Omul de social media ia bani ca să posteze poze. E o prejudecată comună despre meseria ei, spune Patricia Bălan, Social Media Manager la Maker Studio și Social Media Executive, Minio Studio. De fapt, specialiștii social media au multe responsabilități care includ strategie, creație și raportare, printre altele.
De când lucrează în domeniu a învățat cât de important este să ia pauze, povestește Patricia, care a trecut deja printr-un burnout. Îi încurajează pe alții să plece în concedii, iar pe cei la început de drum în social media să aibă curaj să-și susțină ideile. Dar și să înțeleagă că nu tot conținutul trebuie să fie fun și electrizant. Ce contează este să te adaptezi nevoile brandurilor.
Patricia se bucură că vede tot mai multe afaceri care comunică autentic, pentru că asta caută și publicul. Social media e un loc unde poți râde, dar poți fi și serios, și sunt comunități pentru toate gusturile.
Continuă să citești pentru tendințe, lecții din experiență, dar și miros de cafea bună.
Momente cheie
Dacă vorbim despre etapele care m-au adus aici pot spune sincer că au fost persistența și dorința de a face acest lucru fără să ascult de lumea din jur. Social Media în România de cei mai mulți oameni este văzută ca simplele rețele sociale pe care postezi poze și ești la curent cu rudele, fiindcă oamenii din jur nu își dau seama că este mult mai mult decât atât. Brand-urile nu comunică cu rudele, brand-urile comunică cu noi, consumatorii.
Când am spus prima dată că vreau să lucrez în Social Media în Publicitate, m-am lovit de acel zid: „Adică să postezi poze și să iei bani? Ăsta-i job?” La un moment dat mă plictisisem să explic că Social Media înseamnă mult mai mult decât atât, iar dacă într-adevăr job description-ul era „postezi poze și iei bani” făcea asta toată lumea.
Am învățat să fac Social Media singură. Informația este la un click distanță de noi, important este să vrei și, mai ales, să te pasioneze. Dacă te pasionează ceva, înveți de drag.
Ca timp, încă sunt la creșă. Spun asta fiindcă lucrez în domeniu de 2 ani jumătate, în care am învățat o grămadă de lucruri și sunt recunoscătoare pentru fiecare învățătură și om care mi-a intrat în viață datorită acestui domeniu profesional. De la experiențele de interviu până la primul loc de muncă în domeniu și locul actual, de la Minio Studio & Maker Studio.
Important este să nu te lași bătut și desconsiderat, follow your dreams!
Provocări și lecții
Să faci Social Media este greu – asta a fost una dintre cele mai mari suprize. Știam că o să fie greu, bineînțeles, dar nu mă așteptam să mă lovesc de acest nivel, mai ales la început. Foarte multe ore muncite, mereu trebuie să fii creativ, trebuie să ai o gândire analitică foarte bună ca să înțelegi nevoile fiecărui brand atunci când realizezi content, matematica este foarte in handy pentru rapoarte (că da, facem rapoarte!), și nu în ultimul rând, supriza cea mai mare a fost că omul nu este un izvor creativ care nu se termină, sacul de idei ajunge la fund și ai nevoie de o pauză - sfântul concediu.
Cea mai mare provocare a mea de când lucrez în Social Media a fost să înțeleg că omul are nevoie de pauze. De asemenea, este și o lecție. Din păcate, am trecut printr-un burnout foarte dur la început. Știu că asta este o parte de care lumea nu prea vorbește, dar mi se pare ceva foarte important de scos în evidență. În momentul în care creierul se oprește din a funcționa corespunzător, randamentul tău la muncă este minim spre deloc, ideile nu mai vin și începi să te învinuiești pe tine, că nu poți mai mult. Nu există așa ceva, ăla este momentul în care ai nevoie de o pauză, ia-ți o săptămână de concediu și odihnește-te, deconectează-te, vezi locuri noi. După această gură de aer proaspăt forțele tale sunt aduse pe linia de plutire.
Un om de social media bun
Înțelegerea. Trebuie să înțelegi nevoile brand-ului și ale clientului. Rolul tău ca om de Social Media, pe lângă goal-urile clasice (creșterea comunității, awareness, vânzări) este și formarea unei comunități în jurul tău. Eu mă ghidez la muncă după „Social Media este cartea de vizită a brand-ului” și cred cu tărie că este adevărat.
Încearcă lucruri noi, este secretul succesului, îndrăznește, limita-i la cer! Dar cerul trebuie să fie mereu nevoia brand-ului. Încerc în fiecare zi să mă perfecționez pe aceste detalii, să înțeleg nevoie brand-urilor și să le combin cu bâzdâcii mei creativi.
Totodată, trebuie să înțelegem că nu mereu facem content pentru sufletul nostru. Nu mereu este ceva colorat, electrizant și fun. Uneori, avem și proiecte corporate sau brand-uri safe. Este parte din munca noastră și trebuie să le iubim și pe ele așa cum sunt. Trebuie să existe un echilibru.
În pas cu trendurile
Fac parte din Generația Z, practic trăiesc cu telefonul lipit de mână, noi nu îl băgăm în buzunar. Am rețelele sociale împărțite pe categorii: de pe Facebook și Reddit îmi iau dozele de memes zilnice, de pe Instagram îmi iau cele mai bune sfaturi de travelling & estetică, iar pe aplicația mea preferată, TikTok, care este de altfel și cel mai mare izvor inspirațional, acolo trăiesc trend-urile și inspirația pentru meme-urile alea bune.
Contează enorm de mult să fii la curent cu ce este în trending, mereu. Lumea când sare pe un trend se viralizează și primești foarte multă vizibilitate, arăți în piață că brand-ul tău are o comunicare relaxată și primești încrederea consumatorilor. Practic VIS!
Mic sfat pentru toți cei care sunt la început: Să nu-ți fie frică să propui un trend pe care l-ai văzut sau îl îndrăgești. Trend-urile sunt cool și din asta ne hrănim în Social Media în momentul de față. Îndrăznește!
Ce nu știm despre oamenii de social media
OMG! I love this question! I think.... (ca să fim tot pe trend)
Ce vreau să zic, să subliniez și să atrag atenția: NU punem poze pe Facebook și luăm bani! *SAY IT LOUDER*
Facem planuri editoriale, pe care le dăm în prealabil la aprobat la client, facem draft-uri de postări, brief-uim creativii, preluăm feedback și modificăm ceea ce este nevoie. Abia după ajunge să fie postat pe Social Media.
Trebuie să fim mereu la curent cu schimbarea de algoritm, ca să lucrăm CU el, nu împotriva lui.
Facem content de Facebook, Instagram și TikTok (care de obicei este diferit pe fiecare platformă, fiindcă așa cum brand-ul are nevoi, și platformele sociale au nevoi și anumite nișe de oameni).
Raportăm. La final de lună, la final de campanie, la final de semestru, la final de an. Facem rapoarte des și multe. Rapoarte cu cifre, calcule matematice, concluzii și recomandări.
Venim cu idei de concepte pentru pitch-uri, dăm tone of voice-uri și ne bucurăm pentru fiecare reușită.
Implementăm campanii, urmărim rezultate pe parcurs și venim cu sfaturi și recomandări pentru a îmbunătății procesul.
Oamenii de Social Media sunt acești omuleți multi-funcționali care fac de toate și le place.
Schimbări în social media
Social Media a avut o evoluție incredibilă în ultimii ani. A ajuns principalul canal de comunicare pentru brand-uri, campaniile de Social Media au un focus foarte mare și piața influencerilor a crescut enorm datorită acestor platforme, mi se pare ceva extraordinar. Îmi place când văd din ce în ce mai multe brand-uri care se concentrează pe contentul bun și relevant și care chiar se focusează să scoată nevoile brand-ului în evidență într-un mod friendly și care creează comunități care ajung să aibă încredere în ei!
Ce mi se pare că se întâmplă în schimb mai puțin bine este că încă există brand-uri care nu pun același accent pe acest canal de comunicare. Suntem în secolul în care lumea nu te mai caută pe Google, te caută pe Instagram. TikTok a devenit motor de căutare. Cred cu tărie că ar trebui să ne orientăm și să acordăm o atenție sporită pentru Social Media.
Clienții
Ce ador în momentul de față și mi se pare cea mai bună schimbare: brand-urile nu mai abordează publicitatea clasică și în campanii. Acel product in your face, acel veșnic „Știu că foarte mulți m-ați întrebat” și alte lucruri de genul care păreau cel mai fake din lume. Clienții și-au dat seama de nevoia consumatoriilor de real și autentic, au mai multă încredere în agenție și în cuvintele omului de Social Media, ni se dă mai mult credit și suntem ascultați, iar la final, clientul este fericit!
Ce vrea publicul
Publicul vrea să vadă autenticitate, real și adevăr. Consumatorii preferă oricând ceva autentic față de ceva regizat. Attention span-ul pe Social Media în momentul de față sunt primele 5 secunde, dacă în primele 5 secunde nu ai reușit să atragi atenția cu ce ai prezentat, consumatorul dă scroll.
Fun fact: știați că o postare de content nativ Social Media face mult mai bine în cifre decât un Key Visual? Asta fiindcă KV-ul este forte product oriented, postarea de content nativ este mai apropiată de sufletul consumatorului. De aici putem să ne dăm seama că oamenii s-au săturat să vadă lucruri care sunt departe de adevăr. Dacă reușești să le fii un prieten virtual, tu ca și brand ai câștigat.
Bulele lui 2023
Sunt atât de variate și multe! Fiecare are un loc pe Social Media. Aici vorbim de la beauty, fashion, lifestyle până la books, music și movies. Toată lumea are o audiență! Ce mi se pare important, ceea ce spuneam și mai sus, toate comunitățile au ceva în comun: vor să vadă autenticitate. Nu trebuie să ne pierdem în detalii irelevante și să fim cât mai reali.
Trenduri și rețele pe val
Fără nicio îndoială TikTok rămâne top canal. Această oază de „de toate” în care găsești ceva pentru fiecare public. Instagramul se ține la fel de bine, mai ales de când există Reels. Ce vreau să spun este că contentul video scurt, acest snackable video content (cum îl numim noi la Maker Studio) face legea în momentul de față.
Cum a schimbat social media fața industriei creative?
În bine. Industria creativă acum are un loc unde se poate exprima liber și mai relaxat, este un loc în care poți râde, dar să fii și serios. Este locul în care nu este atât de dramatic tot, are mereu un iz fun și un touch personal. Lumea iubește touch-ul personal, creativitatea și lucrurile faine. Totul este într-o aromonie în momentul de față datorită acestor lucruri.
Ghid de supraviețuire
Argumentează-ți răspunsurile fiindcă sunt sigură că știi ce faci. Do it!
Lasă-ți creativitatea să zburde liber și nu glumesc. Fă-ți sertarul cu idei. Ai o idee bună dar nu ai unde să o aplici? Pune-o la sertar, o să fie momentul să o scoți de acolo cândva.
Ia-ți concediu. Nu aștepta să ajungi la epuizare. Odihnește-te și ai grijă de mintea ta.
Bea cafea bună. Fiindcă bei multă, ai grijă să fie de calitate.