[SoMe Update] Mihai Mariș: Degeaba e TikTok pe val dacă publicul țintă stă pe LinkedIn. În elaborarea unei strategii de social media, ar trebui să punem mai mult accentul pe publicul căruia ne adresăm

[SoMe Update] Mihai Mariș: Degeaba e TikTok pe val dacă publicul țintă stă pe LinkedIn. În elaborarea unei strategii de social media, ar trebui să punem mai mult accentul pe publicul căruia ne adresăm

Drumul spre social media a început cu pasiunea pentru povești și scris, spune Mihai Mariș, content marketer & social media specialist la Beans United. A trecut prin diferite etape, de la Facultatea de Științe Politice, la a lucra pentru afaceri care “au un văr care se ocupă mai ieftin”, până la a lucra cu AI pentru clienți informați și implicați. 

Mihai povestește că a învățat cel mai mult pe cont propriu. Iar lecțiile principale sunt să fii atent ce și unde publici și să iei limitările clienților ca pe provocărio creative. Nu crede că trebuie să fii mereu la curent cu tot. Până la urmă, poți face research. Mai important este să înțelegi fiecare brand și ce strategii și tendințe i se potrivesc mai bine. 

Bulele lui 2023 sunt super nișate, pe de o parte. Pe de altă parte, platformele evoluează dinspre specializare spre a intregra toate tipurile de content. Cum gestionează acest mediu dinamic Mihai, vă spune chiar el.

 

Momente cheie

În primul rând, salutare! Sunt Mihai Mariș de la Beans United, HubSpot Platinum Partner și îmi place să scriu, atât la job, cât și în timpul liber.

Cred că totul a început de la pasiunea pentru povești. Știam că voiam să merg la o facultate care să mă ajute să obțin un job unde puteam să scriu. Voiam să merg la jurnalism, dar, în cele din urmă, am ales Facultatea de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării din Cluj-Napoca. Am terminat Licența și Masteratul acolo și, deși nu pot să spun că am învățat foarte multe lucruri practice care să mă ajute într-un job în domeniu, a fost contextul potrivit pentru a-mi face o idee despre industrie.

Perioada facultății a fost faină, am cunoscut o mulțime de persoane și mi-am făcut prieteni cu care chiar și acum mai schimb impresii, păreri, idei și glume. Am reușit chiar să câștigăm, împreună cu unii dintre ei, Locul 1 la un concurs de spoof-uri.

Primul contact adevărat cu un job în publicitate a fost cu totul diferit față de perioada facultății. Am lucrat pentru un distribuitor de scule și echipamente și m-am ocupat de social media, descriere produse, email-uri și articole. În cele trei luni cât a durat acel internship am încercat să asimilez cât mai multe lucruri, deoarece simțeam că toată povestea asta se poate transforma într-un carieră care să-mi placă.

Am continuat cu o perioadă de freelance pe social media, lucru pe care îl recomand tuturor celor pasionați de această latură a marketingului. Cu cât începi mai repede, cu atât înveți mai multe lucruri. De la discuții cu clienții, la strategie, idei, copy, design și campanii de promovare, pot să spun că primii pași pe cont propriu au fost foarte importanți în formarea mea.

Deoarece încă eram student și cele două-trei restaurante pentru care eram “expert” în social media aveau “un văr care se ocupă mai ieftin” (cu siguranță nu sunt singurul care a avut această discuție :D), am fost nevoit să caut un alt job și am găsit unul în game design. Perioada petrecută acolo mi-a alimentat și mai mult nevoia de a crea povești. Între timp începusem să scriu short stories (destul de stângace, la început) pe site-ul meu, dar, cu timpul, am reușit să public câteva în reviste online și print.

Timpul a trecut și am mai schimbat câteva job-uri, unde am aprofundat diferite fațete ale content marketingului, iar acum lucrez pe social media și content pentru Beans United, unde ne bazăm pe tehnologia oferită de HubSpot și pe metodologia Inbound - de la conturarea strategiei, la crearea conținutului, distribuirea acestuia și până la interacțiunea cu potențialii clienți.

În ceea ce privește învățatul, cel mai mult cred că am făcut acest lucru pe cont propriu. Sunt o mulțime de gurus/jedi/evangheliști și alte denumiri pompoase pe net, care dau sfaturi out of this world, care sunt preluate și răstălmăcite. (Sunt de acord că unele sfaturi sunt super cool și te ajută, dar marea majoritate, nu, mai ales de când a apărut toată nebunia cu AI-ul). Iar dacă lucrezi în domeniu și ai timp să oferi sfaturi interminabile, atunci nu prea mai lucrezi în domeniu, pentru că te ocupi de sfaturi. Așa că sfatul meu (a se observa ironia discursului) este să încerci pe cont propriu, să înveți din greșeli și din lucrurile care merg bine, iar dacă ai norocul de a întâlni un mentor cu rezultate măsurabile, absoarbe cât mai multă informație cu putință.

 

Surprize, provocări și lecții

Surprize: poate nu este o surpriză odată ce ai acumulat experiență, însă cred că pentru orice specialist în social media primul client generat de o postare proprie este ceva wow. Să știi că prin ceea ce scrii aduci oamenii mai aproape de brandul tău și îi poți transforma în leaduri calificate/clienți este întotdeauna o surpriză plăcută.

Provocări: adaptarea la schimbările continue (apar și dispar rețele de socializare, au loc rebrandinguri), integrarea AI în procesele de creare de conținut, “lupta” constantă cu algoritmii și nevoia de a găsi modalități inovatoare de a crea conținut valoros, care să iasă în evidență și să capteze atenția publicului.

Lecții: 1. Să citești de două ori înainte să dai ‘Publish’, 2. Să verifici contul de pe care faci postarea și 3. Să nu îți fie frică de clienții care impun o mulțime de limite - ceea ce poate părea la început ca un obstacol, se poate transforma rapid într-un proces creativ care poate duce la rezultate neașteptate.

 

Un om de social media bun

Adaptabilitatea. Este foarte important să te adaptezi fiecărui client în parte, pe fiecare platformă în parte. Da, uneori e dificil să treci de la scule și echipamente la produse de panificație și apoi la un software provider.

Cheia cred că este organizarea. Cu cât ești mai organizat, cu atât îți va fi mai ușor.

 

În pas cu tendințele

Nu mi-e rușine să recunosc că și eu cad în capcana social media. Pe lângă toate lucrurile pe care le urmăresc pentru job, mai urmăresc și o mulțime de lucruri de care sunt pasionat.

Feed-urile mele de Facebook, Instagram, X (încă îi zic Twitter) și Reddit sunt un mix între: content marketing, formula 1, meme vechi, seo, fotbal, meme nou despre care încă nu știu nimic, dungeons and dragons, social media, povești horror și review-uri la mașini.

Nu cred că e extrem de important să fii mereu la curent cu tot, tot timpul. Nu ești la curent cu ceva - faci research. Ce cred că e important, e faptul că nu toate brandurile trebuie să participe în toate trendurile. Se potrivește brandul cu ultimul meme apărut din VMAs? Rezonează publicul țintă cu acel tip de conținut? E nevoie ca patronul unei brutării să se posteze pe Tik Tok, dansând, în timp ce învârte două pâini pe degete? Nu știu, poate că da. Ar trebui să testăm, să vedem ce rezultate obținem.

 

O memă a omului de social media

Deși, din exterior, poate părea că omul de social media “stă toată ziua pe Facebook” și “postează trei rânduri și un emoji” (mie îmi place: (ˆ▿ˆc)), în realitate, pentru a lucra în acest domeniu ai nevoie de reziliență, creativitate, răbdare și deschidere spre a primi feedback.

 

Schimbări în social media

Simt că cea mai mare schimbare a fost trecerea de la platforme care aveau un singur scop (Twitter - text, Instagram - poze, Facebook - socializare, YouTube - video) la platforme multidisciplinare, care integrează aproape toate tipurile de conținut.

Chiar tranziția aceasta este, pe de o parte, bună, și pe de alta, mai puțin bună, deoarece brandurile pot să distribuie conținut valoros pe mai multe platforme, în mai multe feluri, dar, în același timp, acest proces necesită investiții mai mari, resurse mai ample și conținutul poate fi diluat.

 

Clienții

În prezent, clienții cu care am interacționat par să fie mai implicați, mai informați și știu mai bine ce anume își doresc. Majoritatea pun accentul pe automatizare și personalizare și am avut chiar și cazuri în care integrarea AI a fost principala lor dorință. De asemenea, au KPI-uri mai bine definite și toate aceste informații ajută enorm în conturarea strategiei de social media.

Cred că e important de menționat faptul că oamenii de social media nu sunt roboți și nu pot produce conținut de calitate non-stop. Pauzele și un work-life balance echitabil sunt foarte importante pentru succesul pe termen lung.

 

Ce vrea publicul

Sinceritate, autenticitate, vulnerabilitate și informații cât mai utile. Provocările sunt puse pe umerii specialiștilor social media, care trebuie să găsească acel ‘sweet spot’ prin automatizarea proceselor, personalizarea conținutului și eficientizarea cu ajutorul AI, dar și pe umerii brandurilor, care trebuie să evolueze și să se adapteze contextului și clienților.

 

Bulele lui 2023

Super nișate. De la comunități pe Reddit și Discord până la grupuri de Facebook, persoanele caută constant informații care să se plieze exact pe nevoile lor. Cu cât mai nișată comunitatea din care faci parte, cu atât găsești răspuns mai ușor provocărilor tale.

 

Trenduri și rețele pe val

Mai important decât ce canale sunt pe val cred că e pe ce canale este publicul țintă pe care îl targetezi. Degeaba e TikTok pe val dacă publicul țintă stă pe LinkedIn. În elaborarea unei strategii de social media, ar trebui să punem mai mult accentul pe publicul căruia ne adresăm, să vedem ce pain points au, unde își petrec timpul și ce obiective au. Abia mai apoi să facem o selecție a canalelor de comunicare.

În ceea ce privește trendurile, cred că TikTok o să continue să crească, User Generated Content o să fie din ce în ce mai prezent, în sectorul B2B, LinkedIn va rămâne lider și brandurile vor folosi mai mult conținut de tip “edutainment”.

 

Cum a schimbat social media fața industriei creative

În prezent, cu skill-urile și resursele potrivite la îndemână, e mult mai ușor pentru oricine să ajungă la o audiență uriașă. Prin intermediul social media, o mică afacere online poate vinde internațional, o campanie reușită de promovare poate aduna milioane de vizualizări și un proiect pe care îl faci din pasiune poate inspira o mulțime de persoane. Social media are puterea de a scoate pe oricine în lumina reflectoarelor, dar fără un management bun al acestei prezențe, toată atenția poate dispărea peste noapte.

Desigur, ca toate aceste lucruri să se întâmple, brandurile au nevoie de produse și servicii de calitate, o strategie bine documentată și o înțelegere extrem de bună a publicului țintă și a rețelelor sociale.

 

Ghid de supraviețuire al omului de social media

Conținutul variat este esențial pentru a menține publicul implicat. În funcție de vocea brandului, folosește memes, video, infografice, sfaturi, eBooks sau povești sincere.

Implică-te în mod autentic cu publicul țintă deoarece vrei să construiești o relație reală cu aceștia.

Folosește date pentru a ghida strategia, dar nu lăsa datele să îți frâneze creativitatea. Uneori e bine să ai încredere și în instinctele tale.

Haters gonna hate - aici nu prea ai ce să faci. Concentrează-te pe interacțiuni pozitive și pe critici constructive.

Sănătatea ta mintală este mult mai importantă decât like-urile și share-urile, așa că ia o pauză atunci când e nevoie.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Beans United

Primul partener HubSpot in Romania In calitate de partener Platinum HubSpot, Beans United ajuta companii ambitioase sa-si atinga obiectivele, oferindu-le un program personalizat de generare de leaduri si retentie a... vezi detalii »

Dosare editoriale

Companii

Oameni

Sectiune



Branded


Related