relația dintre bijuterie și purtător poate avea mai multe semnificații. Fie că porți o bijuterie cu valoare sentimentală, fie că porți o bijuterie ca podoabă, fie că vrei să-ți afirmi un anume statut sau o bijuterie care simbolizează ceva, care te protejează. Sunt bijuterii din antichitate lucrate cu mult rafinament, care conțin în ele trăirile și sentimentele acelor oameni dar care arată și nivelul de sofisticare al societății la vremea respectivă. Româncele sunt femei frumoase și cochete și poartă bijuterii în funcție de ținută, de evenimentul la care participă și de mesajul pe care vor să îl transmită. Bijuteria este bucurie și emoție.
Participarea la Romanian Jewelry Week 2023. Ce înseamnă premiul câștigat
Romanian Jewelry Week ediția a patra a fost un eveniment foarte bine organizat, într-un loc cu semnificație culturală deosebită cu un spațiu agreabil și primitor în care s-au întâlnit printre cei mai buni bijutieri din Romania și din întreaga lume. Este uimitor cum crește această comunitate de la an la an și este o bucurie și o călătorie în lumea bijuteriei. Au fost organizate tururi ghidate, conferințe, cursuri și întâlniri de socializare într-o atmosferă plăcută și caldă. Pentru mine a fost o onoare să fiu selectată să expun la prima ediție a ROJW la Muzeul National de Istorie din Chișinău și mai apoi la Muzeul Cotroceni. Premiul pe care l-am primit – The Award for Excellence in Technique from jury member of Romanian Jewelry Week, Bernadette Pinet-Cuoq, President of the European Federation of Jewellery – m-a bucurat foarte tare, reprezintă o confirmare și cumva mi-a dat mai multă încredere și dorința de a ținti și mai sus.
Cum ți se pare că s-a dezvoltat festivalul de la prima ta participare
Cum spuneam, de la o ediție la alta crește comunitatea designerilor care participă, calitatea lucrărilor este la standarde foarte înalte, iar anul acesta am văzut și mulți designeri din străinătate care au venit să-și vadă lucrările lor și ale celorlalți designeri, au avut privilegiul de a participa la tururi ghidate în limba engleză la muzee. Grație unor oameni dedicați și buni în ceea ce fac se întâmplă lucruri minunate, le mulțumesc!
Credit foto: Stefan Vartolomei
Colecția cu care ai participat
Colecția cu care am participat se numește Pneuma II și este o continuare a primei colecții din 2021. Această colecție explorează tema angelologiei, care pe mine mă preocupă foarte mult. Sunt încă într-o zonă de diafan dar vreau să ajung să exprim integritatea îngerului care se manifestă prin lupta dintre bine și rău. În Biblie îngerul se arată unor anumiți oameni, vrednici, dar el are o înfățișare înspăimântătoare și de fiecare dată când apare el spune: Nu te teme!. Pneuma este o adiere, o boare fină care plutește și care cumva este purtată de îngeri. Piesele sunt lucrate din argint fin cu tehnica cizelurii, tehnică antică prin care se creează volum pe spatele obiectului și apoi se detaliază, se texturează metalul pe partea din față cu dăltițe de diferite dimensiuni și forme cu ajutorul ciocanelor speciale de cizelură.
Ce urmează
Îmi doresc să învăț și alte tehnici de lucru, să desenez mai mult, să studiez cât mai multe lucruri despre bijuterie, să particip la competiții internaționale.